Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 20:16

In onze gemeente hebben we elke zondag twee kerkdiensten. En ik ben daar blij mee. Dat we tweemaal het Woord van God mogen horen. Ik vroeg me nog wel af of er een Bijbelse reden voor is dat we twee keer naar de kerk gaan.

Er zijn veel kerken die maar een kerkdienst hebben op zondag. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Moet(en) er 1 of 2 kerkdienst(en) gehouden worden op zondag? En als er in jouw kerk twee diensten gehouden worden, wordt de tweede dienst dan ook goed bezocht?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 20:23

Spreeuw schreef:In onze gemeente hebben we elke zondag twee kerkdiensten. En ik ben daar blij mee. Dat we tweemaal het Woord van God mogen horen. Ik vroeg me nog wel af of er een Bijbelse reden voor is dat we twee keer naar de kerk gaan.

Er zijn veel kerken die maar een kerkdienst hebben op zondag. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Moet(en) er 1 of 2 kerkdienst(en) gehouden worden op zondag? En als er in jouw kerk twee kerkdiensten gehouden worden, wordt de tweede dienst dan ook goed bezocht?


Is je vrouw op vakantie?
Iedere topic die je opent, is een mix van mogen en moeten we dit of dat?
Ik zie dat helemaal niet terug in de brieven van de apostelen, dat wettische .
Ik heb meer opgestoken van wat bijbelstudie dan bijna 15 jaar preken of catechesatie.
Maar dat is mijn mening :wink:

Faramir

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 20:45

Spreeuw schreef:In onze gemeente hebben we elke zondag twee kerkdiensten. En ik ben daar blij mee. Dat we tweemaal het Woord van God mogen horen. Ik vroeg me nog wel af of er een Bijbelse reden voor is dat we twee keer naar de kerk gaan.

Er zijn veel kerken die maar een kerkdienst hebben op zondag. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Moet(en) er 1 of 2 kerkdienst(en) gehouden worden op zondag? En als er in jouw kerk twee diensten gehouden worden, wordt de tweede dienst dan ook goed bezocht?

In onze parochie heeft elke locatie (afwisselend) op zaterdagavond of zondagochtend een viering. (In onze kerk begint de zondag namelijk op de zaterdagavond.) Als iemand wil kan hij dus een keer of drie naar de kerk in het weekend. Verder is er eigenlijk elke dag van de week wel een viering in een locatie van de parochie. En mocht iemand er echt behoefte aan hebben dan kan hij/zij nog zo'n 7 keer per dag terecht in het nabijgelegen klooster.

Maar hoeveel er gehouden moeten worden en hoeveel je er moet bezoeken, dat is toch erg afhankelijk van de plaatselijke traditie denk ik.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor pannenkoek » 02 mei 2014 21:08

Ja hoor,

2 diensten met 2 keer evenveel mensen
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Anoniem_89

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 mei 2014 21:23

mealybug schreef:Is je vrouw op vakantie?
Iedere topic die je opent, is een mix van mogen en moeten we dit of dat?
Ik zie dat helemaal niet terug in de brieven van de apostelen, dat wettische .
Ik heb meer opgestoken van wat bijbelstudie dan bijna 15 jaar preken of catechesatie.
Maar dat is mijn mening :wink:



Hij reageert er ook niet op hé waarom hij dat doet ;)


Ik zou het wel fijner vinden als de kerk op bv. woensdag open is.
Of zoals in andere landen gewoon elke dag.
Al maak je maar een praatje met iemand..

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 21:25

Anoniem_89 schreef:

Ik zou het wel fijner vinden als de kerk op bv. woensdag open is.
Of zoals in andere landen gewoon elke dag.
Al maak je maar een praatje met iemand..


Gelukkig hebben we internet ;-)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Rozijn » 02 mei 2014 21:27

Elke zondag hebben wij twee diensten, die beide goed bezocht worden. Door het oppassen kan ik helaas zelf niet altijd twee keer gaan en meeluisteren lukt ook niet altijd dan.
Mijn ouders hebben mij opgevoed met de stelregel: als er kerk is ga je, en ik ben ze er steeds dankbaarder voor.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor rotterdam » 03 mei 2014 07:25

Spreeuw schreef:In onze gemeente hebben we elke zondag twee kerkdiensten. En ik ben daar blij mee. Dat we tweemaal het Woord van God mogen horen. Ik vroeg me nog wel af of er een Bijbelse reden voor is dat we twee keer naar de kerk gaan.

Er zijn veel kerken die maar een kerkdienst hebben op zondag. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Moet(en) er 1 of 2 kerkdienst(en) gehouden worden op zondag? En als er in jouw kerk twee diensten gehouden worden, wordt de tweede dienst dan ook goed bezocht?


Als je in het bezit bent van een goede racefiets dan kun je in Rotterdam 9 diensten bijwonen in het weekend ;
Zat. 10.00 - 12.30 - 18.00 - 19.30 uur
Zon. 9.00 - 11.00 - 15.00 - 17.00 - 19.00 uur.

Ik geef toe, 't is effe trappen maar dan heb je ook wat.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 03 mei 2014 09:53

rotterdam schreef:Als je in het bezit bent van een goede racefiets dan kun je in Rotterdam 9 diensten bijwonen in het weekend ;
Zat. 10.00 - 12.30 - 18.00 - 19.30 uur
Zon. 9.00 - 11.00 - 15.00 - 17.00 - 19.00 uur.

Ik geef toe, 't is effe trappen maar dan heb je ook wat.

Als ik hier geweest ben http://www.maranathakerk.nu/#
ben ik verzadigd, verder niet nodig.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Ayla » 07 mei 2014 13:56

Bij mijn kerk zijn er ook twee diensten. Het idee komt uit de reformatie volgens mij,
dat de dienst 's middags meer een leerdienst was, zodat mensen over het geloof konden leren.
Ik vind het zelf wel prettig om twee keer te gaan, zijn er veel gemeentes waar ze 1 keer gaan?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 14:15

Bij mijn zusje zijn er zelfs 3 diensten. En er zijn meer gemeenten die dit (nog) hebben.
In de praktijk komt het er wel op neer, dat niet alle gemeenteleden ook daadwerkelijk drie keer gaan. Vooral als ze met jonge kindjes zitten.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 14:33

schelpje3 schreef:Bij mijn zusje zijn er zelfs 3 diensten. En er zijn meer gemeenten die dit (nog) hebben.
In de praktijk komt het er wel op neer, dat niet alle gemeenteleden ook daadwerkelijk drie keer gaan. Vooral als ze met jonge kindjes zitten.


Komt jouw zusje uit Zeeland? Want daar zijn meerdere kerken die 's ochtends, 's middags en 's avonds dienst hebben. Vind dit zelf niet echt nodig, want kun je het dan beter onthouden? Volgens mij niet. Ik vind het wel goed dat er twee diensten zijn elke zondag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 14:34

Spreeuw schreef:Komt jouw zusje uit Zeeland? Want daar zijn meerdere kerken die 's ochtends, 's middags en 's avonds dienst hebben. Vind dit zelf niet echt nodig, want kun je het dan beter onthouden? Volgens mij niet. Ik vind het wel goed dat er twee diensten zijn elke zondag.

Ze komt niet uut Zeeland, maar ze is er gaan wonen. :D
En in Rijssen heb je het ook nog.
En zij gaat ook niet 3 keer hoor.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Ayla » 07 mei 2014 14:37

schelpje3 schreef:Ze komt niet uut Zeeland, maar ze is er gaan wonen. :D
En in Rijssen heb je het ook nog.
En zij gaat ook niet 3 keer hoor.


Zijn dat dan ook drie volledige diensten of wordt een dienst als het ware in drieën geknipt?
Ik kan me zo voorstellen dat drie preken op een dag wel erg veel werk is voor de dominee,
en het allemaal onthouden lijkt me ook lastig!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 14:47

Ayla schreef:Zijn dat dan ook drie volledige diensten of wordt een dienst als het ware in drieën geknipt?
Ik kan me zo voorstellen dat drie preken op een dag wel erg veel werk is voor de dominee,
en het allemaal onthouden lijkt me ook lastig!

Er zit een preekleesdienst bij.
Maar veel predikanten vervullen een, voor hen 3e dienst, soms in een vacante gemeente hoor.
Als de consulent bijvoorbeeld een doop moet gaan bedienen, doet hij dat gerust tussen zijn diensten door, of erna.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten