worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Hier word gezegd dat God door de doop een eeuwig verbond der genade met ons opgericht heeft. Bij ons in de kerk word er altijd over het erf van het genadeverbond gesproken. Is dat niet in tegenspraak met het doopformulier die toch duidelijk over het genadeverbond spreekt. Wij zijn door het doopformulier toch kinderen van De Vader geworden.
Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt.
Ook hier word er helemaal vanuit gegaan dat je een kind van God bent zodra je gedoopt bent. Waarom is er in reformatorische kerken dan vaak dat ze zeggen dat je op het erf van het genadeverbond zit. Ik vind dat zo'n afzwakking van het doopformulier. Voor mij is het juist, iedere keer weer als ik het doopformulier lees of hoor een ontzettende troost dat God het verbond met ons heeft opgericht.
Groeten Willempie