Aangenomen kinderen dopen GGiN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 21:15

Waarom mogen aangenomen kinderen uit de GGiN niet gedoopt worden?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 23:17

Anoniem_89 schreef:Waarom mogen aangenomen kinderen uit de GGiN niet gedoopt worden?


Ik geloof omdat men zichzelf ziet als het nieuwe lichamelijke verbondsvolk, en als de kinderen niet van verbondsouders zijn, mag het niet gedoopt worden.
Gelukkig betekent het, net als het lichameijke verbondsteken bij het volk Israel, de besnijdenis, niets, want Paulus zegt dat niet het uiterlijk (ritueel, de besnijdenis)), maar het gegeven of iemand een innerlijk nieuwe Schepping (de besnijdenis des harten) is, en gelooft, bepalend is.

maar ik kan het mishebben, dus als er noig GgiN-ers zijn, laat maar horen....
Laatst gewijzigd door mealybug op 09 aug 2014 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor henkie » 09 aug 2014 10:10


Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Ruth2 » 09 aug 2014 10:18

Jesaja 55:6,7 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Hebben ze in ggin deze bijbeltekst geschrapt of leggen ze hem uit op de manier die door mensen verzonnen is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 10:23

Ruth2 schreef:Jesaja 55:6,7 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Hebben ze in ggin deze bijbeltekst geschrapt of leggen ze hem uit op de manier die door mensen verzonnen is?

Ik denk niet dat deze tekst hiermee te maken heeft Ruth.
Ik weet ook niet welk argument ze aandragen, jij?

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 10:26


Bedankt Henkie, top!
Had het zelf niet kunnen vinden.

Wel bizar te noemen dat ze zeggen dat ze buiten het verbond vallen :(
Ik kan dit dus gewoon als dwaalleer zien.
Daarnaast grijpen ze naar de Dordtse leerregels (of synode van), waarom niet naar de bijbel? :(
schelpje3 schreef:Nee hoor, ik bedoel Spreeuw niet.
Maar meestal zijn deze mensen wel te herkennen aan de manier van posten. :wink:

Aha, nu begrijp ik het.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Ruth2 » 09 aug 2014 10:30

Nee, ik weet het ook niet, misschien krijg ik nog eens de gelegenheid om te vragen.
Of ik er ook een bevredigend antwoord op zal krijgen is maar de vraag :wink:

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 10:32

Ik stel wel de vraag in de vragenrubriek.
Met een paar goede onderbouwingen erbij.
Misschien bekeert zo nog een keer een dominee uit de GGiN :)

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor dingo » 09 aug 2014 10:36

Anoniem_89 schreef:Waarom mogen aangenomen kinderen uit de GGiN niet gedoopt worden?

Geen idee, maar het kan nooit een goede reden zijn. In eerste plaats kenden de Joden al adoptie en in de tweede plaats zegt Jezus duidelijk "Laat de kinderen tot Mij komen". Wie zijn wij dan om ze tegen te houden.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor benefietdiner » 09 aug 2014 11:19

In de loop der tijd is over deze vraag overigens nogal verschil van mening is geweest.
Er is uitvoerig over gesproken in de synode van Dordrecht 1618/19. Een nederlandse predikant in Indië had gevraagd of een kind van heidense ouders dat in een christelijk gezin was opgenomen, mocht worden gedoopt.

(.....)
En tenslotte sprak de synode van de Gerefor­meerde Gemeenten in 1986 uit: 'Indien het betreffende kind uit het buitenland afkomstig is, zal de doop bediend mogen worden indien en zodra het kind krachtens uitspraak van de bevoegde rechter in het land van herkomst ter adoptie in het gezin van de adoptieouders is opgenomen. Indien het betref­fende kind uit Nederland afkomstig is, zal de doop bediend mogen worden indien en zodra de bevoegde rechter de adoptie heeft uitgesproken'.
Het dopen van geadopteerde kinderen lijkt in de gereformeerde gezindte nu algemeen aanvaard.

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=5158

in dit standpunt van de Gereformeerde Gemeenten in 1986 is de Gereformeerde Gemeenten in Nederland niet mee gegaan.
zie verder:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 5159&page=

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 13:59

Wat denk je nu zelf nu je dit leest?

Ik denk dat ze 2 Tim 3:16-17 vergeten zijn te lezen.
Misschien komt dat niet bij hen op?

Daarnaast kerkrecht... :roll:

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor EenVasteBurcht » 09 aug 2014 16:04

Dit soort vreselijke dwalingen krijg je van de vervangingstheologie. Die afschuwelijke theologie waarbij de (christelijke) mens zichzelf wil verheffen, zich wil verheffen tot Gods volk gelijk te zijn. Dat men daarmee het schriftuurlijke weggooit kan men niks schelen. De vrijgemaakten/gereformeerden/gginers/oudgereformeerden/wat dan ook zijn immers Gods volk, en niet de Joden?!?!?!!!
Van deze theologie krijg je hoogmoed, je krijgt uitsluiting (jij hoort er niet bij/jij behoort niet tot het verbond/jij bent niet uitverkoren), je krijgt antisemitisme (kijk maar naar het verleden, of recenter de schandelen in de oorlog van ds. Kersten en dergelijke) etc. etc.

Nee. Wij mogen weten dat wij geënt zijn op de stam Israël, en dat God die immer dezelfde is nog altijd een plan heeft met Zijn volk Israël, en dat alleen Christus Jezus ons redden kan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor rotterdam » 09 aug 2014 16:27

Anoniem_89 schreef:Waarom mogen aangenomen kinderen uit de GGiN niet gedoopt worden?


Wilhelmus à Brakel stelt in De Redelijke Godsdienst dat door christelijke ouders geadopteerde kinderen niet gedoopt mogen worden 'want de aanneming maakt niet dat ze in het verbond geboren zijn'.

Ik geef deze informatie alleen maar door "Don't shoot the piano player".

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor EenVasteBurcht » 09 aug 2014 16:30

Ik snap de gedachte vanuit de verbondsvisie/vervangingstheologie overigens heel goed. Deze gedachte is zeker consequent te noemen.

Maar dat betekent niet dat ze geen dwaling is, net als de hele vervangingstheologie.

Je bent als mens geen haar beter als je ouders christelijk waren, laat staan als ze 'tot het juiste kerkgenootschap behoren'.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor rotterdam » 09 aug 2014 16:42

EenVasteBurcht schreef:Ik snap de gedachte vanuit de verbondsvisie/vervangingstheologie overigens heel goed. Deze gedachte is zeker consequent te noemen.
.


Nee hoor, ook vanuit de verbondsvisie is deze gedachte onjuist.

Lees maar in Genesis 17,23

Nog diezelfde dag besneed Abraham zijn zoon Ismaël, allen die in zijn huis geboren waren en allen die hij gekocht had, kortom al zijn mannelijke huisgenoten, zoals God hem had opgedragen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten