Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

Berichtdoor Teus » 20 mar 2014 16:20

Hier een stukje uit het schrijven van ds.Smytegelt in een post geplaatst door Schelpje.
Ik hoop dat ik het niet begrijp, gruwelijke en schokkende bewoordingen zoals ik het lees.

God de Heere dit merkende, en het al lang te voren gezien hebbende, heeft Zich over sommigen ontfermd; Hij heeft in Zijnen raad vastgesteld, dat Hij sommigen verkiezen zou, en tot vaten der eere stellen. Daar heeft God de Vader eene onderhandeling met den Zoon, en met den Heiligen Geest. De Vader zeide: Ik wil Mij aan sommigen van die gevallen mensen verheerlijken, door hen te verkiezen en genade te geven. De Zoon zeide: Ik neem op Mij de uitverkorenen te redden. De Vader zeide: Ik beloof het, dat Ik ze dan aan u tot Uwe onderdanen geven zal. Ik ben daarmede tevreden, zeide de Zoon, of ze arm of rijk, edel of onedel zijn, daar vraag Ik niet naar. Daarop komt de Geest, en zegt: Dat zal Ik ontdekken, daar zal ik ontdekking van geven aan de duivelen en mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 16:33

Ik hoop dat ik het niet begrijp, gruwelijke en schokkende bewoordingen zoals ik het lees.
Kortom, je begrijpt het niet. Kun je uitleggen wat je precies niet begrijpt?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 16:39

Als je bedoeld, of God Zich aan sommigen -door verkiezing- wil verheerlijken, dan geef ik je graag als leestip 1 Petrus 2 mee, waarbij je vooral moet letten op de tweede helft van vers 12.

Als je bedoeld, of God zich over sommigen -door verkiezing- ontfermt, dan geef ik je graag als leestip 1 Petrus 2 mee, waarbij je vooral moet letten op de verzen 9 en 10.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 20 mar 2014 22:31

Jij bedoelt is met een t. :!: :!: :D

h.g. Learsi

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 20 mar 2014 22:58

Teus schreef:Hier een stukje uit het schrijven van ds.Smytegelt in een post geplaatst door Schelpje.

God de Heere dit merkende, en het al lang te voren gezien hebbende, heeft Zich over sommigen ontfermd; Hij heeft in Zijnen raad vastgesteld, dat Hij sommigen verkiezen zou, en tot vaten der eere stellen. Daar heeft God de Vader eene onderhandeling met den Zoon, en met den Heiligen Geest. De Vader zeide: Ik wil Mij aan sommigen van die gevallen mensen verheerlijken, door hen te verkiezen en genade te geven. De Zoon zeide: Ik neem op Mij de uitverkorenen te redden. De Vader zeide: Ik beloof het, dat Ik ze dan aan u tot Uwe onderdanen geven zal. Ik ben daarmede tevreden, zeide de Zoon, of ze arm of rijk, edel of onedel zijn, daar vraag Ik niet naar. Daarop komt de Geest, en zegt: Dat zal Ik ontdekken, daar zal ik ontdekking van geven aan de duivelen en mensen.
Dit is een goede samenvatting van het diepste gereformeerde denken.
"Een libelle zweeft over het water..."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 23:30

learsi schreef:Jij bedoelt is met een t. :!: :!: :D

h.g. Learsi

Excuses! Verder nog op- of aanmerkingen? :D

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 01:34

Over die uitverkiezing zelf is reeds genoeg gesproken.
Het is een handvat voor dergelijke mensen dat als ze niet wedergeboren worden, God de schuld kunnen geven, daar lijkt het op. Zoals het geïnterpreteerd wordt is het een leugen.
Dus daar wil ik het niet over hebben.

http://www.maranathakerk.nu/erediensten ... 12-16-1700

Hier wordt het zeer duidelijk uitgelegd hoe het bedoeld is.

Wat er wel gesteld wordt is echt erg. Onbegrijpelijk dat mensen dit durven te beweren en dat er zogenaamde aanhangers zijn die dit geloven en zelfs deze dominee toeschrijft door de Heilige Geest geïnspireerd te zijn.
Het is gewoon niet waar, werkelijk gelogen. Ik kan hier niet over uit.
Gods onmetelijke Liefde jegens alle mensen, Zijn bemoeienissen met mensen, Zijn Liefde, Genade en de gave van Zijn Zoon. Zijn onuitsprekelijke verlangen dat alle mensen tot Hem komen. Zijn oneindige geduld dat een ieder zich bekeerd, het wordt gewoon veracht, God wordt niet serieus genomen. Zo´n Almachtig Heilig God die zich wil vernederen om tot mensen te komen om ze het beste te geven, men gaat echt tegen Hem in!

Ik zal het anders vertellen.
God hield van alle mensen al voordat ze geboren waren. Joh 3,16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Op een tijd zei Hij ‘laat ons mensen maken” Gen 1,26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis. Hij hield zoveel van ons dat Hij wilde dat iedereen in de Hemel komt 2 Petr 3,9De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. maar Hij wist dat we ernstig zouden zondigen. God kan niet met die zonden omgaan die wij zouden doen, daar is Hij te Heilig voor. Ook kan Hij ze door Zijn Heiligheid niet door de vingers zien. Hij wilde ze ons mensen vergeven maar dat is voor God niet genoeg, er moet voor betaald worden. Ze moesten weg zijn. Micha 7,19 19 Hij zal Zich weer over ons ontfermen,Hij zal onze ongerechtigheden vertrappen, ja, U zult al hun zonden werpen in de diepten van de zee.
God wist ook dat wij daar niet aan konden voldoen, eigenlijk had God een probleem. Hij wilde ons door Zijn onbeschrijflijke Liefde bij Zich hebben maar wij zaten zo onder de zonden dat Hij daardoor ons niet kon accepteren. Er was een oplossing, Zijn enig geboren Zoon was de Enige die kon betalen. Door Gods onmetelijke Liefde jegens ons was Hij Bereidt Zijn Zoon te laten sterven om ons bij zich te krijgen. Joh 3,16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Toen zei de Zoon “Ik kom om Uw wil te doen Vader, Ik zal betalen”. Toen zei God “als je dat doet, mag je ze allemaal hebben en ze zullen aan Jou gehoorzaam zijn. Degenen die in jou geloven zullen je Eeuwig Loven en Prijzen.

Openb.7,9 Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand.
Niet echt enkele.

Hand 17,30 God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren,
Zou God dit zeggen als Hij van te voren zegt dat er maar enkele zalig worden?

Rom. 5,18 Zoals dus door één overtreding de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven.
Dit is Evangelie.

Rom. 1,5 Door Hem hebben wij genade en het apostelschap ontvangen tot geloofsgehoorzaamheid onder alle heidenen, ter wille van Zijn Naam,

Tit 2,11 Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen,
Dus toch niet aan sommige.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mar 2014 06:34

Jvslooten schreef:Als je bedoeld, of God Zich aan sommigen -door verkiezing- wil verheerlijken, dan geef ik je graag als leestip 1 Petrus 2 mee, waarbij je vooral moet letten op de tweede helft van vers 12.

Als je bedoeld, of God zich over sommigen -door verkiezing- ontfermt, dan geef ik je graag als leestip 1 Petrus 2 mee, waarbij je vooral moet letten op de verzen 9 en 10.

Aardig geprobeerd.
Als jer bovenstaande verzen nu eens goed leest, zie je dat , vooral in vers 10, wordt gerefereerd naar de heidenen, die eerst geen VOLK waren, maar nu wel, omdat de definitie van Gods volk'' nu bepaald wordt door degenen , die geloven
Vers 7: U dan die gelooft, is Hij dierbaar.

Keer op keer, ook in Rom 9 proberen sommigen een persoonlijke uitverkiezing te leren, waar het echter gaat om de uitverkiezing der heidenen ( in tegenstelling tot de israelieten die destijds uitverkoren waren om Gods Volk te zijn,) die worden in deze welaangename tijd geroepen.
ALLEN, staat er toch?
Overal waar Teus God's Woord aanhaalt , en waar ''allen'' staat, daat maak jij even ''sommigen'' van.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 mar 2014 10:23

Teus schreef:Over die uitverkiezing zelf is reeds genoeg gesproken.
Het is een handvat voor dergelijke mensen dat als ze niet wedergeboren worden, God de schuld kunnen geven, daar lijkt het op. Zoals het geïnterpreteerd wordt is het een leugen.
Dus daar wil ik het niet over hebben.

Dergelijke mensen, deze dergelijke mensen zijn net als jij schepselen van de Heere Die jij zo zegt te dienen dus een beetje vriendelijker mag het wel.. :(

Verder is het niet waar. Dergelijke mensen om maar met jouw woorden te spreken geven God nergens de schuld van. Als je namelijk verloren gaat is het je eigen schuld.

Dat is fijn discussiëren met iemand die het bij voorbaat al ergens niet over wil hebben :shock: Ben je snel uitgepraat :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 10:26

Teus schreef:Over die uitverkiezing zelf is reeds genoeg gesproken.
Het is een handvat voor dergelijke mensen dat als ze niet wedergeboren worden, God de schuld kunnen geven, daar lijkt het op.

Dat zegt dan al genoeg over het geloofsleven, als dat er is, van die mensen!
Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.
Want dat betekent dat je het dan beter weet en niet wil bukken onder Zijn Wil.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 10:35

schelpje3 schreef:Dat zegt dan al genoeg over het geloofsleven, als dat er is, van die mensen!
Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.
Want dat betekent dat je het dan beter weet en niet wil bukken onder Zijn Wil.
Welnee joh, er staat niet 'wie in de Goddelijke uitverkiezing en soevereiniteit gelooft is Mijn vriend (dus behouden) maar wie in Mij (Jezus) gelooft zal niet verloren gaan.
Als je in Jezus gelooft en je zou een aantal dingen, waaronder uitverkiezing, verkeerd begrijpen, dan ben je geen vijand die niet wil bukken onder zijn wil.
Wat een merkwaardige conclusie, waar baseer je dat op?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 10:48

naamloos schreef:Welnee joh, er staat niet 'wie in de Goddelijke uitverkiezing en soevereiniteit gelooft is Mijn vriend (dus behouden) maar wie in Mij (Jezus) gelooft zal niet verloren gaan.
Als je in Jezus gelooft en je zou een aantal dingen, waaronder uitverkiezing, verkeerd begrijpen, dan ben je geen vijand die niet wil bukken onder zijn wil.
Wat een merkwaardige conclusie, waar baseer je dat op?

Het gaat niet alleen om Jezus!
En als iemand waarlijk bekeerd is, zal God zich aan diegene in alle volheid openbaren, dus dat verkeerde begrip is dan snel over.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 10:57

schelpje3 schreef:Het gaat niet alleen om Jezus!
En als iemand waarlijk bekeerd is, zal God zich aan diegene in alle volheid openbaren, dus dat verkeerde begrip is dan snel over.
Grapje zeker :?:
Er wordt over zoveel onderwerpen verschillend gedacht. Laatst hoorde ik dat er 40.000 verschillende stromingen zijn.
Wat een geluk als je toevallig juist in die enige ware kerk geboren bent, die de volle waarheid kent.

Het gaat om Jezus, en dat je Hem volgt. De vruchten zeg maar.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mar 2014 11:11

schelpje3 schreef:Het gaat niet alleen om Jezus!

''Hem is alle macht gegeven....''

Alle, alles, een ieder...het zijn nogal rekkelijke berippen, geloof ik he?
Het gaat wel degelijk om Jezus Christus.
Voor de volle 100 %.
op geen enkele ander manier komt men tot God.

Maar wel zo duidelijk dat je hierbij de ware aard ontbloot van je afwijkende denkbeelden.
:roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 mar 2014 11:14

Jvslooten schreef:Als je bedoeld, of God Zich aan sommigen -door verkiezing- wil verheerlijken, dan geef ik je graag als leestip 1 Petrus 2 mee, waarbij je vooral moet letten op de tweede helft van vers 12.

mealybug schreef:
Aardig geprobeerd.
Als jer bovenstaande verzen nu eens goed leest, zie je dat , vooral in vers 10, wordt gerefereerd naar de heidenen, die eerst geen VOLK waren, maar nu wel, omdat de definitie van Gods volk'' nu bepaald wordt door degenen , die geloven
Vers 7: U dan die gelooft, is Hij dierbaar.

Keer op keer, ook in Rom 9 proberen sommigen een persoonlijke uitverkiezing te leren, waar het echter gaat om de uitverkiezing der heidenen ( in tegenstelling tot de israelieten die destijds uitverkoren waren om Gods Volk te zijn,) die worden in deze welaangename tijd geroepen.
ALLEN, staat er toch?
Overal waar Teus God's Woord aanhaalt , en waar ''allen'' staat, daat maak jij even ''sommigen'' van.
Wie heeft het aardig geprobeerd? Ik of de heilige Apostel Petrus?

Weetje wat, ik pak de teksten er even bij.

V. 12:
..opdat zij (=de nu nog ongelovige heidenen), God verheerlijken mogen op de dag dat er naar hen omgezien wordt.

Kortom, er is dus een dag bepaald waarop zij, die nu nog ongelovig zijn, God verheerlijken zullen. Welke dag? De dag dat er naar hun omgezien wordt. De dag waarop hen, die reeds van eeuwigheid verkoren waren, met het geloof begiftigd worden, door Woord en Geest. Overigens moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden dat er ook een andere vertaling van deze tekst mogelijk is, die om een heel andere verklaring vraagt -die niet minder waar is-, maar die ik graag buiten de discussie wil houden. We kunnen in ieder geval zeggen dat God Zich niet in iedereen -op dezelfde wijze- verheerlijkt.

V. 9-10:
Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,
u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent.

Zoals Mealybug terecht opmerkt gaat het hier om een volk. Echter niet om een heidenvolk, maar om een geestelijk, heilig volk. Een koninklijk priesterschap zelfs. Het is een volk wat in Hem gelooft (v. 7). Over dit gelovig volk zegt de Apostel: u die éérst zonder ontferming was (t.w. toen u nog niet tot dit heilige volk van gelovigen behoorde), bent nu in ontferming aangenomen (t.w. nadat Hij u geroepen heeft tot een wonderbaar Licht). De ontferming komt dus niet over allen.

Terug naar “Archief”