Lijden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Lijden

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2014 11:06

N.a.v. dit bericht:

Ze is een van de meer dan honderd mensen per jaar die met een officiële aanvraag bij de euthanasieconsulenten van het ziekenhuis komen. Hun aantal neemt toe. 'Het taboe brokkelt af,' constateert het ziekenhuis.

Mensen blijken in een vroeg stadium van een ziekte, een euthanasieaanvraag in te dienen, in geval van... of als...

Nu zijn er al topics over euthanasie, maar ik wil het hier eigenlijk beperken tot het lijden.
Nico Scheepmaker dichtte:
Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Veel mensen verkiezen dus om hun leven te verkorten, met weken/maanden, dan hun lijden te aanvaarden.
Hoe zou dit komen?
Zijn mensen banger geworden voor pijn en benauwdheid, terwijl er toch steeds nieuwe medicijnen ontwikkeld worden om het lijden te verlichten?

Miepje90
Mineur
Mineur

Re: Lijden

Berichtdoor Miepje90 » 05 jul 2014 11:17

Zou 't niet ook zo zijn dat juist door al die beschikbare medicijnen, het taboe op lijden heel groot wordt? Alsof pijn bijna niet meer mág, het niet meer maatschappelijk acceptabel is om heel ziek te zijn..
In de verloskunde worden ruggeprikken als een recht gezien, vrouwen die zonder ruggeprik bevallen worden in de media niet helemaal voor vol aangezien..

Begrijp me niet verkeerd, ik vind 'lijden verlichten' belangrijk en iets moois om bij iedereen na te streven; ik beloof 't niet voor niets straks ook zelf. Maar ik denk dat de angst voor het lijden dus ook behoorlijk maatschappelijk gekleurd is..
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 jul 2014 11:28

schelpje3 schreef:Nico Scheepmaker dichtte:
Dan God te dragen geeft.
Dit is een oneerlijke manier van verwoorden. Als wij niet doen ligt iemand te creperen tot zijn dood, als wij wel wat doen hoeft die persoon iets niet te voelen of kan hij zelfs eerder sterven. In het geval dat wij niets doen en die persoon uiteindelijk sterft, kunnen we achteraf altijd zeggen: 'God gaf hem een lijden te dragen; en zie je wel, hij kon het aan want ook zonder pijnstillers heeft hij het tot zijn dood uitgehouden.' Dat is een kortzichtige, oneerlijke manier van het gebruiken van God. Er is immers geen limiet aan het hoeveel lijden God aan een mens kan schenken: op het moment dat God namelijk teveel lijden zou geven, volgens dit concept, dan zou die persoon immers moeten sterven. Echter, op zo'n moment zeggen wij: 'God heeft uit ons midden weggenomen' of 'God heeft tot Zich genomen'. Het is op z'n minst opvallend dat wanneer God téveel lijden zou geven, hij iemand eerst een half jaar zou doen laten lijden om hem vervolgens daarvan te verlossen.

Kortom: het is een gemene manier van verwoorden, al helemaal naar de patiënt, om te zeggen: 'God geeft eenieder lijden te dragen en Hij geeft jou dit lijden te dragen'. Dat is kortzichtig, doet af aan de fysische werkelijkheid, wetten, bewegingen, etc, en is slechts een invulling die wij geven aan het lijden dat wij zien. Er zijn blijkbaar geen grenzen aan het lijden dat God kan geven.

Ik vind het altijd opvallend dat mensen dit soort dingen kunnen zeggen. Wij, als mensen, kunnen God namelijk heel eenvoudig voor de voeten lopen. We verlichten lijden met behulp van pijnstillers (waar we Gods bedoeling van lijden kunnen passeren), we genezen mensen (waar Gods bedoeling dat diegene zou lijden ook teniet wordt gedaan) en euthanaseren mensen (waar Gods bedoeling van lijden ook wordt gepasseerd). In feite hoort een christen die opstaat tegen euthanasie ook op te staan tegen pijnverlichting en genezen, maar dat doet de hedendaagse christen niet. Dat is hypocriet en arrogant. Daar heb ik geen goed woord voor over.
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 11:36

Pcrtje schreef:Ik vind het altijd opvallend dat mensen dit soort dingen kunnen zeggen. Wij, als mensen, kunnen God namelijk heel eenvoudig voor de voeten lopen. We verlichten lijden met behulp van pijnstillers (waar we Gods bedoeling van lijden kunnen passeren), we genezen mensen (waar Gods bedoeling dat diegene zou lijden ook teniet wordt gedaan) en euthanaseren mensen (waar Gods bedoeling van lijden ook wordt gepasseerd). In feite hoort een christen die opstaat tegen euthanasie ook op te staan tegen pijnverlichting en genezen, maar dat doet de hedendaagse christen niet. Dat is hypocriet en arrogant. Daar heb ik geen goed woord voor over.

Waarom zou God willen dat we pijn lijden?
Ik geloof daar niet in.

Geloof je er niet in dat Jezus nog vandaag de dag geneest?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jul 2014 11:42

Steeds meer mensen kiezen (openlijk) voor euthanasie omdat de mogelijkheden worden geboden. Vroeger, toen die mogelijkheden er niet waren kwam het overigens ook wel voor. Maar dan moest er iemand vuil werk maken of de persoon moest zelf een drastische actie ondernemen.

Ik hoop dat ik sterk genoeg zou zijn om er niet voor te kiezen maar kan het mij zeker wel voorstellen. Het is ook weinig aantrekkelijk als je weet dat je ernstig ziek bent en dat je de laatste weken helse pijnen zult lijden. Ik kan me de gedachtegang dan wel voorstellen dat mensen wanneer ze nog bij kennis zijn en de pijn nog draagbaar is afscheid willen nemen van dit leven.

In redelijke gezondheid op hogere leeftijd doodgaan in de slaap, dat wil iedereen. Helaas is die mooie en zachte dood niet voor iedereen weggelegd.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 jul 2014 11:43

Anoniem_89 schreef:Waarom zou God willen dat we pijn lijden?
Volgens dat gedicht, en dan denk ik overigens ook aan bijvoorbeeld de drie formulieren van enigheid, geeft God ieder mens lijden te dragen.

Anoniem_89 schreef:Ik geloof daar niet in.
Dat mag.

Anoniem_89 schreef:Geloof je er niet in dat Jezus nog vandaag de dag geneest?
Het zou kunnen, maar absoluut niet in de frequentie die linkse, hedendaagse christenen claimen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 11:54

Pcrtje schreef:Volgens dat gedicht, en dan denk ik overigens ook aan bijvoorbeeld de drie formulieren van enigheid, geeft God ieder mens lijden te dragen.

Heb je ook een bijbelse tekst waar je een voorbeeld uit kunt halen.
Ik ken alleen de geloofsbelijdenis.
De rest niet.

Pcrtje schreef: Het zou kunnen, maar absoluut niet in de frequentie die linkse, hedendaagse christenen claimen.

Wat noem je een hoge frequentie?
Waarom zou dat niet kunnen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2014 12:07

Anoniem_89 schreef:
Waarom zou God willen dat we pijn lijden?
Ik geloof daar niet in.

Geloof je er niet in dat Jezus nog vandaag de dag geneest?

We moeten niet vergeten dat lijden en ziekte een gevolg is van de zondeval.
God straft de vrouw zodat zij voortaan met smart haar kinderen moet baren (Genesis).
Is het geen Zegen dat God mensen het verstand geeft zodat deze het lijden kunnen verlichten, met medicatie, therapie, behandelingen?
In de Catechismus staat dat wij ALLES uit Zijn Hand krijgen, dus niet alleen voorspoed, maar ook tegenspoed.
Hoe dragen wij dan ons kruis? Zo snel mogelijk van ons afgooien, of met geduld, vertrouwend op de Heere, die ons kracht geeft naar kruis?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 jul 2014 12:10

Pcrtje schreef:Volgens dat gedicht, en dan denk ik overigens ook aan bijvoorbeeld de drie formulieren van enigheid, geeft God ieder mens lijden te dragen.
Anoniem_89 schreef:Heb je ook een bijbelse tekst waar je een voorbeeld uit kunt halen.
Ik verdedig dit standpunt niet, dus ik heb ook niet de behoefte om dat nu wel te gaan doen. ;)

Pcrtje schreef: Het zou kunnen, maar absoluut niet in de frequentie die linkse, hedendaagse christenen claimen.
Anoniem_89 schreef:Wat noem je een hoge frequentie?
Ga naar de gemiddelde pinkstergemeente of evangelische conferentie en daar worden elke zondag minstens honderd mensen genezen. Allemaal flauwekul, natuurlijk. Daar heb ik in andere topics al veel meer geschreven.
Kijk hier, hier en hier.
Anoniem_89 schreef:Waarom zou dat niet kunnen?
Tuurlijk zou het allemaal kunnen. Als God almachtig is, dan moet het kunnen toch? Alleen laat de wonderlijke wereld der wetenschap ons zien dat mensen daar niet genezen; dat het psychologische manipulatie is; of gewoon ronduit oplichterij.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 13:04

schelpje3 schreef:We moeten niet vergeten dat lijden en ziekte een gevolg is van de zondeval.
God straft de vrouw zodat zij voortaan met smart haar kinderen moet baren (Genesis).
Is het geen Zegen dat God mensen het verstand geeft zodat deze het lijden kunnen verlichten, met medicatie, therapie, behandelingen?
In de Catechismus staat dat wij ALLES uit Zijn Hand krijgen, dus niet alleen voorspoed, maar ook tegenspoed.
Hoe dragen wij dan ons kruis? Zo snel mogelijk van ons afgooien, of met geduld, vertrouwend op de Heere, die ons kracht geeft naar kruis?

Weet je wat nou zo mooi is wat Jesaja zei;
Zijn striemen brachten ons genezing.
Tegenspoed bestaat, maar niet dat een mens onnodig moet lijden.

Sorry maar met de formulieren heb ik niets.
Als jij daarin gelooft is dat jouw keuze.
Maar ik gebruik enkel de bijbel;

2 Tim 3:16-17
16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Pcrtje schreef: Ga naar de gemiddelde pinkstergemeente of evangelische conferentie en daar worden elke zondag minstens honderd mensen genezen. Allemaal flauwekul, natuurlijk. Daar heb ik in andere topics al veel meer geschreven.
Kijk hier, hier en hier.

Ik zal je berichten daar op een later moment eens doorlezen.

Volgens mij heb je een heel verkeerd beeld bij zulke gemeentes.
Evangelische gemeentes doen veel minder zo niet nauwelijks aan genezingsdiensten.
Daarnaast over pinkstergemeentes heb ik het gevoel dat je behoorlijk overdrijft.

Wat ik geleerd heb en dat is ook goed;
1 Tess
5 Zie erop toe dat niemand kwaad met kwaad vergeldt en streef altijd naar het goede, zowel voor elkaar als voor ieder ander. 16 Wees altijd verheugd, 17 bid onophoudelijk, 18 dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. 19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. 23 Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus. 24 Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.

Doof de Heilige Geest niet uit...
Wie zijn wij mensen om te bepalen in welke mate de Heilige Geest ons de kracht ergens voor geeft?
Dat zou eigenlijk een belediging zijn, straks zijn die mensen wél genezen en dan ontken je het werk van de Geest.
Dat is een serieuze zonde.

Ik veroordeel je niet, maar hoop dat je wat aan de tekst hebt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 jul 2014 16:31

Miepje90 schreef:Zou 't niet ook zo zijn dat juist door al die beschikbare medicijnen, het taboe op lijden heel groot wordt? Alsof pijn bijna niet meer mág, het niet meer maatschappelijk acceptabel is om heel ziek te zijn..

Of worden levens onaanvaardbaar verlengd door de beschikbare medicijnen ?

Als het bekorten van het leven mogelijk is door menselijk ingrijpen dan is verlengen ook mogelijk.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 jul 2014 18:14

schelpje3 schreef:We moeten niet vergeten dat lijden en ziekte een gevolg is van de zondeval.

In Timotheus staat she shall be saved in child bearing en de Israelische vrouwen in Egypte hadden al gebaard voor er een vroedvrouw kwam. Ik had daar toen een boek van gelezen 'supernatural child bearing' en die vrouwen geloofden dat gewoon en hadden totaal geen pijn, maar ze zei als je twijfelt, neem dan maar liever medicijnen. Al voor ik zwanger werd had ik een ziekenhuis uitgezocht waar ze niet te beroerd waren om een ruggeprik te geven. Heerlijk, geen snars pijn gehad, ik lag gewoon te pitten en ik werd wakker gemaakt omdat ie eraan kwam.
Euthanasie ben ik tegen, maar we hebben wel gebeden voor mensen die erg moesten lijden: Heer genees ze nu of haal ze nu thuis en die gingen binnen no time naar de hemel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 05 jul 2014 18:22

schelpje3 schreef:Nico Scheepmaker dichtte:
Dan God te dragen geeft.
Pcrtje schreef:Dit is een oneerlijke manier van verwoorden. Als wij niet doen ligt iemand te creperen tot zijn dood, als wij wel wat doen hoeft die persoon iets niet te voelen of kan hij zelfs eerder sterven. In het geval dat wij niets doen en die persoon uiteindelijk sterft, kunnen we achteraf altijd zeggen: 'God gaf hem een lijden te dragen; en zie je wel, hij kon het aan want ook zonder pijnstillers heeft hij het tot zijn dood uitgehouden.' Dat is een kortzichtige, oneerlijke manier van het gebruiken van God. Er is immers geen limiet aan het hoeveel lijden God aan een mens kan schenken: op het moment dat God namelijk teveel lijden zou geven, volgens dit concept, dan zou die persoon immers moeten sterven. Echter, op zo'n moment zeggen wij: 'God heeft uit ons midden weggenomen' of 'God heeft tot Zich genomen'. Het is op z'n minst opvallend dat wanneer God téveel lijden zou geven, hij iemand eerst een half jaar zou doen laten lijden om hem vervolgens daarvan te verlossen.

Kortom: het is een gemene manier van verwoorden, al helemaal naar de patiënt, om te zeggen: 'God geeft eenieder lijden te dragen en Hij geeft jou dit lijden te dragen'. Dat is kortzichtig, doet af aan de fysische werkelijkheid, wetten, bewegingen, etc, en is slechts een invulling die wij geven aan het lijden dat wij zien. Er zijn blijkbaar geen grenzen aan het lijden dat God kan geven.

Ik vind het altijd opvallend dat mensen dit soort dingen kunnen zeggen. Wij, als mensen, kunnen God namelijk heel eenvoudig voor de voeten lopen. We verlichten lijden met behulp van pijnstillers (waar we Gods bedoeling van lijden kunnen passeren), we genezen mensen (waar Gods bedoeling dat diegene zou lijden ook teniet wordt gedaan) en euthanaseren mensen (waar Gods bedoeling van lijden ook wordt gepasseerd). In feite hoort een christen die opstaat tegen euthanasie ook op te staan tegen pijnverlichting en genezen, maar dat doet de hedendaagse christen niet. Dat is hypocriet en arrogant. Daar heb ik geen goed woord voor over.

Heb je het gedicht wel goed gelezen?
Het gaat erom dat de mens denkt erg te moeten lijden voor iets dat er (nog) niet is en daardoor al heel erg lijd. Zo kan lijden ook heel erg verzwaard worden doordat anderen zeggen dat er nog veel meer pijn gaat komen, terwijl men helemaal niet weet of dat bij deze persoon ook zo is. God kan iemand ook voor die tijd wegnemen, of geen extra pijn geven oid.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jul 2014 18:33

Anoniem_89 schreef:Heb je ook een bijbelse tekst waar je een voorbeeld uit kunt halen.
Ik ken alleen de geloofsbelijdenis.
De rest niet.

Wie weet van al deze dingen niet,
dat de hand van de HEERE dit doet?
In Zijn hand is de ziel van alles wat leeft,
en de geest van al het menselijk vlees.

(Job 12:9-10)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jul 2014 18:38

Jvslooten schreef:
Wie weet van al deze dingen niet,
dat de hand van de HEERE dit doet?
In Zijn hand is de ziel van alles wat leeft,
en de geest van al het menselijk vlees.

(Job 12:9-10)

Goed dat je Job onder de aandacht brengt.
Want bij Job wordt juist duidelijk, dat niet God zijn leed veroorzaakt, maar de duvel.
Wel onder goedkeuring van God.
Ook zie je hier dat God de touwtjes in handen blijft houden en bepaalt hoever de duvel mag gaan.

Terug naar “Archief”