De wet overdenken en voor de wet sterven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

De wet overdenken en voor de wet sterven

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 19:32

In Psalm 119:97 staat:

Hoe lief heb ik uw wet!
Zij is mijn overdenking de ganse dag.
(NBG'51)

Maar in Galaten 2:19 schrijft Paulus:

Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven. (NBG'51)

In Psalm 119 zegt de dichter dus dat hij Gods wet overdenkt, terwijl de schrijver van de Galatenbrief zegt dat hij door de wet voor de wet gestorven is. Overdenkt Paulus de wet dan niet meer? Hoe zit dat precies?

En wat belangrijker is: wat moeten wij doen?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De wet overdenken en voor de wet sterven

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 19:39

Spreeuw schreef:In Psalm 119:97 staat:

Hoe lief heb ik uw wet!
(NBG'51)

In Psalm 119 zegt de dichter dus dat hij Gods wet overdenkt, terwijl de schrijver van de Galatenbrief zegt dat hij door de wet voor de wet gestorven is. Overdenkt Paulus de wet dan niet meer? Hoe zit dat precies?

Tsja jongen, als je nooit geleerd is hoe het Oude Verbond zich verhoudt met het Nieuwe Testament, zou ik toch eens op bijbelcursus gaan.

Of lees heel aandachtig 2 Cor 3 !!

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 02 mei 2014 21:06

Hoe lief heb ik uw wet!
(NBG'51)
Beste Spreeuw, wat versta JIJ onder "WET"?
Zelf zie ik dat als de Torah, de Openbaring van God aan / door Mozes. Die begint met: "In het begin schiep God de Hemel en de Aarde". Dat geeft genoeg stof tot nadenken, "de ganse dag", (en nacht) zou ik zo denken.
En in die "Torah" (letterlijk onderwijzing / lering) zijn ook veel geboden, inzettingen, verordeningen, etc opgenomen. Dat is m.i. het deel van de "wet" waar Paulus op doelt.
Je kunt de "wet" dus prachtig vinden en steeds weer overdenken wat God heeft gedaan en tegelijk beseffen dat je niet voldoet aan datgene wat God voor ogen had. Wat door Jezus "gerepareerd" is.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 22:45

André-J30 schreef: Beste Spreeuw, wat versta JIJ onder "WET"?
Zelf zie ik dat als de Torah, de Openbaring van God aan / door Mozes. Die begint met: "In het begin schiep God de Hemel en de Aarde". Dat geeft genoeg stof tot nadenken, "de ganse dag", (en nacht) zou ik zo denken.
En in die "Torah" (letterlijk onderwijzing / lering) zijn ook veel geboden, inzettingen, verordeningen, etc opgenomen. Dat is m.i. het deel van de "wet" waar Paulus op doelt.
Je kunt de "wet" dus prachtig vinden en steeds weer overdenken wat God heeft gedaan en tegelijk beseffen dat je niet voldoet aan datgene wat God voor ogen had. Wat door Jezus "gerepareerd" is.

Er is niet 1 wet, er zijn verschillende wetten, waaronder de Tien Geboden en de ceremoniële wetten.
Gaat het in Psalm 119 om de daden van God, wanneer de dichter zegt dat hij Gods wet zal overdenken?
Ben ik wel heel benieuwd naar, omdat dit in heel Psalm 119, de langste psalm, terugkomt!

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 03 mei 2014 12:35

André-J30 schreef: Beste Spreeuw, wat versta JIJ onder "WET"?
Spreeuw schreef:Er is niet 1 wet, er zijn verschillende wetten, waaronder de Tien Geboden en de ceremoniële wetten.
Gaat het in Psalm 119 om de daden van God, wanneer de dichter zegt dat hij Gods wet zal overdenken?
Ben ik wel heel benieuwd naar, omdat dit in heel Psalm 119, de langste psalm, terugkomt!

Veel plaatsen waar in het Nederlands "wet" staat, staat in het Hebreeuws "Torah" (of Thora).
In diverse boeken van Joodse schrijvers wordt dat telkens weergegeven met "Onderwijzing / Lering" of "Teaching". Zie o.a Talmoed http://halakhah.com/shabbath/shabbath_31.html 2e alinea met voetnoot 6. Als je even doordenkt dan is het niet onlogisch dat je van wetten en geboden ook kunt leren.
Maar ook de Hebreeuwse "Dath" en "Choq" worden vertaald met "wet".
Pr 1:8 Mijn zoon! hoor de tucht uws vaders, en verlaat de leer (Grondtekst Hebreeuws: Torah) uwer moeder niet;
Het woord "wet" heeft dus een veel ruimere betekenis.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 13:00

@André-J30

Dat is wel interessant. Thora betekent "wet" en verwijst in feite naar de Pentateuch, de eerste vijf Bijbelboeken: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. Deze boeken zijn geschreven door Mozes. Maar in het bijzonder Deuteronomium is een wetboek.

De dichter van Psalm 119 ziet op Gods daden, maar naast de wet heeft hij het ook over Gods geboden. Is hierin ook verschil?

Psalmen 119:34-35 (NBG'51)
34 Geef mij verstand, dan zal ik uw wet bewaren,
en haar van ganser harte onderhouden.
35 Doe mij het pad uwer geboden betreden,
want daarin heb ik lust.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 mei 2014 18:14

Hoe lief heb ik uw wet!
(NBG'51)

Ook door de wet voor de wet sterven. De ziel die zondigt zal sterven. We zijn gestorven en opgestaan met Christus. Gal. 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik. Dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. Zodat we kunnen dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
Rom. 6
Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Col. 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.
5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 03 mei 2014 18:45

Spreeuw schreef:@André-J30 Dat is wel interessant. Thora betekent "wet" ...
Wat ik probeer te zeggen is dat Torah dus eigenlijk géén "wet" betekent.
Een veel meer correcte vertaling is: Onderwijzing.
Dat heeft een ontzettende impact gehad op mijn denken over de Bijbel. Geen star wetboek in de zin van: Doe die anders een boete van €xxx.xxx, maar een liefdevolle onderwijzing. Ingebed in een historisch verhaal waaruit ook de realiteit, functionaliteit, effectiviteit, logica etc van de in de onderwijzing opgenomen geboden en wetten blijkt.
Spreeuw schreef:... en verwijst in feite naar de Pentateuch, de eerste vijf Bijbelboeken: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium.
Helemaal correct!

Terug naar “Archief”