Is Materialisme fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Is Materialisme fout???

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 15:59

Is materialisme fout??? Refo's doe hier namelijk erg hard aan mee! ik zelf ook. maar ik vraag me af of het fout is groot huis grote auto elke vakantie weg maar wel geld afzonderen voor God en de kerk. ik ben dr mee groot gebracht en vind dit alles vrij normaal! maar ik hoor steeds meer geluiden die dit niet goed vinden?

IS DIT FOUT???
Laatst gewijzigd door Theodoor op 22 aug 2003 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 16:00

Ja.
Laatst gewijzigd door Klaas op 22 aug 2003 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 16:06

Ja, het is hardstikke fout want het heeft je in zijn greep en bepaalt je leven. Je kunt God niet dienen en de Mammon.

Ik ben er mee gestopt.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 16:15

surfer schreef:Ja, het is hardstikke fout want het heeft je in zijn greep en bepaalt je leven. Je kunt God niet dienen en de Mammon.

Ik ben er mee gestopt.

dit begrijp ik niet!!! wij geloven in God en dienen geen andere God! Daarom kan je toch wel wat meer hebben als een ander???
het bepaalt mn leven niet!! tis wel gewoon geworden allemaal maar so what???

Ik ben er meegestopt???? snap ik niet

Alex Dekkers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alex Dekkers » 22 aug 2003 16:16

surfer schreef:Ja, het is hardstikke fout want het heeft je in zijn greep en bepaalt je leven. Je kunt God niet dienen en de Mammon.

Ik ben er mee gestopt.

Die zin van je die ik dikgedrukt heb is volgens mij niet goed geformuleerd. Ik zou zelf kiezen voor: "Je kunt niet God en de Mammon dienen".

Maar voor de rest ben ik het met je eens dat materialisme en God niet samen kunnen gaan. Daarbij is het hebben van een mooie/dure auto of huis op zich niet zo erg, maar wel op het moment dat het een streven wordt om zoiets te bezitten. Dat je het als noodzaak ziet voor een "perfect" leven of zoiets dergelijks.

De Dikke van Dale laat eigenlijk al zien door haar uitleg wat er zo fout is aan materialisme (zie onder).

Dikke van Dale schreef:ma·te·ri·a·lis·me (het ~)
1 leer dat de materie of de stof de enige begin- en eindoorzaak is van al wat bestaat
2 sterke gehechtheid aan geld en goederen

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 16:21

Dikke van Dale"

ma·te·ri·a·lis·me (het ~)

1 leer dat de materie of de stof de enige begin- en eindoorzaak is van al wat bestaat
2 sterke gehechtheid aan geld en goederen

dus dan is het begrip Materialisme op mij niet van toepassing? terwijl mensen ons wel deze stempel opgedrukt hebben?

Sterke gehechtheid aan geld en goederen hebben wij niet!! en een streven op dit alles te hebben ook niet!!!

Alex Dekkers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alex Dekkers » 22 aug 2003 16:25

Theodoor schreef:dus dan is het begrip Materialisme op mij niet van toepassing? terwijl mensen ons wel deze stempel opgedrukt hebben?

Sterke gehechtheid aan geld en goederen hebben wij niet!! en een streven op dit alles te hebben ook niet!!!

Daar zeg je het al "Mensen hebben ons deze stempel wel opgedrukt". Is hetgeen andere mensen van je vinden nu zo belangrijk? Volgens mij is het vooral belangrijk dat je hetgeen je doet en nalaat te rijmen valt met je relatie met God.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 16:27

Theodoor:
Sterke gehechtheid aan geld en goederen hebben wij niet!!

Ha ha. Laat me niet lachen. We zitten met z'n allen zo vast aan deze wereld incl. het geld, dat wil je niet weten. Er zijn maar zeeeeeer weinig mensen in Nl. die niet gehecht zijn aan hun welvaart, status e.d. En de mensen die bij die zeer kleine groep horen vragen niet of materialisme fout is.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 16:32

Klaas schreef:Theodoor:

Ha ha. Laat me niet lachen. We zitten met z'n allen zo vast aan deze wereld incl. het geld, dat wil je niet weten. Er zijn maar zeeeeeer weinig mensen in Nl. die niet gehecht zijn aan hun welvaart, status e.d. En de mensen die bij die zeer kleine groep horen vragen niet of materialisme fout is.

Klaas

Je vat het verkeerd op!!!!!

Ik heb niet zoiets van Dat grote huis dat moeten wij hebben!! net of mn pa eerst 10 jaar heeft kromgelegen om dr ook bij te horen met zn huis en auto!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 16:33

Maar theodoor,

Wees eerlijk, kan er niet iets meer vanaf?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 16:34

hijwel schreef:Maar theodoor,

Iets meer vanaf??? weet jij wat er wordt overgemaakt aan goede doelen weet jij wat wij in de collekte zak gooien!! er zou best wat vanaf kunnen allemaal iets minder kunnen maar waarom??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 16:35

mijn ervaring is dat het streven naar meer welvaart en God dienen elkaar maar moeilijk verdraagt.

Alex Dekkers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alex Dekkers » 22 aug 2003 16:38

Klaas schreef:Theodoor:

Klaas

Wat een rare redenering hou je er op na! Zodra men er niet over nadenkt of materialisme fout is (of wat dan ook), dan ben je goed bezig? Het is juist goed om dit soort vragen aan jezelf te blijven stellen (of aan andere). Zo kun je nl. met God kijken of iets wel of niet kan als Christen zijnde.

Daarbij is vastzitten (zoals jij stelt) nog iets heel anders dan ook daadwerkelijk zo opgeslokt worden door het materialisme. Die mensen hebben in hun hart alleen maar plaats meer geld en goederen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 17:15

Theodoor schreef:

Iets meer vanaf??? weet jij wat er wordt overgemaakt aan goede doelen weet jij wat wij in de collekte zak gooien!! er zou best wat vanaf kunnen allemaal iets minder kunnen maar waarom??

Nee dat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat er een heel groot gedeelte van de wereld bevolking niet eens normaal kan leven. Verder is een heel groot deel verslaafd aan drugs. Kijk aleen maar naar de hoeveelheid straatkinderen die geen toekomst hebben.

Waarom zou je het geld zelf houden als je een ander er een veel groter plezier mee kan doen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 17:30

hijwel schreef:
Theodoor schreef:

Nee dat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat er een heel groot gedeelte van de wereld bevolking niet eens normaal kan leven. Verder is een heel groot deel verslaafd aan drugs. Kijk aleen maar naar de hoeveelheid straatkinderen die geen toekomst hebben.

Waarom zou je het geld zelf houden als je een ander er een veel groter plezier mee kan doen?

Ik weet ook dat Afrika honger heeft ik weet ook dat daar een Aids probleem heerst! enz enz met die drugs verslaafde kan ik niet zitten ik ken er een persoonlijk die gasten doen het zelf en geef ik geen roggel.

en voor de rest ik moet ook keihard werken voor mn geld!!!!!!

Terug naar “Archief”