Wie is de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Wie is de duivel?

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 11:13

Wie is de duivel? Hoe kun je hem herkennen? Hij gaat namelijk rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

1 Petrus 5:8-9 (NBG'51)
8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Een leeuw die brult, valt direct op. Maar elders in de Bijbel wordt de satan een engel des lichts genoemd. En een engel des lichts valt niet direct op.

2 Korintiërs 11:14 (NBG'51)
Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts.

Daarom mijn vraag: hoe kun je de duivel (ook in je eigen leven) herkennen? Wie is de duivel precies?

Teus
Majoor
Majoor

Re: Wie is de duivel?

Berichtdoor Teus » 14 jun 2014 23:40

Alles wat niet van God is, is van satan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jun 2014 13:36

Teus schreef:Alles wat niet van God is, is van satan.

Dus de satan komt niet van God? Heeft Hij ook de satan geschapen? Hij heeft ook de slang in het paradijs geschapen, dat staat letterlijk in Genesis 3:1. Die slang die zich als de satan openbaarde in het verleiden van Eva.

De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof? (NBG'51)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 jun 2014 13:46

Het antwoord op je eerste vraag is denk ik: zie op naar Christus en diens bloed. Als we ons daarop richten wordt vanzelf duidelijk wie en waar de duivel is. We kunnen die wederstaan door vast in ons geloof te blijven.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 15 jun 2014 21:18

vergeet niet dat de duivel sluw is en te vergelijken is als een wolf in schaapskleren.
De duivel kan zelfs in kerken aanwezig zijn
Om mensen zand in de ogen te strooien, ze "blind" te houden.
Ze ver weg te houden van de Heere Jezus is het doel.
Ook in Reformatorische Kerken is hij actief, net zo goed als in welke kerk / gemeente of welk gebiedt dan ook......ook op forums niet te vergeten.

Blijf dicht bij de Heere en Zijn Woord
en doe zoals in Psalm 105 vers 3 en 5 wordt bezongen

https://www.youtube.com/watch?v=l1sNYfzAcFo

Psalm 105 vers 3 en 5 schreef:vers 3
Vraagt naar den HEER en Zijne sterkte,
Naar Hem, die al uw heil bewerkte;
Zoekt dagelijks Zijn aangezicht;
Gedenkt aan 't geen Hij heeft verricht,
Aan Zijn doorluchte wonderdaân;
En wilt Zijn straffen gadeslaan.

Vers 5
God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 jun 2014 22:11

Teus schreef:Alles wat niet van God is, is van satan.

Spreeuw schreef:Dus de satan komt niet van God? Heeft Hij ook de satan geschapen? Hij heeft ook de slang in het paradijs geschapen, dat staat letterlijk in Genesis 3:1. Die slang die zich als de satan openbaarde in het verleiden van Eva.

De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof? (NBG'51)

Nee, satan komt niet van God.
Hij was een vooraanstaande engel, toen kwam hij van God maar hij rebelleerde en wilde de heerser van hemel en aarde worden, boven God. Hij is uit de Hemel gegooid en is nu de heerser der aarde, de grootste tegenstander van God.
God heeft de slang gemaakt ja, klopt, en heeft satan daarin laten manifesteren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 jun 2014 09:45

Teus schreef:God heeft de slang gemaakt ja, klopt, en heeft satan daarin laten manifesteren.

Dus de satan komt toch wel van God?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jun 2014 09:54

Is de duivel niet gewoon de gevallen engel Lucifer die uit de hemel werd geworpen toen hij in opstand kwam tegen God?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 jun 2014 10:18

Faramir schreef:Is de duivel niet gewoon de gevallen engel Lucifer die uit de hemel werd geworpen toen hij in opstand kwam tegen God?

Staat dit ook in de Bijbel?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jun 2014 10:22

Vast wel. Zoekt en gij zult vinden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 10:27

Faramir schreef:Is de duivel niet gewoon de gevallen engel Lucifer die uit de hemel werd geworpen toen hij in opstand kwam tegen God?

“L.U.C.I.F.E.R., which stands for “Large Binocular Telescope Near-infrared Utility with Camera and Integral Field Unit for Extragalactic Research,” is a chilled instrument attached to a telescope in Arizona.
And yes, it’s named for the Devil, whose name itself means “morning star” [and which] happens to be right next to the Vatican Observatory on Mt. Graham in Tucson.”— Rebecca Boyle, Popular Science Magazine

Google maar een beetje !

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 jun 2014 10:28

Yep, Exechiel 28 vs 11-19
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 17 jun 2014 20:21

Teus schreef:God heeft de slang gemaakt ja, klopt, en heeft satan daarin laten manifesteren.

Spreeuw schreef:Dus de satan komt toch wel van God?

@Spreeuw, Zijn daden komen niet van God. Vertel me eens waar je op doelt.
Als ik zeg dat alles wat niet van God is van satan is, heb ik het gevoel dat je dat niet zo ziet.
Je doelt ergens op of je begrijpt me niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jun 2014 20:44

De KJV leert ons dat Lucifer de zoon van de dageraad is:

How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations! (Jes 14,12)

Pakken we de Nederlandse vertaling er bij zien we dat Lucifer de morgenster is:

Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, o morgenster, gij zoon van de dageraad! hoe zijt gij ter aarde neergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

Afbeelding
Naar wie is deze Gereformeerde kerk vernoemd?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jun 2014 20:49

Boerin schreef:Yep, Exechiel 28 vs 11-19

Als je het hele hoofdstuk leest zie je dat het over een mens gaat (als je even knippert met de ogen mis je het):

Ezechiël 28:
1 Voorts geschiedde het woord des HEEREN tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! zeg tot de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart zich verheft en zegt: Ik ben God, ik zit in Gods stoel, in het hart der zeeën! daar gij een mens en geen God zijt, stelt gij nochtans uw hart, als Gods hart.

Zie je wel, de koning van Tyrus was een mens van vlees en bloed en geen mens is opgevaren naar de hemel dan die uit de hemel gekomen is (Joh 3,13) de zoon des mensen. De koning van Tyrus is dus nooit letterlijk in de hemel geweest noch er uitgevallen. Wat ben ik blij dat dat is opgehelderd, jullie ook? :)

Terug naar “Archief”