Moderator: Moderafo's
Ik ben van die "verwerpelijke" leer die zegt dat:mealybug schreef:@ Cahier.
Ben jij ook van die verwerpelijke leer, die zegt dat gehoorzamen en geloven ook al bij goede werken hoort die wij niet zelf kunnen doen, o.i.d.?
Jezelf bekeren kan niet, want dat behoort tot werkheiligheid, zeggen ze.
elbert schreef:Zonder dat God in ons hart werkt, is er geen sprake van kiezen voor Hem, maar alleen tegen Hem. Maar gelukkig, Hij neigt onze harten tot Hem door Zijn Evangelie en door de krachtige werking van Zijn Geest. Gehoorzamen en geloven behoren tot het goede werk van God, zo, dat niet alleen Hij werkt, maar als gevolg daarvan ook wij geestelijk leven gaan vertonen. Dat is een geestelijke opwekking uit de dood door Hem bewerkt.
Absoluut waar, maar daardoor wordt de mens geen lijdelijke robot.elbert schreef:Zonder dat God in ons hart werkt, is er geen sprake van kiezen voor Hem, maar alleen tegen Hem.
Ook absoluut waar, maar volgens mij zeg ik nergens dat een mens een robot is.benefietdiner schreef:Absoluut waar, maar daardoor wordt de mens geen lijdelijke robot.
God zorgt voor de vogels maar ze moeten er wel voor vliegen.
elbert schreef:Ook absoluut waar, maar volgens mij zeg ik nergens dat een mens een robot is.
We zeggen wel: wie nat wil worden, moet in de regen gaan staan, dus we zijn geen robots. Maar wij laten het niet regenen, we zijn geen regenmakers.
Tjaaaaa, maar wat nou als je nou allemaal hetzelfde bedoelt?elbert schreef:Ik ga liever voor het bijbelse woord "aannemen" dan voor het minder bijbelse "kiezen". Want kiezen veronderstelt autonomie van de handelende mens. Aannemen veronderstelt dat je in een positie van verlorenheid iets aangeboden krijgt tot van de handelende, verlossende God.
naamloos schreef:Niet waar, want Hij heeft gezegd dat het zijn wil is dat we voor Hem kiezen. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat.
Verborgen wil en geopenbaarde wil, geef me eens een tekstverwijzing?
Loze genade, wat mag dat wel inhouden? Hij houdt je niet voor de gek hoor!
elbert schreef:Ik ga liever voor het bijbelse woord "aannemen" dan voor het minder bijbelse "kiezen". Want kiezen veronderstelt autonomie van de handelende mens. Aannemen veronderstelt dat je in een positie van verlorenheid iets aangeboden krijgt tot van de handelende, verlossende God.
Dit is de volledige tekst:mealybug schreef:Kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!((Zoals Rotterdam al eerde aanhaalde)
Ik hoop dat we allemaal hetzelfde bedoelen en dan is er geen probleem.naamloos schreef:Tjaaaaa, maar wat nou als je nou allemaal hetzelfde bedoelt?
De één gebruikt het woord aannemen, de ander kiezen, de volgende heeft het over komen, en weer een ander zegt vertrouwen..... moet ik door gaan ]
Moet je nou echt zo bang worden voor de lettertjes, dat de inhoud ondergesneeuwd wordt
De mens is van nature verloren. En tijdens zijn leven doet ie niets anders dan: handelen, dan wel kiezen, dan wel geloven.... en wat je verder kan verzinnen.
Het gaat in Ef. 2:1 om wat God doet en niet wat de mens doet.elbert schreef:Ik hoop dat we allemaal hetzelfde bedoelen en dan is er geen probleem.
Misschien taalkundig wel. Als je in een bodemloze put zit en je er zelf niet uit kunt komen, is kiezen misschien een minder goed woord dan de je toegestoken hand om je eruit te halen aan te nemen.
Als je een torenhoge schuld hebt en die niet zelf kunt betalen, is kiezen om rijk te worden misschien wel een minder goede uitdrukking dan om het aanbod van iemand anders om te betalen te ontvangen of aan te nemen.
Als er gesproken wordt over "dood door onze zonden en misdaden" (Ef. 2:1), dan is de uitdrukking "kiezen om te gaan leven" wel helemaal vreemd en moeten we in plaats daarvan gaan spreken over Hem die ons levend heeft gemaakt.
Als de Bijbel zelf het woord aannemen gebruikt, wie zijn wij dan om er het woord kiezen voor in de plaats te zetten?
Maar je kan niet zeggen dat God de mensen die hij niet aan de Zoon gegeven heeft niet wilde hebben.Cahier schreef:Als ik ga winkelen en een bepaalde broek wil, koop ik hem en neem ik hem mee naar huis (tenzij ik natuurlijk onvoldoende geld op zak heb, dan wil ik hem en ben ik niet in staat hem te krijgen). God die alle mensen wilt, laat er een heel hoop hangen. Wil hij die mensen dan niet, of is hij niet in staat ze allemaal te krijgen? En als God er niet toe in staat is, hoe kun je dan nog van Gods soevereiniteit of zijn almacht spreken? Of als je het Onze Vader bidt (Uw wil geschiede etc.), twijffel je dan aan de uitvoerbaarheid van Gods raadsbesluiten?
De namen en evenmin het getal van de mensen die de Vader aan de Zoon gegeven heeft (Joh. 17: 6-10), of die voor de grondlegging van de wereld zijn uitverkoren (Ef. 1: 4) zijn ons niet bekend. God wil zich over hen ontfermen, maar het is niet geopenbaard (oftewel geschreven in de bijbel) wie het zijn. Wanneer er ergens een natuurramp plaatsvind, staat er niet in de bijbel wat God met die ramp wil. Toch belijden we op grond van bijv. Matth. 10: 29, dat dat soort gebeurtenissen niet buiten God om plaatsvindt. Kortom van Gods wil is er hoop dat verborgen is (dat staat dus niet in de bijbel).
Wat geopenbaard is, betreft voornamelijk wat God van ons eist. Bijv. God wil dat je niet steelt (Ex 20 vers nogwat). Maar die wil is toch heel anders van aard dan bijvoorbeeld Gods bedoeling met jouw leven persoonlijk.
Als je genade aanneemt, dan is aannemen geen tegenprestatie. Iets aannemen is nooit een prestatie, wat een vreemde gedachte.Cahier schreef:Als ik zou zeggen dat ik je een boekenbon cadeau geef, maar dan moet je wel een week lang mijn huis schoonmaken, is die boekenbon dan eigenlijk nog een cadeau?
Op gelijke wijze is ook met genade. Genade betekent dat het onverdiend is. Op het moment dat er een tegenprestatie tegenover komt te staan, dan noem ik dat loze genade. En dat is o.a. het geval wanneer niet de werking van de H.G. als oorzaak van het geloof wordt beleden maar de werking van de eigen “vrije” wil.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten