Tijdgeloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Tijdgeloof

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 14:25

Al vaker voorbij gekomen op het forum, de verschillende soorten geloof. Bij de één zeer bekend, bij vele anderen totaal niet. Geloof is geloof, punt. Maar in de vragenrubriek kwam ik nu deze vraag tegen:

Kan een tijdgeloof ook worden bestreden of wordt alleen het ware geloof in Christus bestreden?
Antwoord:
Beste vragensteller/-ster,

Het antwoord op je vraag is eenvoudig en tegelijk moet je er geen verkeerde conclusies aan verbinden. Het tijdgeloof wordt niet op dezelfde manier bestreden als het ware geloof. Bestrijding van het tijdgeloof (zo leert de gelijkenis van de Heere Jezus in Matth. 13:1-9 en daarna de uitleg) leidt ertoe dat iemand ook uiterlijk de Heere Jezus de rug toekeert. Hierbij geldt dat het hart nooit aan Christus verbonden is geraakt.

Bestrijding van het ware geloof verbindt de gelovige des te meer aan Christus, hoewel het tegendeel wel eens ervaren kan worden. Bestrijding is namelijk ook in Gods hand en God laat Zijn werk niet los; Hij beproeft het wel soms in hele wonderlijke wegen, zoals bijvoorbeeld bij Job.

In bovenstaande zie je precies het verschil. De bestrijding van het tijdgeloof maakt iemand los van Christus; bestrijding van het ware geloof verbindt iemand des te meer aan Christus. En dan is tegelijk duidelijk welke vraag er op jou en mij afkomt. Wanneer wij belijden te geloven is Christus dan de inhoud van ons geloof? Of anders gezegd, is als bij Paulus in het geloof “...dat ik Hem maar kenne en de kracht van Zijn opstanding...”

De duivel zal alleen het ware geloof bestrijden, want een tijdgelovige is nooit van hem losgemaakt; dus die zal hij met rust laten. Maar een waar gelovige is van hem losgemaakt en in Christus ingeplant; die zal hij proberen los te maken, hoewel het- door Christus’ kracht- nooit zal lukken.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk
========================================================================
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Eens?
Oneens?
Bekend?
Onbekend?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Tijdgeloof

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2014 15:15

In welke categorie deel jij jezelf in schelpje3

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 15:21

Is dit een belangstellende vraag?
Ik deel mezelf nooit in in categoriën, ik ben geen orkaan. :mrgreen:

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 apr 2014 15:27

Mooi stukje van de dominee. Bemoedigend ook! Voor de gelovige zijn aanvallen op het geloof een manier om het geloof te versterken. Zo helpt God de zijnen om steeds meer vlees af te leggen en steeds meer afhankelijk te zijn van Hem.

Bedankt voor het delen, Schelpje!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2014 15:34

schelpje3 schreef:Is dit een belangstellende vraag?
Ja.
In de gelijkenis uit Matth. 13 kun je vier categorieën waar nemen
1 zaad bij den weg
2 zaad op steenachtige plaatsen
3 zaad viel in de doornen
4 zaad viel in de goede aarde
Mijn vraag is dus eerst aan jou: In welke categorie deel jij jezelf in.
Geen orkaan kracht dus. :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 15:34

Een kenmerk van tijdgeloof is toch juist dat het de bestrijding niet doorstaat?

Mat. 13 v. 20-21:
''Maar bij wie op de steenachtige grond gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en dat meteen met vreugde ontvangt. Hij heeft echter geen wortel in zichzelf, maar hij is iemand van het ogenblik; en als er verdrukking of vervolging komt omwille van het Woord, struikelt hij meteen.''

Hoe moeten de tijdgelovigen openbaar komen als er geen beproeving is? De Schrift spreekt toch niet voor niets over ´de beproefde rest´ als het om het ware volk Sions gaat? Niet omdat ze als enige beproeft zijn, maar omdat ze de enige (rest) is die de beproeving doorstaat. Volgens mij komt het vuur over allen. Over sommigen tot loutering en anderen tot vertering.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2014 15:56

Jvslooten schreef:Een kenmerk van tijdgeloof is toch juist dat het de bestrijding niet doorstaat?

Bij de Ger. Gem. (bijvoorbeeld de Ger.Gem. van Alblasserdam: http://www.gergemalblasserdam.nl/vragen ... ten-geloof ) hebben ze nog een gedeelte bij de Bijbel gevoegd, zeg maar bij /boven de uitleg die Jezus Christus zelf gegeven heeft, namelijk:
Bijbel: 1 zaad bij den weg <> G.G. 1 historisch geloof,
Bijbel: 2 zaad op steenachtige plaatsen <> G.G. 2 tijdgeloof
Bijbel: 3 zaad viel in de doornen <> G.G. 3 wondergeloof
Bijbel: 4 zaad viel in de goede aarde <> G.G. 4 zaligmakend geloof
Voor uitleg zie de link.

Misschien is schelpje3 hier door beïnvloed? :roll: omdat zij vraag over een 'tijdgeloof'.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 16:05

benefietdiner schreef:Bij de Ger. Gem. (bijvoorbeeld de Ger.Gem. van Alblasserdam: http://www.gergemalblasserdam.nl/vragen ... ten-geloof ) hebben ze nog een gedeelte bij de Bijbel gevoegd, zeg maar bij /boven de uitleg die Jezus Christus zelf gegeven heeft, namelijk:
Voor uitleg zie de link.

Misschien is schelpje3 hier door beïnvloed? :roll: omdat zij vraag over een 'tijdgeloof'.

Volgens mij kun je de weg, de steenachtige plaats, de doornen en de goede aarde niet een op een overzetten als historisch-, tijd-, wonder- en zaligmakend- geloof, maar dat neemt niet weg dat de heilige Schrift op andere plaatsen wel degelijk deze vier ´geloven´ leert. Dat staat niet alleen in gereformeerde-gemeente-bijbels hoor. Dat staat in iedere bijbel.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2014 16:07

Jvslooten schreef:Dat staat in iedere bijbel.

Waar bijvoorbeeld ?
Er staat in de link naar Alblasserdam heel duidelijk: In gemeenten van andere kerken hoor je hier niet over.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 16:14

benefietdiner schreef:Bij de Ger. Gem. (bijvoorbeeld de Ger.Gem. van Alblasserdam: http://www.gergemalblasserdam.nl/vragen ... ten-geloof ) hebben ze nog een gedeelte bij de Bijbel gevoegd, zeg maar bij /boven de uitleg die Jezus Christus zelf gegeven heeft, namelijk:
Voor uitleg zie de link.

Ik ben niet beïnvloed, ik las deze vraag en vond het een interessant discussie item.
En ik hoef niet van iedereen te weten in welke categorie ze zichzelf indelen. Ik wilde alleen weten in hoeverre dit nu bekend is en of je dit erkent dat het bestaat.
Want het is Bijbels immers?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 16:16

benefietdiner schreef:Waar bijvoorbeeld ?
Er staat in de link naar Alblasserdam heel duidelijk: In gemeenten van andere kerken hoor je hier niet over.

Tuurlijk hoor je hier in de andere kerken wel over, wie kent niet de gelijkenis van het huis op het zand en de rots, de dwaze bouwer. Ook andere gelijkenissen gaan over de verschillende typen geloof, de dwaze en wijze maagden!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 16:20

benefietdiner schreef:Waar bijvoorbeeld ?

Ik kan me haast niet voorstellen dat je ze zelf niet kent.. maar ik zoek overal wel één voorbeeld van op voor je.

Historisch geloof - het geloof in God en/of Zijn Woord zonder deel te hebben aan Christus
''Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.''
(Hand. 26:27-28)

Tijdgeloof - geloof wat bij beproeving geen wortel blijkt te hebben
''Maar bij wie op de steenachtige grond gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en dat meteen met vreugde ontvangt. Hij heeft echter geen wortel in zichzelf, maar hij is iemand van het ogenblik; en als er verdrukking of vervolging komt omwille van het Woord, struikelt hij meteen.'' (Mat. 13:20-21)

Wondergeloof - mensen die geloven dat God wonderen doet en soms zelf ook wonderen voortbrengen, zonder echter van Christus gekend te zijn
''Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!''
(Mat. 7:21-23)

Zaligmakend geloof - het geloof wat tot zaligheid is
''En zalig is zij, die geloofd heeft; want de dingen, die haar van den Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden.'' (Luk. 1:45)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2014 17:29

Jvslooten schreef:Historisch geloof - het geloof in God en/of Zijn Woord zonder deel te hebben aan Christus
''Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.''
(Hand. 26:27-28)

Tijdgeloof - geloof wat bij beproeving geen wortel blijkt te hebben
''Maar bij wie op de steenachtige grond gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en dat meteen met vreugde ontvangt. Hij heeft echter geen wortel in zichzelf, maar hij is iemand van het ogenblik; en als er verdrukking of vervolging komt omwille van het Woord, struikelt hij meteen.'' (Mat. 13:20-21)

Wondergeloof - mensen die geloven dat God wonderen doet en soms zelf ook wonderen voortbrengen, zonder echter van Christus gekend te zijn
''Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!''
(Mat. 7:21-23)

Zaligmakend geloof - het geloof wat tot zaligheid is
''En zalig is zij, die geloofd heeft; want de dingen, die haar van den Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden.'' (Luk. 1:45)

De vraag van schelpje3 in de topistart ging expliciet over ‘tijdgeloof’ en of dat ook bestreden kan worden t.o.v. waar geloof.
De verwarring komt gelijk al met het woord ‘tijd-geloof’.
Want ‘tijd’ en ‘geloof’ past / hoort niet bij elkaar.
Dat kun je ook zien aan jou toepassing uit de Bijbel, je kunt de drie ‘Historisch, tijd en wondergeloof’ omgekeerd evenredig toepassen op de Bijbelplaatsen die je citeer.
Vandaar dat er velen zeggen geloof is geloof (welke schelpje3 in de topicstart aanhaal).
Er is dus maar één soort geloof en dat is het zaligmakende geloof en dan moet dat woord ‘zaligmakend’ er niet voor want dat is dubbel op.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 19:09

Er is inderdaad maar één christelijk geloof. Deze staat beschreven in antwoord 21 van Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Het tijdgeloof staat ook nader omschreven in artikel 9 van de Dordtse Leerregels Hfdst 3/4.

Terug naar “Archief”