Is het verstand nodig om in God te geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Is het verstand nodig om in God te geloven?

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 15:06

Psalm 32:5 (Berijming 1773)
Wil toch niet stug, gelijk een paard, weerstreven,
Of als een muil, door domheid voortgedreven;
Gebit en toom, door 's mensen hand bestierd,
Beteug'len 't woest en redeloos gediert';
Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen;
Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen;
Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen,
Ziet zich omringd met Zijn weldadigheên.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=5&s=rit

In Psalm 32:9 staat dat we niet moeten wezen als een muildier zonder verstand, die slechts in het gareel blijft als je hem bedwingt met bit en toom/teugels.

Psalm 32:8-11
8 Ik leer en onderwijs u aangaande de weg die gij gaan moet;
Ik raad u; mijn oog is op u.
9 Weest niet als een paard, als een muildier zonder verstand,
welks trots men bedwingt met toom en bit,
opdat het u niet te na kome.
10 Talrijk zijn de smarten van de goddeloze,
maar wie op de HERE vertrouwt,
die omringt Hij met goedertierenheid.
11 Verheugt u in de HERE en juicht, gij rechtvaardigen;
jubelt allen, gij oprechten van hart.

1 Korintiërs 4:10
Wij zijn dwaas om Christus’ wil, maar gij zijt verstandig in Christus; wij zijn zwak, maar gij zijt sterk; gij zijt in aanzien, maar wij zijn niet in ere.

1 Korintiërs 14:15
Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand.

Maar wat staat er in
Matteüs 11:25?
Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard.

Maar het grote gebod is juist weer:
Matteüs 22:37
Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.

(De citaten komen uit de vertaling NBG'51)

Mijn vraag is: is het verstand nodig om in God te geloven? Is het geloof belangrijker dan het verstand? Wanneer is het verstand goed en wanneer niet? Wat betekent verstand in de Bijbel en in het geloofsleven?

Jvslooten

Re: Is het verstand nodig om in God te geloven?

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 15:31

Spreeuw schreef:Is het verstand nodig om in God te geloven?
De dichter van ps. 71 zegt: Op U heb ik gesteund van de moederschoot af. Blijkbaar is het verstand van een baby genoeg om het vertrouwen op God te kunnen stellen. Overigens zeg ik ook dat niet helemaal goed, want uiteindelijk is ons verstand helemaal niet normatief. Het gaat er om dat het verstand door God verlicht wordt, omdat het van nature verduisterd is. Hoe hoog of laag je IQ is is dan totaal niet meer relevant.

Spreeuw schreef:Is het geloof belangrijker dan het verstand?
Dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Spreeuw schreef:Wanneer is het verstand goed en wanneer niet?
Verstand is goed als je het gebruikt tot eer van God en tot welzijn van je naaste.

Spreeuw schreef:Wat betekent verstand in de Bijbel en in het geloofsleven?
In de Bijbel wordt verstand vrijwel altijd als een positief gegeven beschouwd. Zie hier.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jul 2014 08:43

Hier nog wat NT teksten waarin het verstand ter sprake komt:
1 Kor 1,19

Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.
59.
1 Kor 14,14

Want als ik in een andere taal bid, bidt mijn geest, maar mijn verstand blijft zonder vrucht.
60.
1 Kor 14,15

Hoe is het dan? Ik zal met mijn geest bidden, maar ik zal ook met mijn verstand bidden. Ik zal met mijn geest lofzingen, maar ik zal ook met mijn verstand lofzingen.
61.
1 Kor 14,19

In de gemeente echter wil ik liever vijf woorden spreken met mijn verstand, om ook anderen te onderwijzen, dan tienduizend woorden in een andere taal.
62.
2 Kor 5,13

Want wanneer wij buiten onszelf zijn, dan is dat voor God; en wanneer wij bij ons verstand zijn, dan is dat voor u.
63.
Ef 1,18

namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen,
64.
Ef 4,18

verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
65.
Tit 1,15

Alle dingen zijn wel rein voor hen die rein zijn, maar voor hen die bezoedeld en ongelovig zijn, is niets rein, maar hun verstand en ook hun geweten zijn bezoedeld.

