Ons doopformulier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Ons doopformulier

Berichtdoor Willempie » 20 aug 2003 13:21

even een paar vraagjes over het doopformulier:

worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.

Hier word gezegd dat God door de doop een eeuwig verbond der genade met ons opgericht heeft. Bij ons in de kerk word er altijd over het erf van het genadeverbond gesproken. Is dat niet in tegenspraak met het doopformulier die toch duidelijk over het genadeverbond spreekt. Wij zijn door het doopformulier toch kinderen van De Vader geworden.

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt.

Ook hier word er helemaal vanuit gegaan dat je een kind van God bent zodra je gedoopt bent. Waarom is er in reformatorische kerken dan vaak dat ze zeggen dat je op het erf van het genadeverbond zit. Ik vind dat zo'n afzwakking van het doopformulier. Voor mij is het juist, iedere keer weer als ik het doopformulier lees of hoor een ontzettende troost dat God het verbond met ons heeft opgericht.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 aug 2003 13:32

Ik heb het idee dat dit komt doordat veel reformatorische Christenen wat betreft de visie op kinderen meer door mensen als Bunyan zijn beinvloed dan door de oorspronkelijke reformatoren. Ik heb het idee dat veel reformatorische Christenen eigenlijk baptist zijn, maar toch hun kinderen maar dopen, zij het zonder er een concrete betekenis aan te geven en met de formulieren als een soort magische formule. Zelf voel ik toch wat meer voor het oorspronkelijk reformatorische standpunt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 aug 2003 13:34

Het 'erf van het genadeverbond' klinkt inderdaad als 'net niet'. Je bent in de buurt maar maakt nog geen onderdeel uit van dat verbond. Dit is volgens mij inderdaad niet wat het doopformulier zegt. De doop is het teken van het verbond en dus wordt je daadwerkelijk opgenomen in dat verbond.

Over dat 'kinderen van God' jou je de Institutie eens na moeten slaan. Volgens mij zegt Calvijn inderdaad dat je tot kind van God aangenomen wordt. Niet door de doop weliswaar, maar de doop (ook de kinderdoop) is daarvan volgens hem wel het teken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2003 17:59

Onze dominee gaf in zijn catechismuspreek hier een heel duidelijke uitleg van.

God heeft het genadeverbond opgericht. De doop is hier het teken van, dat als wij tot God zullen roepen in dagen der benauwdheid, dat hij beloofd heeft ons dan uit te zullen helpen en te bekeren.

Zo iets was het geloof ik.

Het genadeverbond kun je zien als een erf, afgeschermd van de (ongedoopte) wereld. Iedereen die gedoopt is is op dat erf. Bekeerde mensen zijn in het huis.

joris

Berichtdoor joris » 20 aug 2003 19:23

caprice schreef:Onze dominee gaf in zijn catechismuspreek hier een heel duidelijke uitleg van.

God heeft het genadeverbond opgericht. De doop is hier het teken van, dat als wij tot God zullen roepen in dagen der benauwdheid, dat hij beloofd heeft ons dan uit te zullen helpen en te bekeren.

Het genadeverbond kun je zien als een erf, afgeschermd van de (ongedoopte) wereld. Iedereen die gedoopt is is op dat erf. Bekeerde mensen zijn in het huis.
volgens mij heeft een of ander mens dat gewoon bedahct hoor.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 20 aug 2003 19:30

caprice schreef:Onze dominee gaf in zijn catechismuspreek hier een heel duidelijke uitleg van.

Zoiets was het geloof ik......
Eerst terug naar de catechismus, dan kijken wat de dominee zegt....
Waarom kijken we toch altijd achterom... die heeft dit gezegd, die heeft dat gezegd..... Allemaal mensenwerk!!
Geloven we nog dat de bijbel het enige geinspireerde woord van God is en dat dat ons richtsnoer van ons leven moet zijn???? Lees eens Hand 17,11 : en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Doe als de gemeente Berea, lees het Woord en zie wat de Here Jezus wil hoe we zullen leven!!!

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2003 19:34

Zondag 26 en 27.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 20 aug 2003 23:31

caprice schreef:Zondag 26 en 27.

In mijn bijbel staat in Handl. 17 wat anders!!!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 aug 2003 06:51

En onderzoek je ook of wat de Catechismus zegt alzo is? :P
Zonder gekheid ik heb ook tijden tegen de catechismus geschopt en mijn eerste reactie was vaak: Zoek de fout.
Nu zijn er best fouten in de catechismus aan te wijzen, maar over het algemeen is het zo'n goed naslagwerk dat ik het rustig als belijdenis voor me wil nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 21 aug 2003 08:02

Je snijdt een bijzonder interessant onderwerp aan, Willempie! Jouw probleem is duidelijk en legitiem. En zoals Klaas het verwoordt, denk ik dat hij een juiste weergave geeft van hoe er in gergem gedacht wordt.

Het probleem wat zich hierbij voordoet is het volgende.

Je bent gedoopt, en dus een kind van God, opgenomen in het verbond. Echter, de verschrikkelijke praktijk is dat sommige gedoopte kinderen het geloof vaarwel zeggen. Zijn dat nu verbondskinderen of niet? Ik zelf denk van wel, hoewel zij het verbond verbreken. Maar het blijven verbondskinderen.

Het lastige is dat verbondskinderen niet precies identiek is met uitverkoren kinderen. Daar wringt m.i. de schoen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 08:19

Europeaan:
Het lastige is dat verbondskinderen niet precies identiek is met uitverkoren kinderen. Daar wringt m.i. de schoen.

Maar wringt die schoen doordat onze menselijke schema's niet kloppen of vinden we dit probleem ook in de bijbel?
Kun jij me aanwijzen waar in de bijbel verbond en uitverkiezing uit elkaar getrokken worden of zelfs tegenover elkaar gesteld worden?

Klaas

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 21 aug 2003 08:24

Twee voorbeelden:

Zowel Ezau als Judas Iskariot waren verbondskinderen, besneden. Toch is het van beiden maar zeer de vraag of het uitverkoren kinderen waren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 08:28

Ezau maakte toch deel uit van het uitverkoren volk?
En wordt er m.b.t. Judas gesproken over uitverkiezing?

Klaas

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 21 aug 2003 08:39

Maar als je gedoopt bent betekent dat toch niet automatisch dat je ook bekeerd bent. Ik vind het heel moeilijk, want er staat dat God een verbond der genade met ieder gedoopt kind opricht, maar betekend het verbond der genade niet dat je bekeerd bent.
en is het doopformulier niet bedoeld voor alleen de kinderen van de gelovige (bekeerde) ouders.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 08:43

JIOngens begin toch gewoon bij het moment waarop jij zelf geboren bent.

Dan leef je in een tijd waarin de besnijdenis niet meer hoeft, omdat de wet niet meer nageleefd hoeft te worden in de vleselijke manier. De bijbel is er duidelijk over dat God van iedereen houdt en dat God niets liever wil dan dat je bij Hem komt en je leven aan Hem geeft. UIteraard, speciaal voor hen die dat er altijd bij willen horen: God is degene die de eerste stap zeg. Hij heeft ons eerst liefgehad. Maar daarna volgt: nader tot God en Hij zal totu naderen. En volgt de oprdracht: bekeert u.

je leeft dus in een tijd waarin het voorhangsel gescheurd is. In eent ijd waarin jood en griek op een lijn zijn gezet voor God. Iedereen mag tot hem komen die gelooft dat Jezus voor zijn zonden is gestorven, begraven en ook voor jou een nieuw leven heeft gekregen> als jij met Hem wilt sterven en begraven worden (doop) en tot een nieuw lev4en wilt opstaan, dan mag je gewoon bij God horen. Deze beker is het nieuwe verbond, neemt die, drinkt allen daaruit en gedenkt en gelooft dat het kostbare bloed vergoten is voor al onze zonden.

de apostelen raad in Jeruzalem zet ook eens treep onder het verleden. de heidenen hoeven zich maar aan een paar wetten te houden, de rest is ballast van de joden, geneologisch overgedragen waar ze de nieuwe christenen niet mee willen lastig vallen.

zeg niet direct nee, bidt er over.

Terug naar “Archief”