Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond (Psalm 105:8a)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond (Psalm 105:8a)

Berichtdoor Spreeuw » 08 jul 2014 20:47

Psalm 105:5 zingen we vaak tijdens een doopdienst.

Psalm 105:5 (Berijming 1773)
God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=5&s=rit

In Psalm 105:7-11 (NBG'51) lezen we
7 Hij, de HERE, is onze God,
zijn oordelen gaan over de ganse aarde;
8 Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond,
– het woord, dat Hij gebood aan duizend geslachten –
9 dat Hij met Abraham sloot,
en aan zijn eed aan Isaak;
10 ook stelde Hij het voor Jakob tot een inzetting,
voor Israël tot een eeuwig verbond,
11 toen Hij zeide: U zal Ik het land Kanaän geven
als het u toegemeten erfdeel.

Ik heb een vraag. Over welk verbond gaat het in vers 8?
God gedenkt voor eeuwig aan Zijn verbond, dus ook nu nog. Daarom vind ik dit een essentiële vraag.
Wij zingen psalm 105:5 vaak tijdens een doopdienst, met het oog op de kinderen die tot Gods verbond behoren. Maar wat houdt dit verbond dan precies in?

Anoniem_89

Re: Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond (Psalm 105:8a)

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 jul 2014 22:03

Spreeuw, als je het mij vraagt is dit weer een welles/nietes topic.

Verbond en doop.

Gaat er geen belletje rinkelen?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 09 jul 2014 09:02

Ik vraag me vooral af waarom Spreeuw de eerder gelegde eieren niet uit gaat broeden, in plaats van nieuwe leggen...
Pas opende je een topic met een vraag over Psalm 73. Diverse mensen hebben gereageerd, maar van Spreeuws kant komt er geen reactie...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2014 09:30

Spreeuw, het staat toch gewoon in die tekst?

Daar gaat het om. Maar we zingen Psalmen tegenwoordig ook in het nieuw-testamentisch licht van Christus en weten dat God niet verandert. Dus als we Psalm 105 zingen bij de doop gaat het dus logischerwijs om het verbond waarvan we geloven dat het dan wordt gesloten, tussen God en het kind en de ouders. (Wat een voortzetting is van het verbond met Abraham aan de kinderen van de gelovigen, het nieuwe verbond door Christus). En zoals God het verbond met Abraham bevestigt en eeuwig gedenkt, zo ook Zijn verbond met ons.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jul 2014 11:13

Marnix schreef:Spreeuw, het staat toch gewoon in die tekst?

Daar gaat het om. Maar we zingen Psalmen tegenwoordig ook in het nieuw-testamentisch licht van Christus en weten dat God niet verandert. Dus als we Psalm 105 zingen bij de doop gaat het dus logischerwijs om het verbond waarvan we geloven dat het dan wordt gesloten, tussen God en het kind en de ouders. (Wat een voortzetting is van het verbond met Abraham aan de kinderen van de gelovigen, het nieuwe verbond door Christus). En zoals God het verbond met Abraham bevestigt en eeuwig gedenkt, zo ook Zijn verbond met ons.

Neeeeee.... :mrgreen:

Abraham sloot een verbond met God Hij zou veel nakomelingen krijgen omdat hij trouw was tegenover God.
Abraham wilde namelijk Izaak offeren omdat God dat gevraagd had, letterlijk zijn enige zoon van wie Abraham intens veel hield.
Net voordat Abraham Izaak wilde offeren gaf God een ram welke hij kon offeren i.p.v. zijn eigen zoon.

Dit verwijst naar Jezus, die voor ons aan het kruis gegaan is.
God hield heel veel van zijn Zoon.
Jezus stelde het avondmaal in, dit is het NIEUWE VERBOND IN MIJN BLOED.

1 Korintiërs 11,25
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’

2 Korintiërs 3,6
Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Met dat offer laat God ook zien dat hij altijd al de eerste was geweest om naar de mens toe te komen.
Als je het evangelie van iemand dan als ongelovige accepteert laat je je dopen want je vraagt om een zuiver geweten en legt je 'oude identiteit' af en begint een 'nieuw' leven samen met Jezus Christus, dankzij Zijn offer voor jou en mij.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jul 2014 11:20

Anoniem_89 schreef:

Inderdaad, Lucas 22:20
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.

NERGENS in de Bijbel staat dat de doop het verbondsteken is.
Waar de theologie dit dan wel zegt en ook nog eens als vervanging van de benijdenis van joodse jongetjes meent te mogen aanmerken, gaat ze ''boven hetgeen geschreven is''.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jul 2014 11:22

Anoniem_89 schreef:

mealybug schreef:Inderdaad, Lucas 22:20
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.

NERGENS in de Bijbel staat dat de doop het verbondsteken is.
Waar de theologie dit dan wel zegt en ook nog eens als vervanging van de benijdenis van joodse jongetjes meent te mogen aanmerken, gaat ze ''boven hetgeen geschreven is''.

Thanks, die tekst zocht ik nog, wist niet meer zo 1..2..3 waar ie stond :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2014 11:25

Maar, waarom staat er dan:

Tot in eeuwigheid zal hij gedenken
zijn belofte aan duizend geslachten,
9 het verbond dat hij sloot met Abraham
en voor Isaak bevestigde met een eed.

en:

7 Ik sluit een verbond met jou en met je nakomelingen, met alle komende generaties, een eeuwigdurend verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen.

en:

6 Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend.
(...)
13 Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

Het nieuwe verbond is dat alle volken delen in het verbond dat God al met Abraham sloot en door Jezus Christus niet meer met dierenoffers wordt bekrachtigd, maar door Zijn bloed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 jul 2014 11:35

De gesuggereerde exclusiviteit van het bloed binnen het Nieuwe Verbond klopt natuurlijk niet. Johannes spreekt immers over water en bloed, dus de doop hoort niet minder bij het Nieuwe Verbond. Overigens is dat nog niet het hele verhaal, want er is ook nog een derde Getuige: de Heilige Geest. Deze drie, Doop, Avondmaal en Heilige Geest, gaan door Christus uit van de Vader om de gelovige te verzekeren van hun deel aan Christus en Zijn weldaden.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jul 2014 11:47

Marnix schreef:Maar, waarom staat er dan:

Tot in eeuwigheid zal hij gedenken
zijn belofte aan duizend geslachten,
9 het verbond dat hij sloot met Abraham
en voor Isaak bevestigde met een eed.

Tot in eeuwigheid zal hij zijn belofte gedenken omdat Hij zei;
Genesis 17:7-8
7 Ik sluit een verbond met jou en met je nakomelingen, met alle komende generaties, een eeuwigdurend verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen. 8 Heel Kanaän, het land waar je nu als vreemdeling woont, zal ik jou en je nakomelingen voor altijd in bezit geven, en ik zal hun God zijn.’

Het antwoord staat eigenlijk al in de volgende vraag.

en:

7 Ik sluit een verbond met jou en met je nakomelingen, met alle komende generaties, een eeuwigdurend verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen.

en:

6 Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend.
(...)
13 Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

Het nieuwe verbond is dat alle volken delen in het verbond dat God al met Abraham sloot en door Jezus Christus niet meer met dierenoffers wordt bekrachtigd, maar door Zijn bloed.

Ik begrijp niet goed wat je hiermee wilt zeggen..

@Jvanslooten;
Hebreeën 9
1 Het eerste verbond bevatte bepalingen voor de rituelen van de dienst en het aardse heiligdom. 2 De voorste tent, die is ingericht met de lampenstandaard en de tafel voor de toonbroden, wordt het heilige genoemd. 3 Achter het tweede voorhangsel bevindt zich de tent die het allerheiligste genoemd wordt. 4 Daar staan het vergulde reukofferaltaar en de ark van het verbond, die langs alle zijden met goud overtrokken is en waarin zich de vergulde kruik met het manna, Aärons staf die gebloeid heeft en de platen met de verbondstekst bevinden; 5 daarop staan de cherubs als teken van Gods majesteit, zij bedekken de verzoeningsplaat met hun schaduw. Op dit alles kunnen we nu niet in detail ingaan. 6 In het aldus ingerichte heiligdom gaan de priesters voortdurend de voorste tent binnen om hun dienst te vervullen, 7 maar in de tweede tent gaat alleen de hogepriester binnen, slechts eenmaal per jaar en nooit zonder het bloed dat hij offert voor zichzelf en voor de zonden die het volk uit onwetendheid heeft begaan. 8 Hiermee maakt de heilige Geest duidelijk dat de weg naar het hemelse heiligdom niet zichtbaar is zolang de eerste tent nog dienstdoet. 9 Dit alles is een zinnebeeld voor de huidige tijd: er worden daar gaven en offers gebracht die het geweten van degenen die ze opdragen niet tot volmaakte zuiverheid kunnen brengen; 10 het gaat alleen om voedsel, drank en rituele wassingen, om bepalingen over uiterlijkheden die slechts gelden tot aan de nieuwe orde.
11 Christus daarentegen is aangetreden als hogepriester van al het goede dat ons is toebedacht: hij is door een indrukwekkender en volmaakter tent – die niet door mensenhanden gemaakt is en niet behoort tot onze schepping – 12 voor eens en altijd het hemelse heiligdom binnengegaan, en dan niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met zijn eigen bloed. Zo heeft hij een eeuwige verlossing verworven. 13 Want als het lichaam van wie onrein is al wordt gereinigd en geheiligd wanneer het besprenkeld wordt met het bloed van bokken en stieren of bestrooid met de as van een jonge koe, 14 hoeveel te meer zal dan niet het bloed van Christus, die dankzij de eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons geweten reinigen van daden die tot de dood leiden, en het heiligen voor de dienst aan de levende God?
15 Zo is hij dan bemiddelaar van een nieuw verbond; hij is immers gestorven om ons te verlossen van de overtredingen tegen het eerste verbond. Nu kunnen allen die geroepen zijn het beloofde eeuwige erfdeel ontvangen. 16 Bij een testament is het noodzakelijk dat de dood van de erflater wordt vastgesteld. 17 Een testament is immers pas geldig na overlijden, het heeft geen rechtskracht wanneer de erflater nog leeft. 18 Daarom is ook het eerste verbond niet zonder bloed ingewijd. 19 Want nadat Mozes alle voorschriften van de wet aan heel het volk had voorgelezen, nam hij het bloed van jonge stieren en bokken, water, karmozijnrode wol en majoraan, en besprenkelde zowel het boek zelf als heel het volk, 20 en verklaarde: ‘Dit is het bloed van het verbond dat God aan u heeft opgelegd.’ 21 Vervolgens besprenkelde hij op dezelfde manier de tabernakel en alle voor de eredienst benodigde voorwerpen met het bloed. 22 Volgens de wet wordt inderdaad vrijwel alles met bloed gereinigd, want als er geen bloed wordt uitgegoten, vindt er geen vergeving plaats.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 jul 2014 11:57

Ik begrijp niet goed wat je hiermee wilt zeggen..

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jul 2014 12:02

Jvslooten schreef:Ik begrijp niet goed wat je hiermee wilt zeggen..

Probeer je nou lollig over te komen? :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 jul 2014 12:25

Nee, ik vind het verre van lollig. Bijbelgedeelten quoten kunnen we allemaal.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jul 2014 12:31

Jvslooten schreef:Nee, ik vind het verre van lollig. Bijbelgedeelten quoten kunnen we allemaal.

Wat is daar mis mee, je doet dat zelf toch ook?
En wat voor andere maatstaf wou je hanteren, dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jul 2014 12:36

Marnix schreef:

Galaten 3:16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.

Terug naar “Archief”