Verliefd op een ongelovige jongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:15

schelpje3 schreef:Wij ook niet. Toch hebben wij een goede middenweg gevonden.

Tips?
Wij kunnen namelijk ook niet echt een middenweg vinden. Dat stuk smaak wat het dichtst bij die van de ander ligt is voor die ander nog steeds met moeite te beluisteren, al kauwend op een aspirientje..
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor Boerin » 10 mar 2014 15:18

StillAwake schreef:Tips?
Wij kunnen namelijk ook niet echt een middenweg vinden. Dat stuk smaak wat het dichtst bij die van de ander ligt is voor die ander nog steeds met moeite te beluisteren, al kauwend op een aspirientje..

Een koptelefoon of aanzetten als de ander weg is. Als m'n vader even weg is knalt de Halleluja muziek door de boxen bij m'n moeder en als ie weer terugkomt is het: Oh nee, zet die afschuwelijke muziek uit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:21

Boerin schreef:Een koptelefoon of aanzetten als de ander weg is. Als m'n vader even weg is knalt de Halleluja muziek door de boxen bij m'n moeder en als ie weer terugkomt is het: Oh nee, zet die afschuwelijke muziek uit.

Aanzetten als de ander weg is gebeurd inderdaad wel. Een koptelefoon is niet in ons bezit...
Wellicht toch zo'n ding eens aanschaffen!
Soms start je de auto, en krijg je meteen "Sela" om je oren :? :?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 15:25

StillAwake schreef:Tips?
Wij kunnen namelijk ook niet echt een middenweg vinden. Dat stuk smaak wat het dichtst bij die van de ander ligt is voor die ander nog steeds met moeite te beluisteren, al kauwend op een aspirientje..

Mijn man had een voorkeur voor nogal "hard" , ik ging eens zoeken of dit soort lui ook normalere muziek konden produceren en vaak kon dat, dus dat liet ik hem dan horen.
Ik nam dan cassettebandjes op met "om en ommuziek" zoals we dat noemden. Een wat softer nummer van zijn voorkeur, dan een nummer waar ik van hield enz.
Zo kwamen we in de loop van tijd iets nader tot elkaar in de muziek, al zal ik alleen naar een orgelconcert of mannenkoor moeten.

Begin eens met classic fm aan te zetten, zo heb ik mijn kinderen ook laten wennen aan klassieke muziek. Dan was het: hé, die is van de reclame :lol:

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor Wim2600 » 10 mar 2014 15:28

MissVis schreef:Ik denk dat dat wel goed zit. Ik mag een band hebben met God die hij me echt niet zomaar af zou kunnen nemen.


Stel dat hij jouw band met God helemaal niet zou willen afnemen of op de proef stellen, maar je juist alle ruimte, vrijheid en begrip zou willen geven om die band te beleven.

Maar stel dat hij daar dan tegenover zou stellen dat jij hem evenzeer vrij moet laten om als agnost of ongelovige of wat dan ook door het leven te gaan, zonder te gaan zitten hopen dat hij ooit tot geloof zou komen, zonder hem ooit te proberen overhalen, overtuigen, enz.

De vraag is dan: zou jij dat laatste willen/kunnen? Van het antwoord daarop hangt volgens mij veel af wat de slaagkansen van jullie eventuele relatie betreft.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:39

schelpje3 schreef:Mijn man had een voorkeur voor nogal "hard" , ik ging eens zoeken of dit soort lui ook normalere muziek konden produceren en vaak kon dat, dus dat liet ik hem dan horen.
Ik nam dan cassettebandjes op met "om en ommuziek" zoals we dat noemden. Een wat softer nummer van zijn voorkeur, dan een nummer waar ik van hield enz.
Zo kwamen we in de loop van tijd iets nader tot elkaar in de muziek, al zal ik alleen naar een orgelconcert of mannenkoor moeten.

Begin eens met classic fm aan te zetten, zo heb ik mijn kinderen ook laten wennen aan klassieke muziek. Dan was het: hé, die is van de reclame :lol:

Die om-en-om variant is geprobeerd, maar met als gevolg dat we beiden gek werden. Maar tcoh bedankt voor de tip.
Classic FM is voor mij echt veel te extreem.
Als je er oordoppen en paracetamol bijlevert lukt het misschien nog...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:47

Maar, afgezien van het feit dat we elkaar op muzikaal gebied niet herkennen en dat we dat deel van onze levens dus echt onafhankelijk van elkaar moeten leven (hoewel ze laatst met me mee is geweest naar een optreden van een metal-band, en ik met haar naar een oratorium ben geweest) hebben we een goed huwelijk.
Mede dankzij haar ben ik de man die ik ben.
Mede dankzij haar ben ik christen.
Mede dankzij haar ben ik gelukkig.
Mede dankzij mij heeft zij een kritischer geest ontwikkeld.
Mede dankzij mij is ze vrijer geworden in haar geloof.
Mede dankzij mij is ze gelukkig (zegt ze zelf)

In alle andere belangrijke zaken van het leven vinden we elkaar wel, hoewel we op politiek gebied niet op één lijn zitten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor Boerin » 10 mar 2014 15:52

StillAwake schreef:Die om-en-om variant is geprobeerd, maar met als gevolg dat we beiden gek werden. Maar tcoh bedankt voor de tip.
Classic FM is voor mij echt veel te extreem.
Als je er oordoppen en paracetamol bijlevert lukt het misschien nog...

Ja nou goed idee, hartstikke gezellig ook lijkt me. :D

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:54

[quote="Boerin"
Ja nou goed idee, hartstikke gezellig ook lijkt me. :D

Afbeelding[/quote]
Inderdaad, komt de sfeer vast ten goede!
Ik kan namelijk slecht tegen herrie!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 15:57

Het gaat al die jaren goed, doordat mijn man meer naar mijn kant opgeschoven is, dan ik naar zijn kant.
Heel, heel in het begin ging hij nog wel eens met een vriend naar de Kuip, popconcerten deed hij niet meer. Met dat soort dingen heeft hij radicaal gebroken.
We zitten niet altijd op één lijn, maar we hanteren de regel:
als het tegen het principe van de ander ingaat, doen we het niet.
En laten voor de rest elkaar vrij.
Voorbeeldje van opschuiving:
Op zondag heb ik geen behoefte aan een krant, hij vindt het prettig om hem helemaal te spellen dan.
Ik was van huis uit gewend om op zondag alles lopend te doen, maar wij fietsen nu vaak naar de kerk. (of gaan met de auto)
Sommige familieleden hadden meer moeite met het opschuiven, dan wij zelf. :D

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor ajl » 10 mar 2014 15:57

StillAwake schreef:Mede dankzij haar ben ik de man die ik ben.
Mede dankzij haar ben ik christen.
Mede dankzij haar ben ik gelukkig.
Mede dankzij mij heeft zij een kritischer geest ontwikkeld.
Mede dankzij mij is ze vrijer geworden in haar geloof.
Mede dankzij mij is ze gelukkig (zegt ze zelf)

In alle andere belangrijke zaken van het leven vinden we elkaar wel, .


Dat herken ik wel over mijn man en mij. Ook hij was voor hij mij kende niet christelijk. Het kan goed gaan, maar ik vraag mij af wat ik gedaan zou hebben als hij uiteindelijk niet meegegaan was naar de kerk. Ik denk dat met name als er kinderen komen het heel belangrijk is als je samen op 1 lijn zit.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:59

schelpje3 schreef:Het gaat al die jaren goed, doordat mijn man meer naar mijn kant opgeschoven is, dan ik naar zijn kant.
Heel, heel in het begin ging hij nog wel eens met een vriend naar de Kuip, popconcerten deed hij niet meer. Met dat soort dingen heeft hij radicaal gebroken.
We zitten niet altijd op één lijn, maar we hanteren de regel:
als het tegen het principe van de ander ingaat, doen we het niet.
En laten voor de rest elkaar vrij.
Voorbeeldje van opschuiving:
Op zondag heb ik geen behoefte aan een krant, hij vindt het prettig om hem helemaal te spellen dan.
Ik was van huis uit gewend om op zondag alles lopend te doen, maar wij fietsen nu vaak naar de kerk. (of gaan met de auto)
Sommige familieleden hadden meer moeite met het opschuiven, dan wij zelf. :D

Op geloofgebied ben ik vooral haar kant op gegaan, maar qua smaak komt ze wel (langzaam, dat dan weer wel) mijn kant op.
Vooral ook omdat ze beseft dat muziek voor mij wel iets heel belangrijks is, en het voor haarzelf veel minder betekenis heeft.

En classic FM gaat, nog afgezien van het feit dat ik het echt herrie vindt, tegen mijn principes in.
Het gedachteloos luisteren van muziek zonder te weten wie het waarom geschreven heeft en wat diegene ermee wilde bereiken gaat me veel te ver.
Dat heb ik tegen alle muziekzenders op de radio, muziek is om doordacht en actief te beluisteren, niet om als achtergrondmuziek aan te zetten omdat het wel aardig klinkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 16:05

Dat zou mij een brug te ver zijn. Stel dat mijn man opeens nu naar Pinkpop wil, ik zou absoluut niet mee gaan.
Als je een "gemengde" relatie optimaal wilt houden, zul je allebei toch wat water bij de wijn moeten doen, echter, zonder je eigen identiteit volledig te verliezen.
Hoe dan ook, verschil blijft. Want bij mij komt iets vanzelfsprekend, omdat ik er bij ben opgevoed, bij hem moet het via een andere weg. Vaak verstandelijk beredeneerd.
Begrijp je wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 16:07

schelpje3 schreef:Dat zou mij een brug te ver zijn. Stel dat mijn man opeens nu naar Pinkpop wil, ik zou absoluut niet mee gaan.
Als je een "gemengde" relatie optimaal wilt houden, zul je allebei toch wat water bij de wijn moeten doen, echter, zonder je eigen identiteit volledig te verliezen.
Hoe dan ook, verschil blijft. Want bij mij komt iets vanzelfsprekend, omdat ik er bij ben opgevoed, bij hem moet het via een andere weg. Vaak verstandelijk beredeneerd.
Begrijp je wat ik bedoel?

Ik heb haar overigens meegenomen naar een christelijke artiest, misschien zou jij daar dan ook anders instaan?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Verliefd op een ongelovige jongen

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 16:08

Ik weet niet wat jij bedoelt met een christelijke artiest?
Maar daar gaat mijn echtgenoot niet heen hoor.
Als je iets van opwekking bedoelt, ik nog minder.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten