Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen!

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 11:28

Matteüs 5:43-44

Jezus zegt hier:
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
(NBG'51)

Ik ben benieuwd of jullie dit ook in de praktijk brengen, in het dagelijks leven.
Heb je je vijanden lief? En bid je voor hen?
Dit is best een moeilijke opgave. Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen!

Berichtdoor johannes1 » 07 jul 2014 14:05

Het is denk ik erg moeilijk. Ieder mens koestert denk toch zijn wrok om iets wat is voorgevallen. En het is dan moeilijk om er over heen te stappen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 14:19

Zelf ben ik daar wel behoorlijk makkelijk in al zeg ik het zelf.
Tenzij ze aan mijn familie komen, dan ligt het wel weer anders.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2014 19:06

johannes1 schreef:Het is denk ik erg moeilijk. Ieder mens koestert denk toch zijn wrok om iets wat is voorgevallen. En het is dan moeilijk om er over heen te stappen.

Dat is menselijk, ja. Maar als je geleidt wordt door de Heilige Geest, dan kun je niet meer anders dan je vijanden liefhebben en bidden voor degenen die je vervolgen. Een christen wordt in de Bijbel toch niet voor niets een "heilige" genoemd? (Zie ook de andere discussie op het forum die specifiek over het onderwerp "christenen als heiligen" gaat.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2014 19:11

Het is een opdracht, maar daarmee niet makkelijk. Het kan een strijd zijn. En ja, alleen met Hem is die te voeren en te winnen. Dicht bij Hem blijven is dan het devies. Ben je afgedwaald (en dat kan gebeuren), dan is het zo moeilijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 08 jul 2014 00:31

Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat dit mij heel vaak niet lukt, helaas.
Ik weet dat het zou moeten, maar in de praktijk lukt het heel vaak niet.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 jul 2014 07:50

Uit ons zelf kan niemand het, we hebben zelfs niet de neiging om goed over onze vijanden te denken, laat staan bidden. De een is vergevensgezinder als de ander maar uiteindelijk hebben we God door de kracht van de Heilige Geest er voor nodig.
Hoe dichter je bij God leeft, hoe groter je verwachting van God is des te makkelijker, ja zelfs liever bidt je voor je vijanden.
Wel eens oprecht gedaan? God zal je direct belonen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”