Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

Berichtdoor Spreeuw » 05 jun 2014 13:30

Waarom moest Jezus drie keer aan Petrus vragen of hij Hem waarlijk liefhad? Heeft dit te maken met het feit dat Petrus Zijn Meester drie keer verloochend heeft?

Johannes 21:15-17 (NBG'51)
15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid mijn lammeren.
16 Hij zeide ten tweeden male weder tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief? En hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet het, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed mijn schapen.
17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen.

Riska

Re: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

Berichtdoor Riska » 10 jun 2014 22:11

Dacht het wel, ja...

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 11 jun 2014 07:43

De vertaling doet niet geheel recht aan wat er in de grondtekst staat.

De 1e keer:
Simon, heb je mij lief? (Agapao).
Ja Heere, U weet dat ik u lief (Phileo) heb.

De 2e keer:
Simon, heb je mij lief? (Agapao).

De 3e keer:
Simon, heb je mij lief? (Phileo).

Er zit dus verschil tussen de soorten liefde waar hier over gesproken wordt wat niet in de vertaling is meegenomen.
2 soorten liefde, Agapao wat vrij vertaald een volkomen liefde betekent, en Phileo wat vrij vertaald een onvolkomen liefde betekent.
Wellicht dat een Grieks expert een betere omschrijving kan geven van de verschillen hiertussen, maar er zit dus wel degelijk verschil in de grondtekst, en het heeft dus ook een diepere betekenis.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jun 2014 09:19

Persoonlijk vind ik het een van de mooiste Bijbelgedeelten.
Het ontroert me ook.
Jezus is hier volop pastoraal bezig.
Er is schuld en dat moet besproken worden. Het kan niet ondergeschoffeld worden.
Maar Petrus mag bevrijd verdergaan, is in de ruimte gezet.

Wat mij ook altijd weer verwondert is dat Petrus recht op zijn doel afgaat.
Als ik mij tegenover iemand schuldig voel, heb ik de neiging mij terug te trekken, 'als hij/zij mij maar niet ziet. Zo niet Petrus. Hij hoort/ziet dat het de Heer is en "dus" gaat hij erop af...

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 13 jun 2014 14:17

Pas geleden hoorde ik iemand dit gedeelte zo uitleggen:

Stel dat deze geschiedenis in Nederland, in de 21 eeuw plaats gevonden zou hebben, dan was het waarschijnlijk zo gegaan:
Simon, hou je van me?
Ja Heere, U weet dat we vrienden zijn.

Simon, hou je van me?

Simon, zijn we vrienden?

Ik vond het wel mooi gezegd, zo komt het echt dichtbij.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jun 2014 20:29

Spreeuw schreef:Waarom moest Jezus drie keer aan Petrus vragen of hij Hem waarlijk liefhad? Heeft dit te maken met het feit dat Petrus Zijn Meester drie keer verloochend heeft?

Ja, ik hoorde een keer in een preek dat er ook een vuur bij was, was me nooit opgevallen, maar dat was ook toen hij Hem verraadde. Het was dezelfde situatie nagebootst, maar nu kon hij zeggen dat hij van Hem hield.

9 Toen zij dan aan land gekomen waren, zagen zij een kolenvuur liggen en vis daarop en brood.

Marcus 14
53 En zij leidden Jezus weg naar de hogepriester, en al de overpriesters en oudsten en schriftgeleerden kwamen bijeen. 54 En Petrus volgde Hem van verre tot binnen de hof van de hogepriester en hij zat daar tussen de dienaars, zich warmende bij het vuur.

En terwijl Petrus beneden in de hof was, kwam daar een der slavinnen van de hogepriester. 67 En toen zij Petrus zag, terwijl hij zich warmde, keek zij hem aan en zeide tot hem: Ook gij waart bij die Nazarener, bij Jezus! 68 Maar hij loochende het en zeide: Ik weet niet en begrijp niet, wat gij zegt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 jun 2014 10:48

EdW schreef:Pas geleden hoorde ik iemand dit gedeelte zo uitleggen:

Stel dat deze geschiedenis in Nederland, in de 21 eeuw plaats gevonden zou hebben, dan was het waarschijnlijk zo gegaan:
Simon, hou je van me?

Simon, hou je van me?

Simon, zijn we vrienden?

Ik vond het wel mooi gezegd, zo komt het echt dichtbij.

Het laatste antwoord zou volgens mij nog sterker moeten zijn:
Ja Heere, U weet alles, U weet dat we vrienden zijn.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 23 jun 2014 11:31

Spreeuw schreef:Waarom moest Jezus drie keer aan Petrus vragen of hij Hem waarlijk liefhad? Heeft dit te maken met het feit dat Petrus Zijn Meester drie keer verloochend heeft?

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid mijn lammeren.
16 Hij zeide ten tweeden male weder tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief? En hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet het, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed mijn schapen.
17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen.

