Moe van de show...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2014 15:04

mealybug schreef:Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Soms is een preek zo indringend of is de Boodschap zo ernstig, dat je alles zo graag wilt vasthouden en onthouden. Maar dat lukt natuurlijk niet en dan bid je als het ware de Heilige Geest of Hij het in je hart wil beitelen. Ik zeg het maar even met eigen woorden.
mealybug schreef:Je kunt toch gewoon zelf de Bijbel erbij pakken en nog wat verder onderzoeken, op Internet zijn ook meer dan genoeg bronnen.

Je kunt, misschien is het wel: je moet. Dominee zegt dat ook vaak, "leest u het thuis nog even na, praat er eventueel met elkaar over".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2014 16:36

Chaya schreef:In onze kerk is er geen nabespreking of koffie schenkerij.
Tijdens de wandeling naar huis komt er vaak een stil gebed in me op: "Heere, wilt U Zelf de naprediker zijn". Want het zaad van het Evangelie wordt zo snel weggepikt door de vogels, of valt het tussen de rotsen.


Jammer. Want het gaat in de kerk niet alleen om consumeren (en dan heb ik het niet over koffie) maar ook om het samen zijn. Vroeger kwamen we in de kerk samen en men zat stilletjes naast elkaar, luisterde naar de preek en ging dan allemaal weer naar huis. Dan ben ik blij dat mensen nu in de kerk en na de kerk bij de koffie ook met elkaar praten. Het gaat in de kerk om gemeenschap en gemeenschap heb je niet als iedereen alleen maar een "goede preek komt halen". Ik ben blij en enorm dankbaar dat dat voorbij is en dat de kerk iets meer wordt wat het moet zijn... ipv alleen maar de preek centraal te stellen.

En de vormen, daar kunnen we over discussieren. Het zal ook per persoon verschillen. Het moet geen show worden. Of het nu progressief of conservatief is. Alleen verwardt men "show" nogal eens met "vormen die men niet gewend is. Die twee moeten we goed gescheiden blijven. Andere instrumenten worden bijvoorbeeld wel eens een "show" genoemd terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Daarnaast is het wel goed na te denken hoe je ook een boodschap voor de wereld kan hebben die ook overkomt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Moe van de show...

Berichtdoor BladeStraight » 29 dec 2014 17:09

Marnix schreef:Het gaat in de kerk om gemeenschap


Misschien hebben sommige mensen (ik bijvoorbeeld) helemaal geen behoefte aan gemeenschap met de mensen in de plaatselijke gemeente. Ik zeg vriendelijk hallo, maar dat is voor mij dan ook wel genoeg.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 17:14

Marnix schreef:Jammer. Want het gaat in de kerk niet alleen om consumeren (en dan heb ik het niet over koffie) maar ook om het samen zijn. Vroeger kwamen we in de kerk samen en men zat stilletjes naast elkaar, luisterde naar de preek en ging dan allemaal weer naar huis. Dan ben ik blij dat mensen nu in de kerk en na de kerk bij de koffie ook met elkaar praten. Het gaat in de kerk om gemeenschap en gemeenschap heb je niet als iedereen alleen maar een "goede preek komt halen". Ik ben blij en enorm dankbaar dat dat voorbij is en dat de kerk iets meer wordt wat het moet zijn... ipv alleen maar de preek centraal te stellen.

Ik loop het liefst in mijn eentje naar huis. Zodra er iemand met je meeloopt, of je blijft staan praten, gaat het over van alles en nog wat. "Hoe is het met je, hoe gaat het op school, hoe gaat het op je werk, wat zit je haar leuk" bla bla.
Dat zal niet anders zijn op zo'n koffie-uurtje.
Die gemeenschap kun je ook doordeweeks met elkaar zoeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Moe van de show...

Berichtdoor mona » 29 dec 2014 17:19

Chaya schreef:Zodra er iemand met je meeloopt, of je blijft staan praten, gaat het over van alles en nog wat. "Hoe is het met je, hoe gaat het op school, hoe gaat het op je werk, wat zit je haar leuk" bla bla.
Dat zal niet anders zijn op zo'n koffie-uurtje.
Ja dat begrijp ik. Ik zou wel graag bij elkaar willen komen, maar dan voor een preekbespreking. Bij ons is er ongeveer vier keer in het jaar koffie drinken na de dienst, maar dat is om de band onderling te versterken, en niet gericht op een geestelijk gesprek.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 17:27

mona schreef:Ja dat begrijp ik. Ik zou wel graag bij elkaar willen komen, maar dan voor een preekbespreking. Bij ons is er ongeveer vier keer in het jaar koffie drinken na de dienst, maar dat is om de band onderling te versterken, en niet gericht op een geestelijk gesprek.

Ik zou meer hebben met een gezamenlijke maaltijd, bijvoorbeeld op vrijdag of zaterdagavond.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Moe van de show...

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2014 18:20

Chaya schreef:Ik zou meer hebben met een gezamenlijke maaltijd, bijvoorbeeld op vrijdag of zaterdagavond.

Dacht dat de zondag de dag was van herdenking en samenkomst voor de gemeente....

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Katlheen » 29 dec 2014 21:00

Misschien hebben sommige mensen (ik bijvoorbeeld) helemaal geen behoefte aan gemeenschap met de mensen in de plaatselijke gemeente. Ik zeg vriendelijk hallo, maar dat is voor mij dan ook wel genoeg.


Precies, dan hoef je zelfs geen lid te zijn van een gemeenschap! Een beetje kerk heeft een livestream via internet, kan je gewoon thuis blijven. Sterker nog, kan je zelfs vanuit je bed naar een preek luisteren. Verder kan je een preek ook terugluisteren via internet wanneer het jou uitkomt. Waarom zou ik dan nog naar een kerk gaan? De preek kan ik me ook op andere momenten toe eigenen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Moe van de show...

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2014 21:05

Katlheen schreef:[

Precies, dan hoef je zelfs geen lid te zijn van een gemeenschap! Een beetje kerk heeft een livestream via internet, kan je gewoon thuis blijven. Sterker nog, kan je zelfs vanuit je bed naar een preek luisteren. Verder kan je een preek ook terugluisteren via internet wanneer het jou uitkomt. Waarom zou ik dan nog naar een kerk gaan? De preek kan ik me ook op andere momenten toe eigenen.


Je vraagt je dan wel af waarop het woord "gemeente" nog is gebaseerd, natuurlijk.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Katlheen » 29 dec 2014 21:10

Gewoon een club mensen die uit traditie nog bij elkaar in een gebouw gaan zitten, om daar een preek aan te horen, die we al dan niet goed vinden. Dat kan op de drempel van 2015 toch een stuk efficiënter en beter lijkt me. Gemeente is inderdaad een wat achterhaald concept.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Teus » 29 dec 2014 21:38

Chaya schreef:
Ik loop het liefst in mijn eentje naar huis. Zodra er iemand met je meeloopt, of je blijft staan praten, gaat het over van alles en nog wat. "Hoe is het met je, hoe gaat het op school, hoe gaat het op je werk, wat zit je haar leuk" bla bla.
Dat zal niet anders zijn op zo'n koffie-uurtje.
Die gemeenschap kun je ook doordeweeks met elkaar zoeken.


Ik begrijp dat je het niet zeker weet, of tijdens de koffie ook over werk of school gesproken wordt.
Is het niet de taak van een christen om zelf er over te beginnen? Het is onze taak om te kijken of er vreemde mensen zijn om die aan te spreken en b.v. te vragen wat hem of haar hier brengt.

Het valt me op dat er dingen om ons heen gebeuren die ons niet bevallen maar we doen er niets aan, we negeren het waardoor het niet beantwoordt aan Gods wil en alleen maar erger kan worden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Moe van de show...

Berichtdoor BladeStraight » 29 dec 2014 22:33

Katlheen schreef:Precies, dan hoef je zelfs geen lid te zijn van een gemeenschap! Een beetje kerk heeft een livestream via internet, kan je gewoon thuis blijven. Sterker nog, kan je zelfs vanuit je bed naar een preek luisteren. Verder kan je een preek ook terugluisteren via internet wanneer het jou uitkomt. Waarom zou ik dan nog naar een kerk gaan? De preek kan ik me ook op andere momenten toe eigenen.


Simpel, omdat God wil dat ik naar de kerk ga. De kerk is niet in de eerste plaats een huis van de gemeente, maar het huis van God.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Moe van de show...

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2014 22:49

BladeStraight schreef:Simpel, omdat God wil dat ik naar de kerk ga. De kerk is niet in de eerste plaats een huis van de gemeente, maar het huis van God.

Toch niet zo simpel, denk ik.
Jezus zou de tempel herbouwen in 3 dagen, waarbij het niet meer ging om een met handen gemaakt huis, en ook de redelijke godsdienst heeft een heel andere invulling gekregen.(rom)
Er staat wel 3,4 keer dat ons lichaam nu de plaats is war de Geest woont (hand)
God wil niet dat jj elke zondag iin de kerk zit maar dat je weduwen bezoekt, verdraagzaam bent, niet gierig en materialistisch, nederig van hart enz.
En dat je niet bij de moedermelk blijft steken, maar vast voedsel gaat nuttigen.(fig)
Gemeenschapszin en compassie is heel wat belangrijker dan de zoveelste preek.
Zijn wij geen leden van 1 Lichaam waarvan Jezus het Hoofd is (ipv een "dominee", ook een latijnse titel voor heer) ?

mohamed

Re: Moe van de show...

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2014 10:33

Paulus schreef in zijn afwezigheid aan de Korintiërs dat hij in geest bij hen was (1 Kor 5, 3-4) en komen wij ook hier op dit digitale forum niet samen in geest?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 11:07

BladeStraight schreef:
Misschien hebben sommige mensen (ik bijvoorbeeld) helemaal geen behoefte aan gemeenschap met de mensen in de plaatselijke gemeente. Ik zeg vriendelijk hallo, maar dat is voor mij dan ook wel genoeg.


Simpel, omdat God wil dat ik naar de kerk ga. De kerk is niet in de eerste plaats een huis van de gemeente, maar het huis van God.


Dan mis je de essentie van het kerk-zijn. God wil namelijk niet zomaar dat je naar de kerk gaat. Hij heeft daar zo zijn redenen voor. Geloven kun je niet alleen. In de gemeente ben je elkaar tot hand en voet, vul je elkaar aan, vuur je elkaar aan, ondersteun je elkaar, draagt de een de ander als die dreigt te vallen, bid je voor elkaar, getuig je naar elkaar van Gods grootheid.

Als je geen behoefte hebt aan gemeenschap in de plaatselijke gemeente moet je een andere gemeente zoeken of geen christen worden. God vraagt namelijk niet alleen van je om in de kerkbanken te zitten maar samen gemeente te zijn en dus gemeenschap te hebben, het lichaam van Christus te zijn. En de hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig.... of het oog tegen de hand: Ik heb geen behoefte aan samenwerking met jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten