Boos worden op God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Boos worden op God

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 09:12

We hebben allemaal onze momenten dat we teleurgesteld zijn over de gang van zaken in ons leven / onze levensloop. Tegenslag, moeite, pijn en verdriet. Toch wordt alles door God bestuurd. Het kan zelfs zo zijn dat we God verantwoordelijk stellen voor iets wat niet naar onze wens is. Dan zijn we boos op God. Er zijn momenten dat ikzelf die gevoelens ook heb. Gevoelens van woede richting God. Mijn vraag is: is dat terecht? Is het geoorloofd om boos te worden op God, als (iets in) ons leven niet gaat zoals wij dat willen?

Ik lees in de Psalmen ook herhaaldelijk dat de dichter vraagt naar het waarom van Gods handelen.
Bijvoorbeeld:

Psalmen 10:1
1 Waarom, HERE, staat Gij van verre,
verbergt Gij U in tijden van nood?

Psalmen 22:2
2 Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten,
verre zijnde van mijn verlossing,
bij de woorden van mijn jammerklacht?

Psalmen 42:10
10 Ik wil tot God, mijn rots, zeggen:
Waarom vergeet Gij mij?
Waarom ga ik in het zwart
vanwege des vijands onderdrukking?

Psalmen 44:24
24 Waak op! Waarom slaapt Gij, Here?
Ontwaak! Verstoot niet voor eeuwig!

Psalmen 74:1b
Waarom, o God, verstoot Gij voor altoos,
brandt uw toorn tegen de schapen die Gij weidt?

Psalmen 88:15
15 Waarom, o HERE, verstoot Gij mij,
verbergt Gij uw aangezicht voor mij?

(Bijbelteksten zijn afkomstig uit NBG'51)

Vraag: Wat kunnen we uit deze teksten concluderen? Dat boos worden op God normaal is (bij dit leven hoort), of een zonde is? Is het "waarom" van de dichter in de Psalmen geen boosheid op God? Als dat zo is, wat is het dan wel?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Boos worden op God

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 09:35

Spreeuw schreef:
Vraag: Wat kunnen we uit deze teksten concluderen? Dat boos worden op God normaal is (bij dit leven hoort), of een zonde is? Is het "waarom" van de dichter in de Psalmen geen boosheid op God? Als dat zo is, wat is het dan wel?

Als je de Bijbel en met name de psalmen van David niet ziet als een patroon, mis je de betekenis.
David was een vooruitwijzend personage, die de toekomst van Jezus uitbeeldde.
Zijn verlatenheid wijst vooruit naar het lijden en verlten zijn van Jezus.
Als wij dat niet zien, hebben we dan niet dezelfde bedekking als de joden?

Hou je nu eens aan het nieuwe.
Het oude is voorbij.
We leven in de welaangename tijd.
Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd:
Want wij zijn ook van zijn geslacht.

''26En Hij maakte uit één bloed heel het menselijke geslacht om op heel de aardbodem te wonen; en Hij heeft de hun van tevoren toegemeten tijden bepaald, en de grenzen van hun woongebied,
27 opdat zij de Heere zouden zoeken, of zij Hem misschien al tastend zouden mogen vinden, hoewel Hij niet ver is van ieder van ons.
28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en bestaan wij; zoals ook enkele van uw dichters gezegd hebben: Want wij zijn ook van Zijn geslacht.
29 Wij nu, die van Gods geslacht zijn, moeten niet denken dat de Godheid gelijk is aan goud, zilver of steen, een product van de kunstzinnigheid en gedachten van een mens.
30 God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren,
31 en wel omdat Hij een dag vastgesteld heeft, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man Die Hij daartoe aangesteld heeft. Daarvan heeft Hij aan allen het bewijs geleverd door Hem uit de doden te doen opstaan.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2014 10:04

@Spreeuw

Ik dacht eerst, ik mag niet boos worden op God.. Maar het, had als gevolg dat ik de boosheid ging ophopen,

En dat gaf bitterheid...

Dus nu geef ik het over, en bid of God die boosheid, en bitterheid weg wil halen. En ik denk aan een tekst.

Hebreën 12 vers 5 (HS)
Zie erop toe dat niemand achteropraakt in de genade van God, en dat er geen enkele wortel van bitterheid opschiet en onrust veroorzaakt zodat daardoor velen bezoedeld worden.

Efeze 4 vers 31 (HS)
Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden, met alle slechtheid,

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 aug 2014 10:16

Ik ben wel meer dan eens enorm kwaad op God geworden, borderline trekjes, tot tieren aan toe en dan bleef Hij zo vriendelijk en kom je erachter dat Hij het niet was, maar dat mormel en dan vroeg ik vergeving en werd ik daar giftig op, behoorlijk giftig, maar dan mag het. Dan voelde ik me bijvoorbeeld aangeklaagd dat ik niks goed deed en dat God me de hel in wilde smijten en dan vervloekte ik de demoon die me lastig viel zelf naar de hel, ergerlijk figuur.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2014 10:30

Spreeuw, waaruit maak jij op dat de Psalmschrijvers boos zijn? Ik lees dat nergens terug. Ik zie dat ze met hun vragen, hun "waaroms" maar God gaan. Ze begrijpen het niet en vragen: Waarom doet u dit? Waarom doet u dit niet? Maar ik zie geen woede, boosheid. Ik denk dat dat de goede houding is. Ga met je vragen naar Hem, vraag waarom dingen gebeuren. Maar wordt niet boos. Gods wegen zijn hoger dan onze wegen. Wij zien soms niet waar iets goed voor is.

Job gaat ook met zijn vragen naar God toe. Maar nergens zie je woede naar God toe. Wel stelt hij Zijn waarom-vragen. Het antwoord van God aan Job geeft aan dat Hij veel groter is en Zijn plan veel dieper is dan we kunnen beseffen en dat het allemaal meewerkt ten goede.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 aug 2014 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2014 10:31

@Boerin

Ik herken wat je zegt, dat je boos werd. En bijzonder dat God dat toch goed blijft hé?

Over welk mormel heb je het?

Lukas 10 vers 19 (HS)
Zie, Ik geef u de macht om op slangen en schorpioenen te trappen en de macht over alle kracht van de vijand; en niets zal u schade toebrengen.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 14 aug 2014 11:37

Alleen als je iets wilt wat voortvloeit uit wat in mijn onderschrift staat, en God werkt niet mee, dan is het onbegrip tegenover God terecht, en ben je eigenlijk net als Jakob aan het worstelen met God.

Het kan ook zijn dat de Heilige Geest je wil helpen volharden met wat in mijn onderschrift staat, en je als zodanig ellendig en arm heeft gemaakt. Je zit dan als het ware met het volk Israël in ballingschap. Dan moet je niet boos worden op God, want God wil dan juist dat je meer de focus gaat leggen op wat in mijn onderschrift staat.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 14:34

xsidd schreef:@Spreeuw

Ik dacht eerst, ik mag niet boos worden op God.. Maar het, had als gevolg dat ik de boosheid ging ophopen,

En dat gaf bitterheid...

Dus nu geef ik het over, en bid of God die boosheid, en bitterheid weg wil halen. En ik denk aan een tekst.

Hebreën 12 vers 5 (HS)
Zie erop toe dat niemand achteropraakt in de genade van God, en dat er geen enkele wortel van bitterheid opschiet en onrust veroorzaakt zodat daardoor velen bezoedeld worden.

Efeze 4 vers 31 (HS)
Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden, met alle slechtheid,

Mooi. Die laatste tekst uit de Efezebrief, wil dat zeggen dat het Gods wil is dat je op niemand boos wordt, dus niet boos worden op zowel God als de mensen?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 14:47

Marnix schreef:Spreeuw, waaruit maak jij op dat de Psalmschrijvers boos zijn? Ik lees dat nergens terug. Ik zie dat ze met hun vragen, hun "waaroms" maar God gaan. Ze begrijpen het niet en vragen: Waarom doet u dit? Waarom doet u dit niet? Maar ik zie geen woede, boosheid. Ik denk dat dat de goede houding is. Ga met je vragen naar Hem, vraag waarom dingen gebeuren. Maar wordt niet boos. Gods wegen zijn hoger dan onze wegen. Wij zien soms niet waar iets goed voor is.

Job gaat ook met zijn vragen naar God toe. Maar nergens zie je woede naar God toe. Wel stelt hij Zijn waarom-vragen. Het antwoord van God aan Job geeft aan dat Hij veel groter is en Zijn plan veel dieper is dan we kunnen beseffen en dat het allemaal meewerkt ten goede.

Ik denk inderdaad niet dat ze boos zijn. Maar als ze met hun waaroms naar God gaan, wil dat dan zeggen dat ze het eens zijn met God? Dat lijkt me volstrekt niet, in ieder geval niet in eerste instantie. Anders hoeven ze ook niet naar het waarom van Gods beleid te vragen, lijkt me?

Maar dan de vraag: is het geoorloofd om boos te worden op God?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2014 14:58

Spreeuw schreef:Maar dan de vraag: is het geoorloofd om boos te worden op God?

Nee, maar als satan weet dat dit je zwakke plek is en je wordt beproefd, kan dit wel gebeuren.
Je wordt dan als het ware gezift als de tarwe.
Waar vlucht je dan heen met je boosheid, van God af, of naar God toe?

Duidt deze regel:
Het briesend paard moet eind'lijk sneven,
Hoe snel het draav' in 't oorlogsveld;

ook niet op een zekere boosheid?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2014 07:04

Nee. Het duidt op koppigheid, eigenwijsheid, onredelijkheid.

Spreeuw, het gaat vaak om onbegrip, het niet kunnen begrijpen waarom iets op een bepaalde manier gaat. Maar als je boos wordt denk je het beter te weten dan God. Dat zie ik niet terug bij de Psalmschrijvers. Daar gaat het gepaard met een bepaald vertrouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 aug 2014 10:00

xsidd schreef:@Boerin

Ik herken wat je zegt, dat je boos werd. En bijzonder dat God dat toch goed blijft hé?

Over welk mormel heb je het?

Lukas 10 vers 19 (HS)
Zie, Ik geef u de macht om op slangen en schorpioenen te trappen en de macht over alle kracht van de vijand; en niets zal u schade toebrengen.

Amen! Dat mormel is de duvel en bovenstaande mormels.
https://www.youtube.com/watch?v=gG_XLL3cmOo
Mensen kunnen je ook weleens proberen te controleren en dan word ik ook gewoon kwaad op die macht die erachter zit, dan is het een stuk makkelijker om te vergeven.
Zach91

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 aug 2014 10:18

Marnix schreef:Nee. Het duidt op koppigheid, eigenwijsheid, onredelijkheid.

Spreeuw, het gaat vaak om onbegrip, het niet kunnen begrijpen waarom iets op een bepaalde manier gaat. Maar als je boos wordt denk je het beter te weten dan God. Dat zie ik niet terug bij de Psalmschrijvers. Daar gaat het gepaard met een bepaald vertrouwen.

Is het dan ook niet goed als je bij jezelf afvraagt: had God dat niet anders kunnen doen? Mij bekruipt dit gevoel nog weleens als ik nadenk over de zondeval. Had God het niet kunnen voorkomen dat Eva en Adam van de verboden vrucht zouden eten? Als ik deze gedachte heb, ben ik dan boos op God?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 aug 2014 10:58

Uit deze psalmteksten maar ik ook geen boosheid op God op....
Meer een "gemis", maar ja David zondigde net als jij en ik nogal eens.
En was dan dus ver verwijderd van God.

Job was "bijna" boos op God, ontlokt door satan, zijn vrouw en "vrienden".
Jona was daadwerkelijk boos, omdat God niet de "agenda" van Jona wilde volgen.

En wij?
Toen mijn vader is overleden was ik boos op God. Erg egoistisch achteraf.
God had het zo laten gebeuren... was mijn redenering.
In mijn jeugd en als twintiger was ik boos en afstandelijk van God.. ik wilde niets meer van Hem weten, ik wist het allemaal zelf wel beter. Hij liet mij echter niet vallen, maar heeft en had alle recht om boos op mij te zijn.....

Hebben wij als nietig mens wel het "recht" boos te zijn op God???

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 aug 2014 11:05

Ik ben nou 10000 jaar gescheiden en nog wordt elke dag je hele rotleven gecontroleerd. Daar word ik giftig van.
Hoppa maar weer een demoon eruit dan. Verder helpt toch niks.
https://www.youtube.com/watch?v=gG_XLL3cmOo
Zach91

Terug naar “Archief”