Wee het land, welks koning een kind is

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor elbert » 14 feb 2014 09:28

Zo spreekt het RD erover in een hoofdredactioneel commentaar: Koning vergat de waardigheid van zijn ambt in Sotsji.

En zelfs in de Telegraaf klinken kritische geluiden over het optreden van de koning in Sotsji: 'Koning te veel sportliefhebber'

Graag jullie gedachten hierover: is de koning teveel sportliefhebber en te weinig staatshoofd?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor johannes1 » 14 feb 2014 10:20

Laten we het omdraaien. Hoe hadden we gekeken als de koning als een zoutzak langs de ijsbaan had gezeten? Waarschijnlijk was het dan ook niet goed geweest.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 feb 2014 10:26

Ik vind het commentaar van het RD weer eens stuitend vanwege de slecht verborgen veroordeling.

En de koning is enthousiast over sport. Ik vind het wel leuk om te zien.

Lock&Stock

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Lock&Stock » 14 feb 2014 10:38

Wat een zuur gezeur weer, net zoals die dame in de Volkskrant ( http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... g-je.dhtml ).

Eerlijk gezegd vind ik monarchie een achterhaald iets, maar juist door dit soort betrokkenheid en enthousiasme heb ik behoorlijk wat respect gekregen voor Willem en Maxima.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 10:58

johannes1 schreef:Laten we het omdraaien. Hoe hadden we gekeken als de koning als een zoutzak langs de ijsbaan had gezeten? Waarschijnlijk was het dan ook niet goed geweest.

Nee hij had er niet heen hoeven te gaan.

Faramir

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Faramir » 14 feb 2014 11:28

schelpje3 schreef:Nee hij had er niet heen hoeven te gaan.

De koning is toch gewoon een pion van de regering? Zou hij een keuze gehad hebben?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2014 12:01

Allicht maar de koning is ook lid van het IOC geweest dus gezien zijn binding met de Olympische Spelen zou hij sowieso wel gegaan zijn. En ik denk dat hij wel degelijk een keuze had maar graag daarheen wilde. Ze zijn altijd erg betrokken geweest bij Nederlandse sporters.

Dus daar hoeven we niet over te discussiëren. En dus gaat het over hoe ze daar aanwezig zijn, hoe ze zich gedragen. Ik moet een beetje denken aan Michal, die een bepaalde waardigheid van koning David verwachtte en spottend lacht om zijn enthousiasme. Nou had dat enthousiasme een andere, betere reden....

En zo zijn er Nederlanders (niet vreemd dat de hoofdredactie van het RD bij die groep hoort) die graag een statige koning willen die zich heel waardig gedraagt. Een klassieke visie. Maar ik denk dat een veel groter deel van Nederland daar helemaal niet op zit te wachten. Ze willen juist een betrokken koning die meeleeft.... en waar je dat ook aan kan zien. De moderne variant. (Het is een cultuurverandering, denk ook aan het tutoyeren dat uit de mode is en dat soort zaken)

Gelukkig is dat in Nederland altijd wel een beetje zo geweest en hebben we geen ontzettend statig koningshuis maar een koning die zijn emoties durft te uiten, die kan juichen op een sporttribune. Een koning van het volk en niet een koning van de elite. En de genoemde Bijbeltekst hadden ze beter kunnen weglaten dan zo misbruiken. Dat past het RD niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 13:39

schelpje3 schreef:Nee hij had er niet heen hoeven te gaan.

Als hij er niet was geweest had men er ook schande over gesproken, omdat een koning zijn onderdanen hoort te steunen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor elbert » 14 feb 2014 13:59

StillAwake schreef:Als hij er niet was geweest had men er ook schande over gesproken, omdat een koning zijn onderdanen hoort te steunen.
Het COC en een aantal oppositiepartijen spraken er juist schande van dat er zo'n zware delegatie naar de OS ging, vanwege de mensenrechtensituatie in Rusland.

Beetje vreemde coalitie, dat wel: het COC, de oppositie, het Reformatorisch Dagblad, een royaltywatcher en een mevrouw uit Wijhe zijn niet zo blij met de aanwezigheid van de koning langs de schaatsbaan in Rusland. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor johannes1 » 14 feb 2014 14:04

Ehm, het COC en een aantal oppositiepartijen spraken er juist schande van dat hij er wel naar toe ging, vanwege de mensenrechtensituatie in Rusland.

ongetwijfeld is er altijd wel een organisatie die iets vind van een bepaalde bezoek.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 14:05

elbert schreef:Ehm, het COC en een aantal oppositiepartijen spraken er juist schande van dat hij er wel naar toe ging, vanwege de mensenrechtensituatie in Rusland.

Klopt. Het maakt niet uit wat de man doet, er is altijd een deel van de bevolking die commentaar heeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor elbert » 14 feb 2014 14:17

Marnix schreef:Gelukkig is dat in Nederland altijd wel een beetje zo geweest en hebben we geen ontzettend statig koningshuis maar een koning die zijn emoties durft te uiten, die kan juichen op een sporttribune. Een koning van het volk en niet een koning van de elite.
Ik denk dat veel mensen die tegenstelling zo zien. Het is daarbij wel de vraag hoe de balans uitpakt. Toen nog koningin Beatrix zou zich niet zo langs de schaatsbaan gedragen als haar zoon nu doet. Dus zie je toch wel een verschuiving in hoe het staatshoofd zich gedraagt. Er zijn mensen die dat nu wel een beetje teveel van het goede vinden.
Marnix schreef:En de genoemde Bijbeltekst hadden ze beter kunnen weglaten dan zo misbruiken. Dat past het RD niet.
Tja, ik viel er ook wel een beetje over eerlijk gezegd. Maar aan de andere kant kan ik er ook wel wat van begrijpen. Als je bijvoorbeeld dit commentaar van Matthew Henry naast het vers uit Prediker 10 ernaast legt:
I. How much the happiness of a land depends upon the character of its rulers; it is well or ill with the people according as the princes are good or bad. 1. The people cannot be happy when their princes are childish and voluptuous (v. 16): Woe unto thee, O land! even the land of Canaan itself, though otherwise the glory of all lands, when thy king is a child, not so much in age (Solomon himself was young when his kingdom was happy in him) as in understanding; when the prince is weak and foolish as a child, fickle and fond of changes, fretful and humoursome, easily imposed upon, and hardly brought to business, it is ill with the people. The body staggers if the head be giddy. Perhaps Solomon wrote this with a foresight of his son Rehoboam's ill conduct (2 Chr. 13:7); he was a child all the days of his life and his family and kingdom fared the worse for it. Nor is it much better with a people when their princes eat in the morning, that is, make a god of their belly and make themselves slaves to their appetites. If the king himself be a child, yet if the princes and privy-counsellors are wise and faithful, and apply themselves to business, the land may do the better; but if they addict themselves to their pleasures, and prefer the gratifications of the flesh before the despatch of the public business, which they disfit themselves for by eating and drinking in a morning, when judges are epicures, and do not eat to live, but live to eat, what good can a nation expect! 2. The people cannot but be happy when their rulers are generous and active, sober and temperate, and men of business, v. 17. The land is then blessed, (1.) When the sovereign is governed by principles of honour, when the king is the son of nobles, actuated and animated by a noble spirit, which scorns to do any thing base and unbecoming so high a character, which is solicitous for the public welfare, and prefers that before any private interests. Wisdom, virtue, and the fear of God, beneficence, and a readiness to do good to all mankind, these ennoble the royal blood. 2. When the subordinate magistrates are more in care to discharge their trusts than to gratify their appetites; when they eat in due season (Ps. 145:15); let us not take ours unseasonable, lest we lose the comfort of seeing God give it to us. Magistrates should eat for strength, that their bodies may be fitted to serve their souls in the service of God and their country, and not for drunkenness, to make themselves unfit to do any thing either for God or man, and particularly to sit in judgment, for they will err through wine (Isa. 28:7), will drink and forget the law, Prov. 31:5. It is well with a people when their princes are examples of temperance, when those that have most to spend upon themselves know how to deny themselves.
dan snap ik het punt wel een beetje. De koning is er toch niet in de eerste plaats als privépersoon met een passie voor sport, maar als staatshoofd. En als zodanig heeft hij het hele land te dienen en zijn passies op de tweede plaats te zetten. Waarbij ik niet wil zeggen dat hij dan maar als een zoutzak langs de baan moet zitten als hij er toch is. Ook dat is een kwestie van balans tussen de verplichtingen (decorum) als staatshoofd en de mens die hij natuurlijk ook is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 14:21

StillAwake schreef:Als hij er niet was geweest had men er ook schande over gesproken, omdat een koning zijn onderdanen hoort te steunen.

Wat een onzin, die sporters hebben een coach, van velen zijn er de ouders of broers en zussen.
De koning is er voor zijn onderdanen als ze in nood zijn, bij een ernstige ramp bijvoorbeeld.
Dan voegt het iets toe.
Zo'n gouden medaille is leuk hoor, maar laatst hoorde ik een sporter die zijn gouden medailles gewoon ergens in een laadje had. Presentator was diep geschokt.
Wereldse roem is vergankelijk.

Lock&Stock

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Lock&Stock » 14 feb 2014 14:29

schelpje3 schreef:Dan voegt het iets toe.


Ik vind WA zijn gedrag nu ook iets toevoegen.

Bambi

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Bambi » 14 feb 2014 14:35

Je zal maar Koning zijn van een land, waar enkele mensen harder kunnen schaatsen, dan mensen uit een ander land............... |:)| :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten