Matteüs 27:9-10

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Matteüs 27:9-10

Berichtdoor Spreeuw » 04 jul 2014 14:30

Matteüs citeert in zijn evangelie vele teksten uit het Oude Testament. "Toen werd vervuld hetgeen gesproken is door ..."

Zo ook in Matteüs 27:9-10. Judas kreeg, toen hij zag dat Jezus ter dood veroordeeld was, berouw dat hij Jezus verraden had. Hij bracht de dertig zilverstukken naar de overpriesters en oudsten terug. Maar zij namen de zilverstukken niet aan. Toen smeet Judas de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en hing zich op. De hogepriesters verzamelden deze zilverstukken en zeiden tegen elkaar dat ze deze stukken niet in de offerkist mogen doen, omdat het bloedgeld was. Ze kochten er de akker van de pottenbakker mee, die dan als begraafplaats voor vreemdelingen kon dienen. Voortaan werd deze akker Bloedakker genoemd. En hiermee ging een profetie in vervulling:

Matteüs 27:9-10 (NBG'51)
9 Toen werd vervuld hetgeen gesproken is door de profeet Jeremia, toen hij zeide: En zij namen de dertig zilverlingen, de geschatte waarde van de geschatte, die zij geschat hadden van de kinderen Israëls, 10 en gaven die voor het land van de pottenbakker, gelijk de Here mij had opgedragen.

Dit citaat komt uit het Oude Testament. Het probleem van dit citaat is dat het niet uit Jeremia komt, zoals Matteüs schrijft, maar uit Zacharia.

Zacharia 11:12-13 (NBG'51)
12 En ik heb tot hen gezegd: Indien het goed is in uw ogen, geeft mijn loon, maar indien niet, laat het. Toen wogen zij mijn loon af: dertig zilverstukken. 13 Maar de HERE zeide tot mij: Werp dat de pottenbakker toe; een heerlijke prijs waarop Ik hunnerzijds geschat ben! En ik heb de dertig zilverstukken genomen en die in het huis des HEREN de pottenbakker toegeworpen.

Vraag: Wat is de oorzaak hiervan?

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Matteüs 27:9-10

Berichtdoor mannetje1977 » 04 jul 2014 14:49

Ik zie hier een discussie over dezelfde Bijbeltekst: viewtopic.php?f=2&t=23564

Misschien vind je daar een antwoord.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 04 jul 2014 15:09

Spreeuw schreef:Matteüs citeert in zijn evangelie vele teksten uit het Oude Testament. "Toen werd vervuld hetgeen gesproken is door ..."

Zo ook in Matteüs 27:9-10. Judas kreeg, toen hij zag dat Jezus ter dood veroordeeld was, berouw dat hij Jezus verraden had. Hij bracht de dertig zilverstukken naar de overpriesters en oudsten terug. Maar zij namen de zilverstukken niet aan. Toen smeet Judas de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en hing zich op. De hogepriesters verzamelden deze zilverstukken en zeiden tegen elkaar dat ze deze stukken niet in de offerkist mogen doen, omdat het bloedgeld was. Ze kochten er de akker van de pottenbakker mee, die dan als begraafplaats voor vreemdelingen kon dienen. Voortaan werd deze akker Bloedakker genoemd. En hiermee ging een profetie in vervulling:

Matteüs 27:9-10 (NBG'51)
9 Toen werd vervuld hetgeen gesproken is door de profeet Jeremia, toen hij zeide: En zij namen de dertig zilverlingen, de geschatte waarde van de geschatte, die zij geschat hadden van de kinderen Israëls, 10 en gaven die voor het land van de pottenbakker, gelijk de Here mij had opgedragen.

Dit citaat komt uit het Oude Testament. Het probleem van dit citaat is dat het niet uit Jeremia komt, zoals Matteüs schrijft, maar uit Zacharia.

Zacharia 11:12-13 (NBG'51)
12 En ik heb tot hen gezegd: Indien het goed is in uw ogen, geeft mijn loon, maar indien niet, laat het. Toen wogen zij mijn loon af: dertig zilverstukken. 13 Maar de HERE zeide tot mij: Werp dat de pottenbakker toe; een heerlijke prijs waarop Ik hunnerzijds geschat ben! En ik heb de dertig zilverstukken genomen en die in het huis des HEREN de pottenbakker toegeworpen.

Vraag: Wat is de oorzaak hiervan?

Een mogelijkheid die wel geopperd wordt komt er op neer dat Matthéüs naar het gedeelte van het OT [de Hebreeuwse Geschriften] verwees dat als De Profeten bekend stond, maar dat dit gedeelte in Matthéüs’ dagen met de profetie van Jeremia begon.

Zou die opvatting juist zijn dan zou de aanduiding JEREMIA alle andere profetische boeken, met inbegrip van het boek Zacharia, in die dagen omvat hebben.
In dat geval kon Matthéüs in werkelijkheid voor zichzelf Zacharia in gedachten hebben gehad, hoewel hij naarJeremia verwees

Uit Lukas 24 blijkt nog het volgende :
Tot de Emmaüsgangers zei Jezus op de dag van zijn opstanding:

O onverstandigen en tragen van hart in het geloven van alles wat de Profeten gesproken hebben! Moest de Messias deze dingen niet lijden, en in zijn heerlijkheid binnengaan? En beginnend vanaf Mozes en vanaf al de Profeten legde hij hun uit wat in al de Schriften op hemzelf betrekking had.

En nog op de avond van die zelfde dag zei hij tot de apostelen:

Dit zijn mijn woorden die ik tot jullie sprak toen ik nog bij jullie was, dat alle dingen vervuld moesten worden die over mij geschreven staan (1) in de Wet van Mozes en (2) in de Profeten en (3) Psalmen. Toen opende hij hun verstand volledig, om de Schriften te begrijpen. En hij zei tot hen: Aldus staat er geschreven dat de Messias zou lijden en uit de doden opstaan op de derde dag, en op [basis van] zijn naam zou berouw tot vergeving van zonden gepredikt worden tot alle natiën – beginnend vanaf Jeruzalem. Jullie zijn getuigen van deze dingen.

Zo was in die dagen globaal de Tenach, het OT, verdeeld.

Aangezien Mt 27:9-10 met Zc 11:13 en met niets in het boek Jeremia overeenkomt, moet Matthéüs’ aanhaling een vrije weergave van Zc 11:13 zijn geweest, klaarblijkelijk met het doel de uiteindelijke vervulling van Zc 11:13 te laten zien.

Zij, de priesterlijke vertegenwoordigers van Israël, raapten de dertig zilverstukken van de grond van de tempel op en - handelend in de plaats van de ene persoon, Judas Iskáriot - gaven zij die voor het veld van de pottenbakker. Maar dat laatste werd niet door Zacharia aangekondigd maar verteld door Matthéüs.

De vervulling van de Zachariaprofetie bevestigde wel dat de verraden en verkochte Messiaanse Herder, Jezus, op zo’n geringe waarde werd geschat.
Laatst gewijzigd door MaartenB op 04 jul 2014 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 jul 2014 15:21

In de Peshitta staat helemaal geen naam, daar staat gewoon:

"Toen werd vervuld wat werd gesproken door de profeet die zei: "Ik nam dertig zilverstukken, de prijs voor de Kostbare die werd overeengekomen met de zonen van Israel, en ik gaf ze voor het veld van de pottenbakker zoals de HEER me heeft opgedragen."

Tja. En als Mattheus inderdaad in het Aramees is geschreven, zoals Papias aangaf, dan is die lezing des te waarschijnlijker. Wie het weet mag het zeggen!

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 04 jul 2014 20:03

Hi Spreeuw,

Nog even iets ter aanvulling.
Het is opmerkelijk dat de verwijzing van Mattheus, hoewel betrekking hebbend op Zacharia, in twee opzichten ook iets van een weerklank heeft uit Jeremia, t.w.:

1.) Jr 18:2-3, waar Jeremia de opdracht kreeg af te dalen naar het huis van de pottenbakker.

2.) Jr 32:7-9, waar eveneens sprake is van het kopen van een veld.

Natuurlijk totaal andere situaties, maar niettemin opvallend.

En dan nog iets:
In Mt 2:17-18 wordt door de Evangelist wel rechtstreeks geciteerd uit Jeremia, ivm de kindermoord. Dus helemaal terecht lezen we: Toen werd vervuld het woord, gesproken door de profeet Jeremia, toen hij zei...

Lezen we overigens Jr 31:15-16, waar het citaat op gebaseerd is, dan moeten we eerder spreken van een toepassing of overeenkomst met wat geprofeteerd was.
Waarom? Omdat de profetie in eerste instantie gaat over de wegvoering van het volk Israel en hun later herstel (terugkeer uit de diaspora), om zelfs het hoofd van alle volken te worden!
Jr 31:1-17

Wonderlijk hoe de Bijbel in elkaar steekt!

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 18:36

MaartenB schreef:Hi Spreeuw,

Nog even iets ter aanvulling.
Het is opmerkelijk dat de verwijzing van Mattheus, hoewel betrekking hebbend op Zacharia, in twee opzichten ook iets van een weerklank heeft uit Jeremia, t.w.:

1.) Jr 18:2-3, waar Jeremia de opdracht kreeg af te dalen naar het huis van de pottenbakker.

2.) Jr 32:7-9, waar eveneens sprake is van het kopen van een veld.

Natuurlijk totaal andere situaties, maar niettemin opvallend.

En dan nog iets:
In Mt 2:17-18 wordt door de Evangelist wel rechtstreeks geciteerd uit Jeremia, ivm de kindermoord. Dus helemaal terecht lezen we: Toen werd vervuld het woord, gesproken door de profeet Jeremia, toen hij zei...

Lezen we overigens Jr 31:15-16, waar het citaat op gebaseerd is, dan moeten we eerder spreken van een toepassing of overeenkomst met wat geprofeteerd was.
Waarom? Omdat de profetie in eerste instantie gaat over de wegvoering van het volk Israel en hun later herstel (terugkeer uit de diaspora), om zelfs het hoofd van alle volken te worden!
Jr 31:1-17

Wonderlijk hoe de Bijbel in elkaar steekt!

Over het eerste: ja, dat is zeker opvallend. Jeremia en Zacharia hebben waarschijnlijk op de een of andere manier wel met elkaar te maken.

Over het tweede: ja, over het citaat in Matteüs 2:17-18 heb ik me wel verbaasd. Die kinderen in Bethlehem van 2 jaar en jonger moesten vermoord worden, terwijl Jeremia (31:15) spreekt over geklaag in Rama (dus overeenkomst met de kindermoord), maar vervolgens belooft de HERE aan Israël een hoopvolle toekomst (31:16).

De OT-citaten in Matteüs zijn trouwens vaak opvallend. Vaak verbindt Matteüs een gebeurtenis met een gebeurtenis uit het OT, terwijl er alleen sprake is van een overeenkomst tussen beide gebeurtenissen, en geen vervulling. Wellicht was Matteüs een klankexegeet?

P.S.: Is MaartenB verdwenen? Er staat namelijk niets onder zijn account...

Terug naar “Archief”