De opmars van de Islam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 09:54

Wat is de ware islam, in dit geval. Er zijn nogal wat stromingen en een paar fanatieke niet-moslims die vinden dat wat zij roepen over de islam de ware islam is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2014 10:06

Dat is een goede vraag. Een vraag die uitnodigt tot veel studie.
Als ik die imam Elforkani lees, dan komt de gewelddadige islam neer op het verkeerd interpreteren van teksten. Een erg herkenbaar verschijnsel, waar menig christen overigens ook toe geneigd is met zijn Bijbel. (Vandaar dat ik bij bijbelstudie ook graag commentaren van experts raadpleeg.)

Als het gaat om de vraag 'wat is waarheid', dan geloof ik beslist dat de waarheid bestaat, maar dat de waarheid nogal eens niet zo gemakkelijk te pakken te krijgen is voor ons. De islam is een andere godsdienst dan het christendom, dus dan spelen er ook allerlei voorvragen. Zoals: zit er een bepaalde consistente logica achter de koran en de islam? In de Bijbel heb je zoiets als de heilsgeschiedenis, een doorgaande lijn door de Bijbel heen, die houvast geeft. (Al denkt onze koning daar blijkbaar ook alweer anders over, zie einde dit artikel.) Maar de islam kent geen heilsgeschiedenis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 10:14

Ik vind de Koran een dikke variant van het boek Spreuken. Er zit weinig lijn in en dat leest erg irritant, moet ik zeggen. Als je alle theo- en allahlogie weglaat, zie je wel dat beide godsdiensten een redelijk gemeenschappelijke vorm van moraliteit kennen: het zich bekommeren om de armen bijvoorbeeld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor ineke-kitty » 29 aug 2014 11:21

Het dringt blijkbaar nog steeds niet door dat de Bijbel van geheel andere orde is dan wat de Koran leert.

Christus Jezus roept nergens op tot vernietiging/ uitmoorden/verkrachten/martelen/onthoofding of andere beestachtige methoden om mensen te onderwerpen aan Zijn Heilsboodschap, in tegenstelling tot die fijne "profeet" Mohammed en zijn valse god Allah.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 11:31

ineke-kitty schreef:Het dringt blijkbaar nog steeds niet door dat de Bijbel van geheel andere orde is dan wat de Koran leert.

Christus Jezus roept nergens op tot vernietiging/ uitmoorden/verkrachten/martelen/onthoofding of andere beestachtige methoden om mensen te onderwerpen aan Zijn Heilsboodschap, in tegenstelling tot die fijne "profeet" Mohammed en zijn valse god Allah.


Heeft u ook nog iets nieuws te melden, mevrouw ?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor elbert » 29 aug 2014 12:24

Optimatus schreef:Wat is de ware islam, in dit geval. Er zijn nogal wat stromingen en een paar fanatieke niet-moslims die vinden dat wat zij roepen over de islam de ware islam is.
Misschien een leestip: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... niet.dhtml
,,Tussen islam en islamisme bestaat alleen een gradueel verschil. Het islamisme zit in de islam als het kuiken in het ei."

,,Er is geen goede en slechte islam, zoals er ook geen gematigde islam bestaat. Gematigde moslims bestaan wel:, dat zijn degenen die een deel van hun geloof links laten liggen.’’
Die gematigde moslims zijn dan ook degenen die door hun fundamentalistische broeders worden opgeroepen om eens wat consequenter te zijn. En die fundamentalisten hebben dan nog een punt ook, helaas. Tegelijkertijd verklaart dit ook waarom gematigde moslims zo weinig corrigerende kritiek hebben op de fundamentalisten: want daarmee laden ze de verdenking op zich dat ze de islam verloochenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 12:25

Staat er niet in het Oude Testament "Verdelg Amalek" en ander fris bloedvergieten?

Delen van het OT worden te pas en te onpas voor geldig dan wel niet geldig verklaard, net hoe het iemand uitkomt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2014 13:22

ineke-kitty schreef:Het dringt blijkbaar nog steeds niet door dat de Bijbel van geheel andere orde is dan wat de Koran leert.

Jawel hoor, bij mij wel.

elbert schreef:Misschien een leestip: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... niet.dhtml

Dat spreekt inderdaad wel duidelijke taal!

Dit verwoordt wel mooi, zoals ik de dingen ook aanvoel:
    "Het klopt dus eenvoudig niet om te zeggen dat het islamisme niets te maken heeft met de islam. ... De islamist is net zo goed moslim als de mysticus, omdat beiden zich beroepen op deze twee fundamenten."
Vooral die eerste uitspraak is wel erg pragmatisch, maar daarmee ook bijzonder weinig waarheidsgetrouw of doordacht.
Ik vind het ook opvallend, hoe wijdverspreid de gewelddadige islam is. Daar waar je islam hebt, heb je jihadisten. De taliban, ISIS, Hamas, Boko Haram, om eens wat organisaties te noemen zo door de hele islamitische wereld heen. Dat staat mij van andere godsdiensten toch werkelijk zo niet bij, en dat is opvallend!
Eveneens is het natuurlijk verdacht dat het in de islam zo stil is over IS. Je hoort wel iets, maar een spotprent als dit is toch maar bedacht, en ongetwijfeld niet zonder reden.

Optimatus schreef:Staat er niet in het Oude Testament "Verdelg Amalek" en ander fris bloedvergieten?

Jazeker, in Deuteronomium 25:17-19. :D Nou moet je uiteraard niet vergeten dat daar de geschiedenis van Exodus 17 aan vooraf gaat. Daar wordt trouwens ook aan herinnerd in Deuteronomium 25.
Deuteronomium 7 is ook wel een mooie.
Toch denk ik dat dit een andere plek in de Bijbel heeft dan de geweldsteksten in de koran. Die in de koran zijn veel algemener qua strekking, meer voor het nu. Ik zou geen bijbelse tekst weten die ons vandaag oproept tot geweld en wreedheid.

Optimatus schreef:Delen van het OT worden te pas en te onpas voor geldig dan wel niet geldig verklaard, net hoe het iemand uitkomt.

Daar zijn natuurlijk wel regels voor. Zoiets als Handelingen 10/11 heeft wel iets te zeggen. Of denk aan hoe Jezus sprak in de Bergrede "U hebt gehoord... maar Ik zeg u...", wat inhoudt dat Hij met goddelijk gezag spreekt!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor salty » 29 aug 2014 15:43

Ja dan kun je al met de zondvloed beginnen.dat was ook al zo wreed tegen over de babies en oude mensen...Er bestaat al sinds genesis oorlog tussen het Woord van YHWH en de vijanden daarvan.
Amalek was een broedervolk van Het volk van Israel, ze wisten van De belofte van God maar kozen ervoor te haten.ze hadden beter moeten weten. GODS GENADE is er nog steeds voor iedereen die Zijn Naam aanroept.
Exodus17:14 _16 Hij zal de gedachtenis van Amalek geheel van De aarde uitroeien.......in Zijn tijd
Ook de profetie van BelAm in Numeri 24:20 dat zijn waarschuwingen voor alle volken om juist HET WOORD VAN GOD te gaan volgen.dmv het Nieuwe Verbond door het bloed van Jezus Yeshua____God de Redder.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 16:09

Er staat in de Bijbel ook: "Gij zult niet doodslaan." Misschien iets om te onthouden.
Het schijnt ook in de Koran te staan. Misschien voor de lezers van de Koran ook iets om te onthouden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2014 16:34

Optimatus schreef:Er staat in de Bijbel ook: "Gij zult niet doodslaan." Misschien iets om te onthouden.

Ik heb dan ook uit principe geen vliegenmepper in huis. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 16:45

Optimatus schreef:Er staat in de Bijbel ook: "Gij zult niet doodslaan." Misschien iets om te onthouden.
Het schijnt ook in de Koran te staan. Misschien voor de lezers van de Koran ook iets om te onthouden.


Ach, de preciese reikwijdte van dat gebod verandert door de tijd nog wel eens, zeker in tijden van oorlog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 16:47

In elk geval worden geboden te pas en te onpas geldig dan wel ongeldig verklaard, net hoe het iemand uitkomt. Tragisch.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 16:54

Maar laten we eerlijk zijn, we doen het uiteindelijk allemaal. Ik ken niet veel mensen die zich laten vermoorden in plaats van terug te vechten - of mensen die het strijden tegen een invasie-leger afkeuren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 18:12

ineke-kitty schreef:Het dringt blijkbaar nog steeds niet door dat de Bijbel van geheel andere orde is dan wat de Koran leert.

Christus Jezus roept nergens op tot vernietiging/ uitmoorden/verkrachten/martelen/onthoofding of andere beestachtige methoden om mensen te onderwerpen aan Zijn Heilsboodschap, in tegenstelling tot die fijne "profeet" Mohammed en zijn valse god Allah.


Uiteraard is ISIS iets om bang van te zijn maar ik moet er ook niet aan denken dat uw ideeën "gemeengoed" gaan worden onder de christenen.
Ook dat is een angstig beeld.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten