Heeft God iets met natuurrampen te maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Heeft God iets met natuurrampen te maken?

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 18:23

Op deze winderige dag moest ik even denken aan de zeer zware storm van 18 januari 2007. Lang geleden alweer, terugdenkend aan de "goede oude tijd" op de middelbare school. Ik zat toen in vwo-6 en ik kan me herinneren dat we toen eerder naar huis mochten.

Er kwam mij ook direct de vraag op hoe God met natuurrampen te maken heeft. Volgens mij is het moeilijk om te zeggen: God beslist nu dat daar een orkaan opsteekt. Toch gaat er niets buiten God om.

Psalm 29 zegt hier wel iets over. Vooral het derde vers (ik citeer de NBG'51-vertaling):

De stem des HEREN is over de wateren,
de God der heerlijkheid doet de donder weerklinken,
de HERE over de geweldige wateren.

Ik ben wel benieuwd of de Bijbel nog meer over dit thema zegt.

Kortom, mijn vraag is: "Heeft God iets met natuurrampen te maken?"

Ronald
Verkenner
Verkenner

Re: Heeft God iets met natuurrampen te maken?

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 18:51

God bestraft ook de natuur, zoals in Mattheus 8:26 Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee; en er werd grote stilte.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 21:49

Totaal geen respect voor zo'n denkwijze.

Stel dat een naaste van jou komt te overlijden..
Is dat dan ook automatisch een straf?

En het dan gek vinden dat mensen denken wat je met geloof moet als er toch doden vallen.
Was in 1971 in Staphorst dat ook een straf?

Tjonge ik zou mezelf haast tot de ergste zondaar kunnen rekenen..
Ik deed vroeger een boel fout..
Toch is mij nooit iets overkomen..
Ik zie het meer als de liefde die Jezus ons gaf.
Het is ons vergeven.. zolang we er ons maar bewust van zijn en er afstand van willen doen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 23:37

Dat doet me direct weer denken aan de uitspraken van ds. van Andel over Els Borst. Haar plotselinge dood was volgens hem een straf van God.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 07:19

Spreeuw schreef:
Dat doet me direct weer denken aan de uitspraken van ds. van Andel over Els Borst. Haar plotselinge dood was volgens hem een straf van God.

En die vermoorde
Gergem evangelisten dan in Nigeria etc, en vele, vele andere voorbeelden..
Don't get me started....
Als die Watersnoodramp een regelrechte straf was geweest, moeten zulke lieden maar eens gaan nadenken waarvoor het dan een straf was.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 mei 2014 14:06

In het boek Job zie je dat de duvel ook natuurrampen veroorzaakt.
Maar in vers 16 zie je dat mensen ook denken dat God erachter zit.

Job 1:
11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen?
12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.
13 Er was nu een dag, als zijn zonen en zijn dochteren aten, en wijn dronken in het huis van hun broeder, den eerstgeborene.
14 Dat een bode tot Job kwam, en zeide: De runderen waren ploegende, en de ezelinnen weidende aan hun zijden.
15 Doch de Sabeërs deden een inval, en namen ze, en sloegen de jongeren met de scherpte des zwaards; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
16 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Het vuur Gods viel uit den hemel, en ontstak onder de schapen en onder de jongeren, en verteerde ze; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
17 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: De Chaldeeën stelden drie hopen, en vielen op de kemelen aan, en namen ze, en sloegen de jongeren met de scherpte des zwaards; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
18 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Uw zonen en uw dochteren aten, en dronken wijn, in het huis van hun broeder, den eerstgeborene;
19 En zie, een grote wind kwam van over de woestijn, en stiet aan de vier hoeken van het huis, en het viel op de jongelingen, dat ze stierven; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 mei 2014 14:15

Spreeuw schreef:Op deze winderige dag moest ik even denken aan de zeer zware storm van 18 januari 2007. Lang geleden alweer, terugdenkend aan de "goede oude tijd" op de middelbare school. Ik zat toen in vwo-6 en ik kan me herinneren dat we toen eerder naar huis mochten.

Er kwam mij ook direct de vraag op hoe God met natuurrampen te maken heeft. Volgens mij is het moeilijk om te zeggen: God beslist nu dat daar een orkaan opsteekt. Toch gaat er niets buiten God om.

Psalm 29 zegt hier wel iets over. Vooral het derde vers (ik citeer de NBG'51-vertaling):

De stem des HEREN is over de wateren,
de God der heerlijkheid doet de donder weerklinken,
de HERE over de geweldige wateren.

Ik ben wel benieuwd of de Bijbel nog meer over dit thema zegt.

Kortom, mijn vraag is: "Heeft God iets met natuurrampen te maken?"

Nee, gevolg van de zondeval en zondvloed volgens mij.
Barensweeën zijn het ook (Mat. 24).
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 10 mei 2014 17:21

Faramir schreef:Volgens dominee Quist wel:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... -God.dhtml
Zou God dat doen zonder waarschuwing vooraf? En duidelijkheid erna dàt het van Hem kwam. Dat is wèl de lijn in het OT ...

Waarom zouden we wel belijden dat al het goede wèl van Hem komt? Hand. 14:17 "Hoewel Hij nochtans Zichzelven niet onbetuigd gelaten heeft, goed doende van den hemel, ons regen en vruchtbare tijden gevende, vervullende onze harten met spijs en vrolijkheid."

Amos 4:7 Daartoe heb Ik ook den regen van ulieden geweerd, als er nog drie maanden waren tot den oogst, en heb doen regenen over de ene stad, maar over de andere stad niet doen regenen; het ene stuk lands werd beregend, maar het andere stuk lands, waar het niet op regende, verdorde.

Wat is een (natuur)ramp? Was de grootste ramp niet dat de mens at van de Boom van kennis van goed en kwaad?
Toen sprak God, Gen. 3:17 "... zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt ..."
Ligt indirect hierin het niet meer functioneren van de schepping zoals het was bedoeld? Met idd mogelijk rampen.
Waarbij uiteraard niets buiten Zijn Almachtige regie omgaat.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 mei 2014 18:51

André-J30 schreef:Zou God dat doen zonder waarschuwing vooraf? En duidelijkheid erna dàt het van Hem kwam. Dat is wèl de lijn in het OT ...

Waarom zouden we wel belijden dat al het goede wèl van Hem komt? Hand. 14:17 "Hoewel Hij nochtans Zichzelven niet onbetuigd gelaten heeft, goed doende van den hemel, ons regen en vruchtbare tijden gevende, vervullende onze harten met spijs en vrolijkheid."

Amos 4:7 Daartoe heb Ik ook den regen van ulieden geweerd, als er nog drie maanden waren tot den oogst, en heb doen regenen over de ene stad, maar over de andere stad niet doen regenen; het ene stuk lands werd beregend, maar het andere stuk lands, waar het niet op regende, verdorde.

Wat is een (natuur)ramp? Was de grootste ramp niet dat de mens at van de Boom van kennis van goed en kwaad?
Toen sprak God, Gen. 3:17 "... zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt ..."
Ligt indirect hierin het niet meer functioneren van de schepping zoals het was bedoeld? Met idd mogelijk rampen.
Waarbij uiteraard niets buiten Zijn Almachtige regie omgaat.

Ik moest ook aan de tekst uit Genesis denken.
Natuurrampen (ga er van uit dat die bij het aardrijk behoren?) zijn dan, in algemene zin, een van de straffen en het gevolg van de zondeval van ons verbondshoofd Adam.
Zou ook in deze dingen Zijn wil zich niet openbaren?
Hij regeert.

h.g
Learsi

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 06:12

learsi schreef:Ik moest ook aan de tekst uit Genesis denken.
Natuurrampen (ga er van uit dat die bij het aardrijk behoren?) zijn dan, in algemene zin, een van de straffen en het gevolg van de zondeval van ons verbondshoofd Adam.
Zou ook in deze dingen Zijn wil zich niet openbaren?
Hij regeert.

h.g
Learsi

De HERE regeert inderdaad, zoals Psalm 93 dat zo mooi verwoordt.
Maar is het zo dat een natuurramp per definitie een straf van God is?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 14 mei 2014 07:30

Het probleem van het toeschrijven van natuurrampen aan hogere machten is deze: als je consequent wilt zijn moet je dan uiteindelijk álles toeschrijven aan die hogere machten. Dan zou zwaartekracht dus ook continu door God gestuurd worden, evenals alle kwantummechanica constanten en zelfs elk atoom van het DNA. Natuurlijk mag dat, dit geloven. Maar naast een aantal filosofische en theologische problemen die het incluis heeft lijkt het mij volstrekt onnuttig. De wetenschap doet onderzoek naar de wetmatigheden die er in de natuur zitten (en overigens niet meer!) en laat ons zien dat bepaalde fenomenen zich altijd op eenzelfde manier gedragen. Als God daarachter zou zitten zouden we nu een stuk van God verklaard hebben. Echter, God en eventuele andere bovennatuurlijke krachten zijn geen wetenschappelijke hypothese. En dat is maar goed ook. Ik zie geen probleem in het rijmen van bijvoorbeeld psalm 93 met wetenschap, het is alleen niet de bedoeling om God als directe Ingrijper in het systeem te zien. God heeft de natuur met haar wetmatigheden zo geschapen en Hij houdt haar in zijn hand, en dat is iets ander dan het direct sturen van natuurlijke processen. Natuurrampen zijn dan ook geen straf van God, tekenen van duivelse invloeden of uittingen van Donar's Mjölnir.

Alleen 'theologen' die hun opleiding niet hebben afgemaakt, mensen die zich geestelijke noemen zonder enige vorm van onderwijs, haatpredikers, oplichters, psychopaten en extreem autisten hangen een dergelijk standpunt aan en doen zulke uitspraken als Bert Dorenbos, Frits Phelps en Lambrecht Quist. Zij kennen hun geschiedenis niet, hebben geen verstand van natuur en wetenschap en zijn alleen maar bezig het christendom in een kwaad daglicht te stellen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 mei 2014 13:16

Wat een woorden Pcrtje :shock:
Ik heb MBO hé :mrgreen:

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 14 mei 2014 18:26

Pcrtje schreef:Het probleem van het toeschrijven van natuurrampen aan hogere machten is deze: als je consequent wilt zijn moet je dan uiteindelijk álles toeschrijven aan die hogere machten.
Dat lijkt mij niet logisch en niet nodig. Vanwege de wetmatigheden. Die God óók geschapen heeft. Die laten bijv. een appel op de aarde vallen. Tenzij God het nodig vindt dat de appel naar boven valt.
Daarom ben ik van mening dat alles volgens Gods wetmatigheden verloopt. Maar dan zijn er die prachtige maar ook lastige mensen. Dan is het soms nodig dat Hij even de door Hem ingestelde wetmatigheden "overruled".
Pcrtje schreef:De wetenschap doet onderzoek naar de wetmatigheden die er in de natuur zitten (en overigens niet meer!) en laat ons zien dat bepaalde fenomenen zich altijd op eenzelfde manier gedragen.
Tsja, het is ook knap lastig voor een wetenschapper om precies op de juiste tijd en plaatst, met al zijn apparatuur, daar te zijn waar God even Zijn wetmatigheden "overruled".
Hij heeft de regie in Handen. En daar ben ik blij om :D

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 mei 2014 19:15

Spreeuw schreef:De HERE regeert inderdaad, zoals Psalm 93 dat zo mooi verwoordt.
Maar is het zo dat een natuurramp per definitie een straf van God is?

Wij gaan dood.
Geerfd van Adam.
Vanwege de zondeval van ons verbondshoofd.
Zo is zijn straf onze straf.
Dat het aardrijk vervloekt werd ook.
Droogte en regen worden door de Heere bepaald.
De mens denkt groot van zichzelf.
Zijn natuur is hem echter verre de baas.
Zo ook de natuur (Weer en wind en storm).
Waartoe?
Opdat de natuurlijke mens zich verootmoedigt en weet dat er een God is.

hg
Learsi

Terug naar “Archief”