Vandaag staat dit op CIP:
http://www.cip.nl/artikel/41886/Moe-van-de-show
Twee dingen wil ik daar even uithalen:
1) Ook de kerk en de manier waarop geestelijke leiders het evangelie brengen, zijn onder de invloed gekomen van deze cultuuromslag. Vooral de dominees die theatraal, emotioneel en vooral troostend voor het publiek prediken, doen het goed. De kerk loopt nu het gevaar ook het theater van het sentiment te worden.
2) Wij zullen onze kracht verliezen wij wanneer wij in onze samenkomsten op de wereld willen gaan lijken door elementen van show en entertainment daarin te gaan aanbrengen om mensen binnen te krijgen en hen een goede tijd te bezorgen.
Wat vinden jullie hiervan? Herken je het het in je eigen gemeente? Wordt er van alles uit de kast getrokken? Gebeuren er zaken waarvan je denkt: dat hoeft voor mij niet? Of vind je het juist goed om als gemeente zo "bij de tijd" te zijn?
Zelf ben ik hier het van harte mee eens:
Mensen zijn moe van alle show die er is in de media en in de samenleving. Ze zullen juist getrokken worden door echtheid, soberheid, rust en stilte in onze samenkomsten. Alleen als we stil worden kunnen we de stem van God gaan verstaan. Echt geloof heeft vooral te maken met luisteren naar Hem. En vooral het besef van de aanwezigheid van God, dat het hart zich neigt tot Hem.