Het zou raar zijn als er maar één heelal was

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Het zou raar zijn als er maar één heelal was

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2014 11:18

Aldus een artikel wat ik vanochtend las op Trouw.

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetensch ... -was.dhtml

Wie kan mij hier wat meer over vertellen. Tip: lees eerst het hele artikel alvorens hier te posten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het zou raar zijn als er maar één heelal was

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2014 11:49

Ik vind het altijd mooi dat de werkelijkheid iedere dag nog vreemder lijkt dan we al dachten. Het zou een mooie verklaring zijn voor kwantumverstrengeling.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 06 jul 2014 12:02

"Na de oerknal"

Dan haak ik al af. =;

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2014 12:48

ineke-kitty schreef:"Na de oerknal"

Dan haak ik al af. =;

Mooi.

Mortlach schreef:Ik vind het altijd mooi dat de werkelijkheid iedere dag nog vreemder lijkt dan we al dachten. Het zou een mooie verklaring zijn voor kwantumverstrengeling.

Dat zou kunnen. Ik heb er te weinig over gelezen (iemand nog wat leuk en begrijpelijk online leesmateriaal over deze materie?) om me een oordeel te vormen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2014 13:10

Niet online, maar wel een aanrader:

http://www.amazon.com/Quantum-Einstein- ... ds=quantum

Ik heb ooit over een experiment gelezen waarbij een deeltje de werkelijkheid in het verleden kon aanpassen. Dat is echt zo vreemd, met onze intuitie die diep verankerd zit in Newtoniaanse ideeën over ruimte en tijd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2014 13:25

Het is allemaal begonnen met de vraag waarom gloeiend hete voorwerpen gloeien. De toenmalige natuurkunde kon het verloop van temperatuur/golflengte niet verklaren.

Max Planck loste dat idee op door het idee van het kwantum te introduceren, een ondeelbaar 'energiepakketje'. Voor Plancks innovatie was energie een continuum, maar dat bleek dus niet te kloppen. Energie blijkt ten diepste in stappen te werken. Dat heeft hele vreemde gevolgen. Bijvoorbeeld een elektron dat van de ene baan naar de andere baan rond een atoomkern verspringt, doet dat zonder ooit de tussenliggende ruimte in te nemen.

Kwantum is verder ook nog eens tegenintuitief omdat de werkelijkheid met kansen blijkt te werken. Deeltjes hebben bijvoorbeeld een bepaalde kans ergens te zijn, plaats A 50%, plaats B 30% en plaats C 20%. De vraag waar het deeltje daadwerkelijk IS, is binnen de kwantummechanica een onzinnige vraag. Pas als je de meting doet, bepaalt het deeltje waar het is en tot die tijd is het op alle drie de plaatsen tegelijk, of nergens. Het is dus niet zo dat het deeltje ergens is, en dat je die positie dan meet, nee, het deeltje verschijnt letterlijk op de plaats waar het 'is' op het moment dat je het meet.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 06 jul 2014 17:31

Mortlach schreef:Ik vind het altijd mooi dat de werkelijkheid iedere dag nog vreemder lijkt dan we al dachten.

Daar sluit ik me helemaal bij aan. :D

Ik vind het soms jammer dat ik geen beta studie ben gaan doen, nu gaat veel van dit soort ingewikkelde natuurkunde een beetje over mijn hoofd heen, maar ik vind het altijd hartstikke interessant. :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2014 18:09

maaarten schreef:Ik vind het soms jammer dat ik geen beta studie ben gaan doen, nu gaat veel van dit soort ingewikkelde natuurkunde een beetje over mijn hoofd heen, maar ik vind het altijd hartstikke interessant. :)

Ja, vind ik ook. Gelukkig zijn er zeer getalenteerde schrijvers die niet alleen de zeer complexe zaken enigzins helder kunnen verwoorden voor leken, maar ook de 'magie' van de ontdekking en de pracht van de wiskunde die alles onderbouwt kunnen overbrengen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2014 11:55

Een ander 'vreemd' element in de kwantummechanica is het zogenaamde Onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Dat stelt dat bepaalde eigenschappen van deeltjes complementair zijn. Dat betekent dat een hogere zekerheid over variabele 1 een lagere zekerheid in variabele 2 betekent. Een voorbeeld is positie en snelheid van een deeltje. Hoe beter je weet waar het deeltje is, hoe minder je weet hoe snel het gaat.

Dit is niet iets wat met betere meetapparatuur is op te lossen, dit is een fundamenteel van de werkelijkheid.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 jul 2014 12:50

Dan haak ik al af. =;

Wel geloven in pseudo-wetenschap (of eerder; krankzinnigheid) zoals een holle Aarde, maar zodra er goed onderbouwde wetenschap langs komt gaat mevrouw exit. Prima hoor, ciao!

Mortlach schreef:Ik vind het altijd mooi dat de werkelijkheid iedere dag nog vreemder lijkt dan we al dachten. Het zou een mooie verklaring zijn voor kwantumverstrengeling.

Kwantum mechanica is zo vreemd dat het soms wel tovenarij lijkt voor mij. Mooi voorbeeld is het beroemde dubbele spleten experiment, als je een beetje Engels kan is dit filmpje zeker aan te raden; https://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 12:52

Dan haak ik al af. =;

Lock&Stock schreef:Wel geloven in pseudo-wetenschap (of eerder; krankzinnigheid) zoals een holle Aarde....

:schaterlach: :muhahaha:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jul 2014 13:05

Lock&Stock schreef:Kwantum mechanica is zo vreemd dat het soms wel tovenarij lijkt voor mij. Mooi voorbeeld is het beroemde dubbele spleten experiment, als je een beetje Engels kan is dit filmpje zeker aan te raden; https://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc

Heb je nog meer filmpjes die dit soort dingen een beetje inzichtelijk maken voor de leek?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 jul 2014 13:30

Faramir schreef:Heb je nog meer filmpjes die dit soort dingen een beetje inzichtelijk maken voor de leek?

Zoeken op Google of Youtube levert leuke dingen op;

https://www.youtube.com/results?search_ ... +explained

Ik ben zelf ook een leek wat betreft dit onderwerp, maar ik vind het wel intrigerend dat zoveel tegen-intuïtief is op kwantum niveau (zoals het dubbele spleten experiment), ook kwantum verstrengeling waar Mortlach mee kwam. Over dat onderwerp zijn er overigens in Nederland mooie ontdekkingen gedaan;

http://www.scientias.nl/primeur-nederla ... tie/101664
"Onderzoekers van de TU Delft hebben informatie geteleporteerd. En dat is een primeur. Ze verplaatsten informatie in een quantumbit naar een andere quantumbit zonder dat die informatie door de ruimte reisde."

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 07 jul 2014 13:58

Lock&Stock: "wel geloven in pseudowetenschap"

Ik geloof in wat Gods Woord leert over de schepping van ZIJN heelal, en die is eindig.
Hij is namelijk het middelpunt van Zijn Schepping.
PUNT!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 jul 2014 14:33

ineke-kitty schreef:Lock&Stock: "wel geloven in pseudowetenschap"

Ik geloof in wat Gods Woord leert over de schepping van ZIJN heelal, en die is eindig.
Hij is namelijk het middelpunt van Zijn Schepping.
PUNT!

Jaja whatever, de Aarde is hol en het heelal is het middelpunt. Dat we al ruim 50 jaar ruimtesondes met extreme precisie door ons zonnestelsel sturen middels berekeningen die alleen mogelijk zijn in een heliocentrisch zonnestelsel doet daar natuurlijk niets aan af...... En dat de heer Al Klein Haneveld in zijn Bijbels Wereldbeeld keihard leugens vertelt (over waarom vliegtuigen hoger vliegen bijvoorbeeld) maakt ook niet uit. PUNT.

Terug naar “Archief”