Het "ietsisme"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Het "ietsisme"

Berichtdoor Spreeuw » 25 mei 2014 21:38

Veel mensen geloven niet in een specifieke God van een bepaalde godsdienst, maar geloven wel in "iets" (als een hogere macht). Ik heb dit veel gehoord van mensen, toen er naar hun geloof/levensbeschouwing werd gevraagd. Vraag: "Gelooft u in God?" Antwoord: "Ja, ik geloof wel dat er iets is, maar of dat nu God of Allah is, weet ik niet." Of: "Ik geloof wel in iemand die boven ons staat."

Ik noem zo'n levensbeschouwing het "ietsisme". Ik heb het idee dat in de loop der jaren steeds mensen deze overtuiging hebben. Mijn vraag is of jullie dit ook is opgevallen. En hoe je als christen tegenover het "ietsisme" behoort te staan.

Anoniem_89

Re: Het "ietsisme"

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 mei 2014 22:06

Spreeuw schreef:Veel mensen geloven niet in een specifieke God van een bepaalde godsdienst, maar geloven wel in "iets" (als een hogere macht). Ik heb dit veel gehoord van mensen, toen er naar hun geloof/levensbeschouwing werd gevraagd. Vraag: "Gelooft u in God?" Antwoord: "Ja, ik geloof wel dat er iets is, maar of dat nu God of Allah is, weet ik niet." Of: "Ik geloof wel in iemand die boven ons staat."

Ik noem zo'n levensbeschouwing het "ietsisme". Ik heb het idee dat in de loop der jaren steeds mensen deze overtuiging hebben. Mijn vraag is of jullie dit ook is opgevallen. En hoe je als christen tegenover het "ietsisme" behoort te staan.

Tja ik denk altijd maar dat je moet kiezen/onderzoeken of je iets als waarheid aanneemt of niet, maar niet dat men er vaag over doet van ja ''ietsisme''..

Jezus zegt zelf, "Wie niet voor mij is, is tegen mij''.

Simpel en duidelijk..
Niet vaag van 'ja er kan wel meer zijn'..

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 10:30

Anoniem_89 schreef:

Tja ik denk altijd maar dat je moet kiezen/onderzoeken of je iets als waarheid aanneemt of niet, maar niet dat men er vaag over doet van ja ''ietsisme''..

Jezus zegt zelf, "Wie niet voor mij is, is tegen mij''.

Simpel en duidelijk..
Niet vaag van 'ja er kan wel meer zijn'..

Inderdaad.
Dat mensen wel geloven in "iets", heeft met een soort ingeschapen godskennis te maken, denk ik.
Het gaat voor veel mensen toch te ver om te kiezen voor een specifiek geloof.
Het is voor sommigen ook verwarrend: er zijn zoveel geloven, maar welke is waar?
Ik vraag me wel af; hoe zou je de brug kunnen slaan naar het christendom?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 23:06

Spreeuw schreef:Inderdaad.
Dat mensen wel geloven in "iets", heeft met een soort ingeschapen godskennis te maken, denk ik.
Het gaat voor veel mensen toch te ver om te kiezen voor een specifiek geloof.
Het is voor sommigen ook verwarrend: er zijn zoveel geloven, maar welke is waar?
Ik vraag me wel af; hoe zou je de brug kunnen slaan naar het christendom?

Dat hangt af van de persoon en situatie.
Als ik met b.v. een moslim praat dan ga ik het niet gelijk hebben over een liefdevolle God.
Voor hetzelfde geldt hebben ze hun man of vrouw verloren in een oorlog in hun eigen land.
Is heel lastig heb ik gemerkt om een kijkje in hun leven te krijgen.
Niet altijd, maar vaak wel.

Ik probeer er voor mensen te zijn.
En kan misschien wel een jaar of langer duren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 07:26

"Ik noem dit ietsisme?"

Dat is gewoon de gangbare term hoor. Maar geeft niet, als je 10@ tipoc per dag opent lan er een keer een keer een foutje maken ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 09:14

Spreeuw schreef:Ik noem zo'n levensbeschouwing het "ietsisme".

PvdA minister Ronald Plasterk, die het begrip ‘ietsist’ in omloop bracht in 1997 en in de Dikke van Dale terecht gekomen in 2008, duidde met de term zijn opponenten aan die hij ervan verdacht niet opgewassen te zijn tegen de uiteindelijke zinloosheid van het bestaan.

Ietsisme, zegt Plasterk, komt voort uit zingevingsbehoefte gebaseerd op angst voor de dood. ‘Als je aan een graf staat, zelfs al is het van iemand die je niet goed kende, dan voel je even de tocht van de lege eeuwigheid, de beklemming van het niets. Dat laat vrijwel niemand onberoerd. De hoop dat er tóch iets meer zal zijn, drijft mensen tot geloof in het iets’.

Een mooie definitie en nog waar ook.

Terug naar “Archief”