Lijden, dood en pijn: God is liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Arco » 21 jul 2014 10:00

Refowebbers,

Wat doen jullie met de vraag: als God bestaat, waarom laat Hij het kwaad toe? Met het neerstorten van het vliegtuig, afgelopen donderdag, het oplaaiende geweld in het Midden-oosten, etc. wordt mij deze vraag weleens voorgelegd.

De tekst uit Johannes, die een tijdlang op een reclamebord bij Rotterdam-Alexander heeft gestaan, lijkt tegenstrijdig: "God is liefde" (1 Joh. 4:8)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 10:11

Arco schreef:Refowebbers,

Wat doen jullie met de vraag: als God bestaat, waarom laat Hij het kwaad toe? Met het neerstorten van het vliegtuig, afgelopen donderdag, het oplaaiende geweld in het Midden-oosten, etc. wordt mij deze vraag weleens voorgelegd.

De tekst uit Johannes, die een tijdlang op een reclamebord bij Rotterdam-Alexander heeft gestaan, lijkt tegenstrijdig: "God is liefde" (1 Joh. 4:8)


Je kunt hier God niet voor verantwoordelijk houden. Door onze zonden leven we in een wereld waarin allerlei rampen gebeuren. Je moet niet blijven cirkelen in de vraag waarom God het kwaad toelaat, maar tot Hem de toevlucht nemen, omdat Hij liefde is!

Een rechtvaardiging voor het geloof in een volmaakte God, terwijl er toch kwaad in de wereld is, noemen we theodicee. In de geschiedenis is hier al zeer veel over nagedacht. Je kunt hier meer over lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Arco » 21 jul 2014 10:15

Probeer eens aan niet-gelovigen duidelijk te maken wat zonden is. Natuurlijk begrijp ik wel dat God niet de oorzaak van het kwaad is, maar de oorzaak van de Liefde. Alleen hoe is dat aan niet-gelovigen duidelijk te maken?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 10:22

Arco schreef:Probeer eens aan niet-gelovigen duidelijk te maken wat zonden is. Natuurlijk begrijp ik wel dat God niet de oorzaak van het kwaad is, maar de oorzaak van de Liefde. Alleen hoe is dat aan niet-gelovigen duidelijk te maken?


Dat valt niet altijd mee, dat klopt. Het beste lijkt me de Bijbelse geschiedenis te vertellen. Het christelijk geloof is een geloof, het is niet te bewijzen. Je mag als christen getuigen wat je geloof is en wat het met je doet. Het beste lijkt me te zeggen wat er in het paradijs is gebeurt, hoe Adam en Eva in zonde vielen en dat zo de zonden in de wereld terechtgekomen zijn. Je kunt ongelovigen aanraden om de Bijbel te lezen. Meer kun je m.i. niet doen, sterker nog, dat is ook niet nodig. Wij hoeven God niet te bewijzen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2014 10:35

Bij ons ding de preek gistermiddag precies over deze vraag. Aan de hand van deze gelijkenis kwam er ook een antwoord op:

24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

Het thema was: God's geduld met de wereld vraagt ook om ons geduld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor naamloos » 21 jul 2014 12:18

Ik vind het een beetje apart als niet-gelovigen God erbij halen als er iets fout gaat (alsof God die raket afvuurde), maar gaat alles naar wens of zelfs boven verwachting, dan blijft God helemaal buiten beeld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Teus » 21 jul 2014 13:13

Arco schreef:Refowebbers,

Wat doen jullie met de vraag: als God bestaat, waarom laat Hij het kwaad toe? Met het neerstorten van het vliegtuig, afgelopen donderdag, het oplaaiende geweld in het Midden-oosten, etc. wordt mij deze vraag weleens voorgelegd.

De tekst uit Johannes, die een tijdlang op een reclamebord bij Rotterdam-Alexander heeft gestaan, lijkt tegenstrijdig: "God is liefde" (1 Joh. 4:8)


Dit is heel moeilijk Arco, we begrijpen niet altijd wat Gods doel is en ik denk dat we dat ook niet altijd moeten willen weten. God houdt voor ons dingen verborgen.

Ik krijg ook wel eens een zo,n vraag, van....ja die God van jou........en zeg eerlijk dat ik het ook niet exact weet. Dat God bedoelingen heeft die wij niet altijd weten of begrijpen.
Maar wat ik ook zeg dat God mag doen met hetgeen wat van Hem is wat Hij wil. En het is een wonder dat hij ons nog in leven laat.
Het is voor hun nooit een bevredigend antwoord en is soms wel heel frustrerend dat je God op zo'n moment niet de eer kan brengen tegenover andere mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Teus » 21 jul 2014 13:29

Arco schreef:Probeer eens aan niet-gelovigen duidelijk te maken wat zonden is. Natuurlijk begrijp ik wel dat God niet de oorzaak van het kwaad is, maar de oorzaak van de Liefde. Alleen hoe is dat aan niet-gelovigen duidelijk te maken?


Kun je zien dat het eerste belang is dat je een kind van God moet zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2014 14:08

Misschien zou je moeten stellen:

Je gelooft toch niet dat God bestaat. Waarom vraag je dan wel waarom Hij als Hij bestaat, niets tegen het kwaad doet? Kwaad gebruiken als bewijs dat God niet bestaat is echter wel heel vreemd. Als God bestaat, waarom zou Hij dan het kwaad toestaan? Als mensen collectief het bestaan van God afwijzen, waarom moet Hij dan ellende die mensen veroorzaken vervolgens wel tegenhouden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Arco » 21 jul 2014 14:14

@naamloos:
Helemaal eens. Wel jammeren als er dingen verkeerd gaan, maar niet bedanken als het goed gaat.

@teus:
Gelukkig ijvert God zelf voor Zijn eer, want onze eerbetuiging aan God (die Hem toebehoord) doet altijd te kort.

Maar, is het dan verkeerd om te verlangen naar het moment dat er orde op zaken wordt gesteld? Ofwel dat God eens ingrijpt?

@Marnix:
Die gelijkenis, dat is een mooi antwoord. Niet iedereen zal het begrijpen, of er is gelegenheid voor om dit te vertellen, maar het is wel mooi.

In je laatste reactie, is mijn wedervraag: werkt dit niet averechts? Gaan mensen zich dan niet juist tegenwerken? Je trekt immers meer bijen met honing, dan moet azijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2014 15:50

Nee maar het is wel goed voor mensen om over na te denken.

Natuurlijk moeten we vooral uitdragen dat God liefde is. Ook dat is moeilijk uit te leggen aan mensen die denken dat Hij niet bestaat. Het enige wat we kunnen zeggen is:

- God is liefde en maakte de wereld goed
- Dat de wereld niet goed is is het gevolg van wat mensen deden, hoe ze bij Hem wegliepen
- God doet er alles aan om het weer goed te maken. Jezus komst op aarde is de ultieme daad van hoe Hij alles overhad om de wereld weer te herstellen.
- Dat nog niet alles goed is is omdat God wil dat mensen Hem gaan volgen. Als Hij terugkomt zal aan alle ellende een einde komen, zal er recht worden gesproken.
- We dienen te onderzoeken of wij goed leven. Zo niet, dan is dat recht dat wordt gesproken niet iets wat ons redt maar veroordeelt.
- In Jezus Christus is er redding en worden we vrijgesproken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor ben db bd » 21 jul 2014 16:10

Je trekt immers meer bijen met honing, dan met azijn.

ik weet niet of we wel zo vreselijk lief moeten doen naar ongelovigen. (wel zíjn hoor)
Het is zeer in de mode om alleen maar Gods liefde te willen verkopen aan de in kwaad verloren wereld en niet Zijn oordelen. Is dat niet een decadente houding? zo vraag ik mij vaak af.

Mijn Bijbel was in het OT ook niet zo soft. En aan het eind van het NT komt die sfeer weer helemaal terug; Apocalyps. En omdat een softe filosofische theologie daar geen raad mee weet, 'vergeestelijken' ze dat dan maar, wat in veel gevallen echt helemaal nergens op slaat!

Nou geloof ik dat ik het woord duivel of satan hier boven nog nergens heb zien staan, maar hij is wel net zo echt aanwezig als de Heere God Zelf en hij is geen liefde. En zoals de Heere God vele goede engelen tot Zijn positieve beschikking heeft, zo heeft de duivel vele enge demonen tot zijn walgelijke beschikking.
Doch hij heeft zichzelf heimelijk slinks m.i. een end uit de mode weten te manoeuvreren. Heerlijk in het rijk der duisternis weggekropen buiten het zicht van de media en de oppervlakkig waarnemende mens.

De duivel is de overste dezer wereld, zegt de Heere Jezus. Dat is geen lage functie hoor; daar kan je onnoemelijk veel invloed door uitoefenen. Het neerhalen van een vliegtuig is dan voor hem en z'n vele slaven op deze aarde maar een peulenschilletje. Hij zou binnen een paar dagen heel Gods volk Israël ook kunnen elimineren. (kennen we het verhaal van Job nog?)
Edoch, dat laat de Allerhoogste natuurlijk niet toe. Zo laat de Heere best ontzaglijk veel kwaad niet toe hoor; daar hebben wij geen notie van. Eigenlijk is iedere dag dat we leven en er ons geen 100 vreselijkheden overkomen m.i. al een groot Godswonder. Zijn bewarende en beschermende hand!

Maar hoe verder we van God afdwalen, onder de bescherming van Zijn veilige 'vleugels' vandaan, hoe meer we in de klauwen van dat ZK terecht komen met bijbehorende gevolgen van dien. De komende tijd zal daar voor ons land en volk en de rest van Europa vol van zijn, vrees ik met grote vrezen.
Zullen we ons dan toch vooral ernstig blijven beoefenen in het scherp blijven onderscheiden van goed en kwaad, inclusief hun afkomst?

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Bescheiden » 26 okt 2014 09:45

Marnix schreef:Bij ons ding de preek gistermiddag precies over deze vraag. Aan de hand van deze gelijkenis kwam er ook een antwoord op:

24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

Het thema was: God's geduld met de wereld vraagt ook om ons geduld.


Vind ik een zeer goed antwoord, Marnix.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Boerin » 26 okt 2014 18:32

Ik had het hier een keer neergezet:
http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=12&t=28714
Laatst gewijzigd door Boerin op 26 okt 2014 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Lijden, dood en pijn: God is liefde

Berichtdoor Jozo » 26 okt 2014 18:41

Ik moet hierbij ook nog denken aan een ander topic waarin het volgende stond:

22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken. 23 En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen

Misschien helpt het je iets, misschien maakt het de vraag alleen nog maar moeilijker :)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 51 gasten