Misschien is dat wat vertaald werd met ''verstand'' een ietwat ruimer en breder begrip, dan wat wij er in de nederlandse taal er onder verstaan.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 24 jul 2014 09:23

Mmmmm Mealybug,

Nu kan ik allemaal teksten gaan zoeken van "kinderlijk geloof" of kleingelovigen....
Kan niet want moet zo weg om te werken.

In de kerk die ik bezoek is een verstandelijk gehandicapt meisje misdienaar.
Het is ontroerend om te zien hoe intens zij haar geloof tot uiting brengt.
Dat kan ik bijna niet uitleggen.

Het "oog van de naald" schiet me nog even te binnen.

Ik lees je en andere reacties vanavond wel!! :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jul 2014 09:29

moderngelovige schreef:Mmmmm Mealybug,

Nu kan ik allemaal teksten gaan zoeken van "kinderlijk geloof" of kleingelovigen....
Kan niet want moet zo weg om te werken.

In de kerk die ik bezoek is een verstandelijk gehandicapt meisje misdienaar.
Het is ontroerend om te zien hoe intens zij haar geloof tot uiting brengt.
Dat kan ik bijna niet uitleggen.

Het "oog van de naald" schiet me nog even te binnen.

Ik lees je en andere reacties vanavond wel!! :wink:

Daarom schreef ik ook aan het eind, dat ''verstandelijke beredenering'' het juist zal moeten afleggen van het geweten.
Het begrip ''verstand'' moet misschien eerst wat meer bepaald worden.
Als wij worden vegeleken met kinderen van een vader, is dat omdat een kind nog niet iets aanneemt op basis van verstand, maar omdat het aanvoelt dat de vader het beste met hem voor heeft , vertrouwen dus.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 jul 2014 09:37

Het hart is de zetel van het verstand. Waarom zouden we onderscheidt maken?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jul 2014 10:34

Arco schreef:Het hart is de zetel van het verstand. Waarom zouden we onderscheidt maken?

Biologisch gezien zit het verstand in de hersenen :)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 24 jul 2014 10:41

Bij voorbaat excuses voor het stellige taalgebruik.

Spreeuw schreef:Is het verstand nodig om in God te geloven?
Ik zou haast willen zeggen: wat een belachelijke vraag. Is je verstand nodig om te weten dat fruit gezond is? Natuurlijk is dat zo.

Spreeuw schreef:Is het geloof belangrijker dan het verstand?
Wat is belangrijker: een fiets of een boom?

Spreeuw schreef:Wanneer is het verstand goed en wanneer niet?
Wanneer is een appel goed en wanneer niet?
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 24 jul 2014 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 24 jul 2014 11:13

@Pcrtje

Wat betreft spelling is nog wel meer "verstand" nodig: voorbaad i.p.v. voorbaat...

De relatie tussen geloof en verstand is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt: m.n. in de Verlichting had men groot vertrouwen in het menselijk verstand oftewel de menselijke rede. Wat als het verstand doorslaat, met als gevolg dat je aan je geloof gaat twijfelen? Er moet ergens een grens zijn.

En wat is de betekenis van Matteüs 11:25?
Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 jul 2014 11:20

mealybug schreef:Biologisch gezien zit het verstand in de hersenen :)

Er wordt ook weleens gezegd: het verlangen van het hart. Zit dat nu in de borstkas of toch in het hoofd?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jul 2014 11:21

Spreeuw schreef:Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2014 11:33

mealybug schreef:
Biologisch gezien zit het verstand in de hersenen :)

De Bijbel maakt onderscheid tussen intelligentie en verstandig zijn. Verstand zit niet zozeer in je hersenen, als ik de Bijbel mag geloven, maar in hoe je de talenten die je hebt ontvangen (dus ook je initelligentie) gebruikt.

Arco, het is dus vooral een kwestie van het hart als niet gaat om hoe slim je bent maar wat je ermee doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 aug 2014 13:15

Het dienen van God met je verstand is een opdracht.
Daarin komen je keuzes openbaar, die met het hart gemaakt zijn.
Laten we goede en grote gedachten van God hebben.

Maar wat ik gevaarlijk vind, en ook regelmatig op dit forum tegenkom, is het verstandelijk wroeten in zaken die God voor ons verborgen houd.
Bij voorbaat weet je dat je geen antwoord krijgt, op een vraagstuk wat al eeuwen speelt, en waarover de knapste koppen het niet met elkaar eens zullen worden. Waarom niet? De vraag stellen is hem beantwoorden: Omdat God het voor ons verborgen houdt. Stel dat de wereld nog twee eeuwen bestaat, dan nog is er geen duidelijk antwoord gevonden op de vragen die we hebben, en waarop God ons, in Zijn Woord, geen antwoord geeft.
Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HERE.
Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten (hoger) dan uw gedachten.
Wat God voor onze zaligheid nodig vind om te weten, staat duidelijk in de Bijbel. Waar wij onze vragen bij hebben mogen we aan Hem voorleggen.
Maar het naspeuren en peuteren in en hoe Hij werkt, dat vind ik soms over grenzen gaan.
Geloven is vertrouwen. Geloven is soms ook NIET op je verstand steunen. Je overgeven met al je vragen aan Hem, omdat je er gewoon niet uitkomt. Doen we dat niet te weinig, vertrouwen dat Hij ons zalig wil maken? Dat Hij voor ons wil zorgen? Alles uit handen geven?

God vraagt geen spitsvondigheden, prachtige antwoorden, speurwerk in Zijn raadbesluiten, maar Hij ziet het hart aan. Ik zeg niet dat je je verstand moet uitschakelen, maar je moet je verstand juist gebruiken om goede keuzes voor God te mogen maken. God vraagt van ons een dienstbaar leven. Hij zoekt bij ons Vruchten. Heiligheid. Naastenliefde. Zelfverloochening.
Hieraan hebben we onze handen vol.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 13:25

mona schreef:Het dienen van God met je verstand is een opdracht.
Daarin komen je keuzes openbaar, die met het hart gemaakt zijn.
Laten we goede en grote gedachten van God hebben.

Maar wat ik gevaarlijk vind, en ook regelmatig op dit forum tegenkom, is het verstandelijk wroeten in zaken die God voor ons verborgen houd.
Bij voorbaat weet je dat je geen antwoord krijgt, op een vraagstuk wat al eeuwen speelt, en waarover de knapste koppen het niet met elkaar eens zullen worden. Waarom niet? De vraag stellen is hem beantwoorden: Omdat God het voor ons verborgen houdt. Stel dat de wereld nog twee eeuwen bestaat, dan nog is er geen duidelijk antwoord gevonden op de vragen die we hebben, en waarop God ons, in Zijn Woord, geen antwoord geeft.
Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HERE.
Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten (hoger) dan uw gedachten.
Wat God voor onze zaligheid nodig vind om te weten, staat duidelijk in de Bijbel. Waar wij onze vragen bij hebben mogen we aan Hem voorleggen.
Maar het naspeuren en peuteren in en hoe Hij werkt, dat vind ik soms over grenzen gaan.
Geloven is vertrouwen. Geloven is soms ook NIET op je verstand steunen. Je overgeven met al je vragen aan Hem, omdat je er gewoon niet uitkomt. Doen we dat niet te weinig, vertrouwen dat Hij ons zalig wil maken? Dat Hij voor ons wil zorgen? Alles uit handen geven?

God vraagt geen spitsvondigheden, prachtige antwoorden, speurwerk in Zijn raadbesluiten, maar Hij ziet het hart aan. Ik zeg niet dat je je verstand moet uitschakelen, maar je moet je verstand juist gebruiken om goede keuzes voor God te mogen maken. God vraagt van ons een dienstbaar leven. Hij zoekt bij ons Vruchten. Heiligheid. Naastenliefde. Zelfverloochening.

Helemaal mee eens, voeg daar gerust nog gehoorzamheid en vertrouwen aan toe :-)

(* de helft van de forumonderwerpen kunnen nu de vuilnisbak in)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2014 13:29

Gelukkig dat het niet van ons verstand afhangt, dat is nl. verduisterd door de zonde.
d'Eenvoudigen wil Gods steeds gadeslaan,
worden als een kind,
leer mij volgen zonder vragen,
God zal ons alles schenken wat nodig is.

Het kan zelfs zijn dat ons verstand ons in de weg zit.

Terug naar “Archief”