Leer en leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Leer en leven

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 10:38

Leer en leven moeten met elkaar samengaan. Maar gebeurt dit in de praktijk ook altijd? Hoe brengen jullie het eigen geloof in de praktijk van alle dag? En dan bedoel ik met name datgene wat zichtbaar is voor andere mensen. Voorbeelden kunnen zijn: evangeliseren, het helpen van de ander, een gezond leven lijden, kruisdragen enz.. Misschien zijn er bepaalde zaken die wij belangrijk of het belangrijkste vinden. Zelfs in ogenschijnlijk kleine dingen kunnen mensen al zien waar je voor staat. Ik zou graag van jullie willen weten hoe jullie het geloof concreet in praktijk brengen.

Anoniem_89

Re: Leer en leven

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 11:41

Spreeuw schreef:Leer en leven moeten met elkaar samengaan. Maar gebeurt dit in de praktijk ook altijd? Hoe brengen jullie het eigen geloof in de praktijk van alle dag? En dan bedoel ik met name datgene wat zichtbaar is voor andere mensen. Voorbeelden kunnen zijn: evangeliseren, het helpen van de ander, een gezond leven lijden, kruisdragen enz.. Misschien zijn er bepaalde zaken die wij belangrijk of het belangrijkste vinden. Zelfs in ogenschijnlijk kleine dingen kunnen mensen al zien waar je voor staat. Ik zou graag van jullie willen weten hoe jullie het geloof concreet in praktijk brengen.

Ik doe sinds kort mee met de buurtpreventie.
Omdat ik in een wijk woon waar veel allochtonen zitten hoop ik doordat ik een soort aanspreekpunt ben dat ik hier en daar met mensen een praatje kan maken en iets te kijken waar de buurt mee zit of behoefte aan heeft.
Dan hoop ik dat ze door mijn gedrag of houding vragen gaan stellen en zo van het een het ander komt;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 12:12

Als je wilt leven volgens Bijbelse normen en waarden, wordt er steeds vaker een keuze van je gevraagd.
Als het gaat om leven en dood, als het gaat om de zondagsheiliging, als het gaat om je kinderen, de vrijetijdsbesteding, kleding... de rij is eindeloos.
En dat gaat niet altijd vlekkeloos, of gemakkelijk.
Soms komt een keuze van binnenuit, geheel spontaan, maar soms moet je er echt over nadenken en je standpunt bepalen.
En je ervan bewust zijn dat christenen vaak onder een vergrootglas zitten.
Als er iets fout gaat, wordt het een grote fout genoemd en breed uitgemeten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2014 12:39

Is het daarom niet belangrijker of minstens zo belangrijk om de focus te leggen op wat we wel doen ipv wat we niet doen? We zitten inderdaad onder een vergrootglas maar wat ik vaak hoor van mensen die niet geloven is: Dus je bent christen. Dan mag je dus dit niet en dat niet, je mag dit niet dragen, dat niet doen op zondag, daar niet heen enz.

Ik denk dat leer en leven combineren inhoudt dat we aanwezig zijn in de wereld, liefdevol, behulpzaam. Als we iets van God willen laten zien moeten we elkaar liefhebben en dienen. Niet alleen in de kerk maar ook daar buiten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 apr 2014 12:42

Marnix schreef:Is het daarom niet belangrijker of minstens zo belangrijk om de focus te leggen op wat we wel doen ipv wat we niet doen? We zitten inderdaad onder een vergrootglas maar wat ik vaak hoor van mensen die niet geloven is: Dus je bent christen. Dan mag je dus dit niet en dat niet, je mag dit niet dragen, dat niet doen op zondag, daar niet heen enz.

Ik denk dat leer en leven combineren inhoudt dat we aanwezig zijn in de wereld, liefdevol, behulpzaam. Als we iets van God willen laten zien moeten we elkaar liefhebben en dienen. Niet alleen in de kerk maar ook daar buiten.

Grappig is dat hè?
Mensen die niet geloven weten altijd precies wat gelovigen wel en niet zouden mogen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 30 apr 2014 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 12:47

Marnix schreef:Is het daarom niet belangrijker of minstens zo belangrijk om de focus te leggen op wat we wel doen ipv wat we niet doen? We zitten inderdaad onder een vergrootglas maar wat ik vaak hoor van mensen die niet geloven is: Dus je bent christen. Dan mag je dus dit niet en dat niet, je mag dit niet dragen, dat niet doen op zondag, daar niet heen enz.

Ik zeg nooit dat ik iets niet mag. Als mensen aan mij vragen: vind je het dan niet erg om dit niet te mogen, of dat te moeten? Dan antwoord ik: nee, misschien als kind wel, maar inmiddels heb ik die keuze geheel vrijwillig gemaakt.
En als je dat dan zo graag wil Marnix, waarom sabel je ieder anders, lees behoudender, denkende CGKer neer en blijf je doorgaan met het opdringen van je mening?
Er zijn heel veel mensen, het merendeel, in de CGK, die er zo over denken als ik, of nog vele malen orthodoxer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2014 12:48

Waarom zie je alles als een aanval ipv een aanvulling?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 12:49

Het is geen aanvulling. Die zou er nl heel anders uitzien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2014 13:08

Het was ook geen aanval... maar jij weet het te verdraaien en uit te leggen tot een aanval op rechts.... knap....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 13:13

Marnix schreef:Het was ook geen aanval... maar jij weet het te verdraaien en uit te leggen tot een aanval op rechts.... knap....

Als je dit zegt: Als we iets van God willen laten zien moeten we elkaar liefhebben en dienen
moet je dat ook in de forumpraktijk toepassen Marnix.
En niet telkens erboven op springen met: ja maar....
En dan laat ik verder die oude koeien maar in de sloot, want die zijn inmiddels niet zichtbaar meer.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 apr 2014 13:20

Iedereen heeft een eigen mening.
En die mening kan anders zijn, dan een mening van het kerkverband waar die persoon lid van is.
Daar kun je op 2 manieren mee omgaan:

*Je kan er voor kiezen om die mening te respecteren.
*Je kunt het die persoon verwijten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 13:30

Bambi schreef:*Je kan er voor kiezen om die mening te respecteren.

Precies!!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 apr 2014 13:33

Bambi schreef:*Je kan er voor kiezen om die mening te respecteren.

schelpje3 schreef:Precies!!

Dus ook de mening van Marnix accepteren, ook al is hij van jouw kerkverband.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2014 13:35

Waarom zeg je dan dat Marnix zijn mening opdringt als hij die gewoon opschrijft? Dat noem ik geen respecteren hoor!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2014 13:36

Oei, ik zie dat Bambi me al voor was....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Archief”