Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor learsi » 06 mei 2015 21:56

benefietdiner schreef:Niet eens.
Het gaat wel over een vervulde belofte in Christus Jezus en door geloof toegepast aan ons.
Dat gebeurt niet door de doop maar vóór die tijd.
Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn (niet andersom) die zal zalig worden.


We hebben het hier (voorlopig) eerst over de doop van Johannes!
En bij Johannes wijst de waterdoop naar de afwassing van zonden die nog moet komen.
Daarom ook zegt Johannes:.......Die na mij komt zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.
Er was nog niet van een vervulde belofte in Christus sprake.
Hij was nog niet gestorven.
Bij de doop van Johannes wijst Johannes naar Hem die na hem komt.
Die zal dopen met Geest en vuur, en wat is dat anders dan dat Hij in de gelovige uit zal werken wat de doop betekent.
Zoals jij het stelt, is de doop van Geest en vuur al geschiedt bij hen die Johannes doopt. Terwijl Jezus nog moet komen.
De doop hier bij Johannes tekent ons heel nadrukkelijk iets wat nog niet geschied is.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor learsi » 06 mei 2015 22:16

oekaboeka schreef:Learsie : Vat eens kort samen hoe deze man naar de waterdoop kijkt.

Je kan beter zelf lezen dan kun je zelf oordelen of het klopt of niet wat hij zegt.
Maar het komt erop neer dat de waterdoop bij de oude reinigingen van de Joden horen en dat er eigenlijk nooit ondergedompeld werd in de Joodse reinigingen en dat er maar 1 doop is voor deze tijd en dat is de doop door de Heilige Geest in Jezus Christus.

Dit is een boek van een hard-core dispensationalist.
Op nogal wat punten wijkt deze leer af van wat de evangelien en de brieven leren.
Met name de exegese van "het woord recht snijden", waar alles aan hangt, slaat de plank volkomen mis.
Het is duidelijk, dat jij gekozen hebt voor de dispensationalistische benadering/leer.
Van mij mag je, maar onderzoek eens of die leer klopt.
Op internet is er veel over te vinden en persoonlijke bijbelstudie, het overdenken van het Woord, verdraagt zich niet met het overnemen van een leer die wel logisch lijkt, maar voor een groot deel onbijbels is.

h.g.
Learsi

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2015 06:53

Marnix schreef:Rotterdam, dat is het goede antwoord maar dat wilde ik graag van iemand horen die zei dat bij de huidige doop geen druppel water komt kijken ;)

Het tweede deel moeten we nog eens verder over nadenken. Ik vraag me af of je de Heilige Geest kan ontvangen zonder het te weten. Volgens mij wordt de Geest geschonken aan wie hun geloof in Hem belijden, Hem aanroepen. Als de Geest dan in je woont merk je dat ook zeker.... en erken je Hem als al als Heer.



In Hand. 19 staat ;

1 En het geschiedde, terwijl Apollos te Korinthe was, dat Paulus, de bovenste delen des lands doorreisd hebbende, te Efeze kwam; en enige discipelen aldaar vindende, 2 Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus. 5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Dus Paulus komt aan in Efeze, vindt enige discipelen (let op dit woord) die niet wisten dat er een Heilige Geest is. Toch worden ze discipelen genoemd.

Weet je Marnix, als je zegt "Volgens mij wordt de Geest geschonken aan wie hun geloof in Hem belijden, Hem aanroepen" kom je heel vlug in een "voor wat hoort wat" sfeertje. Dan staan wij voorop.

Ik sluit me aan bij Paulus die zegt tegen de bevolking van Athene "Dezen dan, Dien gij niet kennende dient".

De engelen zeiden (zongen) met kerst "God heeft in de mens behagen" niet "God heeft in de belijders behagen".

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2015 07:16

"Dien gij niet kennende dient" betekent niet dat men al lang in Hem geloofde. Dat altaar stond daar voor het geval dat ze een God niet kenden en zouden vergeten, dan daar ook maar een altaar voor neerzetten. Paulus komt vertellen wie die God daadwerkelijk is en hoe Hij is.

Dat voor wat hoort wat argument is eerlijk. Ik citeerde Handelingen 2 en het staat op tal van andere plaatsen. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren. Al wie de naam van God aanroept (moet je die dus wel kennen!) zal behouden worden. Maar ik ben de laatste die zal zeggen dat het dan dus maar om ons draait. Het gaat on geloof in Hem, Zijn naam aanroepen. Zeker is het een menselijke actie maar niet een die de aandacht op jezelf richt maar juist van jezelf af, op Hem.

Wat Hand 19 betreft, we lezen dat die mensen maar een half evangelie kenden. Ze waren in die tijd door Johannes gedoopt die wees op de komst van Christus die er nog niet was. Daarna was Hij gekomen, had van alles gezegd, had geleden, was gestorven, opgestaan en naar de hemel gegaan en toen kwam de Geest. Dat hadden ze allemaal gemist. Het waren discipelen die nog het een en ander bij moesten leren. Maar mee eens, het waren wel gelovigen.

Het welbehagen waar de engelen van zongen: absoluut. En dat had een redem, dat ze dat zongen. God gaf Jezus om mensen te redden. Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Geloof in Hem als Gods Zoon en redder is dan essentieel. Daarom denk ik niet dat je kan stellen: die persoon gelooft al maar weet dat zelf nog niet. Wat gelooft die persoon dan? Oh je zag het aan de vruchten zei je. Maar het draait toch niet om wat wij doen maar om wat Hij doet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2015 08:03

In Efeze. 1: 13 staat dat we na geloof verzegeld zijn geworden met de H.G. der belofte.
In Handelingen 19 gaat het om de kracht-gaven van de Geest: vreemde talen spreken en profeteren. Zie 1 Korinthe 12.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 07 mei 2015 13:28

Oekaboeka schreef:
Maar het komt erop neer dat de waterdoop bij de oude reinigingen van de Joden horen en dat er eigenlijk nooit ondergedompeld werd in de Joodse reinigingen niet eens.

Benefietdiner : Dan heeft die persoon nog nooit gehoord van het Joodse badwater de Mikwe.
De Mikwe is de drempel tussen het heilige en onheilige. Onderdompeling in een Mikwe betekent een status verandering, een verheffing van de status. Bijvoorbeeld bestek dat ondergedompeld wordt kan gebruikt worden voor de heilige handeling van het eten. Een Joodse vrouw kan na onderdompeling intiem worden met haar man. Mannen en vrouwen kunnen het huis van God (de Tempel) binnengaan na reiniging enz enz.

Klopt je hebt gelijk ik heb hem verkeerd verwoord ( is ook groot stuk tekst om ff samen te vatten ) maar in ieder geval hoorde de waterdoop ( dus wel doop ) bij de oude reinigingen van de Joden , verder zou ik gewoon zelf lezen dat is wat duidelijker en ook leerzaam.
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 07 mei 2015 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 07 mei 2015 13:40

Learsie :
Dit is een boek van een hard-core dispensationalist.
Op nogal wat punten wijkt deze leer af van wat de evangelien en de brieven leren.
Met name de exegese van "het woord recht snijden", waar alles aan hangt, slaat de plank volkomen mis.
Het is duidelijk, dat jij gekozen hebt voor de dispensationalistische benadering/leer.
Van mij mag je, maar onderzoek eens of die leer klopt.
Op internet is er veel over te vinden en persoonlijke bijbelstudie, het overdenken van het Woord, verdraagt zich niet met het overnemen van een leer die wel logisch lijkt, maar voor een groot deel onbijbels is.

h.g.
Learsi

Ten eerste hard-core dispensationalist of niet dat zegt nog niks over de waarheid van wat hij verteld. Ik heb de leer onderzocht en in mijn overtuiging is het gewoon bijbels en de waarheid in tegenstelling tot al die mensen die alles op iedereen toepassen waardoor je op de meest belachelijke en bespottelijke onbijbelse leringen komt.
Verder is die leer gewoon het meest logische en bijbels in tegenstelling tot al die andere dwaze leren , maar ik zou zeggen onderzoek het zelf maar zonder vooringenomen te zijn en kijk zelf of het klopt of niet , je hebt verstand gekregen van God dus heb je geen excuus om je dom te houden betreffende een leer die weleens juist kan zijn en tegen je eigen altijd geloofde leer ingaat die dan onjuist blijkt te zijn , dus ik zou zeggen hou niet vast aan aangeleerde leren als die onjuist blijken te zijn , succes met onderzoeken :wink:

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 07 mei 2015 14:02

Heb ik een vraag.
Wie weet hoelang Johannes de doper doopte ?

ereunao

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor ereunao » 07 mei 2015 19:52

Heb ik een vraag.
Wie weet hoelang Johannes de doper doopte ?

