Elk jaar wordt er door meerdere doopleden van een kerkelijke gemeente belijdenis des geloofs afgelegd. De belijdenisdienst wordt vaak gehouden op de zondag voor Pasen (Palmpasen). Soms gebeurt het met Pinksteren, of op een zondag tussen Pasen en Pinksteren in. De belijdenisdienst is een bijzondere dienst voor de kerkelijke gemeente.
Over het doen van belijdenis wordt wel verschillend gedacht. Mijn vraag is: wanneer kan/mag iemand belijdenis des geloofs afleggen? In sommige kerken wordt sterk de nadruk gelegd op de leer, in andere kerken op het hart. Er zijn kerken die zeggen dat je belijdenis doet vanwege de leer, dus dat je enkel de leer van je eigen kerk erkent, terwijl een persoonlijk geloof niet noodzakelijk is. Er zijn ook veel mensen die zeggen dat je alleen dan belijdenis des geloofs kunt afleggen, wanneer je door een persoonlijk geloof deel mag hebben aan Christus en Zijn weldaden. Persoonlijk ben ik een voorstander van het laatste. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie visie hierop is.