De eed en de belofte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

De eed en de belofte

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 11:40

N.a.v. dit bericht:
Een Haags gemeenteraadslid dat Allah wilde aanroepen bij het afleggen van zijn ambtseed, is door burgemeester Van Aartsen teruggefloten.

Bij de installatie van de nieuwe raad eindigde Hasan Küçük van de Islam-Democraten in eerste instantie zijn eed met "Zo waarlijk helpe mij Allah".

"U weet dat de tekst anders luidt", zei Van Aartsen, waarna Kücük alsnog afsloot met het gebruikelijke "Zo waarlijk helpe mij God almachtig". Naast het aanroepen van God mogen raadslieden ook kiezen voor de formulering "Dat verklaar en beloof ik".

Tegen De Telegraaf zegt Küçük dat hij een statement wilde maken. "Het is niet meer van deze tijd. Het moet worden opengelaten."

De twee andere moslims in de gemeenteraad, onder wie een partijgenoot van Küçük, hielden zich wel aan de traditionele formulering van de eed.

In veel gemeenten zijn de afgelopen dag de nieuwe raden geïnstalleerd die vorige week woensdag werden gekozen.
NOS.nl

Gaat het in dit land die kant op, we mogen toch hopen van niet!
Dat betekent dat de grondwet gewijzigd moet worden.
Ik vind dit nogal ernstig, wat deze meneer probeerde.

Faramir

Re: De eed en de belofte

Berichtdoor Faramir » 28 mar 2014 12:03

Ik zou niet weten waarom iemand niet op Allah zou mogen zweren. De wet moet dus maar worden aangepast.

In alles tracht Nederland seculier te zijn en niet de discrimineren. Zweren op Allah, je schoonmoeder, het appelgebakje van de AH of op het graf van je overgrootouders kan wat mij betreft allemaan. Een ieder moet maar zelf weten waar hij/zij op zweert.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 12:06

Faramir schreef:Ik zou niet weten waarom iemand niet op Allah zou mogen zweren. De wet moet dus maar worden aangepast.

In alles tracht Nederland seculier te zijn en niet de discrimineren. Zweren op Allah, je schoonmoeder, het appelgebakje van de AH of op het graf van je overgrootouders kan wat mij betreft allemaan. Een ieder moet maar zelf weten waar hij/zij op zweert.

Ja slim, zweren op een appelgebakje. Een week later is het appelgebakje over de houdbaarheidsdatum en is de eed dus waardeloos. Kun je opnieuw de eed af leggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mar 2014 12:09

Jvslooten schreef:Ja slim, zweren op een appelgebakje. Een week later is het appelgebakje over de houdbaarheidsdatum en is de eed dus waardeloos. Kun je opnieuw de eed af leggen.

Gezien wat men allemaal uitvreet met of zonder eed is die toch al compleet waardeloos.
Maar een eed op een appelgebakje gaat natuurlijk over het type appelgebakje en niet die ene die toevallig op dat moment in de winkel ligt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 12:12

Faramir schreef:Gezien wat men allemaal uitvreet met of zonder eed is die toch al compleet waardeloos.
Maar een eed op een appelgebakje gaat natuurlijk over het type appelgebakje en niet die ene die toevallig op dat moment in de winkel ligt.

Oh, ik dacht dat het allemaal niks uitmaakte. En als dat type appelgebakje uit de handel wordt genomen? Of wat als je schoonmoeder, waar je net op gezworen hebt, een week later komt te overlijden?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mar 2014 12:17

Jvslooten schreef:Oh, ik dacht dat het allemaal niks uitmaakte. En als dat type appelgebakje uit de handel wordt genomen? Of wat als je schoonmoeder, waar je net op gezworen hebt, een week later komt te overlijden?

Het maakt allemaal in der daad geen drol uit. Hou er dus maar rekening mee dat dit binnenkort aangepast wordt zodat ook op Allah of wat dan ook gezworen kan worden. Of dat men het zweren helemaal schrapt, dat kan natuurlijk ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 13:24

In hoeverre is het logisch of handig om mensen (of het nu moslims en atheïsten zijn) om te zweren bij God Almachtig in wie ze niet geloven? Heeft dat dan wel enige meerwaarde? Het lijkt vooral nog een traditionele formaliteit te zijn voor velen. Dan is er volgens mij ook de optie om te zeggen: "Dat beloof ik" ipv "zo waarlijk helpe mij God almachtig". Dat lijkt me dan niet zo vreemd, hoewel ik zou willen dat iedereen in Hem zou geloven en dat tweede zou zeggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mar 2014 14:01

schelpje3 schreef:Bij de installatie van de nieuwe raad eindigde Hasan Küçük van de Islam-Democraten in eerste instantie zijn eed met "Zo waarlijk helpe mij Allah".

"U weet dat de tekst anders luidt", zei Van Aartsen, waarna Kücük alsnog afsloot met het gebruikelijke "Zo waarlijk helpe mij God almachtig".

Deze meneer Hasan probeert en statement te maken.

Allah is het Arabische woord voor God in monotheïstische zin.

Het woord is verwant aan het Hebreeuwse Elōhîm.

Het is heel goed mogelijk te zeggen "zo waarlijk helpe mij God almachtig" en daarmee Allah te bedoelen.

In westerse talen zoals het Nederlands wordt de term Allah met name gebruikt als naar God verwezen wordt in de context van de islam. In moslimlanden met een christelijke minderheid gebruiken christenen ook het woord 'Allah' of 'cenab-i-allah' voor God. Ook Arabisch sprekende joden gebruiken het woord 'Allah'. Op Malta, waar een op het Arabisch gebaseerde taal (Maltees) wordt gesproken, gebruiken de katholieken eveneens Allah (maar dan geschreven als Alla).

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2014 14:44

schelpje3 schreef:Gaat het in dit land die kant op, we mogen toch hopen van niet!
Dat betekent dat de grondwet gewijzigd moet worden.
Ik vind dit nogal ernstig, wat deze meneer probeerde.

Bij mij kwam deze man in gedachten:

Afbeelding

maar dat mag natuurlijk niet van velen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 14:47

Het is wel koren op zijn molen!
En in dit geval heeft hij wel een punt!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2014 15:27

Nederland is, jammer genoeg, een seculiere staat geworden. Het christendom brokkelt hoe langer hoe meer af. Daarbij hoort geen officiële eed met een beroep op God, Allah of wat voor entiteit dan ook. Gewoon een belofte, waarvan de schending strafbaar is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 15:29

Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.
Matth. 5 vs 37

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 mar 2014 19:26

5 jaar geleden werd mijn jongste zoon beedigd als advocaat en mocht kiezen tussen "Zo waarlijk helpe mij God almachtig" en "dat beloof ik".

Hij heeft voor het eerste gekozen, omdat hij gelooft dat God hem in zijn taak als strafpleiter daadwerkelijk zal 'helpen'.
Er werden die dag 10 advocaten beedigd, en de rest koos voor de tweede mogelijkheid.

Ik denk als je niet in God gelooft, die tweede mogelijkheid een prima oplossing is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mar 2014 19:39

ineke-kitty schreef:
Ik denk als je niet in God gelooft, die tweede mogelijkheid een prima oplossing is.

Er is geen derde oplossing :D

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 apr 2014 15:53

mealybug schreef:Niets is zo veranderlijk als een mens.
Ook daarom zou ik nooit zweren.
Gij die meent te staan......

Maar stel dat je bijv. een keer als getuige in een rechtbank zou moeten optreden, zou je dan voor de belofte kiezen? Wat maakt dat dan voor verschil qua resultaat? Als je vervolgens onder ede (want zo heet het hoe dan ook) niet de waarheid zegt, is dat -ook na het afleggen van de belofte- meineed...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”