Bekering: eenmalig of een proces

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor EdW » 10 mei 2014 21:50

mealybug schreef: Nee, dan wordt het belijden, volgens mij.

Niet alleen belijden, maar je ook bekeren van die zonde. (zie Spr. 28:13)
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 22:10

EdW schreef:Niet alleen belijden, maar je ook bekeren van die zonde. (zie Spr. 28:13)


Je bekeren van ongeloof en niet meer zondigen.
Gebeurt het onverhoopt toch,dat je zondigt, dan de zonde zsm belijden.
Niet een paar maanden later als gemeente, maar gewoon individueel.
Laatst gewijzigd door mealybug op 13 jun 2014 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2014 00:10

Beste Mealybug, uit de brief 1 Johannes concludeer ik dat de bekeerling niet meer zondigen kan sinds zijn wedergeboorte, zie 1 Joh 3,9.

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Aangezien God niet liegen kan (Tit 1,2) en door Johannes sprak (1 Joh 4,2-6) en jij en ik na onze bekering niet perfect zijn geworden - zelfs de discipelen niet - denk ik dat Johannes het niet zo letterlijk bedoelde. Het lijkt me logisch dat een christen niet doodt of steelt, maar perfect zijn we evenmin en dat kan onder een zacht juk (Mat 11,30) ook niet van ons verwacht worden. Daar mogen we op vertrouwen, want Jezus is onze wet (Gal 6,2). Christus wijst ons er nadrukkelijk op dat hij zachtmoedig is en nederig van hart (Mat 11,29).

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 07:15

mohamed schreef:Beste Mealybug, uit de brief 1 Johannes concludeer ik dat de bekeerling niet meer zondigen kan sinds zijn wedergeboorte, zie 1 Joh 3,9.

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Aangezien God niet liegen kan (Tit 1,2) en door Johannes sprak (1 Joh 4,2-6) en jij en ik na onze bekering niet perfect zijn geworden - zelfs de discipelen niet - denk ik dat Johannes het niet zo letterlijk bedoelde. Het lijkt me logisch dat een christen niet doodt of steelt, maar perfect zijn we evenmin en dat kan onder een zacht juk (Mat 11,30) ook niet van ons verwacht worden. Daar mogen we op vertrouwen, want Jezus is onze wet (Gal 6,2). Christus wijst ons er nadrukkelijk op dat hij zachtmoedig is en nederig van hart (Mat 11,29).


Je haalt een m.i. zeer interessante Bijbeltekst aan. Wat wordt er precies bedoeld met het "niet kunnen zondigen"? Want ook christenen kunnen nog in de zonde vallen. Misschien wordt met deze tekst bedoeld datgene wat niet tot een zondig leven behoort. Graag zou ik hier nog wat meer informatie over willen lezen.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor André-J30 » 12 mei 2014 08:27

mohamed schreef:... uit de brief 1 Johannes concludeer ik dat de bekeerling niet meer zondigen kan sinds zijn wedergeboorte, zie 1 Joh 3,9. Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

In ISA (Interlinear Scripture Analyzer - Bijbelstudie software) staat voor zondige de letterlijke vertaling: "doel missen"
In het Hebreeuws bij oa Ps 51:2 is één van de betekenissen van de wortel van het woord "zonde" ook "missen".
Wij gaan dus, via slingerpaden?, wel op ons doel af.
Gal. 3:27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
Jezus is opgestaan en zit aan de Rechterhand van de Vader in de Hemel. Als ik Christus heb aangedaan ziet God (de Vader) niet mij maar Jezus Christus, de Rechtvaardige. Ben ik dus Rechtvaardig in Zijn ogen.
Net als Adam en Eva die niet meer naakt waren nadat God kleren van dierenvellen voor ze had gemaakt.

matbak83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mei 2014 06:46

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor matbak83 » 12 jun 2014 22:02

Je bent bekeerd of je bent als God-dienaar opgevoed. Daarom richt je je dagelijks op God om te leven naar zijn Wil. Met "lek en gebrek", dat wel. .[/quote]

Ga je als God dienaar bent dan niet uit van rom 3 waar Paulus schrijft er is niemand die goed doet ook niet een?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Spreeuw » 13 jun 2014 10:02

André-J30 schreef:In ISA (Interlinear Scripture Analyzer - Bijbelstudie software) staat voor zondige de letterlijke vertaling: "doel missen"
In het Hebreeuws bij oa Ps 51:2 is één van de betekenissen van de wortel van het woord "zonde" ook "missen".
Wij gaan dus, via slingerpaden?, wel op ons doel af.
Gal. 3:27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
Jezus is opgestaan en zit aan de Rechterhand van de Vader in de Hemel. Als ik Christus heb aangedaan ziet God (de Vader) niet mij maar Jezus Christus, de Rechtvaardige. Ben ik dus Rechtvaardig in Zijn ogen.
Net als Adam en Eva die niet meer naakt waren nadat God kleren van dierenvellen voor ze had gemaakt.


Gaan we via slingerpaden op ons doel af? Als zonde "doel missen" betekent, is dat toch juist niet zo? Het doel van ons leven moet zijn het verheerlijken van God. Dat doen we niet, tenzij we door de Geest van God worden wedergeboren.

mohamed

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor mohamed » 13 jun 2014 10:16

mohamed schreef:Beste Mealybug, uit de brief 1 Johannes concludeer ik dat de bekeerling niet meer zondigen kan sinds zijn wedergeboorte, zie 1 Joh 3,9.

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Aangezien God niet liegen kan (Tit 1,2) en door Johannes sprak (1 Joh 4,2-6) en jij en ik na onze bekering niet perfect zijn geworden - zelfs de discipelen niet - denk ik dat Johannes het niet zo letterlijk bedoelde. Het lijkt me logisch dat een christen niet doodt of steelt, maar perfect zijn we evenmin en dat kan onder een zacht juk (Mat 11,30) ook niet van ons verwacht worden. Daar mogen we op vertrouwen, want Jezus is onze wet (Gal 6,2). Christus wijst ons er nadrukkelijk op dat hij zachtmoedig is en nederig van hart (Mat 11,29).

Spreeuw schreef:Je haalt een m.i. zeer interessante Bijbeltekst aan. Wat wordt er precies bedoeld met het "niet kunnen zondigen"? Want ook christenen kunnen nog in de zonde vallen. Misschien wordt met deze tekst bedoeld datgene wat niet tot een zondig leven behoort. Graag zou ik hier nog wat meer informatie over willen lezen.

Dank je!

Het is heel eenvoudig: een christen is niet (meer) onder de wet en kan derhalve niet zondigen. Wat hij wél kan is zijn geloof verloochenen (1 Tim 5,8) en dan is het slecht met hem gesteld.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor alexander91 » 13 jun 2014 13:52

Onze nieuwe geest die wij uit de wedergeboorte krijgen, die kan geen zonde doen, maar ons vlees (dat wat we aan kunnen raken), kan dat zeker wel. Met onze nieuwe geest moeten wij ons vlees soort van trainen om het goede te doen en het kwade te laten. Dit is moeilijk, zoals ook Paulus aangeeft: als hij het goede wilt doen, doet hij het kwade (na zijn wedergeboorte). Hij blijft last houden van zijn vlees. En zo ook christenen van vandaag de dag, zo bewijst de praktijk (en anders zijn er wel heeeeeeel erg weinig echte christenen).

Daarnaast zou ons geloof niets met andere geloven verschillen als we dus ineens perfecte mensen zouden worden. Juist het christelijke geloof en Christus zelf zijn zo uniek, dat Christus ons wil aannemen zoals wij zijn: zondaren. We zijn niet ineens zondaar af, maar we worden niet meer voor onze zonden veroordeeld. Dat is de vrijheid die geschonken wordt.

Of zijn we farizeers geworden: die, nu we eenmaal geloven, niets meer fout kunnen doen, en neerkijken op die zondige tollenaren die niet doorhebben wat God wil dat we doen? En die geen verantwoordelijkheid meer nemen jegens de naaste met betrekking tot de eigen tekortkomingen?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Atro

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Atro » 13 jun 2014 18:15

Spreeuw schreef:De Bijbel roept ons op om ons te bekeren tot God. Dit is van levensbelang. Als je onbekeerd sterft, dan is het voor eeuwig te laat. Zoals de boom valt, zo blijft hij liggen. Maar zalig is degene, die het alleen van de HERE verwacht.

Wel heb ik nog een vraag, en volgens mij wordt hier verschillend over gedacht. Is de bekering eenmalig, of is het een proces?


De bekering is eenmalig proces, namelijk de rechtvaardigmaking.
Daarna komt de dagelijkse bekering (oftewel de heiligmaking), daarom leerde de Heere Jezus ons bidden: Vergeef ons onze schulden. Want na de bekering zijn we niet opeens heilig, maar altijd nog een twee mens. De oude Adam en de nieuwe Adam. We blijven zonden doen, maar dat deze ons toch van harte leed mogen zijn, zodat we ons verootmoedigen voor God en smeken om vergeving. Te bidden opdat wij almeer Hem moge kennen. Zodat we almeer afsterven en in een nieuw godzalig leven opstaan.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 07:02

Atro schreef: De bekering is eenmalig proces, namelijk de rechtvaardigmaking.
Daarna komt de dagelijkse bekering (oftewel de heiligmaking), daarom leerde de Heere Jezus ons bidden: Vergeef ons onze schulden. Want na de bekering zijn we niet opeens heilig, maar altijd nog een twee mens. De oude Adam en de nieuwe Adam. We blijven zonden doen, maar dat deze ons toch van harte leed mogen zijn, zodat we ons verootmoedigen voor God en smeken om vergeving. Te bidden opdat wij almeer Hem moge kennen. Zodat we almeer afsterven en in een nieuw godzalig leven opstaan.


Over de tweemens, ja, dat klopt. Ook Paulus ondervond dat heel goed, zie Romeinen 7:13-25 (over de inwendige strijd). Hier is ook een topic over, maar dit thema komt ook hier goed van pas.
Wat ik me nog wel afvraag: kan iemand die gerechtvaardigd is, later weer compleet in zonde vallen en God de rug toekeren? Voor mijn gevoel wel, namelijk. Al vind ik dat dogmatisch weer niet zuiver klinken. Daarom zou ik graag hier nog meer opheldering over willen hebben.
Of moeten we zeggen dat dit dan geen "echte" rechtvaardiging geweest is?
In de Bijbel zijn toch ook voorbeelden aan te wijzen van mensen die bekeerd waren, maar later een heel andere kant opgingen, bijvoorbeeld Judas, een van de discipelen van Jezus, die later een verrader bleek te zijn. En Demas had Paulus verlaten omdat hij deze wereld lief kreeg.

Jvslooten

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 08:41

Spreeuw schreef:Wat ik me nog wel afvraag: kan iemand die gerechtvaardigd is, later weer compleet in zonde vallen en God de rug toekeren?
Nee, dat kan niet.

De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien;
Uw goedertierenheid, HEERE, is voor eeuwig;
laat de werken van Uw handen niet los.

(Ps. 138:8)

En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
(Rom. 8:30)

Wie bent u, dat u de huisslaaf van een ander oordeelt? Of hij staat of valt, gaat alleen zijn eigen heer aan. Hij zal echter staande gehouden worden, want God is bij machte hem staande te houden.Rom. 14:4)

Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.
Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.
En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.
Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.

(Joh. 10:26-29)

Wees tevreden met wat u hebt, want Hij heeft Zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten.
(Heb. 13:5b)

Spreeuw schreef:Of moeten we zeggen dat dit dan geen "echte" rechtvaardiging geweest is?
Ja, inderdaad.

Zij zijn uit ons midden weggegaan, maar zij waren niet uit ons; want als zij uit ons geweest waren, dan zouden zij bij ons gebleven zijn. Maar het moest openbaar worden dat zij niet allen uit ons zijn.
(1 Joh. 2:19)

Spreeuw schreef:In de Bijbel zijn toch ook voorbeelden aan te wijzen van mensen die bekeerd waren, maar later een heel andere kant opgingen, bijvoorbeeld Judas, een van de discipelen van Jezus, die later een verrader bleek te zijn. En Demas had Paulus verlaten omdat hij deze wereld lief kreeg.

Judas is niet afgevallen van het geloof, maar van het apostelschap opdat vervuld werd, wat van de Heilige Geest gesproken is (Ps. 41:10), om vervolgens naar zijn eigen plaats te gaan (Hand. 1:25). Jezus zegt het Zelf ook: Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt (Joh. 17:12). Over Demas zegt de schrift verder maar heel weinig.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 09:28

@Jvslooten

Bedankt voor je uitleg, die kan ik heel goed volgen.

Een vraagje nog. Je schrijft dat Judas niet afgevallen is van het geloof. Maar had hij nog een waar geloof, toen Hij zijn Meester verraadde? Of heeft hij nooit een waar geloof gehad?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Ruth2 » 02 aug 2014 09:36

Spreeuw schreef:Wat ik me nog wel afvraag: kan iemand die gerechtvaardigd is, later weer compleet in zonde vallen en God de rug toekeren?


David bijv.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2014 11:34

Ik vond een mooie uitspraak over bekering op CIP.nl:

Van der Want: "Bekering is 100 procent Gods werk en tegelijkertijd zijn wijzelf 100 procent verantwoordelijk. Dit wordt wel eens vergeleken met een spoorrails. Er zijn twee bielzen. De ene biels is Gods werk en de andere ons werk. Zolang ze parallel aan elkaar lopen, blijft de trein op het spoor. Maar zodra iemand probeert die bielzen om te buigen, raakt de trein van het spoor af."

"In de prediking zou duidelijk gemaakt moeten worden dan het niet 'of of' is, maar 'en en'," vervolgt Van der Want. Hij wijst op Handelingen 16. De Heere opende het hart van Lydia (vers 14, red.). "Daarmee wil ik aangeven dat het heel moeilijk is om een evenwichtig antwoord te geven hoe het zit met bekering. Over het 'aanbod van de genade' is in het verleden zelfs een kerkscheuring ontstaan. Dat geeft aan hoe moeilijk het onderwerp bekering is."

Het gehele artikel is HIER te lezen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten