Gemeentebinding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:56

Gemeentebinding

Berichtdoor Lost » 07 aug 2014 14:07

Beste mensen!

Ik ben nieuw op dit forum, dus het kan zijn dat ik me vergis als ik zeg dat er over dit onderwerp nog niet echt een topic is.. correct me if i'm wrong :wink:

Graag zou ik eens met jullie nadenken over het volgende:

De gereformeerde gemeente waar ik enige tijd geleden lid van geworden ben blijft me verbazen wat betreft gezamelijke activiteiten en de bereidheid van gemeenteleden om iets te betekenen voor de gemeente. vanuit de activiteitencommissie worden er een aantal dingen georganiseerd, maar het is iedere keer weer een gevecht om -in een gemeente met meer dan 1000 (doop)leden- een mannetje of 30 te vinden die hierbij assisteren. Eigenlijk zijn het ook altijd dezelfde mensen die helpen.

Mijns inziens komt dit doordat mensen geen of weinig binding hebben met de gemeente, en alleen naar de kerk komen voor de zondag. Oh ja en als er dan wat georganiseerd word is met best bereid om 'even te komen kijken'... :(

Wat zijn jullie ideeën om zo'n fossiele gemeente weer nieuw leven in te blazen?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor mona » 07 aug 2014 14:11

Wat fijn dat je lid bent geworden van een fossiele gemeente :wink:
Die keuze maken mensen niet vaak!

Fijn dat je je in wilt zetten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor schelpje3 » 07 aug 2014 14:22

Hoi Lost, dat is altijd zo, hoe groter de groep, hoe minder mensen zich aangesproken voelen.
Want iedereen denkt dan: o, dat doet zij of hij wel.
En aan welke aktiviteiten denk je dan?
Ik neem aan dat alle verenigingen e.d. reeds lopen, maar jij wilt daagjes uit, speciale avonden beleggen?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor mona » 07 aug 2014 14:24

schelpje3 schreef:Want iedereen denkt dan: o, dat doet zij of hij wel
Ja zo gaat dat inderdaad heel vaak. Misschien kan je per wijk kijken naar welke mensen je willen helpen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2014 15:48

Lost schreef:Beste mensen!

Ik ben nieuw op dit forum, dus het kan zijn dat ik me vergis als ik zeg dat er over dit onderwerp nog niet echt een topic is.. correct me if i'm wrong :wink:

Graag zou ik eens met jullie nadenken over het volgende:

De gereformeerde gemeente waar ik enige tijd geleden lid van geworden ben blijft me verbazen wat betreft gezamelijke activiteiten en de bereidheid van gemeenteleden om iets te betekenen voor de gemeente. vanuit de activiteitencommissie worden er een aantal dingen georganiseerd, maar het is iedere keer weer een gevecht om -in een gemeente met meer dan 1000 (doop)leden- een mannetje of 30 te vinden die hierbij assisteren. Eigenlijk zijn het ook altijd dezelfde mensen die helpen.

Mijns inziens komt dit doordat mensen geen of weinig binding hebben met de gemeente, en alleen naar de kerk komen voor de zondag. Oh ja en als er dan wat georganiseerd word is met best bereid om 'even te komen kijken'... :(

Wat zijn jullie ideeën om zo'n fossiele gemeente weer nieuw leven in te blazen?


Je moet natuurlijk eerst de kerkenraad een beetje meekrijgen om er een speerpunt van te maken, anders wordt het best lastig. Het is niet iets wat snel verandert, het heeft tijd nodig. Het idee van gemeente-zijn is namelijk elkaar tot hand en voet zijn, je inzetten voor het Koninkrijk. Als die mentaliteit mist zou dat dmv preken, een jaarthema enz moeten worden aangekaart. Wijkkringen, gezamelijke activiteiten (koffie drinken na de dienst, gebedsgroepen enz. kunnen ook helpen om de kerk minder individualistisch te maken zodat de nadruk meer op de gemeenschap komt te liggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 aug 2014 16:35

Gewoon zeggen in de gemeente dat je er voor elkaar bent.
Dat het goed is om elkaar te dienen.
Het is ook een bijbelse opdracht om gezamenlijk je in te zetten.

Sowieso uit naastenliefde doe je graag iets voor de ander.
Als dat er niet is vraag ik me überhaupt af of mensen wel om elkaar geven :roll:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor moderngelovige » 07 aug 2014 17:17

Ingezonden stuk in het kerkblad waar je (netjes) oproept meer aktief te worden.
Overigens is de ger. gem. hier ter plaatse geheel anders dan jij meldt.
Zitten er bij jou veel ouderen in de kerk? Waar zijn de jongeren?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor mona » 07 aug 2014 19:14

Het is ook belangrijk te weten wat er bij iemand past, dan kan je voor een bepaalde activiteit meer gericht mensen vragen.
Ik ga liever niet voor een groep mensen een praatje houden, of een rommelmarkt organiseren.
Laat mij maar een vergadering notuleren, een oude mevrouw bezoeken of de kerk poetsen.
Als je dat al weet, valt er al veel zoekwerk voor je af.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jbkb

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Jbkb » 07 aug 2014 21:11

Lost schreef:Wat zijn jullie ideeën om zo'n fossiele gemeente weer nieuw leven in te blazen?

Dat is helaas in elke kerk, waar dan ook, realiteit.
Gemeentebinding is in elke grote gemeente (van GG tot evangelisch) lastig, aangezien er altijd een klein actief groepje actief is en de grotere groep alleen op zondag.
Een oproep plaatsen in het kerkblad kan helpen inderdaad.
Of dreigen met opheffing (dan willen veel mensen opeens wel).
Maar wat ook help: gewoon brutaal mensen benaderen of ze eens wat zouden willen ondernemen.
Ze durven vaak geen nee te zeggen. En als ze het leuk blijken te vinden gaan ze er nog mee door ook!

Lost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:56

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Lost » 08 aug 2014 16:35

Wat fijn dat je lid bent geworden van een fossiele gemeente :wink:

Tsja het is soms maar goed dat je niet alles van te voren weet en ziet.. en elke gemeente heeft zo z'n dingetjes. Overigens heb ik er totaal geen spijt van :)

Ik neem aan dat alle verenigingen e.d. reeds lopen, maar jij wilt daagjes uit, speciale avonden beleggen?

Dat zou misschien een goed begin zijn.. Als doelstelling zou ik niet deze activiteiten nemen maar het gemeente-zijn zoals het in de eerste christengemeentes ging: veel oog voor elkaar, spontaan elkaars lasten dragen, gewoon een warm thuis voor iedereen. Ik ben van mening dat deze dingen vooral bereikt worden door veel gezamelijke activiteiten te ondernemen.

Je moet natuurlijk eerst de kerkenraad een beetje meekrijgen om er een speerpunt van te maken,

En wat als die de flexibiliteit van een betonblok heeft? :(

Het is ook een bijbelse opdracht om gezamenlijk je in te zetten.

Mee eens. Goed om regelmatig te benadrukken

Zitten er bij jou veel ouderen in de kerk? Waar zijn de jongeren?

3/4 bestaat uit jonge gezinnen, dus daar zou het probleem niet aan moeten liggen volgens mij. De jongeren.. daar vraag je me wat.. zijn dat niet die gasten die op de achterste banken half of helemaal liggen te slapen? Ik denk dat nog niet de helft van de (oudere) jongeren uberhaupt een vereniging bezoekt.

Wat voor activiteiten worden er in jullie gemeenten zoal georganiseerd?

Anoniem_89

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 16:40

Je moet natuurlijk eerst de kerkenraad een beetje meekrijgen om er een speerpunt van te maken,

Lost schreef:En wat als die de flexibiliteit van een betonblok heeft? :(

Voel je je wel thuis in je eigen gemeente?
Ik heb het gevoel dat je iedere keer tegen een muur aanloopt en teleurgesteld wordt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 10:15

Ja, lastig. Ik weet niet of ik in een gemeente zou willen blijven waar men zich totaal niet voor het Koninkrijk wil inzetten. Het zou volgens mij een enorme belemmering worden in je relatie met Hem en met elkaar, niet de gemeente zijn zoals die door God bedoeld is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:56

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Lost » 11 aug 2014 17:31

@Anoniem89: Ja, ik denk dat ik in deze gemeente moet zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet teleurgesteld bent. Zeker als je een kijkje neemt in andere gemeentes.

@Marnix: Ik vind het verlaten van een gemeente om deze reden pas correct als je echt de tijd genomen hebt, en ervoor 'gevochten' hebt. Verder ben ik het volledig met je eens.

Ik zit er over te denken aan meer thema avonden, gezamelijke maaltijden, en wat meer socializing rondom de kerkdiensten. Een betere wereld begint tenslotte bij jezelf :)

Ideeën?

Anoniem_89

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 17:40

Lost schreef:@Anoniem89: Ja, ik denk dat ik in deze gemeente moet zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet teleurgesteld bent. Zeker als je een kijkje neemt in andere gemeentes.


Ik zit er over te denken aan meer thema avonden, gezamelijke maaltijden, en wat meer socializing rondom de kerkdiensten. Een betere wereld begint tenslotte bij jezelf :)

Ideeën?


Over wat voor gemeente heb je het als het gaat om teleurgesteld te zijn?

Ik weet niet hoe groot je gemeente is.
Maar wij hebben na iedere dienst een dat we gezamenlijk eten.

Omdat de gemeente snel groeit en de voorganger het nog druk heeft met zijn andere werk zit ik erover na te denken om een bijbelstudie groepje te beginnen.
Of gooi de kerk een keer open op bijvoorbeeld woensdagavond.
Koffie/thee aanbieden. Gezellige gesprekken met andere leden en desnoods bid je met elkaar als iemand daar behoefte aan heeft.

Of organiseer een kinderdienst of voor jongeren. :)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Gemeentebinding

Berichtdoor Rozijn » 11 aug 2014 18:56

Tja, misschien moet je beginnen met bedenken dat niet iedereen zin heeft in allerhande activiteiten. Zelf houd ik er ook niet van.
Een kerkdienst, daar ga ik graag heen. De Bijbelstudievereniging ook. Een gemeenteavond niet echt. Waarom niet? Omdat er vaak na de pauze gesprekken in groepjes zijn. Alles best, maar in mijn werk praat ik al hele dagen, ik luister liever. Maar dat wordt in groepjes niet echt gewaardeerd.
Om over een gemeentebarbecue maar te zwijgen. Met weet ik het hoeveel man eten, dat is helemaal niets voor mij.

En dan staan er van die prachtige stukjes in de kerkbode, waaruit je het gevoel krijgt dat je pas echt gemeeentelid ben als je hieraan met volle overtuiging meedoet. De gemeente komt echter samen rond het Woord, niet rond de worst...

Toch voel ik mij verbonden aan de gemeente. Waarom? Omdat ik daar het Woord van God mag horen.
Als die binding ontbreekt, dan is het tijd om je grote zorgen te maken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten