Afgedwaald en geen weg terug

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zoeker_85
Verkenner
Verkenner

Afgedwaald en geen weg terug

Berichtdoor zoeker_85 » 14 jun 2014 20:00

Zoals mijn onderwerp al vermeld weet ik niet meer hoe ik terug moet naar mijn roots, reformatorische achtergrond.

Van jongs af aan met mijn ouders naar de kerk geweest en zelfs belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente geweest. Toen ik echter zelfstandig moest gaan wonen op mijn 16e omdat mijn ouders schippers zijn ging ik niet meer.

Ik was alleen en had niet de financiële middelen o.a. dure kleding kopen, collectegeld betalen waardoor ik niet meer ging. Kerkmensen begrijpen het niet en laten je links liggen als je niet rijk genoeg bent. Je hebt een dure auto nodig, (merk)kleding en een dito huis en je wordt raar aangekeken als ik als moeder moet gaan werken. Mijn man heeft helaas geen klusbedrijf oid of opleiding en is alweer werkloos.

In die fase zit ik nog steeds, getrouwd, 2 kinderen rijker die eerst naar de reformatorische school gingen maar eraf zijn gehaald omdat we financieel en uiterlijk (kleding/we wonen in een flat) niet mee kunnen doen/meten met de rest.

Ik wil graag terug omdat ik voel dat ik steeds verder afglij van mijn reformatorische achtergrond en het ergste nog, mijn kinderen en mijn man.. wat moet er van ons terrecht komen.. Ze zijn gedoopt en ik heb beloofd dat ik ze zou onderwijzen en helpen onderwijzen.. Ik wil terug maar het lijkt wel een gebed zonder eind.. Ik vraag elke dag of God mij niet los wil laten maarja er zijn miljarden redenen om dat wel te doen.. weet iemand hoe ik de weg terug vind?

Faramir

Re: Afgedwaald en geen weg terug

Berichtdoor Faramir » 14 jun 2014 20:12

Wat vreselijk.

Misschien kan je een andere gereformeerde gemeente opzoeken die niet oordeelt naar de buitenkant. Waar je welkom bent om wie je bent ongeacht welke kleding en of je wel/geen collecte kan betalen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 20:58

zoeker_85 schreef:Zoals mijn onderwerp al vermeld weet ik niet meer hoe ik terug moet naar mijn roots, reformatorische achtergrond.

Van jongs af aan met mijn ouders naar de kerk geweest en zelfs belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente geweest. Toen ik echter zelfstandig moest gaan wonen op mijn 16e omdat mijn ouders schippers zijn ging ik niet meer.

Ik was alleen en had niet de financiële middelen o.a. dure kleding kopen, collectegeld betalen waardoor ik niet meer ging. Kerkmensen begrijpen het niet en laten je links liggen als je niet rijk genoeg bent. Je hebt een dure auto nodig, (merk)kleding en een dito huis en je wordt raar aangekeken als ik als moeder moet gaan werken. Mijn man heeft helaas geen klusbedrijf oid of opleiding en is alweer werkloos.

In die fase zit ik nog steeds, getrouwd, 2 kinderen rijker die eerst naar de reformatorische school gingen maar eraf zijn gehaald omdat we financieel en uiterlijk (kleding/we wonen in een flat) niet mee kunnen doen/meten met de rest.

Ik wil graag terug omdat ik voel dat ik steeds verder afglij van mijn reformatorische achtergrond en het ergste nog, mijn kinderen en mijn man.. wat moet er van ons terrecht komen.. Ze zijn gedoopt en ik heb beloofd dat ik ze zou onderwijzen en helpen onderwijzen.. Ik wil terug maar het lijkt wel een gebed zonder eind.. Ik vraag elke dag of God mij niet los wil laten maarja er zijn miljarden redenen om dat wel te doen.. weet iemand hoe ik de weg terug vind?

Waarom wil je bij een gemeente horen die je links laat iggen of raar aankijkt als je werkt voor je geld of slechts in een flat woont?
Denk je dat dat de barmhartigheid is die God graag ziet van zijn gemeente, nee toch?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 jun 2014 21:03

mealybug schreef:Waarom wil je bij een gemeente horen die je links laat iggen of raar aankijkt als je werkt voor je geld of slechts in een flat woont?
Denk je dat dat de barmhartigheid is die God graag ziet van zijn gemeente, nee toch?

Inderdaad, zoek een goeie kerk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 jun 2014 21:03

Stap gewoon de dichtstbijzijnde kerk eens in als je naar de kerk wil,

En ik heb moeite te geloven dat je kinderen van een basisschool af moesten ivm te weinig geld?
Enige wat je moet daar is toch een rok?
Lijkt me niet duurder dan een broek.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik moeite heb je verhaal te geloven,
Maar mocht het toch waar zijn is het heel erg, en sorry dat ik twijfel.
En kan je nagaan hoe erg dus, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat het waar is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 jun 2014 21:13

zoeker_85 schreef:

Je kunt toch ook via internet naar kerkdiensten luisteren?
En je kunt toch een relatie met God opbouwen en dat ook je kinderen leren?

Je bent niet pas Christelijk als je IN de kerk komt en op een Refomatorische school zit.
Ik ben ook bij de Ger.Gem. opgevoed, maar heb op een gewone Christelijke school gezeten, net als de meesten uit onze kerk.
En nu ga ik zelf niet letterlijk naar de kerk, maar luister via internet, hangt van God af welke dominee of kerk.

Verder heb ik het idee, dat je het zelf erger vindt dat je arm bent, dan dat anderen het vinden.
Maar ik kan er naast zitten.
Gebruik je armoede posititief, door er door te leren afhankelijk te worden van God, want daar draait het uiteindelijk om:
Dat je gelooft als een kind, dat vol vertrouwen in afhankelijkheid van Hem leeft.
Dat is het belangrijkste wat je een kind kan meegeven.
En geloof me, God houdt je echt wel vast als jij Hem dat vraagt.
Dat is toch al een stukje afhankelijkheid wat Hij juist van ons wil.
Praat maar in gedachten tegen Hem en vertel en vraag Hem alles.

Zo heb ik Hem weer teruggevonden na jarenlang Hem losgelaten te hebben.
En geloof me maar, als ik terugkijk op die goddeloze tijd, kan ik zien dat Hij mij ook altijd heeft vastgehouden.
Dus wees maar niet bang dat Hij je los heeft gelaten.
En die duizend redenen die Hij heeft om je wel los te laten?
Die heeft Hij bij mensen die elke zondag netjes opgedirkt in de kerk zitten ook en misschien nog wel meer dan bij jou.
God kijkt echt niet of we wel braaf en opgedirkt in de kerk zitten, maar of ons hart niet zonder Hem kan.
Dus gooi al die aangeleerde dogma's maar overboord en ga een persoonlijke relatie opbouwen met God en leer je kinderen dat ook, dat is het mooiste wat je ze mee kan geven. :wink:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 jun 2014 23:48

zoeker_85 schreef:Zoals mijn onderwerp al vermeld weet ik niet meer hoe ik terug moet naar mijn roots, reformatorische achtergrond.

Beste Zoeker, zoek de Schepper van Hemel en aarde en alsjeblieft geen reformatorische kerk. De kerk kan je niets van waarde geven voor hetgeen wat je nodig hebt.
Vraag God om Zijn ontferming over jou, je man en kinderen. Hij wil je helpen, als je het maar van Hem verwacht.
Veel zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 jun 2014 00:17

Ik vind het echt vreselijk om dit te lezen. Ik hoop dat je weet dat je niet pas christen bent (of reformatorisch) als je 'mee kunt doen met de rest'. Sterker, dat is helemaal niet christelijk!
Wat bizar dat kleding en geld zo een rol speelt in de kerken waar je bij zat, dat is echt niet bijbels!
Zoek gewoon een fijne gemeente waar dat niet zo belangrijk is, maar waar mensen elkaar accepteren zoals ze zijn, die kerken (ook reformatorische) zijn er echt!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 15 jun 2014 14:27

Natuurlijk sta ik op veel te grote afstand om je hierin goed te adviseren. Maar mijn eerste indruk is dat er weliswaar heel veel mis is gegaan tussen jou en jouw kerk, maar dat de problemen in de loop van de tijd in ieders hoofd (misschien ook wel in het jouwe) steeds verder uitvergroot zijn.
Het komt mij namelijk heel vreemd over dat een kerk mensen scheef aankijkt omdat ze wat minder geld te besteden hebben. Het druist namelijk dwars in tegen het Evangelie. Uiterlijk, bezit, afkomst, status zijn eerder een belemmering om het Koninkrijk van God binnen te gaan dan een pré.

Het is goed om met wat meer zelfvertrouwen naar de situatie te kijken. Zelf doe je er alles aan om je gezin draaiend te houden. Ondanks de teleurstellingen blijf je overeind. Daar mag je trots op zijn.
Je kent het leven, niemand hoeft jou iets te vertellen over de moeilijkheden die er kunnen zijn. Die levenservaring is ook wijsheid, die veel verwende of hooghartige mensen vaak niet hebben.
Welk argument zou jij of een ander kunnen hebben om je af te houden van het bezoeken van een kerkdienst. De collecte is vrijwillig. het is een openbare eredienst. Je mag gewoon binnenstappen, denk ik.

Verder ken ik de situatie niet genoeg. Dus meer kan ik je niet adviseren.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 15 jun 2014 17:49

Mocht dit allemaal zo aan de orde zijn is dit diep diep triest. Waarlijk de duivel in de kerk / gemeente.
Overigens denk niet dat de duivel niet in de kerk is, zeer zeker juist wel.
En velen worden "blind" gehouden

De vraag wordt hier gesteld
"weet iemand hoe ik de weg terug kan vinden?"

de Heere Jezus zegt, "Ik ben de Weg, de Waarheid en hét Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij"

de Heere Jezus kan je via het gebed persoonlijk ontmoeten, want geloven is een hartezaak mede ook, wat je kan delen in een kerkgemeenschap die open staat ook voor de Heere Jezus en voor de Liefde voor elkaar, wie dan ook.

Ik ben er laatst ook achtergekomen dat Reformatorisch een breed verschijnsel toch is geworden helaas.
Zelfs mensen van de eigen achtergrond worden verstoten in (een bijna sektarisch deel van de Reformatorische Gezindte, die je gewoon zonder schaamrood vertellen dat jij er niet meer bijhoort, omdat je te vrij over de Liefde van de Heere Jezus verteld)

Maar niets of niemand kan jou scheiden van de Liefde van Christus, niemand kan bij jou Hart waarin de Heere Jezus hopenlijk mag wonen, daar kan niemand, geen mens, geen zwaard, wat dan ook bij.

Je mag de Heere Jezus bidden om kracht, zingen, Hem danken voor alles.

https://www.youtube.com/watch?v=02f8w6WzDrc
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 jun 2014 05:18

Teus schreef:
Beste Zoeker, zoek de Schepper van Hemel en aarde en alsjeblieft geen reformatorische kerk. De kerk kan je niets van waarde geven voor hetgeen wat je nodig hebt.
Vraag God om Zijn ontferming over jou, je man en kinderen. Hij wil je helpen, als je het maar van Hem verwacht.
Veel zegen.

Volgens mij heb jij zo langzamerhand hulp nodig als je haat tegen het refodom zo groot is dat je nu zelfs een zoeker moet afhouden van het refodom. Is dit nou pastoraal? Het 2e deel van je posting plaats je daarmee in een kwalijk daglicht, terwijl het juist om zou moeten draaien!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jun 2014 07:00

Speedy schreef:
Teus schreef ; Beste Zoeker, zoek de Schepper van Hemel en aarde en alsjeblieft geen reformatorische kerk. De kerk kan je niets van waarde geven voor hetgeen wat je nodig hebt.
Vraag God om Zijn ontferming over jou, je man en kinderen. Hij wil je helpen, als je het maar van Hem verwacht. Veel zegen.

Volgens mij heb jij zo langzamerhand hulp nodig als je haat tegen het refodom zo groot is dat je nu zelfs een zoeker moet afhouden van het refodom. Is dit nou pastoraal? Het 2e deel van je posting plaats je daarmee in een kwalijk daglicht, terwijl het juist om zou moeten draaien!

Inderdaad, dank voor je reactie Speedy, als je bij zulke vragen dit soort antwoorden gaat geven ben je wel heel erg "de weg kwijt".

De opmerking " De kerk kan je niets van waarde geven voor hetgeen wat je nodig hebt" is onbegrijpelijk. De oorsprong van het woord 'kerk' is het Griekse 'Kyriakè' ('dat wat van de Here is').

"Dat wat van de Here is" heeft alles in huis om "Gods plan" handen en voeten te geven.

En dat heeft de kerk gedaan, al 2000 jaar, met vallen en opstaan, met veel fouten en gebreken, maar wel rijk gezegend.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 jun 2014 09:51

"Kerkmensen begrijpen het niet en laten je links liggen als je niet rijk genoeg bent." Dat zal toch niet waar zijn? Alle kerkmensen worden nu over een kam gescheerd. En trouwens: is de diaconie in de kerk er voor niets? Ga naar de kerk, en verdiep je eens beter in de kerk en de gemeente en bovenal in Gods Woord. Rijkdom wordt in de Bijbel allerminst aangeprezen. Niet verboden weliswaar, maar het is voor een arme makkelijker om het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan dan voor een rijke. Ik heb hier al verschillende keren een preek over gehoord en dan wordt rijkdom echt niet aangeprezen. Ik begrijp dat je persoonlijke situatie niet gemakkelijk is, maar kun je geen drempel overstappen?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2014 07:09

Er zijn zoveel invloeden van mensen en omstandigheden, die je van Hem willen aftrekken, van alle kanten, zelfs van kanten waarvan je het niet verwacht.
Dat zijn soms heel pijnlijke ontdekkingen.
Maar als je door Hem ontdekt wordt, gegrepen wordt, je ogen geopend worden.....een Hoopvolle Toekomst wacht je.... Zie op Hem alleen en verwacht het niet van mensen.
Ken Hem in al uw wegen en Hij zal u paden recht maken
en ken de vruchten van de Heilige Geest in Liefde en Geduld en volhardt tot het einde.
De Heere is een helper voor een ieder die Hem aanroept.

Psalm 46 : 1
God is een toevlucht voor de Zijnen,
Hun sterkt', als zij door droefheid kwijnen;
Zij werden steeds Zijn hulp gewaar,
In zielsbenauwdheid, in gevaar;
Dies zal geen vrees ons doen bezwijken,
Schoon d' aard' uit hare plaats mocht wijken;
Schoon 't hoogst gebergt', uit zijne steê,
Verzet wierd in het hart der zee.

Zeker ook onderstaande lied is.....
Een Waarheid voor de wereld, voor ongelovigen, voor gelovigen.

https://www.youtube.com/watch?v=EumYf-FjEKM

Zijn Liefde zocht mij teder schreef:Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivel zonde macht.
Hij legde m’op Zijn schouders neer
en bracht mij op de kudde weer.

Refrein:

Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij;
door genade ben ‘k een kind van God,
door genade ben ‘k een kind van God.

Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
‘k Heb vreed’ en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

Om voor mijn schuld te boeten,
verdroeg Hij smaad en hoon,
verwond aan hand en voeten,
op ‘t hooft een doornenkroon.
En Hij die mij het leven gaf,
droeg ook voor mij de zonde straf.

Nu is Hij weer verrezen
en zit aan ‘s Vaders zij.
Zijn Naam zij lof geprezen,
daar bidt Hij thans voor mij;
van waar nog steeds de kracht van ‘t bloed,
mij voor des satans macht behoedt.

Hoe is het nu met je Zoeker, kun je uit de voeten met de reacties in dit topic, wil je wat laten horen hier een terugkoppeling.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 17 jun 2014 09:11

Ongelofelijk,
Zoeker-85 post haar probleem, wat mss al een grote drempel was om overheen te stappen,
krijgt ze van sommigen hier nog even een "lesje" dat ze zich niet goed heeft gedragen!
Goed hoor, ga maar weer wijzen en duw haar nog verder van het pad af wat zij zoekt.
Hoe durven jullie!

Enige herkenning heb ik met je verhaal: mijn kinderen zaten op reformatorische school maar werden als katholieke kindjes anders behandeld. Zelfs invloed met het schooladvies. Wat een verdriet doet dat je als je zelf ook op die school hebt gezeten.
Er zijn zelfs refos waarmee ik in de klas heb gezeten die alleen maar minzaam knikken als ze je tegenkomen. ('t kan er nog net af......voor een afvallige.)
Ook ik herken trouwens de "college-cultuur": dure kleding afkomstig uit bepaalde zaken, en hoe groter je auto hoe beter.
Afkomstig uit geref bondskring heb ik in rkk vooral liefde en hartelijkheid in en buiten de vieringen ontvangen, maar alla ik ga niet preken voor de roomse parochie.

Beste zoeker is een hervormde evangelisatie op bv. geref. bond-slag niets?
Ik weet niet in wat voor soort stad of dorp je woont.
als gezin een meer laag-drempelige kerkdienst bezoeken, dan is die kerkgang in alle opzichten
"feest"
Hartelijkheid, gastvrijheid ervaren ongeacht je afkomst! Je mag er zijn!

Het spijt me beste refo-ers: hoe goed bedoeld ook de bijbehorende Bijbelteksten weer, soms is het belangrijk zelf over de drempel (je huis uit) te moeten stappen.
Wij (ieder forumlid) kunnen voor zoeker-85 bidden dat zij die kracht mag ontvangen!
En dan maakt het niet meer uit of we behoren tot (O)GG-iN, of hersteld, (oud)katholiek of niet kerkelijk meelevend zijn.....

Zoeker-85 Heel veel kracht en wijsheid gewenst!!

Terug naar “Archief”