Ik denk ongeveer een 1/2 jr, want Johannes begon zijn optreden in de dagen van inkeer en verootmoediging tussen 1 en 10 Tisjri, de grote verzoendag En van Christus eerste openbare optreden lezen wij in Joh.2:13 een half jr later. Maar het kan elkaar wel gedeeltelijk overlappen want wij lezen in Joh 3: 23,24 dat ze beiden doopten. h.gr: ereunao.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor learsi » 07 mei 2015 19:59

[quote="oekaboeka"
Ten eerste hard-core dispensationalist of niet dat zegt nog niks over de waarheid van wat hij verteld. Ik heb de leer onderzocht en in mijn overtuiging is het gewoon bijbels en de waarheid in tegenstelling tot al die mensen die alles op iedereen toepassen waardoor je op de meest belachelijke en bespottelijke onbijbelse leringen komt.
Verder is die leer gewoon het meest logische en bijbels in tegenstelling tot al die andere dwaze leren , maar ik zou zeggen onderzoek het zelf maar zonder vooringenomen te zijn en kijk zelf of het klopt of niet , je hebt verstand gekregen van God dus heb je geen excuus om je dom te houden betreffende een leer die weleens juist kan zijn en tegen je eigen altijd geloofde leer ingaat die dan onjuist blijkt te zijn , dus ik zou zeggen hou niet vast aan aangeleerde leren als die onjuist blijken te zijn , succes met onderzoeken :wink:[/quote]

@oekaboeka

Wat bedoel je , als je zegt............"je hebt verstand gekregen van God"...........

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor alexander91 » 07 mei 2015 20:51

oekaboeka schreef:Je kan beter zelf lezen dan kun je zelf oordelen of het klopt of niet wat hij zegt.
Maar het komt erop neer dat de waterdoop bij de oude reinigingen van de Joden horen en dat er eigenlijk nooit ondergedompeld werd in de Joodse reinigingen en dat er maar 1 doop is voor deze tijd en dat is de doop door de Heilige Geest in Jezus Christus.


Geloof je werkelijk dit soort complottheorien, bedoelt om christenen die hetzelfde belijden als jij zwart te maken?

Weet je dat als je ergens iets in wilt zien of eenmaal ziet, dat je het dan overal in kunt zien, en dat het met name de beperking van de eigen psyche is dat je het andere niet kunt zien?
Afbeelding

Sommige mensen zien het als een levenstaak om de kinderdoop met alles wat voor handen is te bestrijden. Ik hoop dat je je daar verre van houdt en volgt wat Paulus over dergelijke zaaiers van verdeeldheid meldt...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor rotterdam » 08 mei 2015 06:21

Marnix schreef:Dat voor wat hoort wat argument is eerlijk

Maar het draait toch niet om wat wij doen maar om wat Hij doet?


Neem me niet kwalijk, Marnix, maar hier zit "op z'n minst gezegd" spanning tussen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2015 07:25

Ehm ik bedoelde niet eerlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 08 mei 2015 11:25

Ereunao : Ik denk ongeveer een 1/2 jr

Bedankt voor je antwoord , moet je nu eens gaan rekenen dat als Johannes inderdaad een half jaar gedoopt had of dat dat kon dat hij iedereen 1 voor 1 kopje onder duwde , neem voor de zekerheid 1 jaar en stel dat hij 1000 mensen per dag doopte ( ongelofelijk veel dus ) komt neer op bijna 2 mensen per minuut en dan uitgaan van 10 uur en in het koude water , dan zou Johannes in dat jaar als je van 400 dagen per jaar ( rond af naar boven ) uitgaat kom je op 400000 mensen in dat jaar , dus terwijl er volgens bronnen ( weet niet of dat zo is maar zullen er vast meer dan 400000 zijn geweest ) 4000000 israelieten waren.
Dus dat kan nooit dat iedereen 1 voor 1 kopje onder is gegaan door een waterdoop die niet eens bekend was bij de Israëliërs .
Er staat in ieder geval dat heel het volk op de religieuze leiders na gedoopt werden door Johannes dus dat moeten er heel veel zijn geweest.
Verder zijn er nog wel meer punten waar je rekening mee moet houden maar dan moet je maar even die link lezen als het je interesseert .
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 08 mei 2015 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 08 mei 2015 11:34

Alexander91 : Geloof je werkelijk dit soort complottheorien, bedoelt om christenen die hetzelfde belijden als jij zwart te maken?

Zwart maken he , mmm wie de schoen past trekt hem aan zou ik zeggen , de waarheid voor eenheid zetten is mijn motto in deze , leugens komen van de duivel en daar wil ik niet aan mee doen.



Alexander91 : Weet je dat als je ergens iets in wilt zien of eenmaal ziet, dat je het dan overal in kunt zien, en dat het met name de beperking van de eigen psyche is dat je het andere niet kunt zien?

Jaja , ga maar wijs doen als je denkt dat dat het rechtvaardigt om willens en wetens in dwaalleren te geloven.


Alexander91 : Sommige mensen zien het als een levenstaak om de kinderdoop met alles wat voor handen is te bestrijden. Ik hoop dat je je daar verre van houdt en volgt wat Paulus over dergelijke zaaiers van verdeeldheid meldt...

Bestrijden is niet aan mij , maar dwaalleren bekend maken daar zal ik geen stap voor terug doen onder het mom van eenheid :-&
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 08 mei 2015 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten