Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Boerin » 26 jun 2014 20:47

Nathan schreef:
“En iedere vrouw die bidt of profeteert met ongedekt
hoofd, onteert haar hoofd;

Dus als je naar een preek luistert niet, ff je muts over je hoofd doen bij het gebed, want profeteren doen we toch nooit. Wat ik hier uitermate vreemd aan vind is dat je als je alleen thuis zit gewoon kan bidden zonder lappie, of moet dat dan ook?

Oordeelt bij uzelf:
is het gepast dat een vrouw ongedekt tot God bidt?”
Nog eens bewust extreem geformuleerd:
Was de weg van de behoudenis soms ook ‘cultuurgebonden’, en kunnen wij vandaag het heil ook langs
een andere weg verkrijgen?

Ja dat vind ik wel gepast, tenzij Hij er een probleem mee heeft, dan gooi ik met alle liefde een lap op m'n hoofd. 't Kan mij niks schelen. Wel sneu als iemand zich dan ineens bekeert trouwens in een dienst en het zondaarsgebed wil bidden. Ho stop!! Eerst een lap op je hoofd anders doe je je hoofd schande aan!! Oh er is geen lap, nou ja, dan maar niet bidden, want dat mag nu niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Nathan

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Nathan » 27 jun 2014 11:04

Bambi schreef:


Doe vers 13 en 14 er ook maar bij:

1 Korinthiërs 11:
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

En wat zie je dan?
Dat lang haar ook als deksel op het hoofd bedoeld wordt.
Dus bij lang haar hoeft een vrouw niet iets extra's op het hoofd.[/quote]

Nee dat staat er niet. Het staat er in de vragende vorm.
Lang haar maakt een man te schande, maar is een eer voor de vrouw als ik het even in mijn eigen woorden mag zeggen.
En vers 16 laat ook aan duidelijkheid niets te wensen over.
In de Nieuwe Bijbelvertaling staat er:
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

Met de profeet Hosea verzucht ik:
Mijn volk gaat ten onder aan gebrek aan kennis.

Nathan

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Nathan » 27 jun 2014 11:11

Waarom hebben wij geen problemen met de meeste uitspraken en vermaningen van de apostel Paulus in deze brief, en beginnen wij alleen bij het thema hoofdbedekking en het zwijgen van de vrouwen in de gemeente te twijfelen?
Moeten wij niet eerlijk toegeven dat deze dingen (de hoofdbedekking en het zwijggebod voor de vrouw) gewoon in strijd zijn met de tijdgeest, en dat wij ons daarom innerlijk ertegen verzetten?
Het is zeker niet gemakkelijk deze principes vandaag de dag te praktiseren, nu de cultuur geheel tegenovergesteld is.
Zouden wij niet eenvoudig willen proberen eerlijk tegenover God te zijn en te zeggen: ‘Heer,onze God, U ziet de tijd waarin wij leven. Het zou voor onze gemeentegroei veel eenvoudiger zijn ons maar aan te passen.
Vroeger gingen alle vrouwen met een hoofdbedekking naar de kerk, maar vandaag worden wij vreemd aangekeken. Heer, help ons Uw Woord ook vandaag nog ernstig te nemen.
Help ons als wij bij deze punten aarzelen om echt aan het bijbelse model te beantwoorden’. Zou zo’n gebed niet oprechter zijn dan al die theologische probeersels en gezwets die wij God aanbieden, alleen om ons geweten te ontlasten?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor mealybug » 27 jun 2014 11:14

Nathan schreef:Lang haar maakt een man te schande, maar is een eer voor de vrouw als ik het even in mijn eigen woorden mag zeggen.


''Jouw eigen woorden'' zeggen ook dat al die mannen van een paar eeuwen terug een pruik droegen, om te verdoezelen dat ze gewoon lang haar hadden, wat toen mode was.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Miepje90 » 27 jun 2014 11:38

Nathan schreef:Moeten wij niet eerlijk toegeven dat deze dingen (de hoofdbedekking en het zwijggebod voor de vrouw) gewoon in strijd zijn met de tijdgeest, en dat wij ons daarom innerlijk ertegen verzetten?
Het is zeker niet gemakkelijk deze principes vandaag de dag te praktiseren, nu de cultuur geheel tegenovergesteld is.
Zouden wij niet eenvoudig willen proberen eerlijk tegenover God te zijn en te zeggen: ‘Heer,onze God, U ziet de tijd waarin wij leven. Het zou voor onze gemeentegroei veel eenvoudiger zijn ons maar aan te passen.
Vroeger gingen alle vrouwen met een hoofdbedekking naar de kerk, maar vandaag worden wij vreemd aangekeken. Heer, help ons Uw Woord ook vandaag nog ernstig te nemen.
Help ons als wij bij deze punten aarzelen om echt aan het bijbelse model te beantwoorden’. Zou zo’n gebed niet oprechter zijn dan al die theologische probeersels en gezwets die wij God aanbieden, alleen om ons geweten te ontlasten?


Moeten we dan niet eerlijk bekennen dat ook de Bijbel in een bepaalde tijdsgeest geschreven is en dat dus niet alle cultuur- en tijdgerelateerde zaken een op een door te trekken is naar de huidige tijd? Of halen we onze identiteit juist uit die kleine, niet ter zake doende dingen? 'Wij worden herkend aan praat, gewaad, daad en gelaat', maar in de doorsnee discussies gaat het met name over dat 'gewaad'. Freud noemde een soortgelijke houding 'het narcisme van de kleine verschillen'.

Zoals al eerder gezegd: het Bijbelse model gaat niet over een hoofdbedekking in de kerk, het gaat om een hoofdbedekking (geen hoed, dat is een cultuurding) als een vrouw (getrouwd!) bidt of profeteert. Maar ook die hoofdbedekking is, hoe je het ook wendt of keert, een cultuurding.
Daarnaast gaat het Bijbelse model ook over 'geen kleding van gemengde stoffen'.

Het is overigens maar de vraag of je dat 'zwijgen' helemaal binnen het Bijbelse model kan verklaren, ik denk dat er genoeg redenen zijn om daar anders naar te kijken. Maar dan ga ik off-topic, dus dat doe ik maar niet;).
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Bambi

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Bambi » 27 jun 2014 12:22

Nathan schreef:Nee dat staat er niet. Het staat er in de vragende vorm.
Lang haar maakt een man te schande, maar is een eer voor de vrouw als ik het even in mijn eigen woorden mag zeggen.
En vers 16 laat ook aan duidelijkheid niets te wensen over.
In de Nieuwe Bijbelvertaling staat er:
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

Met de profeet Hosea verzucht ik:
Mijn volk gaat ten onder aan gebrek aan kennis.

Ik lees geen nieuwe Bijbelvertaling.
Ook niet als ik mijn eigen gelijk wil halen.

Je probeert het allemaal mooi te zeggen zeker in je volgende post:
Nathan schreef:Waarom hebben wij geen problemen met de meeste uitspraken en vermaningen van de apostel Paulus in deze brief, en beginnen wij alleen bij het thema hoofdbedekking en het zwijgen van de vrouwen in de gemeente te twijfelen?
Moeten wij niet eerlijk toegeven dat deze dingen (de hoofdbedekking en het zwijggebod voor de vrouw) gewoon in strijd zijn met de tijdgeest, en dat wij ons daarom innerlijk ertegen verzetten?
Het is zeker niet gemakkelijk deze principes vandaag de dag te praktiseren, nu de cultuur geheel tegenovergesteld is.
Zouden wij niet eenvoudig willen proberen eerlijk tegenover God te zijn en te zeggen: ‘Heer,onze God, U ziet de tijd waarin wij leven. Het zou voor onze gemeentegroei veel eenvoudiger zijn ons maar aan te passen.
Vroeger gingen alle vrouwen met een hoofdbedekking naar de kerk, maar vandaag worden wij vreemd aangekeken. Heer, help ons Uw Woord ook vandaag nog ernstig te nemen.
Help ons als wij bij deze punten aarzelen om echt aan het bijbelse model te beantwoorden’. Zou zo’n gebed niet oprechter zijn dan al die theologische probeersels en gezwets die wij God aanbieden, alleen om ons geweten te ontlasten?

Maar in principe ben je maar met één ding bezig:
De door mensen ingestelde regels recht aan het breien en daar zelfs de Bijbelteksten voor te misbruiken, om je gelijk te krijgen.
Zelfs de NBV haal je erbij.

Ik neem aan dat je in de kerk ook zo tegen de kerkenraad praat, als ze weer eens iemand met baard weigeren aan het Avondmaal?

Nathan

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Nathan » 27 jun 2014 13:12

Dan maar de NBG1951 vertaling

16 Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods.

Je suggereert nogal wat als ik een keertje een andere vertaling gebruik. Nou nou.
De NBG is vwb verse 16 nog duidelijker.

Niet boos zijn op mij, verwijt het Paulus maar, of erger, verwijt het God dat de hoofdbedekking van de vrouw in de eredienst noodzaak is op grond van informatie die ik hier al eerder heb geschreven.
Ik geloof slechts wat ik lees in de bijbel.
Verzonnen feiten die niet in de Bijbel staan wijs ik af.

Verder begrijp ik niet wat je met een man met baard hebt die naar het Avondmaal wil.
Baarden of geen baarden zijn geen criterium voor het Avondmaal.
Wel de noodzaak om gedoopt te zijn in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Bambi

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Bambi » 27 jun 2014 13:36

Nathan schreef:Dan maar de NBG1951 vertaling

16 Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods.

Je suggereert nogal wat als ik een keertje een andere vertaling gebruik. Nou nou.
De NBG is vwb verse 16 nog duidelijker.

Niet boos zijn op mij, verwijt het Paulus maar, of erger, verwijt het God dat de hoofdbedekking van de vrouw in de eredienst noodzaak is op grond van informatie die ik hier al eerder heb geschreven.
Ik geloof slechts wat ik lees in de bijbel.
Verzonnen feiten die niet in de Bijbel staan wijs ik af.

Verder begrijp ik niet wat je met een man met baard hebt die naar het Avondmaal wil.
Baarden of geen baarden zijn geen criterium voor het Avondmaal.
Wel de noodzaak om gedoopt te zijn in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Grapjas, als er met Bijbeltekst aangetoond wordt dat Paulus met de hoofdbedekking lang haar bedoelt, dan doe je het af met: "Die tekst was een vraag, dus die tekst telt niet."
Je bent alleen maar de boel aan het provoceren.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor mealybug » 27 jun 2014 13:42

Nathan schreef:Verzonnen feiten die niet in de Bijbel staan wijs ik af.



dat pruikenverhaal van je is ook verzonnen hoor.
En ''verzonnen feiten'' bestaan zowie niet.
Iets wat verzonnen is, is geen feit.

Is mijn nederlandse kennis iets te hoog gegerepen voor dit forum :roll: :lol: :wink:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Boerin » 27 jun 2014 13:54

Een vrouw moet altijd een hoed op, want je moet bidden zonder ophouden en anders doe je je hoofd schande aan. Kun je het best er een op je hoofd plakken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2014 14:03

Veel makkelijker om gewoon een doek over de vrouw heen te gooien natuurlijk. Maak daar een klein kijkspleetje in en klaar is kees. Lijkt me de ideale oplossing voor mensen als Nathan.

Bambi

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Bambi » 27 jun 2014 14:05

Faramir schreef:Veel makkelijker om gewoon een doek over de vrouw heen te gooien natuurlijk. Maak daar een klein kijkspleetje in en klaar is kees. Lijkt me de ideale oplossing voor mensen als Nathan.

Dan hoeft hij tenminste zijn oog niet uit te rukken, omdat zijn oog dan niet verleid wordt.
Of die ergerlijke hand die daardoor steeds naar een bepaalde plek wil gaan, niet af te hakken. :-oo

Jvslooten

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Jvslooten » 27 jun 2014 14:14

Helaas lijkt het argument van de gemeende cultuurgebondenheid van de voorschriften die Paulus verhaald in de Korinthebrief het iedere keer weer goed te doen in dit soort discussies. Dat is vreemd, want Paulus richt de eerste Korinthebrief juist nadrukkelijk niet alleen aan de gemeente die te Korinthe is, maar aan "allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats", 1 Kor. 1:2. De Apostel zélf benadrukt dus dat de inhoud van deze schatbrief niet tijd-, plaats- of cultuurgebonden is. Ze is bedoeld voor allen, die tot de Kerk van alle tijden en plaatsen behoren, waarvan Christus Jezus Zelf het hoofd is.

Bij hoofdbedekking, waar deze vraag over gaat, hoef je trouwens niet direct aan een hoed te denken. Veel meer zou je hier kunnen denken aan een sluier of hoofddoek, maar in wezen maakt de "vorm" natuurlijk niet uit, zolang de eerbaarheid niet in het geding komt.

Alhoewel Paulus verschillende argumenten en voorbeelden aandraagt om deze van God gegeven orde uit te leggen, is het wel duidelijk dat er één hoofdreden is, waarom een vrouw met gedekt hoofd zou moeten "bidden en profeteren", en die reden wordt door de Apostel verwoord in hfst. 11 van de eerste Korinthebrief: „Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.” (1 Kor. 11:3). Dát is waar het uiteindelijk om draait. Opdat wij weet hebben van de van God verordineerde orde die er is tussen man en vrouw, tussen Christus en de Gemeente, ja meer nog: zelfs in God Zelf. Het is een herdenkingsteken, een soort reminder eigenlijk, die ons steeds weer bij deze goddelijke waarheden bepaald. Bij Christus zelfopofferende liefde en Zijn trouw. Bij Zijn positie als Koning en Hoofd van de Kerk. Hoe Hij haar regeert, heiligt en voed. Dat Hij haar Behouder is, zelfs één met haar is, omdat zij is als vlees van Zijn vlees en gebeente van Zijn gebeente. Maar het bepaald ons ook bij onze verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Immers, Paulus schrijft evenzo aan de Efeziërs: „gij mannen, hebt u eigen vrouwen lief, zoals Christus u heeft liefgehad.” Zo wordt het dragen van een deksel tot zichtbare Woordverkondiging. De wet wordt er in voorgelezen. Het is een stille proclamatie van de wet van Christus: „Dit gebied ik u, dat u elkander liefheeft.”

Overigens heeft het gebod van de hoofdbedekking uitsluitend betrekking op de gang van zaken in de gemeentelijke samenkomsten, zoals uit de context van de eerste Korinthebrief te concluderen is. Het is uitdrukkelijk niet zo dat vrouwen in het geheel niet zonder hoofdbedekking zouden mogen bidden!

Bambi

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Bambi » 27 jun 2014 14:19

Jvslooten schreef:
Alhoewel Paulus verschillende argumenten en voorbeelden aandraagt om deze van God gegeven orde uit te leggen, is het wel duidelijk dat er één hoofdreden is, waarom een vrouw met gedekt hoofd zou moeten "bidden en profeteren", en die reden wordt door de Apostel verwoord in hfst. 11 van de eerste Korinthebrief: „Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.” (1 Kor. 11:3). Dát is waar het uiteindelijk om draait. Opdat wij weet hebben van de van God verordineerde orde die er is tussen man en vrouw, tussen Christus en de Gemeente, ja meer nog: zelfs in God Zelf. Het is een herdenkingsteken, een soort reminder eigenlijk, die ons steeds weer bij deze goddelijke waarheden bepaald. Bij Christus zelfopofferende liefde en Zijn trouw. Bij Zijn positie als Koning en Hoofd van de Kerk. Hoe Hij haar regeert, heiligt en voed. Dat Hij haar Behouder is, zelfs één met haar is, omdat zij is als vlees van Zijn vlees en gebeente van Zijn gebeente. Maar het bepaald ons ook bij onze verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Immers, Paulus schrijft evenzo aan de Efeziërs: „gij mannen, hebt u eigen vrouwen lief, zoals Christus u heeft liefgehad.” Zo wordt het dragen van een deksel tot zichtbare Woordverkondiging. De wet wordt er in voorgelezen. Het is een stille proclamatie van de wet van Christus: „Dit gebied ik u, dat u elkander liefheeft.”


En daarom moet een vrouw lang haar hebben en een man kort haar.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Boerin » 27 jun 2014 14:24

Jvslooten schreef:Overigens heeft het gebod van de hoofdbedekking uitsluitend betrekking op de gang van zaken in de gemeentelijke samenkomsten, zoals uit de context van de eerste Korinthebrief te concluderen is. Het is uitdrukkelijk niet zo dat vrouwen in het geheel niet zonder hoofdbedekking zouden mogen bidden!

Als dat echt zo is zou ik alleen wat op doen die ene minuut dat er gebed is, anders loop ik voor paal.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten