Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van Down

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van Down

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 19:25

Wat denken jullie over dit antwoord van Ds. A. K. Wallet

Beste vrager,

Je stelt een tere vraag. Mag iemand met syndroom van Down, bijbels gezien, trouwen? Ik begeef mij niet op het terrein van het juridische, maar dat is de vraag ook niet.

Over het algemeen kunnen we stellen, i.v.m.het huwelijk: is iemand handelingsbekwaam en wilsbekwaam. Er zijn natuurlijk weer graden bij het hebben van het syndroom. De een functioneert beter dan de ander in de omgang met anderen. Maar wat ik er van weet is, dat iemand die het hoogste IQ heeft wat niveau betreft, niet ouder is dan 12 jaar. Ik ga er vanuit dat je een huwelijk bedoelt van twee mensen met een syndroom. Het is moeilijk voor te stellen dat iemand die psychisch gezond is, met een psychisch gehandicapte trouwt.

Er komt nogal wat kijken in een huwelijk. Zeker in onze tijd is dat heel duidelijk. Gezien het grote aantal echtscheidingen zijn heel duidelijke criteria nodig om een huwelijk aan te gaan. De vraag is: zijn er voldoende raakvlakken om samen door het leven te gaan? Kan men elkaar opvangen bij moeilijkheden?

Mensen met een syndroom van Down worden veelal in voor hen speciale tehuizen opgevangen. Zij hebben bescherming nodig en veiligheid. Zij hebben mensen nodig die hen leiden, sturen, corrigeren, enz. We mogen dankbaar zijn dat deze instellingen er zijn. Deze mensen zijn voor God en daarom ook voor ons, ware schepselen van God. Maar dat wil niet zeggen dat we niet met beperkingen hebben te leven en daarmee rekening te houden.

Ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat er een trouwdag voor hen is weggelegd. Ik hoor ook wel eens een gehandicapte zeggen: als ik trouw, enz. Ik probeer dan te zeggen: toch niet alle mensen trouwen? Je kent toch wel die en die, die zijn toch ook niet getrouwd, maar wel gelukkig. God heeft wellicht voor jou ook iets anders bedoeld dan trouwen.

Dan is de zaak weer afgerond en hoor ik er niets meer over voor een lange tijd. Ik denk dat deze mensen gelukkiger zijn zonder huwelijk dan met een huwelijk; eenvoudigweg omdat ze het niet aan kunnen. God gaat met ieder Zijn eigen weg. Het is goed om ons door Hem te laten leiden.

Als we het huwelijksformulier lezen met de vragen dan kunnen deze mensen hieraan moeilijk beantwoorden. Als ik Paulus in variatie op het huwelijksthema mag naspreken zou ik zeggen: het is hun goed, indien zij blijven als ik (1 Kor.7:8b).

Hartelijke groeten en Gods zegenend licht in alles toe gebeden,

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor EenVasteBurcht » 03 mar 2014 19:32

Ik kan het daar wel mee eens zijn, in de meeste gevallen. Je laat een kind niet trouwen, en dus iemand met Down ook niet.

Maar er zijn ook gevallen van mensen met dit syndroom die helemaal zo 'dom' niet zijn, en bijvoorbeeld zelfs een VMBO diploma kunnen halen (!). In die gevallen is er sprake van een grensgeval. Maar het is en blijft natuurlijk een lastige kwestie.

Mensen met down houden, in mijn ervaring, erg van naar meisjes kijken, van wat de wereld een beetje 'flirten' zou noemen, en hebben ook seksuele gevoelens net als andere mensen. Maar ik denk niet dat ze in staat zijn om echt een liefdesrelatie met iemand aan te gaan.

Ik vind het ook jammer dat de Bijbel eigenlijk weinig zegt over mensen met een geestelijke handicap.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 19:37

EenVasteBurcht schreef:Ik kan het daar wel mee eens zijn, in de meeste gevallen. Je laat een kind niet trouwen, en dus iemand met Down ook niet.

Maar er zijn ook gevallen van mensen met dit syndroom die helemaal zo 'dom' niet zijn, en bijvoorbeeld zelfs een VMBO diploma kunnen halen (!). In die gevallen is er sprake van een grensgeval. Maar het is en blijft natuurlijk een lastige kwestie.

Mensen met down houden, in mijn ervaring, erg van naar meisjes kijken, van wat de wereld een beetje 'flirten' zou noemen, en hebben ook seksuele gevoelens net als andere mensen. Maar ik denk niet dat ze in staat zijn om echt een liefdesrelatie met iemand aan te gaan.

Ik vind het ook jammer dat de Bijbel eigenlijk weinig zegt over mensen met een geestelijke handicap.


Ik begrijp wat je wil zeggen.

Ik heb moeite met de zin "Ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat er een trouwdag voor hen is weggelegd".

Op grond waarvan ?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor hettys » 03 mar 2014 19:42

Mij lijkt dat als twee mensen graag willen trouwen, waarom dat niet zou kunnen? Ze zijn allebei steriel, dus kunnen nooit kinderen krijgen, en wel heel gelukkig met z'n tweetjes. Ze zijn fysiek namelijk wel volwassen.
Er valt bijbels gezien niets over te vertellen, want er staat niets over in de bijbel.
Ook gif is geschapen.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor lekkerbek » 03 mar 2014 19:45

Ik heb moeite met de vraag. Waarom specifiek Down?
Je kunt zo dus wel alles apart noemen:
Verstandelijike beperkingen in allerlei vormen, psychische beperkingen waarbij je er ook "tig" hebt, verslavingen etc. Niets lees ik hierover in de Bijbel.
De Bijbel toont wel dat we nuchter ons verstand dienen te gebruiken. En als iemand met Down zo'n hoog nivo heeft dat hij/zij een serieus gesprek aan kan gaan zullen we hier ook serieus op in moeten gaan. Als deze persoon op 12-jarig nivo functioneert kun je ook de beperkingen noemen waar hij/zij tegenaan loopt. Mijn ervaring is dat ze dit dan goed begrijpen. Ik vind de "matige" beperkingen lastiger: de mensen die tussen wal en schip inzitten. Ga 't maar eens uitleggen.......... En zoals de beantwoorder schrijft, om ze met een kluitje in het riet te sturen door te zeggen: niet iedereen trouwt, ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je duidelijk moet zijn als je echt bezwaren hebt, anders blijven ze toch hoop houden?

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor yobem » 03 mar 2014 19:45

Ik heb het in een ander verband al eens geroepen; het is opvallend dat er in sommige discussies de scheppingsorde als een dwingende kracht wordt bijgeroepen terwijl we in andere gevallen (zoals deze) die net zo makkelijk laten vallen. Iedereen snapt waarom er een spanningsveld ligt bij het huwelijk in combinatie met een downsyndroom. Er is op het gebied van de liefde geen algemene uitspraak te doen die het grensvlak tussen toegestaan en verboden afbakent. Ook hier geldt wat mij betreft dat er een afweging gemaakt kan worden; wat maakt de situatie beter, liefdevoller, vrediger, barmhartiger etc. Hoe intenser die waarden kunnen worden opgeroepen des te positiever zal zo'n situatie zijn. Daar past geen dwingende maatregel bij, dat vraagt om maatwerk. Iedere situatie is uniek en zal op die manier ook zijn unieke afweging vergen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor meribel » 04 mar 2014 00:08

ik vind het een heel erg raar antwoord,
en natuurlijk mogen mensen met down trouwen als ze dat willen.
en sommige kunnen dat wel, sommige kunnen dat niet.
degene die dat niet kunnen die komen ook doorgaans niet op het idee om dat te willen.
althans niet dat er twee zijn die het allebei heel graag met elkaar willen.

ik ga er vanuit dat de dominee tegen seks buiten het huwelijk is.
dus hiermee zegt hij eigenlijk tegelijk dat twee mensen met down die van elkaar houden ook niet met elkaar mogen vrijen?


bijzonder.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 00:30

rotterdam schreef:Mensen met een syndroom van Down worden veelal in voor hen speciale tehuizen opgevangen. Zij hebben bescherming nodig en veiligheid. Zij hebben mensen nodig die hen leiden, sturen, corrigeren, enz. We mogen dankbaar zijn dat deze instellingen er zijn. Deze mensen zijn voor God en daarom ook voor ons, ware schepselen van God. Maar dat wil niet zeggen dat we niet met beperkingen hebben te leven en daarmee rekening te houden.

Ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat er een trouwdag voor hen is weggelegd. Ik hoor ook wel eens een gehandicapte zeggen: als ik trouw, enz. Ik probeer dan te zeggen: toch niet alle mensen trouwen? Je kent toch wel die en die, die zijn toch ook niet getrouwd, maar wel gelukkig. God heeft wellicht voor jou ook iets anders bedoeld dan trouwen.


Ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat deze mensen in speciale huizen worden gestopt voor bescherming en veiligheid.
Zij hebben ouders en wellicht broers en zussen of een warme gemeente van christenbroeders en zusters die hen leiden, sturen, corrigeren enz. Dankbaar dat door deze instellingen de ouders en gemeente dit niet hoeven te doen, klinkt ontzettend schijnheilig en kil.
Hou maar eens op met het denken te weten wat God's bedoeling is en probeer dat soort mensen lief te hebben en ervoor te zorgen, ipv ze in een tehuis te stoppen.
BAH!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor meribel » 04 mar 2014 00:39

nou ja, mealybug, wat een totaal raar en verwrongen idee heb je van instellingen voor verstandelijk gehandicapten!

Bambi

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor Bambi » 04 mar 2014 00:44

mealybug schreef:Ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat deze mensen in speciale huizen worden gestopt voor bescherming en veiligheid.
Zij hebben ouders en wellicht broers en zussen of een warme gemeente van christenbroeders en zusters die hen leiden, sturen, corrigeren enz. Dankbaar dat door deze instellingen de ouders en gemeente dit niet hoeven te doen, klinkt ontzettend schijnheilig en kil.
Hou maar eens op met het denken te weten wat God's bedoeling is en probeer dat soort mensen lief te hebben en ervoor te zorgen, ipv ze in een tehuis te stoppen.
BAH!

Ik denk dat je hiermee heel veel ouders, waar de zorg te zwaar voor werd en broers en zussen die zelf moeten werken voor de kost en dus niet voor hun broer of zus kunnen zorgen, behoorlijk op het hart trapt.
Maar dat maakt jou niet uit hè?
Je moet eens ophouden om als een kille schriftgeleerde van alles te roepen.

Stel je voor dat één van jou familieleden in Nederland plotseling zorg nodig heeft, geef je dan alles op om in Nederland voor hen te gaan zorgen?
Of hoop je dan toch dat een ander het doet, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 00:54

Bambi schreef:Ik denk dat je hiermee heel veel ouders, waar de zorg te zwaar voor werd en broers en zussen die zelf moeten werken voor de kost en dus niet voor hun broer of zus kunnen zorgen, behoorlijk op het hart trapt.
Maar dat maakt jou niet uit hè?
Je moet eens ophouden om als een kille schriftgeleerde van alles te roepen.


Als je je door iemands mening (mag ik die nog wel hebben eigenlijk ?) al op het hart getrapt voelt, kunnen ze zich, fijngevoelig als ze zijn, ook vast wel indenken, hoe een mentaal 12 jarige zich moet voelen.
iedereen kan, zeker in NL, gewoon toeslagen krijgen ook nog eens.
Ik ken hier mensen met zulke kinderen en heb grote bewondering voor hun liefdevolle zorg, gewoon thuis.

Bambi

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor Bambi » 04 mar 2014 01:18

mealybug schreef:Als je je door iemands mening (mag ik die nog wel hebben eigenlijk ?) al op het hart getrapt voelt, kunnen ze zich, fijngevoelig als ze zijn, ook vast wel indenken, hoe een mentaal 12 jarige zich moet voelen.
iedereen kan, zeker in NL, gewoon toeslagen krijgen ook nog eens.
Ik ken hier mensen met zulke kinderen en heb grote bewondering voor hun liefdevolle zorg, gewoon thuis.

Je kunt wel merken dat je weinig gewoon dagelijks nieuws volgt over NL.
Kijk eens wat meer naar Hart van Nederland enzo, dan zie je dat soort dingen.
Iedere ouder wil dolgraag voor zijn eigen gehandicapte kind zorgen.
Maar bij down-syndroom zijn het vaak al oudere ouders, die het tot het einde toe volhouden en pas hun kind in een instelling doen, als ze het echt niet meer aankunnen.

Die toeslagen in NL. worden steeds meer afgeschaft.
En nu gaan de gemeentes er voor zorg dragen, met een veel te laag budget van het Rijk.
Dus zijn veel gemeentes nu al bezig om overal op te bezuinigen.

Maar je ziet nu al vaak verhalen van bijv. mensen met een kind met lichamelijke handicap, die in hun huis aanpassingen willen doen, omdat hun kind ouder en zwaarder wordt, zodat ze hun kind thuis kunnen houden.
Die mensen krijgen het dan niet voor elkaar bij de gemeente, met allerlei rotsmoezen.
Dat is echt tenenkrommend.
En dat zal in de toekomst nog wel erger worden.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor ajl » 04 mar 2014 09:01

Ik vind het juist helemaal geen raar antwoord van de ds. Eigenlijk denk ik dat hij wel een punt heeft. Als mensen met down willen trouwen, willen ze vaak ook een eigen woning. In hoeverre ga je daarin mee? Hoeveel begeleiding hebben ze nodig om alles te kunnen regelen? En dan een andere vraag; is dat financieel allemaal op te brengen door de samenleving? Dan krijg je vaak de volgende stap; een kinderwens, hoever ga je daarmee? Mogen mensen met ene verstandelijke beperking kinderen krijgen en opvoeden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 09:08

ajl schreef:Ik vind het juist helemaal geen raar antwoord van de ds. Eigenlijk denk ik dat hij wel een punt heeft. Als mensen met down willen trouwen, willen ze vaak ook een eigen woning. In hoeverre ga je daarin mee? Hoeveel begeleiding hebben ze nodig om alles te kunnen regelen? En dan een andere vraag; is dat financieel allemaal op te brengen door de samenleving? Dan krijg je vaak de volgende stap; een kinderwens, hoever ga je daarmee? Mogen mensen met ene verstandelijke beperking kinderen krijgen en opvoeden.

Als het financiel op te brengen is dat alle migranten na vertrek uit NL bakken met geld krijgen nagestuurd tot hun dood, moet dat eventuele eigen woninkje voor die mensen ook kunnen lijkt me.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/2233 ... eer__.html

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor ajl » 04 mar 2014 09:15

Als het alleen het optrekje was en de uitkering die zij krijgen ( want ook die krijgen ze) is het het punt niet, maar ze moeten vaak met alles begeleid worden, financiële zaken, belastingen, wellicht sturing in de verzorging. En 1 op 1 zorg is toch veel duurder dan gezamelijke zorg in een instelling.

Het is van mensen met Down bekend dat zij ook vaak andere medische 'problemen' hebben. Wie houdt hier toezicht op? Een instelling kan dat toch beter coachen en coördineren. En ik denk ook wat heel erg meespeelt, wat doe je met de kinderwens? Want die is er eigenlijk altijd wel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten