Mariaverering in de RK-Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 20:36

Kan iemand mij uitleggen hoe rooms-katholieken Maria vereren? Ik ben protestants, en er bestaan veel misverstanden over de Mariaverering van rooms-katholieken, heb ik begrepen. Vele protestanten denken namelijk dat rooms-katholieken Maria als God beschouwen. Maar ik weet dat rooms-katholieken dit niet doen. Maar Maria neemt wel een bijzondere plaats in, in de RK-Kerk. Maar hoe precies?

Faramir

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2014 21:29

In de RK-Kerk zal het (ongeveer) net zo zitten als in de oosters-orthodoxe kerken, de koptische kerk en zo nog enkele andere kerken.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor DDD » 17 mei 2014 22:01

Spreeuw schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe rooms-katholieken Maria vereren? Ik ben protestants, en er bestaan veel misverstanden over de Mariaverering van rooms-katholieken, heb ik begrepen. Vele protestanten denken namelijk dat rooms-katholieken Maria als God beschouwen. Maar ik weet dat rooms-katholieken dit niet doen. Maar Maria neemt wel een bijzondere plaats in, in de RK-Kerk. Maar hoe precies?


Lees anders gewoon even de Rooms-Katholieke Katechismus...

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor EenVasteBurcht » 18 mei 2014 11:09

Beetje vreemd om op een gereformeerd (nou ja.....) forum een vraag te stellen over een bij uitstek katholiek onderwerp, niet?

Ik vind het wel jammer dat er in het gereformeerde een beetje een karikatuur wordt gemaakt van de RK godsdienst. De Heiligen als afgoden vereerd, hun beelden als afgodsbeelden, Maria als afgod, de paus als een dictator/afgod, de eucharistie als een of ander heidens offerritueel... Ik heb gelukkig inmiddels geleerd dat het allemaal niet zo ongenuanceerd zit.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor mealybug » 18 mei 2014 12:22

EenVasteBurcht schreef:Beetje vreemd om op een gereformeerd (nou ja.....) forum een vraag te stellen over een bij uitstek katholiek onderwerp, niet?

Ik vind het wel jammer dat er in het gereformeerde een beetje een karikatuur wordt gemaakt van de RK godsdienst. De Heiligen als afgoden vereerd, hun beelden als afgodsbeelden, Maria als afgod, de paus als een dictator/afgod, de eucharistie als een of ander heidens offerritueel... Ik heb gelukkig inmiddels geleerd dat het allemaal niet zo ongenuanceerd zit.

Er blijft nog genoeg over hoor,
Bidden tot doden, die geen Middelaar zijn, bij voorbeeld....
De eerste tot wie de laatste paus bad nadat hij was gekozen, was Maria.

Faramir

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Faramir » 18 mei 2014 18:59

Spreeuw schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe rooms-katholieken Maria vereren?

Dat kan verschillen van streek tot streek. Het vereren van de Heilige Maagd is voor een groot deel een stukje volksgeloof. Binnen de officiële liturgie van de katholieke Kerk heeft het niet zoveel plaats.
Ik ben protestants, en er bestaan veel misverstanden over de Mariaverering van rooms-katholieken, heb ik begrepen. Vele protestanten denken namelijk dat rooms-katholieken Maria als God beschouwen.

Ik mag toch hopen dat de meeste protestanten wel weten dat katholieken Maria niet als God zien. De meeste protestanten die ik tegenkom in het echte leven en op internet (muv wat extremisten) weten wel dat er een verschil is.
Maar ik weet dat rooms-katholieken dit niet doen. Maar Maria neemt wel een bijzondere plaats in, in de RK-Kerk. Maar hoe precies?

Ik kan je slechts wat algemeenheden vertellen en hoe ik het vereren van Maria zelf ervaar. Maar wat wil je precies weten?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 10:46

Faramir schreef:Ik kan je slechts wat algemeenheden vertellen en hoe ik het vereren van Maria zelf ervaar. Maar wat wil je precies weten?


Is daar in zijn algemeenheid niet iets over te zeggen? Wat ik in ieder geval weet is dat Maria volgens de RK-Kerk ten hemel is opgevaren en zij de middelares is tussen God en de mens. Klopt dit?

Faramir

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Faramir » 19 mei 2014 11:14

Spreeuw schreef:Is daar in zijn algemeenheid niet iets over te zeggen? Wat ik in ieder geval weet is dat Maria volgens de RK-Kerk ten hemel is opgevaren en zij de middelares is tussen God en de mens. Klopt dit?

Paragraaf 969 van de catechismus van de katholieke Kerk verwoord het zo: "Dit moederschap nu van Maria in de orde van de genade duurt ononderbroken voort, vanaf de instemming die zij bij de boodschap in geloof gaf en waarin zij onder het kruis zonder aarzelen volhardde, tot aan de eeuwige bekroning van alle uitverkorenen. Want na in de hemel opgenomen te zijn heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar door haar menigvuldige voorspraak blijft zij (...) voor ons de gaven van het eeuwig heil verwerven (...). Daarom wordt de heilige maagd Maria in de Kerk aangeroepen met de titels voorspreekster, helpster, bijstand en middelares".

Jezus is ten hemel opgevaren. Maria is niet God en kan dus niet uit zichzelf ten hemel varen, zij is ten hemel opgenomen. (alhoewel men veelal wel spreekt over mariahemelvaart is dat feitelijk onjuist). Dat geloven katholieken idd.

Anoniem_89

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 mei 2014 16:31

Niet om het een of ander..
Maar vaak halen mensen teksten aan uit zgn. leerregels, HC, boeken..

Waarom kan er geen antwoord gegeven worden wat gewoon in de bijbel staat?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Pcrtje » 19 mei 2014 16:59

Anoniem_89 schreef:Waarom kan er geen antwoord gegeven worden wat gewoon in de bijbel staat?
Omdat Rooms-Katholieken geen sola scriptura kennen.
"Een libelle zweeft over het water..."

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor rotterdam » 19 mei 2014 17:18

Pcrtje schreef: Omdat Rooms-Katholieken geen sola scriptura kennen.


Protestanten wel ?
Wat denk je welke autoriteit de drie formulieren, de kanttekeningen bezitten ?
En in sommige kerkgenootschappen ? de mening van een bepaalde dominee ?

Faramir

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Faramir » 19 mei 2014 17:39

Anoniem_89 schreef:Waarom kan er geen antwoord gegeven worden wat gewoon in de bijbel staat?

Omdat de bijbel een vrij complexe verzameling boeken met daarin vele lagen.
In de afgelopen 20 eeuwen zijn er vele belangrijke christenen geweest die getracht hebben om bepaalde zaken van het christendom toe te lichten en te verduidelijken. De verzameling boeken in de bijbel is echter ook voor heel veel verschillende interpretaties vatbaar en lang niet alles wat belangrijk is voor het leven staat erin.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2014 22:02

Maria en andere heiligen worden gezien als voorbeeldfiguren die om hun geloof worden geprezen. Zie ook Hebreeen 11, een lijst van mensen en wat ze deden en dan staat er bij dat ze om hun geloof worden geprezen. Dat is wat er gebeurt en er wordt tot hen gebeden omdat men gelooft dat de heiligen nu bij God zijn... als een soort voorspraak. Ik denk dat dat niet nodig is... en ik heb ook wel vraagtekens bij later bijverzonnen zaken zoals de Mariahemelvaart, Maria onbevlekt ontvangen, Maria voor eeuwig maagd. Dat soort dingen geloof ik niet in. Maar goed, misschien snap je een beetje waarom men tot heiligen bidt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Ayla » 19 mei 2014 23:10

Faramir schreef:
Paragraaf 969 van de catechismus van de katholieke Kerk verwoord het zo: "Dit moederschap nu van Maria in de orde van de genade duurt ononderbroken voort, vanaf de instemming die zij bij de boodschap in geloof gaf en waarin zij onder het kruis zonder aarzelen volhardde, tot aan de eeuwige bekroning van alle uitverkorenen. Want na in de hemel opgenomen te zijn heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar door haar menigvuldige voorspraak blijft zij (...) voor ons de gaven van het eeuwig heil verwerven (...). Daarom wordt de heilige maagd Maria in de Kerk aangeroepen met de titels voorspreekster, helpster, bijstand en middelares".

Jezus is ten hemel opgevaren. Maria is niet God en kan dus niet uit zichzelf ten hemel varen, zij is ten hemel opgenomen. (alhoewel men veelal wel spreekt over mariahemelvaart is dat feitelijk onjuist). Dat geloven katholieken idd.


Sorry, ik zeg dit echt niet met de bedoeling om je te kwetsen maar het is toch te bizar om haar als voorspreekster, helpster, bijstand en middelares te zien terwijl in de bijbel daar echt helemaal niets over staat? En als kers op de taart zien sommigen haar als medeverlosseres! Ik snap dat echt niet, waarom is de Heere Jezus niet genoeg? Hij is onze voorspraak, hulp, bijstand en middelaar! De enige weg tot de Vader is Hij, en we hebben geen middelares nodig om tot Jezus te mogen gaan! We moeten in Zijn armen vluchten, tijd met Hem doorbrengen, elke seconde die je aan Maria besteedt ten nadele van Christus is schade, want Hij is het die redt, en niemand anders!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Ayla » 19 mei 2014 23:12

Anoniem_89 schreef:Niet om het een of ander..
Maar vaak halen mensen teksten aan uit zgn. leerregels, HC, boeken..

Waarom kan er geen antwoord gegeven worden wat gewoon in de bijbel staat?


Omdat het best onhandig is om het wiel telkens opnieuw uit te vinden. :lol: Het is toch juist superhandig om een catechismus te hebben? Zolang het maar niet gezien wordt als heilig en het altijd ondergeschikt is aan de bijbel.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten