Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Als er één dominee ruimdenkend is en altijd nuanceert, is het ds. Vergunst wel.
Sorry S.A., maar ik kan geen echt kwetsende toon in het antwoord ontdekken.
Hij constateert een feit, zo is het toch ook?
Maar wat kwetst jou dan precies, kun je dat uitleggen?
Ik kan me voorstellen dat je wel moet wennen aan de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt als je opgegroeid ben in een veel behoudender kerkverband. Toch hoop ik dat je niet kunt wennen aan een kerk waar de diepgang in de prediking en de ernst in de eredienst ontbreekt.
janneke7337 schreef:Hij formuleerd het een beetje ongelukkig, maar hij zegt ook:
Als dat gemist wordt, dan zou ik daar niet blijven.
Dus hij zegt niet dat het per definitie gemist wordt binnen de GKV.
En net als bij meerdere kerkverbanden zullen er ook wel voorbeelden zijn met alleen een fijn sfeertje, en ALS dat zo is, is het niet goed.
StillAwake schreef:Omgekeerd: in hoeverre kan een kerkgenootschap waar dan blijkbaar wél de ware leer verkondigd wordt, maar de sfeer niet goed is gerekend worden onder de noemer: "gemeenschap der heiligen"?
janneke7337 schreef:De PKN kent ook uitwassen, zie maar aan ds ter Linde en die andere ds waar ik zo de naam niet meer van weet die het bestaan van God ontkennen.
janneke7337 schreef:Zijn die gemeenten ook inbegrepen in de gemeenschap der heiligen?
Ik denk dat het wel kan ja.
Een paar rotte appels hoeven nog niet meteen alle appels in de zak te begiftigen en de hele zak rot te maken, al zal de geur niet heel fris zijn bij het openen van de zak, maar als je verder kijkt zijn de goede appels nog prima te eten, en nog lekker ook...
Volgens mij steekt de gemeenschap der heiligen wel een spade dieper dan een gezellig sfeertje...StillAwake schreef:Is er bij een verziekte sfeer dan sprake van "Gemeenschap der Heiligen"? voor mijn gevoel niet, hoewel dit losstaat van het zielenheil van de individuele leden van een dergelijke gemeente.
StillAwake schreef:Is er bij een verziekte sfeer dan sprake van "Gemeenschap der Heiligen"? voor mijn gevoel niet, hoewel dit losstaat van het zielenheil van de individuele leden van een dergelijke gemeente.
Jvslooten schreef:Volgens mij steekt de gemeenschap der heiligen wel een spade dieper dan een gezellig sfeertje...
StillAwake schreef:De suggestie dat dit kerkgenootschap een kerk is waarin "de diepgang in de prediking en de ernst in de eredienst ontbreekt" ligt er duimendik bovenop...
schelpje3 schreef:Van zijn kant af, is dat misschien wel zo. Jij zegt toch ook soms minder leuke dingen over de rechts reformatorische kerken? Zeg maar gerust hard.
Maar ik voel me dan niet gekwetst, waarom zou ik?
* reactie verwijderd door Refoweb *
Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.
schelpje3 schreef:En het zou kunnen dat er geen gemeenschap der heiligen is. Een kerkelijke gemeente kan als los zand aan elkaar hangen bijvoorbeeld, of de prediking is zo geesteloos en oppervlakkig, dat de gemeente ook in een slaap sukkelt.
Over het algemeen vind ik dat er veel te veel aandacht is voor allerlei uiterlijke zaken, de vernieuwing.
We moeten ons meer druk maken over het Woord dat gebracht wordt.
schelpje3 schreef:Ik had die reactie vluchtig gelezen en dacht: ik kijk zometeen nog wel, maar dat kan dus niet meer.![]()
Nee logisch dat deze verwijderd is, het is geen discussiemogelijkheid, maar reageren mag alleen als je een waardevolle toevoeging hebt.
Dominee kan hier nl. niet op reageren en als je het niet met hem eens bent, moet je hem persoonlijk benaderen.
Ik begrijp trouwens niet zo goed waarom je een dergelijke vraag stelt.
Dit zijn vragen die je met je eigen k.r. moet oplossen.
Dominee, wat vindt u ervan, mag een kerstboom in de kerk nu wel of niet?
Dan kun je op je klompen aanvoelen dat een GerGem predikant die kerstboom gaat afkeuren.
Zo ook met het drumstel, ik moet er trouwens ook niet aan denken.
Een orgel staat in de bijbel en een drumstel niet.StillAwake schreef:Ik moet ook niet aan een kerstboom denken (en die zal er in onze kerk dan ook niet inkomen), maar het principiële verschil tussen een drumstel (muziekinstrument) en een orgel (muziekinstrument) ontgaat me ten ene male.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten