Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Faramir » 08 sep 2014 20:00

Spreeuw schreef:Dat kan inderdaad, maar ga niet landelijk fuseren. Dat brengt alleen maar ellende teweeg met afsplitsingen, scheuringen e.d..

Een fusie zou niet eens kunnen. Of de kerkprovincie Nederland zal zich eerst af moeten scheuren van de katholieke Kerk, dat zal nooit gebeuren.

Daarnaast is een fusie tussen een nationaal kerkgenootschap met 2 miljoen leden en een internationaal kerkgenootschap met 1,2 miljard leden volstrekt onrealistisch. Van een fusie kan simpelweg geen sprake zijn.

Faramir

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Faramir » 08 sep 2014 20:02

Riska schreef:Die bisschop mag dan wel zijn confraters stimuleren ook wat meer samen te doen.
In mijn woonplaats is alles teruggetrokken, de bisschop heeft samenwerking verboden - ook al was het "maar" vorming en toerusting...

Ik weet dat er gefrustreerde/teleurgestelde mensen zijn die dat zo communiceren naar de buitenwereld. Maar wat je zegt is onzin.

Samenwerking is nergens verboden. Bepaalde grensoverschrijdende vormen van samenwerking zijn echter wel een halt toegeroepen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 20:06

Faramir schreef:Een fusie zou niet eens kunnen. Of de kerkprovincie Nederland zal zich eerst af moeten scheuren van de katholieke Kerk, dat zal nooit gebeuren.

Daarnaast is een fusie tussen een nationaal kerkgenootschap met 2 miljoen leden en een internationaal kerkgenootschap met 1,2 miljard leden volstrekt onrealistisch. Van een fusie kan simpelweg geen sprake zijn.


Ja, daarom zijn de ideeën van Plaisier op dit punt abominabel.

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 08 sep 2014 21:18

Faramir schreef:Ik weet dat er gefrustreerde/teleurgestelde mensen zijn die dat zo communiceren naar de buitenwereld. Maar wat je zegt is onzin.

Samenwerking is nergens verboden. Bepaalde grensoverschrijdende vormen van samenwerking zijn echter wel een halt toegeroepen.

En dat zeg je zonder de finesses te kennen?
Er is een periode geweest dat we dingen samen deden.
Zo waren er avonden waarin de overeenkomsten en de verschillen werden uitgelegd over het Avondmaal in de PKN, de Lutherse Kerk en de Eucharistie. Daarvoor was een avond met een medewerker van het bisdom, die uitlegde en op vragen antwoordde.
We hebben samen - Gereformeerde kerk toen en onze 'buren' aan de overkant, (de RK-kerk) het 75-jarig bestaan van die parochie gevierd.
En ineens werd veel niet meer getolereerd en mochten dingen niet meer. Er was een pastoor aangesteld, die dat niet meer wilde en goedkeurde.
En dat is iets wat we nog altijd heel verdrietig en jammer vinden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2014 21:37

Ik denk dat, als ik jouw plaats en streek in ogenschouw, Riska, een samenwerking met de Lutheranen binnen de PKN en de Oud-Katholieken eerder van de grond komt. Je ziet in tal van plaatsen dat Lutheranen en Oud-Katholieken innig samenwerken, zonder overigens tot een fusie te komen. Ik denk ook niet dat dit nodig is. Samenwerking is goed, het lukraak bij elkaar vegen van kerkgenootschappen leidt tot nieuwe troebelen.

Ik heb een heel klein beetje het idee dat er tussen Rome en het Nederlandse episcopaat van de Rooms-Katholieke Kerk enig licht zit in wat men wil met de oecumene. Ik kan dat slechts van afstand bekijken, omdat ik er weinig ervaring mee heb. We hebben bij ons in de streek (lees: de Gemeente Bergambacht, inclusief Ammerstol en Berkenwoude) een tweetal succesvolle oecumenische projecten binnen de diverse stromingen van de PKN tot stand gebracht. Ik denk dat deze vorm van "kleine oecumene" (zo noem ik het maar even voor 't gemak) al een hele stap is.

Oecumene is een prachtig ideaal, maar de weg is lang en wat vijfhonderd jaar gescheiden is, wordt niet in vijftig jaar geheeld. Laten we niet haastig, maar bedachtzaam en vooral opziend naar God voorwaarts gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 08 sep 2014 22:00

@ Optimatus:
Volgende week is de startzondag van het nieuwe winterseizoen met een dienst, geleid door de predikanten van wijk Noord van de Hervormde kerk, van de Gereformeerde kerk ( we zijn gefedereerd) en de Lutherse kerk.
Met de OKK is voorzover ik weet geen contact - de Lutheranen hebben het te druk met twee gemeentes. Maar ze doen wel samen in het Vorming & Toerustingswerk, met o.a. een film en het gezamenlijk lezen van bepaalde boeken.
Er zijn fusiebesprekingen met de twee "Bonds"wijken, maar daar zit nog geen schot in, al voelen ze wel dat er enige noodzaak is.
Er is één samenwerkingspunt: het Leerhuis waarin "Christelijke Dogmatiek" gelezen en verklaard wordt. Daarin doet een Bondspredikant mee.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2014 22:05

Dan is er in elk geval beweging aan de Linge :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 09 sep 2014 06:38

Ja wij zijn al enige jaren gefedereerd en hebben de naam "Kerk aan de Linge" gekregen. Let op: niet DE kerk aan de Linge, maar de naam is wel grappig en het is duidelijk waar de kerk is... aan de Linge... :wink:

Faramir

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2014 08:19

Riska schreef:En dat zeg je zonder de finesses te kennen?

Als je in de hoofdredactie hebt gezeten van het kerkblad en vele interviews hebt gedaan en je zit in de pastoraatsgroep dan heb je zo'n beetje alles al wel gehoord en daarnaast krijg je de informatie vanuit het bisdom gezonden wel door. En ik heb in een werkgroep gezeten die voor een uitgebluste geloofsgemeenschap een missionaire geloofsgemeenschap plan moest schrijven en daar is uitvoerig aan bod gekomen wat wel en wat niet kon op het gebied van oecumene (met de PKN in dat geval)

Qua oecumene kan je sommige dingen samen doen en sommige dingen gewoon niet. Dat er een tijd is geweest dat mensen de grenzen gingen opzoeken en eroverheen gingen zonder dat ze teruggeroepen werden is wel weer voorbij. Zeker in mijn bisdom waar monsieur Eijk aan de touwtjes trekt. Zonder meer de meest conservatieve en de meest falende in communicatie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 11:02

Riska schreef:Ja wij zijn al enige jaren gefedereerd en hebben de naam "Kerk aan de Linge" gekregen. Let op: niet DE kerk aan de Linge, maar de naam is wel grappig en het is duidelijk waar de kerk is... aan de Linge... :wink:


Mooi om zo te lezen dat er federatie/samenwerking is. Mijn gemeente wenst nog hervormd te blijven, er is wel een gereformeerde kerk. Er wordt weleens samengewerkt, maar niet zo vaak.
De Hersteld Hervormden in jouw woonplaats maken toch gebruik van de Lutherse Kerk? Fijn dat ze te gast mogen zijn in een kerk van een gemeente die behoort tot de PKN!

Trouwens, ik woon niet zo ver van Leerdam vandaan, ik kom uit de Alblasserwaard. Wordt trouwens vaak in een adem genoemd, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden.

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 10 sep 2014 09:05

Het klopt dat de HHK gebruik maakt van de Lutherse kerk.
Dat moet een kleine aftakking zijn, want het Lutherse kerkgebouw is uitgesproken klein. :wink:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 10 sep 2014 09:17

Riska schreef:Het klopt dat de HHK gebruik maakt van de Lutherse kerk.
Dat moet een kleine aftakking zijn, want het Lutherse kerkgebouw is uitgesproken klein. :wink:


Volgens het kerkelijk jaarboek van 2014 heeft de hhg Leerdam/Oosterwijk 92 leden, het is dus inderdaad een kleine gemeente. Enige tijd geleden heeft deze hhg ook een predikant beroepen, die echter bedankte voor dit beroep.

Gezien het kleine aantal leden zal de Lutherse Kerk wel groot genoeg zijn. Op Reliwiki staan een aantal foto's van deze kerk (zowel exterieur als interieur): http://www.reliwiki.nl/index.php/Leerda ... herse_Kerk

Bij deze ook de website van de Lutherse Gemeente van Leerdam: http://www.luthersleerdam.nl/
Het is wel opmerkelijk dat deze gemeente zondagmorgen geen kerkdienst heeft, maar wel iedere zondagmiddag om 17.00 uur.

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 10 sep 2014 09:32

De predikant van de ELK Leerdam is ook predikant van de ELK in Tiel.
Hij kan moeilijk op twee plekken tegelijk zijn en de Leerdamse tak is maar heel klein - wel actief overigens.

Faramir

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Faramir » 10 sep 2014 09:34

Je kan de ene dienst om 9.00 uur laten beginnen en de ander om 11.00 uur. Een oplossing die wij hier in de parochie gebruiken.

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 10 sep 2014 09:39

Moeten de kerkgangers wel mee eens zijn.
Dan: het hangt ook van de reistijd af.
De predikant hier is zeer zorgvuldig in de dienst - niks haasten om maar op tijd in een ander dienst te zijn.
De Lutheranen hier gaan vaak zelf naar Tiel 's morgens of ze doen mee aan de dienst van onze kerk - ze zijn per slot deel van de PKN.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten