Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2014 23:31

Hoewel zwartgallig vind ik het wel een sterk gedicht, want ik denk ook wel eens aan de dood. Vrolijk word ik er niet van, maar ja, we moeten eenmaal sterven.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 12 jul 2014 10:13

mohamed schreef:Hoewel zwartgallig vind ik het wel een sterk gedicht, want ik denk ook wel eens aan de dood. Vrolijk word ik er niet van, maar ja, we moeten eenmaal sterven.


Er is toch een oplossing voor, Mohamed?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 19:18

naamloos schreef:De geestelijke wapenrusting is bedoelt om stand te houden tegen de duivel, niet voor de dood. Dat is nogal laat trouwens.
Ik hou me niet bezig met de dood en ga hem zeker niet in de ogen kijken, de angel is eruit, Jezus heeft hem overwinnen.
Je hoeft alleen maar te zorgen dat je je nalatenschap naar wens geregeld hebt, en hoe je wilt dat je uitvaart eruit ziet.
En verder hoor je volgens mij met niets te wachten tot je dood ziet naderen.
Als Jezus niet terug komt voor ik sterf, dan hoop ik dat ik op bed in slaap val om bij Jezus m'n ogen weer open te doen.
En als het anders loopt heeft het weinig zin me daar nu al zorgen om te maken, ik weet dat God erbij is.

En de ongelovigen kunnen beter het evangelie serieus nemen i.p.v. over de dood mediteren.

Hoi Naamloos, sorry dat ik zo laat reageer. Ik zal proberen het kort te houden! :)

Een paar opmerkingen:
- je schrijft: "de geestelijke wapenuitrusting is bedoeld om stand te houden tegen de duivel". Dat is waar, maar dat is niet het hele verhaal. De geestelijke wapenuitrusting bedoeld tegen alle geestelijke aanvallen, verleidingen, machten en krachten, zoal Paulus benoemd in Ef. 6:11-12. Dus niet exclusief de duivel!
- de dood is een hele wezenlijke, geestelijke macht. Dat merk je bijv. in teksten als Op. 6:8. Een macht, die op geen enkele wijze kan scheiden van de liefde van Christus (Rom. 8:38), maar die dat wél probeert!
- de enige wijze waarop "de dood" hierin verhinderd kan worden, is door te strijden in het harnas van het geloof. Je hebt gelijk als je zegt dat het uur van je sterven "nogal" laat is daarvoor, maar ik bedoel dan ook niet te zeggen dat je het dan pas zou moeten aantrekken, dat geenszins. Een christen leeft in dat harnas, en uiteindelijk zal hij er ook in sterven. "In het harnas sterven" is zelfs spreekwoordelijk geworden voor wat Paulus aan zijn broeders en zusters schreef: volhard in het geloof en wees standvastig tot het einde. Zet die helm niet af! Juist op het einde, als het lichaam dikwijls zwak is en de geest vermoeid, zal de duivel zich maximaal manifesteren. Kijk naar de verzoeking in de woestijn; pas toen Jezus veertig dagen en nachten gevast had, pas tóén kwam de duivel, en verzocht hij Jezus om broden van stenen te maken. Dat is hoe de duivel werkt; hij probeert mensen te raken in hun zwakte.
- je nalatenschap vast regelen is natuurlijk van harte aan te raden. Niet alleen is het belangrijk om zulke zaken gewoon voor elkaar te hebben, het creëert ook ruimte om na te denken en te spreken over de geestelijke kant van het sterven. Tenminste, zo ging het bij mij wel.

Ik kan nog veel meer schrijven, maar ik denk dat ik het hier even bij laat. Hartelijke groet!

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anonymous_1 » 12 jul 2014 19:28

@vanslooten,


Als ik morgen kom te overlijden of straks dood neerval, ik weet toch wel dat ik in de hemel kom.
Heb je geen geloof voor de kracht van de H.G?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 19:37

Anonymous_1 schreef:Als ik morgen kom te overlijden of straks dood neerval, ik weet toch wel dat ik in de hemel kom.

O, en hoe weet jij dit zo zeker?

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anonymous_1 » 12 jul 2014 19:47

schelpje3 schreef:O, en hoe weet jij dit zo zeker?


Nou Jezus heeft de dood overwonnen.


Marcus 16,16
Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.


2 Petrus 3
10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht. 11 Als dit allemaal op die manier te gronde gaat, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven, 12 u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg. 13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
14 Omdat u hiernaar uitziet, geliefde broeders en zusters, moet u zich inspannen om smetteloos, onberispelijk en in vrede door hem te worden aangetroffen. 15 Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken.



Waarom zou jij het niet zeker weten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 19:56

Anonymous_1 schreef:
Waarom zou jij het niet zeker weten?

Dat geldt helaas niet voor diegenen die niet gekend worden door Hem.
Vandaar mijn vraag: hoe weet jij dat zo zeker?

Bambi

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Bambi » 12 jul 2014 19:57

schelpje3 schreef:Dat geldt helaas niet voor diegenen die niet gekend worden door Hem.
Vandaar mijn vraag: hoe weet jij dat zo zeker?

Ik vind dat je nu te ver gaat schelpje3.
Je hebt niet het recht om hem dat te vragen en zeker niet op die toon.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 19:59

Bambi schreef:Je hebt niet het recht om hem dat te vragen en zeker niet op die toon.

Iemand die stellig meent te weten zeker te zijn, kan hier zeker een antwoord op geven, toch?
Dan houdt schelpje, noch bambi, iemand ervan af.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anonymous_1 » 12 jul 2014 20:04

Bambi schreef:Je hebt niet het recht om hem dat te vragen en zeker niet op die toon.

Ach mensen mogen mij alles vragen..

schelpje3 schreef:Iemand die stellig meent te weten zeker te zijn, kan hier zeker een antwoord op geven, toch?
Dan houdt schelpje, noch bambi, iemand ervan af.

Waarom zou ik niet gekend zijn door Hem die mijn leven gered heeft?
Als ik de bijbel lees weet en ervaar ik het ook om Zijn kind te zijn.

Ervaar je strijd schelpje? Omdat jou misschien het tegendeel geleerd wordt?
Het is een serieuze vraag.


Mijn oprechte excuses als ik je ergens mee beledigd heb, dat was niet de bedoeling!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Boaz » 12 jul 2014 20:09

Bambi schreef:
Je hebt niet het recht om hem dat te vragen en zeker niet op die toon.


Schelpje3 schreef:
Iemand die stellig meent te weten zeker te zijn, kan hier zeker een antwoord op geven, toch?
Dan houdt schelpje, noch bambi, iemand ervan af.


Is het niet belangrijker dat JIJ daar zekerheid over hebt, Schelpje3?

Het valt me vaak op in jouw posts dat je zo algemeen schrijft over hoe iets moet zijn, maar ik lees zo weinig hoe jij dat persoonlijk beleeft... Waarom, Schelpje3?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 20:26

Anonymous_1 schreef:Waarom zou ik niet gekend zijn door Hem die mijn leven gered heeft?
Als ik de bijbel lees weet en ervaar ik het ook om Zijn kind te zijn.
Ervaar je strijd schelpje? Omdat jou misschien het tegendeel geleerd wordt?
Het is een serieuze vraag.
Mijn oprechte excuses als ik je ergens mee beledigd heb, dat was niet de bedoeling!

Dat is een Zegen als jij dat zo mag ervaren.
Het gaat mis als andere mensen er tussen komen.
Ik ervaar zeker strijd ja.
Je hebt mij niet beledigd, integendeel!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 20:31

schelpje3 schreef:Dat geldt helaas niet voor diegenen die niet gekend worden door Hem.
Vandaar mijn vraag: hoe weet jij dat zo zeker?

En een paar uur terug schrijf je nog dat iedereen door Hem gekend wordt.
Zelfs de nog ongeboren baby.
En wie hem enstig zoekt zal zeker niet uitgeworpen worden.
Als jij deze Goddelijke belofte niet gelooft en serieus neemt, ben je dus een ongelovige?

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anonymous_1 » 12 jul 2014 20:34

Anonymous_1 schreef:Waarom zou ik niet gekend zijn door Hem die mijn leven gered heeft?
Als ik de bijbel lees weet en ervaar ik het ook om Zijn kind te zijn.
Ervaar je strijd schelpje? Omdat jou misschien het tegendeel geleerd wordt?
Het is een serieuze vraag.
Mijn oprechte excuses als ik je ergens mee beledigd heb, dat was niet de bedoeling!

schelpje3 schreef:Dat is een Zegen als jij dat zo mag ervaren.
Het gaat mis als andere mensen er tussen komen.
Ik ervaar zeker strijd ja.
Je hebt mij niet beledigd, integendeel!

Jij kunt het ook zo ervaren schelpje.
In een ander topic heb ik misschien TE fel gereageerd.
Maar ervaar de Heilige Geest in je leven?
Ik ervaar dat Hij mij de kracht geeft, om nadat ik wakker geworden ben door het leven te gaan.
Mensen iets van Gods liefde proberen te laten zien.
Ik probeer voor mezelf de stap te zetten dat ik gewoon op mensen af zal stappen en een praatje heb en ze zo over het geloof mag delen.

Natuurlijk ken ik ook soms heel veel strijd, maar ik mag weten dat er genade is, omdat iemand van mij houdt, Hij stierf voor mij.
Nadat Jezus naar de hemel ging zou hij een Plaatsvervanger sturen, de Heilige Geest, die altijd bij ons zou zijn.

In Handelingen zie je de kracht van de Heilige Geest.

Ik zou je willen uitdagen om je er meer naar uit te strekken.

Ik weet niet wie je persoonlijk bent, wat je achtergrond is en hoe jij in het leven staat.
Maar ik hoop dat dit iets is wat je al bezit, of wilt gaan ontvangen..

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 12 jul 2014 20:57

naamloos schreef:De geestelijke wapenrusting is bedoelt om stand te houden tegen de duivel, niet voor de dood. Dat is nogal laat trouwens.
Ik hou me niet bezig met de dood en ga hem zeker niet in de ogen kijken, de angel is eruit, Jezus heeft hem overwinnen.
Je hoeft alleen maar te zorgen dat je je nalatenschap naar wens geregeld hebt, en hoe je wilt dat je uitvaart eruit ziet.
En verder hoor je volgens mij met niets te wachten tot je dood ziet naderen.
Als Jezus niet terug komt voor ik sterf, dan hoop ik dat ik op bed in slaap val om bij Jezus m'n ogen weer open te doen.
En als het anders loopt heeft het weinig zin me daar nu al zorgen om te maken, ik weet dat God erbij is.

En de ongelovigen kunnen beter het evangelie serieus nemen i.p.v. over de dood mediteren.

Jvslooten schreef:Hoi Naamloos, sorry dat ik zo laat reageer. Ik zal proberen het kort te houden! :)

Een paar opmerkingen:
- je schrijft: "de geestelijke wapenuitrusting is bedoeld om stand te houden tegen de duivel". Dat is waar, maar dat is niet het hele verhaal. De geestelijke wapenuitrusting bedoeld tegen alle geestelijke aanvallen, verleidingen, machten en krachten, zoal Paulus benoemd in Ef. 6:11-12. Dus niet exclusief de duivel!
- de dood is een hele wezenlijke, geestelijke macht. Dat merk je bijv. in teksten als Op. 6:8. Een macht, die op geen enkele wijze kan scheiden van de liefde van Christus (Rom. 8:38), maar die dat wél probeert!
- de enige wijze waarop "de dood" hierin verhinderd kan worden, is door te strijden in het harnas van het geloof. Je hebt gelijk als je zegt dat het uur van je sterven "nogal" laat is daarvoor, maar ik bedoel dan ook niet te zeggen dat je het dan pas zou moeten aantrekken, dat geenszins. Een christen leeft in dat harnas, en uiteindelijk zal hij er ook in sterven. "In het harnas sterven" is zelfs spreekwoordelijk geworden voor wat Paulus aan zijn broeders en zusters schreef: volhard in het geloof en wees standvastig tot het einde. Zet die helm niet af! Juist op het einde, als het lichaam dikwijls zwak is en de geest vermoeid, zal de duivel zich maximaal manifesteren. Kijk naar de verzoeking in de woestijn; pas toen Jezus veertig dagen en nachten gevast had, pas tóén kwam de duivel, en verzocht hij Jezus om broden van stenen te maken. Dat is hoe de duivel werkt; hij probeert mensen te raken in hun zwakte.
- je nalatenschap vast regelen is natuurlijk van harte aan te raden. Niet alleen is het belangrijk om zulke zaken gewoon voor elkaar te hebben, het creëert ook ruimte om na te denken en te spreken over de geestelijke kant van het sterven. Tenminste, zo ging het bij mij wel.

Ik kan nog veel meer schrijven, maar ik denk dat ik het hier even bij laat. Hartelijke groet!



@Naamloos ik ga het een en ander van mijnheer vsloten corrigeren.
@Vsloten lees je ff mee?
Ik citeer en corrigeer.
- je schrijft: "de geestelijke wapenuitrusting is bedoeld om stand te houden tegen de duivel". Dat is geheel waar en hij is de enige rivaal van God op deze aarde. Satan is de wereldheerser, hij heeft de regie over alle geestelijke aanvallen, verleidingen, machten en krachten, zoals Paulus benoemd in Ef. 6:11-12. Dus de duivel en alles wat daar bij hoort!
In Op. wordt over satan gesprolen.
Satan kan nooit een breuk tussen de Liefde van God en Zijn geliefde teweeg brengen, hoewel hij dat wel probeert. Het lukt hem wel vanaf de andere kant, de liefde van Gods kind te breken tussen God. (HET HEEFT NIETS MET DE DOOD TE MAKEN, die is al over wonnen in Christus,) Dat is een aanval van de duivel en die kunnen we bestrijden met de wapenrusting Gods. ALLEEN DAN! En absoluut niet vóór de bekering want dan willen we alles zelf doen.
Schild van het geloof, de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, komt dit in een onbekeerd mens voor? Zegt God niet dat alles wat je niet doet in Christus is ijdelheid? en zolang we niet met Hem gekruisigd zijn, zijn we niet in Christus. Als je in het geloof op Christus ziet deert de dood en duivel je niet.

De dood bestrijden door de wapenrusting Gods is een gruwelijke misvatting en onderwaardering van het werk van Christus aan het kruis.
Vsloten pas op! je verspreidt een leugen.
En….dat je nog meer kunt schrijven….laat het alsjeblieft hierbij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten