Moe van de show...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Moe van de show...

Berichtdoor mona » 30 apr 2014 14:58

Vandaag staat dit op CIP:
http://www.cip.nl/artikel/41886/Moe-van-de-show

Twee dingen wil ik daar even uithalen:
1) Ook de kerk en de manier waarop geestelijke leiders het evangelie brengen, zijn onder de invloed gekomen van deze cultuuromslag. Vooral de dominees die theatraal, emotioneel en vooral troostend voor het publiek prediken, doen het goed. De kerk loopt nu het gevaar ook het theater van het sentiment te worden.
2) Wij zullen onze kracht verliezen wij wanneer wij in onze samenkomsten op de wereld willen gaan lijken door elementen van show en entertainment daarin te gaan aanbrengen om mensen binnen te krijgen en hen een goede tijd te bezorgen.

Wat vinden jullie hiervan? Herken je het het in je eigen gemeente? Wordt er van alles uit de kast getrokken? Gebeuren er zaken waarvan je denkt: dat hoeft voor mij niet? Of vind je het juist goed om als gemeente zo "bij de tijd" te zijn?

Zelf ben ik hier het van harte mee eens:
Mensen zijn moe van alle show die er is in de media en in de samenleving. Ze zullen juist getrokken worden door echtheid, soberheid, rust en stilte in onze samenkomsten. Alleen als we stil worden kunnen we de stem van God gaan verstaan. Echt geloof heeft vooral te maken met luisteren naar Hem. En vooral het besef van de aanwezigheid van God, dat het hart zich neigt tot Hem.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moe van de show...

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 15:08

Met name dit stukje:

Wij zullen onze kracht verliezen wij wanneer wij in onze samenkomsten op de wereld willen gaan lijken door elementen van show en entertainment daarin te gaan aanbrengen om mensen binnen te krijgen en hen een goede tijd te bezorgen. Mensen zijn moe van alle show die er is in de media en in de samenleving. Ze zullen juist getrokken worden door echtheid, soberheid, rust en stilte in onze samenkomsten.

kan ik zo onderstrepen!

In onze gemeente is het (nog) redelijk sober, maar er zijn wel veranderingen op komst.
En waarom?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 15:18

schelpje3 schreef:Met name dit stukje:

Wij zullen onze kracht verliezen wij wanneer wij in onze samenkomsten op de wereld willen gaan lijken

kan ik zo onderstrepen!
Ik ook. De recente geschiedenis heeft dat -helaas- wel bewezen.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 30 apr 2014 16:31

In onze gemeente is het (nog) redelijk sober, maar er zijn wel veranderingen op komst.En waarom?

Omdat het misschieh niet bijbels is ?
Weet niet precies waarom het sober moet.

Ps 92, een lied op de sabbatdag.

Een psalm, een lied, op den sabbatdag.2 Het is goed, dat men den HEERE love, en Uw Naam psalmzinge, o Allerhoogste!3 Dat men in den morgenstond Uw goedertierenheid verkondige, en Uw getrouwheid in de nachten;4 Op het tiensnarig instrument en op de luit, met een voorbedacht lied op de harp.5 Want Gij hebt mij verblijd, HEERE! met Uw daden, ik zal juichen over de werken Uwer handen.6 O HEERE! hoe groot zijn Uw werken! zeer diep zijn Uw gedachten.7 Een onvernuftig man weet er niet van, en een dwaas verstaat ditzelve niet;8 Dat de goddelozen groeien als het kruid, en al de werkers der ongerechtigheid bloeien, opdat zij tot in der eeuwigheid verdelgd worden.9 Maar Gij zijt de Allerhoogste in eeuwigheid de HEERE!10 Want zie, Uw vijanden, o HEERE! want zie, Uw vijanden zullen vergaan; al de werkers der ongerechtigheid zullen verstrooid worden.11 Maar Gij zult mijn hoorn verhogen, gelijk eens eenhoorns; ik ben met verse olie overgoten.12 En mijn oog zal mijn verspieders aanschouwen; mijn oren zullen het horen, aangaande de boosdoeners, die tegen mij opstaan.13 De rechtvaardige zal groeien als een palmboom; hij zal wassen als een cederboom op Libanon.14 Die in het huis des HEEREN geplant zijn, dien zal gegeven worden te groeien in de voorhoven onzes Gods.15 In den grijzen ouderdom zullen zij nog vruchten dragen; zij zullen vet en groen zijn,16 Om te verkondigen, dat de HEERE recht is; Hij is mijn Rotssteen, en in Hem is geen onrecht.

Dus sober is wat mij betreft onbijbels en niet juist.
Aan de andere kant is het wel een eredienst voor een heilig God dus het moet geen respectloos gebeuren worden! De diensten waar de prediker met een super soaker (groot waterpistool) op de kansel staat die ik heb meegemaakt vind ik dan ook onacceptabel.

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 17:44

schelpje3 schreef:Ze zullen juist getrokken worden door echtheid, soberheid, rust en stilte in onze samenkomsten.[/i]

Ik moet zeggen dat ik eerder zou denken dat je in de kerk blij zou moeten zijn, echtheid ben ik mee eens, maar rust en stilte niet echt.

Je moet toch blij zijn vanwege je geloof?
Ik zou dat maar al te graag laten merken :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 17:51

Denk je dat er in de stilte geen vreugde kan bestaan Anoniem? Of in de soberheid geen lof?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2014 17:55

Anoniem_89 schreef:Ik moet zeggen dat ik eerder zou denken dat je in de kerk blij zou moeten zijn, echtheid ben ik mee eens, maar rust en stilte niet echt.

Je moet toch blij zijn vanwege je geloof?
Ik zou dat maar al te graag laten merken :wink:

Waarom zou ik mijn blijdschap moeten laten merken aan mijn broeders en zusters die ook in de kerk zitten? Het is prima om gewoon vrolijk te zijn maar dat kan je ook prima met een glimlach. Ik hoef anderen niet te talen weten dat ik aanwezig ben.

In de viering kom ik voor God, en de andere aanwezigen komen ook voor God. Na de viering is er tijd om ditjes en datjes te bespreken en gezellig te kletsen. Tijdens en voor de viering heb ik het liefst gewoon stilte. Stilte voor gebed en bezinning en om mij voor te bereiden op het sacrament dat ik ga ontvangen.

Maar hoe een dienst/viering beleefd wordt en wat de voorkeuren zijn zal wel van persoon tot persoon verschillen en deels ook te maken hebben met de traditie waarin je staat.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 30 apr 2014 18:27

Er zijn uiteraard grenzen aan wat voor een show er opgevoerd wordt. Aan de andere kant als Paulus de Joden een Jood en de Grieken een Griek dan betekent dit dat je wel bewust moet zijn van in welke cultuur het evangelie wordt verkondigd. Als je een Afrikaanse of Surinaamse kerkdienst mee gaat maken hoef je geen orgel te verwachten en meestal ook geen stilte. Maar ze zijn daarom niet minder gelovig dan de gelovigen uit de refo en grefo hoek. Het is erg menselijk om de eigen cultuur superieur te achten maar niet erg christelijk.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 18:56

dingo schreef: Als je een Afrikaanse of Surinaamse kerkdienst mee gaat maken hoef je geen orgel te verwachten en meestal ook geen stilte. Maar ze zijn daarom niet minder gelovig dan de gelovigen uit de refo en grefo hoek. Het is erg menselijk om de eigen cultuur superieur te achten maar niet erg christelijk.

Ach kijk daar haalt u de woorden uit mijn mond. :arrow: :-({|=

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 apr 2014 19:35

Evenmin is het goed om je eigen cultuur inferieur te achten en daarom de wereldse cultuur in de eredienst te integreren...

Het lijkt me vooreerst heel belangrijk dat de eredienst gaat om de inhoud.
Die inhoud is vrij divers, als ik een standaard Ger.Gem. dienst pak, zie ik de volgende elementen:
- De Heere spreekt: de zegen, de Schriftlezing, de Woordverkondiging
- De gemeente spreekt: het gebed, bij monde van de voorganger en het gezang, door de gehele gemeente
- De gemeente geeft, middels de collecten.

Dat laatste aspect is misschien iets van andere orde, maar het hoort er wel bij, zeker wat betreft de diaconale collecte. (Of een collecte voor een nieuw orgel binnen de eredienst past, vraag ik me af.)

De Woordverkondiging hoort voor mij dus bij het gedeelte waar de Heere, bij monde van de voorganger, spreekt. Zo dient de voorganger dus ook te spreken. Een mooi verhaal als illustratie van de preek kan heel goed, en maakt een preek soms wat eenvoudiger om naar te luisteren. Een prachtig verhaal om grappig te doen, of woordenspelletjes omdat het nu eenmaal zo leuk klinkt, kunnen best voor een glimlach zorgen, maar doen zij recht aan de inhoud van de verkondiging?
Idem voor het orgelspel (of eventuele andere instrumenten, maar ik sprak over de Ger.Gem...). Orgelspel kan voorbereiden op de te zingen psalm. Dat hoeft echt niet op hele noten of diep gedragen te zijn, maar het moet wel het zingen ondersteunen/inleiden/etc. Een orgelsolo tot meerder eer en glorie van de organist past daar niet bij.

Extra activiteiten in de dienst (en dan doel ik niet op sacramentsbedieningen) zullen ook ten volle ten dienste moeten staan aan de bovengenoemde aspecten. Dus, ze moeten dienstbaar zijn aan het brengen van Gods Woord aan de mens, of dienstbaar zijn aan het brengen van eer en lof aan de Heere, door de mens. Als ze slechts bedoeld zijn om de dienst wat op te leuken, maar niet gericht op inhoud, leiden ze af van de inhoud en doen ze afbreuk aan de ontmoeting tussen de Heere en Zijn gemeente. Kortom, ze missen hun doel.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 19:47

mona schreef: Wat vinden jullie hiervan? Herken je het het in je eigen gemeente? Wordt er van alles uit de kast getrokken? Gebeuren er zaken waarvan je denkt: dat hoeft voor mij niet? Of vind je het juist goed om als gemeente zo "bij de tijd" te zijn?

Ik ben het er ook niet mee eens. Wel denk ik dat er bepaalde dingen in de kerk zijn die teveel bij het oude gelaten worden. Maar een theatershow is niet goed. Mensen vinden dit vaak even leuk, maar daarna is de aardigheid er weer vanaf. Vaak wordt er geprobeerd om op deze manier de leegloop in de kerken terug te dringen, maar dit werkt doorgaans niet.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 21:59

Extra activiteiten in de dienst (en dan doel ik niet op sacramentsbedieningen) zullen ook ten volle ten dienste moeten staan aan de bovengenoemde aspecten. Dus, ze moeten dienstbaar zijn aan het brengen van Gods Woord aan de mens, of dienstbaar zijn aan het brengen van eer en lof aan de Heere, door de mens. Als ze slechts bedoeld zijn om de dienst wat op te leuken, maar niet gericht op inhoud, leiden ze af van de inhoud en doen ze afbreuk aan de ontmoeting tussen de Heere en Zijn gemeente. Kortom, ze missen hun doel.

Je kan God op zoveel manieren eer bewijzen, zelfs eten en drinken...
Volgens mij stond er zelfs bij als men de liefde zou bedrijven..

Dus waarom zou je een standaard kerkdienst niet een keer achterwege laten als je deze dingen zelfs al kunt doen om God groot te maken?
Om misverstanden te voorkomen zeg ik duidelijk 'al deze dingen >>kunt<< doen'.
(dus m.a.w. voorbeeld) voordat hier een heisa over komt..

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2014 22:18

Wellicht omdat men de zondagse eredienst te waardevol acht om mee te gaan experimenteren?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 apr 2014 22:43

1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: Dit is uw redelijke eredienst.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 07:14

Rozijn schreef:
- De Heere spreekt: de zegen, de Schriftlezing, de Woordverkondiging
- Een orgelsolo tot meerder eer en glorie van de organist past daar niet bij.

@Rozijn ; Ik heb je bijdrage met interesse gelezen.

Twee vragen ;

1) Je rangschikt de Woordverkondiging onder "de Heere spreekt", dit roept tal van vragen op, misschien dat je dit kan toelichten, denk aan vooral aan kritiek op de preek. M.i. is dit niet mogelijk - het is immers "de Heere die spreekt".

2) een orgelsolo tot meerdere eer en glorie aan God - kan dat ook ? Stem jij in met het standpunt van de Oosterse kerken ? Geen instrumenten in de kerk alleen de menselijke stem kan God prijzen.

Terug naar “Archief”