Nathan schreef:Ik herhaal het nog maar eens want de discussie is vervuild door ikke ikke ikke reacties.
Want sommigen hier hebben lak aan God, ikke is belangrijker.
Wie schrijft die reacties van jou dan, dat ben je ook zelf hoor mr. ikke!
En wie heeft er lak aan God? Iemand die het met jouw interpretatie niet eens is?
verhef je je dan niet .... Nathan schreef:“En iedere vrouw die bidt of profeteert met ongedekt
hoofd, onteert haar hoofd; want het is een en het
zelfde alsof zij geschoren was ... maar als het voor een
vrouw een schande is zich het haar te laten afknippen
of zich te laten scheren, laat zij zich dan dekken ...
Daarom behoort een vrouw een macht op haar hoofd
te hebben ter wille van de engelen ... Oordeelt bij uzelf:
is het gepast dat een vrouw ongedekt tot God bidt?”
1 Korintiërs 11:5,6,10,13
Ik heb je net uitgelegd wat er in de grondtaal staat, wat snap je daar niet aan?
Nathan schreef:De tekst is duidelijk. Iedere vrouw die dit gebod naast zich neer legt staat tegenover God als kaalgeschoren.
Wanneer je dit gebod naast je neer legt, dan ben je niet gereformeerd maar gewoon humanist die van kerkbezoek een uitje maakt.
Tjohh, da's toevallig. Ik ben niet gereformeerd. Gelukkig is dat geen probleem want er staat niet 'zalig zijn de gereformeerden, want hunner is het koninkrijk der hemelen'. En kale mensen worden ook niet uitgesloten, ook weer een zorg minder.
Nathan schreef:Moet de vrouw haar hoofd bedekken? In welketijd leven wij eigenlijk? Zijn wij hier misschien bij moslims? Dat soort opmerkingen kan men horen, wanneer men hetthema hoofdbedekking vanuit christelijk oogpunt aansnijdt.
Het is daarom niet eenvoudig vandaag de dag over dit thema een artikel samen te stellen. Maar moeten wij zwijgen, wanneer de Bijbel erover spreekt? Zullen wij dit onderwerp dan maar uit de weg gaan?
Waarom zouden wij tegen van alles en nog wat stelling nemen?
Gewichtige punten snij je aan, dingen van levensbelang. Daar moet over vergadert worden denk ik.
Kun je gelijk de kleur van de hoofdbedekking meenemen in deze ingewikkelde problematiek.
Misschien kan je artikel over dit uiterst belangrijke thema wel wereldwijd in alle kerken opgenomen worden:lol:
Nathan schreef:Toch wordt er steeds weer over deze vragen gediscussieerd onder christenen, en dat gebeurt niet zonder reden. Want uiteindelijk loopt de vrouw gevaar door een verkeerd gedrag in deze zaak haar hoofd te onteren (vs. 5), en iets te doen wat in de ogen van God en voor de engelen schandelijk en onwelvoeglijk is (vs. 10).
Wat dacht je ervan om je eens bezig te houden met datgene wat Paulus aan mannen opdraagt.
Hef jij heilige handen op als je bidt, zonder dat er wrok en meningsverschil in je te vinden is?
Als je getrouwd bent: heb jij je vrouw zo lief dat je je leven voor haar over hebt?
Niet? Blijf dan bij je leest meester mr. schoenmaker.
Nathan schreef:De Korinthe brief is dus niet alleen gericht aan Griekse tijdgenoten uit de eerste eeuw na Chr., maar voor alle christenen die zich op de Bijbel als de enige bron van goddelijke openbaring baseren.
Er staan absolute waarheden in, maar ook cultuur gebonden dingen.
Nathan schreef:Maar, misschien beweert men, de hoofdbedekking was alleen bedoeld voor de toenmalige cultuur. Zoals we jij zien t, gelden de aanwijzingen van 1 Korintiërs voor alle plaatsen waar men de naam van de Heer Jezus aanroept.
En reeds toen waren er gemeenten ontstaan in totaal verschillende culturen. Dus is het onjuist hier alleen aan aanwijzingen voor een specifieke cultuur in Korinte of Griekenland te denken.
Dat is jouw mening, geen feit. Alléén Paulus schrijft erover.
Nathan schreef:Als wij bovendien bedenken dat Paulus in vers 10 schrijft: ‘Daarom behoort een vrouw een macht op haar hoofd te hebben ter wille van de engelen’, dan wordt het nog duidelijker. Er staat immers: ‘ter wille van de engelen’.
De engelen zijn toch ook geen ‘cultuurgebonden’
wezens?
Wat er met die engelen bedoelt wordt daar zijn de uitleggers het niet over eens. Of engelen cultuurgebonden zijn staat niets over in de bijbel.
Nog eens: het woord 'macht' zegt juist dat vrouwen zelf beslissen of ze wat op hun hoofd doen ja of nee. De vrouw heeft macht, zeggenschap over haar eigen hoofd.
Nathan schreef:Als men argumenteert dat de hoofdbedekking van de vrouw slechts cultuurgebonden is geweest, wie geeft ons dan de garantie dat niet vele dingen in deze brief en vele andere zaken in de Bijbel ook louter ‘cultuurgebonden’ zijn.
Er zijn wel meer dingen cultuurgebonden, scherp opgemerkt!
Nathan schreef:Waarom was het nog tot het begin van de 20e eeuw volkomen vanzelfsprekend dat een vrouw haar hoofd bij een godsdienstoefening bedekte?
Traditie
Nathan schreef:Nog eens bewust extreem geformuleerd:
Was de weg van de behoudenis soms ook ‘cultuurgebonden’, en kunnen wij vandaag het heil ook langs een andere weg verkrijgen?
Maar dat heeft er dan ook geen fluit mee te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)