Bekering: eenmalig of een proces

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 16:45

De Bijbel roept ons op om ons te bekeren tot God. Dit is van levensbelang. Als je onbekeerd sterft, dan is het voor eeuwig te laat. Zoals de boom valt, zo blijft hij liggen. Maar zalig is degene, die het alleen van de HERE verwacht.

Wel heb ik nog een vraag, en volgens mij wordt hier verschillend over gedacht. Is de bekering eenmalig, of is het een proces?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor André-J30 » 09 mei 2014 18:09

Spreeuw schreef:De Bijbel roept ons op om ons te bekeren tot God.
Ik heb in de loop der tijd een onbehaaglijk gevoel gekregen bij de oproep om je te moeten bekeren.
Dan komen er een aantal vragen bij mij op:
    * Wat is bekeren?
    * Waar staat dat?
    * Aan wie is dat gericht?
    * Waarom?

Ter verduidelijking wat mij er tot deze vragen bracht, een verder doorlezen over de Tien Woorden van het Verbond: De Joden reciteren bij het begin van elke nieuwe dag het "Shema". Dat doen ze dus bij het vallen van de avond (het begin van de nieuwe "datum") èn bij zonsopgang (het begin van de nieuwe werkdag)

Als ik overtuigd "God-dienaar" ben, waarom moet ik mij dan bekeren?
Zou je niet moeten spreken van bekeren maar van toekeren?

In het licht van het "Shema": Dàt is dagelijkse toekering. Je bent bekeerd of je bent als God-dienaar opgevoed. Daarom richt je je dagelijks op God om te leven naar zijn Wil. Met "lek en gebrek", dat wel. Maar waarvan zou je je moeten bekeren. Je wilt groeien ...

Dat is mijn mening en gevoel. Graag lees ik reacties van anderen. Om van te leren.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 18:31

André-J30 schreef:Ik heb in de loop der tijd een onbehaaglijk gevoel gekregen bij de oproep om je te moeten bekeren.
Dan komen er een aantal vragen bij mij op:
    * Wat is bekeren?
    * Waar staat dat?
    * Aan wie is dat gericht?
    * Waarom?

Bekeren staat o.a. omschreven in Zondag 33 van de HC

Vraag 88:
In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
In twee stukken: in de afsterving des ouden en in de opstanding des nieuwen mens.
Verwijzingen naar Romeinen 6, Efeze 4, Kolossenzen 3, 1 Korinthe 5 en 2 Korinthe 7.

Vraag 89
Wat is de afsterving van des ouden mensen?
Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden.
Verwijzingen naar Romeinen 8, Joël 2 en Hosea 6.

Vraag 90
Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Het is een hartelijke vreugde in God door Christus, en een ernstige lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven.
Verwijzingen naar Romeinen 5, Romeinen 14, Jesaja 57, Romeinen 6 en Galaten 2.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 09 mei 2014 18:54

Ronald schreef:Bekeren staat o.a. omschreven in Zondag 33 van de HC
Prima antwoord. Heb ik ook uit mijn hoofd moeten :D / mogen :-k leren.
Dit beantwoord voor mij nog niet echt de gestelde vraag:
Spreeuw schreef:Is de bekering eenmalig, of is het een proces?
De in de HC aangehaalde teksten staan m.i. in het teken van Joden en heidenen die erkennen dat Jezus de vloek op de zonden heeft gedragen.
Zij hebben zich bekeerd. Het NT spreekt naar mijn gevoel niet over kinderen die zijn geboren binnen het (Nieuwe) Verbond. Waarvan kunne zij zich bekeren?
Wat houdt bekering dan in?

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 19:11

Handelingen 2:38 Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Kanttekening 76 bij woord bekeert: Namelijk van uw ongeloof en andere zonden

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 19:19

De wedergeboorte gebeurt eenmalig en de heiligmaking gebeurt de rest van zijn leven (dit noemt men de bekering, die aanvangt bij de wedergeboorte).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 20:02

Spreeuw schreef:Wel heb ik nog een vraag, en volgens mij wordt hier verschillend over gedacht. Is de bekering eenmalig, of is het een proces?
Je moet je elke keer bekeren als je fout zit, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
En laat ik het nou ook een keer eens zijn met André-330: "Zou je niet moeten spreken van bekeren maar van toekeren?"
Of met de woorden van Markus: Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
Het is immers belangrijker waar je naar toe gaat, dan wat je achter laat! anders zou je je er ook niet van be-of afkeren
Als eerst bekeer je je tot vergeving van zonden, daarna ga je Hem volgen en elke keer als je eigen wegen gaat keer je weer tot Hem.

Ik mag hopen dat een christen zich niet continu hoeft te bekeren, want dat zou inhouden dat ie steeds verkeerde wegen gaat.
Dat een christen (vaak) struikelt staat buiten kijf, maar struikelend achter Jezus aan is iets anders dan eigen wegen gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 mei 2014 21:17

Het NT spreekt naar mijn gevoel niet over kinderen die zijn geboren binnen het (Nieuwe) Verbond. Waarvan kunne zij zich bekeren?
Wat houdt bekering dan in?

Niemand wordt geboren binnen het Nieuwe Verbond, een mens kan alleen deel uit maken van het Nieuwe Verbond op grond van wedergeboorte..
Ieder kind, ook al heeft het gelovige ouders, zal zich moeten bekeren.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 23:33

Ronald schreef:De wedergeboorte gebeurt eenmalig en de heiligmaking gebeurt de rest van zijn leven (dit noemt men de bekering, die aanvangt bij de wedergeboorte).

De heiliging is toch meer verbonden met de rechtvaardiging i.p.v. bekering?

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 10 mei 2014 09:10

De rechtvaardiging van de mens is beschreven in Romeinen 3:21-31 en Romeinen 4 en Romeinen 5:1 - 11.

Wij als mensen zijn alleen rechtvaardig voor God door het volbrachte werk van de Zoon. In de rechtvaardigmaking wordt de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus geschonken en toegerekend (zie antwoord 60 van Zondag 23 HC). Door deze schenking kan de gelovige rechtvaardig verschijnen voor God.
De rechtvaardigmaking gebeurt eenmalig en duurt eeuwig.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 10 mei 2014 09:24

Ronald schreef:Wij als mensen zijn alleen rechtvaardig voor God door het volbrachte werk van de Zoon.

Herstel: Wij als gelovigen zijn alleen rechtvaardig voor God door het volbrachte werk van de Zoon.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2014 14:56

Spreeuw schreef:Wel heb ik nog een vraag, en volgens mij wordt hier verschillend over gedacht. Is de bekering eenmalig, of is het een proces?

Wat weten mensen weinig van het christelijk geloof als zij denken dat het verhaal is afgelopen met de bekering. Bij iedere bocht in de weg kunnen ons nooit vermoede, nieuwe dingen te wachten staan..
C.S. Lewis

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 10 mei 2014 19:59

Zolang we nog iedere dag zonden doen, zullen we ons ook iedere dag moeten bekeren.
Because there are rules does not mean the game is fair.

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 10 mei 2014 21:42

dingo schreef:Zolang we nog iedere dag zonden doen, zullen we ons ook iedere dag moeten bekeren.

Inderdaad, maar we moeten ook onderscheid maken tussen wedergeboorte (= eenmalig) en de dagelijkse bekering, zoals Ronald terecht ook opmerkt.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 21:44

dingo schreef:Zolang we nog iedere dag zonden doen, zullen we ons ook iedere dag moeten bekeren.

Nee, dan wordt het belijden, volgens mij.

Terug naar “Archief”