Openbare belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Openbare belijdenis des geloofs

Berichtdoor Spreeuw » 19 jun 2014 22:39

Elk jaar wordt er door meerdere doopleden van een kerkelijke gemeente belijdenis des geloofs afgelegd. De belijdenisdienst wordt vaak gehouden op de zondag voor Pasen (Palmpasen). Soms gebeurt het met Pinksteren, of op een zondag tussen Pasen en Pinksteren in. De belijdenisdienst is een bijzondere dienst voor de kerkelijke gemeente.

Over het doen van belijdenis wordt wel verschillend gedacht. Mijn vraag is: wanneer kan/mag iemand belijdenis des geloofs afleggen? In sommige kerken wordt sterk de nadruk gelegd op de leer, in andere kerken op het hart. Er zijn kerken die zeggen dat je belijdenis doet vanwege de leer, dus dat je enkel de leer van je eigen kerk erkent, terwijl een persoonlijk geloof niet noodzakelijk is. Er zijn ook veel mensen die zeggen dat je alleen dan belijdenis des geloofs kunt afleggen, wanneer je door een persoonlijk geloof deel mag hebben aan Christus en Zijn weldaden. Persoonlijk ben ik een voorstander van het laatste. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie visie hierop is.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Re: Openbare belijdenis des geloofs

Berichtdoor jamillah » 19 jun 2014 22:52

Ik dacht al waar blijft Spreeuw om leven met zn nieuwe topics 8)

Maar volgens mij is er wel eerder geschreven over belijdenis doen?

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 19 jun 2014 23:35

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat iemand er waarde in ziet om belijdenis te doen (van de leer??) zonder persoonlijk geloof.

De eerste persoon die mij kan overtuigen dat dit wel waarde heeft, moet ik nog tegenkomen.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 20 jun 2014 10:17

jamillah schreef:Ik dacht al waar blijft Spreeuw om leven met zn nieuwe topics 8)

Maar volgens mij is er wel eerder geschreven over belijdenis doen?

Dat zal best; waar is nog nooit eerder iets over geschreven?
In een grijs verleden, misschien...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 20 jun 2014 10:22

EdW schreef:Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat iemand er waarde in ziet om belijdenis te doen (van de leer??) zonder persoonlijk geloof.

De eerste persoon die mij kan overtuigen dat dit wel waarde heeft, moet ik nog tegenkomen.

Ik kan me het ook niet voorstellen. Toch zijn er, met name in de afgescheiden kerken, die zeggen dat het wel hoofdzakelijk om het belijden/instemmen van de leer van de kerk gaat als je belijdenis doet. Daarnaast heb ik ook eens gehoord dat je geen kind kunt laten dopen of kunt trouwen, wanneer je nog geen belijdenis gedaan hebt, althans: je wordt geacht om in dit geval zo snel mogelijk belijdenis te doen, wanneer dat nog niet gebeurd is.

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 01 jul 2014 08:43

Bij ons is het zo dat je wel kunt trouwen, maar niet kunt laten dopen zonder Belijdenis te hebben afgelegd.
Er zijn daarom veel stellen die vlak voor/na hun huwelijk dit nog 'even' doen.
Gelukkig zijn er ook veel die bewust naar belijdeniscategese gaan en bewust belijdenis van hun geloof afleggen.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 10:54

Spreeuw schreef:
Ik kan me het ook niet voorstellen. Toch zijn er, met name in de afgescheiden kerken, die zeggen dat het wel hoofdzakelijk om het belijden/instemmen van de leer van de kerk gaat als je belijdenis doet. Daarnaast heb ik ook eens gehoord dat je geen kind kunt laten dopen of kunt trouwen, wanneer je nog geen belijdenis gedaan hebt, althans: je wordt geacht om in dit geval zo snel mogelijk belijdenis te doen, wanneer dat nog niet gebeurd is.

Het is voldoende als één van de ouders belijdenis heeft gedaan, de ander moet dan beloven dat hij/zij de christelijke opvoeding niet zal verhinderen.
Ik heb het onlangs meegemaakt trouwens.
Het viel mij mee dat de vader de doop bijwoonde, hij is tamelijk "onverschillig".
Maar hij moest beloven dat hij zijn vrouw, de moeder van het kindje, zo goed mogelijk moest bijstaan in alles.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2014 15:47

Maar had hij dan niet de optie om dat niet te beloven? Dat moeder dus alleen de vragen beantwoordt?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 15:48

Katlheen schreef:Maar had hij dan niet de optie om dat niet te beloven? Dat moeder dus alleen de vragen beantwoordt?

Op zich wel, maar dan moet hij niet naast moeder, vóórin de kerk staan.
Dan moet je je als vader distantiëren van de doop.
Maar alleen de moeder beantwoordde de vragen van het doopformulier!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2014 15:54

Nou ja, ik vind het wat crue om de vader dan maar achterin te laten zitten ofzo. Maar is het gebruik dan dat je iets moet beloven wil je er naast staan, en anders mag je er niet naast staan? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien.

Wij zitten in hetzelfde schuitje overigens, ik mag ook niet alle vragen beantwoorden (niet dat ik dat zou willen overigens) en ik heb ook de optie om te beloven mijn vrouw niets in de weg te leggen, maar dat weiger ik pertinent te beloven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 15:58

Katlheen schreef:Nou ja, ik vind het wat crue om de vader dan maar achterin te laten zitten ofzo. Maar is het gebruik dan dat je iets moet beloven wil je er naast staan, en anders mag je er niet naast staan? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien.

Wij zitten in hetzelfde schuitje overigens, ik mag ook niet alle vragen beantwoorden (niet dat ik dat zou willen overigens) en ik heb ook de optie om te beloven mijn vrouw niets in de weg te leggen, maar dat weiger ik pertinent te beloven.

Dat ligt aan pa zelf! Als hij verkiest om niets met het geloof van zijn vrouw te maken te hebben, kan hij ook gewoon wegblijven. Maar er vindt immers vooraf een gesprek met de beide ouders plaats en daar zal dit in besproken worden.
Als vader respect voor het geloof van zijn echtgenote heeft, is dit eigenlijk wel een sympathieke tussenweg, vind je niet?

Wat is de reden dat jij weigert pertinent te beloven, heb jij geen respect voor haar geloof of is er een andere reden? (als je wilt antwoorden tenminste :D )

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2014 15:59

Ik stuur je wel een PB :mrgreen:

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 01 jul 2014 21:21

Kapitein schreef:Bij ons is het zo dat je wel kunt trouwen, maar niet kunt laten dopen zonder Belijdenis te hebben afgelegd.
Er zijn daarom veel stellen die vlak voor/na hun huwelijk dit nog 'even' doen.
Gelukkig zijn er ook veel die bewust naar belijdeniscategese gaan en bewust belijdenis van hun geloof afleggen.

Komt het dan ook weleens voor dat een kind (nog) niet gedoopt kan worden, omdat de ouders nog geen belijdenis hebben gedaan?
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jul 2014 22:53

Spreeuw schreef:Elk jaar wordt er door meerdere doopleden van een kerkelijke gemeente belijdenis des geloofs afgelegd. De belijdenisdienst wordt vaak gehouden op de zondag voor Pasen (Palmpasen). Soms gebeurt het met Pinksteren, of op een zondag tussen Pasen en Pinksteren in. De belijdenisdienst is een bijzondere dienst voor de kerkelijke gemeente.

Over het doen van belijdenis wordt wel verschillend gedacht. Mijn vraag is: wanneer kan/mag iemand belijdenis des geloofs afleggen? In sommige kerken wordt sterk de nadruk gelegd op de leer, in andere kerken op het hart. Er zijn kerken die zeggen dat je belijdenis doet vanwege de leer, dus dat je enkel de leer van je eigen kerk erkent, terwijl een persoonlijk geloof niet noodzakelijk is. Er zijn ook veel mensen die zeggen dat je alleen dan belijdenis des geloofs kunt afleggen, wanneer je door een persoonlijk geloof deel mag hebben aan Christus en Zijn weldaden. Persoonlijk ben ik een voorstander van het laatste. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie visie hierop is.

Als je belijdenis doet vanwege de 'ware leer die de kerk meent te bezitten'...
Dwaalleer.
Duidelijk.. ga ik ook geen doekjes om winden.

Ik zie het ook in sommige belijdenisformulieren staan dat er geschreven staat;
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?

Ware en volkomen leer van de verlossing? :roll:
Het is maar waar je 'ja' op zegt.
Je weet nog niet wat de kerk je zal leren?
Wat als het niet klopt?
Mag je kritiek uiten op dat moment?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jul 2014 07:51

Anoniem_89 schreef:Als je belijdenis doet vanwege de 'ware leer die de kerk meent te bezitten'...
Dwaalleer.
Duidelijk.. ga ik ook geen doekjes om winden.
Eens, je doet dan ook geen belijdenis van "de leer die de kerk meent te bezitten" (is er een kerk waar ze leren dat ze een leer in bezit hebben?), maar van het geloof.
Anoniem_89 schreef:Ik zie het ook in sommige belijdenisformulieren staan dat er geschreven staat;
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?
Daar doe je inderdaad belijdenis van: de leer van de Bijbel, samengevat in de Apostolische geloofsbelijdenis (de 12 artikelen) die zegt dat we door de Vader, Zoon en Geest gered worden.
De Bijbel = de ware en volkomen leer van de verlossing. Als je niet gelooft dat je gemeente dat (de Bijbel) leert, mag je wel snel van gemeente veranderen.
Anoniem_89 schreef:Ware en volkomen leer van de verlossing? :roll:
Het is maar waar je 'ja' op zegt.
Je weet nog niet wat de kerk je zal leren?
Wat als het niet klopt?
Mag je kritiek uiten op dat moment?
Kritiek op de Bijbel? Dat lijkt me niet de bedoeling in een christelijke gemeente.
Ik denk dat je "de ware en volkomen leer van de zaligheid" anders interpreteert dan de belijdenisformulieren dat bedoelen.
Jij interpreteert dit als: "alles wat er in de gemeente gezegd wordt".
De formulieren bedoelen: "alles wat de Bijbel leert".
Daar kan nog wel eens verschil tussen zitten, want een preek is niet altijd even zuiver. Dat geldt voor vrijwel elke gemeente/kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”