Het is onmogelijk om bij Jezus' drie successievelijke vragen de drie daarop volgende opdrachten aan Petrus buiten beschouwing te laten.
Bovendien werd de hele ontmoeting met Jezus ingeleid door de (wonderbaarlijke) vangst van welgeteld 153 vissen.
Johannes 21:1-11

Ook dat precieze aantal 153 is m.i. niet te scheiden van de tot 3x toe herhaalde opdracht aan Petrus.
Zelf heb ik daarover een idee. Jullie ook?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 jun 2014 12:10

Komt er nu een verhaal over driehoeksgetallen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2014 12:14

Ja Spreeuw, de Heere Jezus wist dat Petrus Hem verloochenen zou.
Het heeft ook met Zijn geduld en vergeving te maken.
Na één keer kun je nog herroepen, ook na twee keer.
Petrus wist ZEKER dat hij zijn Meester nooit in de steek zou laten en wat gebeurt er?
Hier ligt zo'n rijke les in!
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 23 jun 2014 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 jun 2014 13:14

schelpje3 schreef:Hier ligt zo'n rijke les in!

De rijkdom ligt m.i. meer in de 3 verschillende antwoorden dan in de 3 keer dezelfde vraag.
verder was Petrus natuurlijk een totaal ander persoon voor zijn bekering dan erna, nadat de heilige Geest was uitgestort.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 jun 2014 14:25

schelpje3 schreef:Ja Spreeuw, de Heere Jezus wist dat Petrus Hem verraden zou.

Hoe bedoel je dit ? Verraden zou ? Johannes 21 is na de opstanding - ja ?
Dus het verraad heeft al plaatsgevonden - ja ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2014 14:31

rotterdam schreef:
Hoe bedoel je dit ? Verraden zou ? Johannes 21 is na de opstanding - ja ?
Dus het verraad heeft al plaatsgevonden - ja ?

Excuses, ik heb het inmiddels aangepast, het is natuurlijk verloochenen. :oops:
Hij wist ook dat Judas Hem verraden zou.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 24 jun 2014 14:23

MaartenB schreef:
Het is onmogelijk om bij Jezus' drie successievelijke vragen de drie daarop volgende opdrachten aan Petrus buiten beschouwing te laten.
Bovendien werd de hele ontmoeting met Jezus ingeleid door de (wonderbaarlijke) vangst van welgeteld 153 vissen.
Johannes 21:1-11

Ook dat precieze aantal 153 is m.i. niet te scheiden van de tot 3x toe herhaalde opdracht aan Petrus.
Zelf heb ik daarover een idee. Jullie ook?

Misschien moeten we met elkaar een en ander ontrafelen.
Jezus’ tot driemaal toe herhaalde opdracht aan Petrus kwam niet onverwachts.
Natuurlijk niet! Toeval is bij onze Heer niet aan de orde! Ga maar na:

1.) Kort voor het transfiguratievisioen, in het gebied van Cesarea Filippi, had Jezus gezegd dat hij de gemeente die van hem zou zijn, zou bouwen op Petrus’ belijdenis: Gij zijt de Messias, de Zoon van de levende God.

Niet vreemd, want Jezus onthulde toen dat die belijdenis van Petrus tot stand was gekomen met Gods hulp (Mt 16:13-17).

Allen die geroepen zouden worden om lichaamsleden te zijn van Jezus’ (christelijke) gemeente, zouden dat worden op precies die ene basis: Met Gods hulp erkennen en belijden dat Jezus de Zoon van God is, de ware Messias, gekomen in het vlees:

Jij bent Petros [πετρος; rotsblok; steen] en op deze petra [Grieks πετρα; eveneens rotsblok / steen, maar wel een vrouwelijk woord] zal ik mijn gemeente bouwen en de poorten van Hades zullen haar niet overweldigen (vers 18).

2.) Jezus wist tevoren dat Petrus onder grote druk driemaal zou loochenen hem, de Messias, te kennen. Maar ook dat Petrus berouwvol zou ‘terugkeren’. En wanneer dat zou gebeuren wachtte hem een taak:

Simon, Simon, zie, de Satan heeft jullie voor zich opgeëist om heen en weer te bewegen als de tarwe in een zeef. Ik heb echter voor jou gebeden dat je geloof niet zou bezwijken; en jij, als je eenmaal bent teruggekeerd, versterk je broeders. Maar hij zei tot hem: Heer, met jou ben ik bereid om heen te gaan, zowel in gevangenis als in dood. Hij echter zei: Ik zeg je, Petrus, een haan zal vandaag niet kraaien totdat je driemaal hebt geloochend mij te kennen.
(Lk 22:31-34).

Dus in Johannes 21, bij de wonderlijke vangst van 153 vissen komt Jezus’ drievoudige opdracht niet ‘uit de lucht vallen’.
Dit gebeurde integendeel te rechter tijd. Waarom?
Omdat de groep rond Petrus sinds Jezus’ dood ‘stuurloos’ dreigde te raken. Jezus was weliswaar opgewekt, maar hij verscheen niet voortdurend aan hen.
Want merk op, in de vv 2 en 3, dat Petrus tot zes medeleerlingen zei: “Ik ga vissen”.

Zonder leiding van boven – de geest was nog niet uitgestort – konden zij niets beters bedenken dan hun oude beroep maar weer op te pakken. En dat ondanks het feit dat Jezus drie jaar eerder tot enkelen van hen had gezegd dat hij hen vissers van mensen zou maken (Mt 4:18-19).

M.i. brengt deze informatie ons dichter bij het ‘raadsel’ van de 153 vissen (!)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 24 jun 2014 18:24

Kom tot je punt, ik kan haast niet wachten... ;)

Terug naar “Archief”