Dag mensen!
Ik was een paar dagjes weg, dus ik ben -zoals altijd- een beetje laat met reageren.
hettys schreef:[Heel interessante dingen] Ik snap ook nog wel dat ik daar een theologische noot mis, (schuld van de mens) maar m.i. is het wel zo.
Hmm, hoe zou je dat zelf oplossen? Of heb je niet zo'n behoefte om dat op te lossen?
hettys schreef:In mijn ogen is de mens nooit perfect geschapen. Dat lijkt me zelfs onbijbels, want een perfect geschapen schepsel had nooit een foute beslissing kunnen nemen. [...] Dan krijg je toch weer de discussie dat God God de mens niet perfect heeft geschapen, maar dat was dus, bijbels gezien al zo. Adam was niet perfect, want hij luisterde naar Eva. Eva was niet perfect want ze luisterde naar een slang. De slang was al helemaal niet perfect want die was de listigste in het veld.
Ik neig ook wel naar die gedachte, ja. Maar hoe moet je dan het "zeer goed" en "gemaakt naar Gods evenbeeld" interpreteren?
Wat ik me ook nog afvroeg, hettys, is of je kerkelijk, misschien wel rechts-gereformeerd, bent opgevoed. Ik was benieuwd hoe jouw denken zich heeft ontwikkeld tot dat wat het nu is en hoe je dat hebt ervaren.
Cathy schreef:Dat er een ‘zondenval’ heeft plaatsgevonden is duidelijk. Kijk maar om je heen.
Maar dat hoeft dus niet per se een duidelijk, aanwijsbaar punt in de geschiedenis te zijn maar het kan dus ook, zoals Hettys zegt, een geleidelijk ontstaan besef zijn?
Pcrtje schreef:De evolutietheorie is een wetenschappelijk feit.
Harmonica schreef:Wat houdt dit precies in? Waar liggen (volgens jouw) de grenzen van de filosofische implicaties van deze theorie? Ik las namelijk bv al dat Mortlach het volgende postte:
Mortlach schreef:Een belangrijk punt in deze discussie is dat de mens niet noodzakelijk is, daarmee bedoel ik dat de levensvorm zoogdier, rechtoplopend, extreem groot brein niet het 'eindresultaat' is waar evolutie vanaf het begin op aanstuurde. Dat is een eerste gedachte.
Harmonica schreef:Is dit bijvoorbeeld inherent aan de evolutietheorie? Wat zijn je (filosofische) aannames aan de hand van deze theorie met betrekking tot doelloosheid/doelgerichtheid, in hoeverre is evolutie een ongeleid proces etc?
Interessante vragen.
Daar zou je ook papers over vol kunnen schrijven.
Even een paar gedachtes van mijn kant:
Mortlach zegt heel zinnige dingen vanuit het biologische perspectief. Biologisch gezien is de mens inderdaad een het 'eindresultaat' van evolutie. Dat betekent niet dat dit ook meteen de mens reduceert tot een willekeurig wezen. Wij onderscheiden ons immers, ook al maken wij deel uit van een eeuwenlange schakel van evolutieën, nog steeds op allerlei gebieden van (andere) dieren. Vergelijk: ik kan zeggen dat jij 'slechts' een hoopje willekeurige samenstelling van moleculen bent vanuit een natuurkundig perspectief, maar dat betekent niet dat jij een willekeurige samenstelling bent vanuit andere perspectieven gezien. Theologisch gezien kan de mens een heel andere waarde hebben - en die heeft hij ook - dan (andere) dieren. Wanneer we echter biologisch of natuurkundig spreken over de mens moeten we inderdaad de juiste kijkkaders gebruiken.
De vraag is trouwens of de mens niet al een eindpunt heeft bereikt in evolutie. De Rooms-Katholieke Kerk meent van wel, vanuit theologische gronden.
'Is de evolutietheorie doelloos en de evolutie van de mens dus ook?' vraag je je terecht af. Richard Dawkins redeneert in zijn boek
The Greatest Show on Earth als volgt:
- Evolutie is een toevalsproces.
- De mens is onderdeel van de evolutie.
- Uit 1 en 2 volgt dat de evolutie van de mens toeval is en dus dat God die niet gestuurd kan hebben.
Ik zie niet goed in waarom dat zou moeten. Sowieso is het onmogelijk om vanuit een wetenschappelijk kader uitspraken te doen over God - en dat doet Dawkins nu wel. Ik denk dat we hier weer moeten denken aan de juiste perspectieven. Biologisch gezien is de mens inderdaad een toevalsproduct. Theologisch (of sociaal-psychologisch, of iets anders) gezien niet.
Zou God evolutie gestuurd hebben? Ik voel wel wat voor het complexiteitsargument, een soort Intelligent Design idee, maar bijna alle zichzelf respecterende christelijke wetenschappers hebben zich daarvan gedistantieerd. Het zou ook wel apart zijn: waarom zou God zwaartekracht bijvoorbeeld niet leiden, maar evolutie wel? Sommige mensen lossen dit op door te zeggen dat God alleidend is. Dat kan, maar ik heb daar ook wel moeite mee. Je kunt ook zeggen dat God niets leidt, maar dan is volgens veel christelijke wetenschappers het toegenegen godsbeeld waar de Bijbel over spreekt weer in het geding. Ik neig wel naar dat laatste, maar dan met een komma. God houdt "alles in Zijn hand". Ik denk niet dat God evolutie heeft geleid door alles direct te sturen. Ik denk wel dat God in Zijn oorspronkelijke plan een concept had waarin een heel aantal dingen staan zoals afstelling van constantes, kracht van de oerknal, enzovoorts, enzovoorts. Zou God van te voren al geweten hebben dat Hij de mens zou maken? Misschien. Er zijn ook mensen die zeggen dat God ook een ander wezen had kunnen scheppen (door middel van evolutie) - immers, de mens is niet noodzakelijk zoals Mortlach al zei - maar dat Hij vooraf ervoor heeft gekozen het niet te weten en het Zelf ook aan te kijken. De Rooms-Katholieke Kerk zegt dat God op een aantal punten direct heeft moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld bij het 'inschapen' van de ziel, een bewust-zijn, een besef van goed en kwaad, waar Hettys het ook al over had. (Alleen gaat de RKK dus wel weer uit van een letterlijke Adam waar de hele wereldbevolking uit voortgekomen is.) Dat lijkt mij wel waarschijnlijk, maar ik kan dat niet ergens op baseren...
Dus, een beetje concluderend uit bovenstaande: wij zijn biologisch gezien niet noodzakelijk. Sed sumus, maar wij zijn wel. Theologisch gezien kunnen wij wel noodzakelijk zijn. Geschapen naar Gods evenbeeld? Dat denk ik wel...