Jezelf vergeven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Teus » 19 feb 2014 15:43

Er vanuit gaande dat Marietje en Jan beide Jezus in hun hart hebben.
Jan heeft het beleden bij God en bij Marietje. Zolang Marietje Jan niet kan vergeven wordt Jan telkens aan zijn wandaad herinnerd, door Marietje. In principe zou het voor Jan goed moeten zijn. Beide in afhankelijkheid van God levende heeft God het Jan vergeven en heeft Marietje het ook Jan vergeven, met behulp van God. Als Marietje Jan niet kan vergeven is Jan de dupe maar treft geen blaam. In Jezus Christus zou Marietje het Jan moeten kunnen vergeven. Als ze het niet kan ligt het aan haar en niet meer aan Jan. Zo kan Marietje Jans leven totaal verwoesten als ze Jan er telkens aan herinnerd. Samen in gebed, samen bij God brengen. Vragen of God wil helpen vechten tegen satan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Bambi » 19 feb 2014 15:48

Teus schreef: Als Marietje Jan niet kan vergeven is Jan de dupe maar treft geen blaam. In Jezus Christus zou Marietje het Jan moeten kunnen vergeven. Als ze het niet kan ligt het aan haar en niet meer aan Jan. Zo kan Marietje Jans leven totaal verwoesten als ze Jan er telkens aan herinnerd. Samen in gebed, samen bij God brengen. Vragen of God wil helpen vechten tegen satan.

:shock:
Je denkt er wel makkelijk over.
Denk je dat de pijn, die Jan Marietje heeft aangedaan, zo maar weggepoetst wordt?
Om te kunnen vergeven is toch echt wel een weg nodig van verwerking.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Teus » 19 feb 2014 16:01

[quote="Bambi"
Je denkt er wel makkelijk over.
Denk je dat de pijn, die Jan Marietje heeft aangedaan, zo maar weggepoetst wordt?
Om te kunnen vergeven is toch echt wel een weg nodig van verwerking.[/quote]

Jammer dat je zo bot reageert.
Ik zeg nergens dat dat niet zo is.
God kan het zomaar wegpoetsen ja, en om dat te willen moet je bij Hem zijn. Hij wil het wegpoetsen, als Marietje er om vraagt doet Hij het graag. God wil dat Zijn kinderen het goed hebben, Hij heeft het beste met hen voor.
Het heeft alles met je relatie met Jezus Christus te maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Bambi » 19 feb 2014 16:05

Teus schreef:Jammer dat je zo bot reageert.
Ik zeg nergens dat dat niet zo is.
God kan het zomaar wegpoetsen ja, en om dat te willen moet je bij Hem zijn. Hij wil het wegpoetsen, als Marietje er om vraagt doet Hij het graag. God wil dat Zijn kinderen het goed hebben, Hij heeft het beste met hen voor.
Het heeft alles met je relatie met Jezus Christus te maken.

God wil graag dat Zijn kinderen leren trouw te zijn in hun huwelijk.
En om Zijn kinderen te leren, zal Hij ze ook flink laten voelen wat ze fout doen.
Zodat ze ook echt berouw hebben, àls ze het fout doen.

En als ze ècht berouw hebben, willen ze ook hun partner helpen om te verwerken en hun relatie herstellen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 16:11

Bambi schreef:God wil graag dat Zijn kinderen leren trouw te zijn in hun huwelijk.
En om Zijn kinderen te leren, zal Hij ze ook flink laten voelen, wat ze fout doen.
Zodat ze ook echt berouw hebben, als ze het fout doen.

Zit wel wat in. We gaan ook met de Heer trouwen en over overspel met de wereld denkt Hij niet zo licht, maar als er echt berouw is, is het direct vergeven en weg. Nu zijn wij de Heer niet en duurt het bij ons meestal wat langer voor we iemand echt vergeven. Natuurlijk, idealerwijs als een vrouw aan Christus gelijk is zegt ze: ach lieverd het is vergeven en vergeten, alleen zo werkt het doorgaans niet en je kunt dat ook niet verwachten. Ik denk dat je in zo'n geval ook eerlijk moet zijn, want God eist niet dat we dat vergeven en dan met de relatie doorgaan. Het is liefhebbender om te scheiden dan jarenlang je verplicht voelen te vergeven, wat je misschien niet kunt. Het was heel rechtschapen van Jozef om Maria in stilte weg te zenden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4559
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 16:22

Teus schreef:God kan het zomaar wegpoetsen ja, en om dat te willen moet je bij Hem zijn. Hij wil het wegpoetsen, als Marietje er om vraagt doet Hij het graag. God wil dat Zijn kinderen het goed hebben, Hij heeft het beste met hen voor.
Het heeft alles met je relatie met Jezus Christus te maken.
Ja Hij kan het in één keer wegpoetsen, alleen is dat niet altijd wat er gebeurt hé :!: :!: :!:
Marietje kan ermee naar God gaan, ze kan uitspreken dat ze vergeeft, maar toch kan ze van binnen nog helemaal kapot zijn hoor.
Geweldig als ze dan ook nog te horen krijgt dat ze te weinig geloof heeft en haar relatie met Jezus niet in orde is, daar zal ze van opknappen! :shock:

God wil dat zijn kinderen het goed hebben, dat hoor ik die welvaartspredikers ook zeggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Teus » 19 feb 2014 16:26

Bambi schreef:
God wil graag dat Zijn kinderen leren trouw te zijn in hun huwelijk.
En om Zijn kinderen te leren, zal Hij ze ook flink laten voelen wat ze fout doen.
Zodat ze ook echt berouw hebben, àls ze het fout doen.

En als ze ècht berouw hebben, willen ze ook hun partner helpen om te verwerken en hun relatie herstellen.


Je zou het boek eens moeten lezen "Wie je bent in Christus" je heb het hard nodig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 16:28

Boerin schreef:Ja maar dat doe je juist wel vaak. Laten we Marietje maar even erbuiten laten, je zondigt alleen maar tegen God en Hij vergeeft altijd, je bekeert je, alles goed en vervolgens neem je jezelf alsnog kwalijk dat je zoveel jaar geleden dit en dat hebt gedaan, terwijl als een ander zegt dat hij datzelfde heeft gedaan, dan is het ineens helemaal te begrijpen en zeg je: Och joh, ga naar de Heer. Hij houdt van je en Hij vergeeft je.
Dan heb je jezelf nog niet vergeven denk ik en moet je niet met 2 maten meten. Voor een moordenaar is het geen probleem, maar wat ik heb gedaan, daar moet ik mezelf toch wel nog een hele tijd voor kwellen hoor en die aanklachten van de duivel geloven, terwijl God het allang vergeten is.


Veel te kort door de bocht. Je zondigt niet alleen tegen God, je doet de ander ook tekort. Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Als je iemand vermoordt kan je zeggen: Je bekeert je, je wordt vergeven dus neem je jezelf niks meer kwalijk.... en de familie laat je er maar buiten? Je vergeet dat het gat, het gemis, het verdriet nooit helemaal wordt weggenomen in dit leven.... omdat het volledige herstel daarna pas komt. En dat vergeet je, ook als je vergeven bent blijft de consequentie van wat je hebt gedaan nog wel lang zichtbaar... en juist als je oprecht berouw hebt is dat pijnlijk. Iemand die geen berouw heeft zal zich niet druk maken om de gevolgen van zijn handelen. Waar berouw is zal dat er juist wel zijn. Anders is je berouw niet oprecht.

naamloos schreef:Nou, ik vind het raar om te zeggen dat je jezelf hebt vergeven als je een ander iets hebt aangedaan.
Het slachtoffer vergeeft, niet de dader want die heeft vergeving nodig.
En als ie dat gekregen heeft hoeft ie ook niet met een schuldgevoel rond te lopen.


Het is meer dat je de ontvangen vergeving ook moet accepteren. Want je moet niet vergeten dat een zondaar niet alleen de ander beschadigt maar ook zichzelf. Je vergeving helemaal accepteren kan dan tijd nodig hebben.

Teus schreef:Er vanuit gaande dat Marietje en Jan beide Jezus in hun hart hebben.
Jan heeft het beleden bij God en bij Marietje. Zolang Marietje Jan niet kan vergeven wordt Jan telkens aan zijn wandaad herinnerd, door Marietje. In principe zou het voor Jan goed moeten zijn. Beide in afhankelijkheid van God levende heeft God het Jan vergeven en heeft Marietje het ook Jan vergeven, met behulp van God. Als Marietje Jan niet kan vergeven is Jan de dupe maar treft geen blaam. In Jezus Christus zou Marietje het Jan moeten kunnen vergeven. Als ze het niet kan ligt het aan haar en niet meer aan Jan. Zo kan Marietje Jans leven totaal verwoesten als ze Jan er telkens aan herinnerd. Samen in gebed, samen bij God brengen. Vragen of God wil helpen vechten tegen satan.


Uiteindelijk is dit waar. Ik snap Bambi dat dit heel gemakkelijk kan klinken want het is heel moeilijk, het heeft vaak veel tijd nodig. Maar uiteindelijk zou het wel zo moeten worden. Nee Bambi, dat is niet "zomaar weggepoetst worden". Dat gaat om wat Jezus leert: Anderen hun misstappen vergeven omdat God jouw je veel grotere misstappen ook vergeven heeft. Maar terecht geef je aan dat er een weg van verwerking nodig is. Het gaat niet over een nacht ijs.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Bambi » 19 feb 2014 16:32

Teus schreef:Je zou het boek eens moeten lezen "Wie je bent in Christus" je heb het hard nodig.

Ik heb geen boek van een ander nodig, Teus.
Ik denk dat jij wat meer zelfreflectie nodig hebt, want je verschuilt je iets te veel achter God.
Als jij zonden hebt gedaan, moet een ander het maar vergeven, want dan kun je aan God vergeving vragen.
En dan hoef jij je tenminste niet meer druk te maken over je zonden.
Nooit gelezen in de Bijbel hoe Zacheüs reageerde op zijn vergeving van zonden?
Misschien moet je dat maar eens lezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 16:38

Teus schreef:
Je zou het boek eens moeten lezen "Wie je bent in Christus" je heb het hard nodig.


Waarom? Ik denk dat God mensen inderdaad wel hun fouten laat inzien zodat ze daar van leren en terugkeren naar Hem. Dat daar ook Bijbelse onderbouwing voor is. De vraag is alleen vooral wanneer God dat doet. Als Hij je vergeeft zal Hij je niet constant weer op je zonden wijzen want Hij heeft je zonden weggedaan. Ik denk dat God het vooral gebruikt om mensen terug te brengen bij Hem..... Denk aan de verloren zoon. Hij ziet zijn ellende in want thuis had hij een liefdevolle vader, eten, warmte..... en de zoon ziet zijn ellende in en keert terug naar huis. En dan begint het feest en zal de vader zijn zoon ook niets verwijten, hem aan zijn fouten herinneren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4559
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 16:40

Algemene opmerking: Vergeving vraag je, dat kan je nooit eisen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4559
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 16:50

Marnix schreef:Het is meer dat je de ontvangen vergeving ook moet accepteren. Want je moet niet vergeten dat een zondaar niet alleen de ander beschadigt maar ook zichzelf. Je vergeving helemaal accepteren kan dan tijd nodig hebben.
:jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
Teus schreef:Je zou het boek eens moeten lezen "Wie je bent in Christus" je heb het hard nodig.
Dat is een mooi boekje, maar dat gaat veel meer over de relatie tussen de gelovige en God, niet zozeer over de medemens die het slachtoffer is van zijn zonde.
Verders moet je maar niet te snel denken dat jij weet wat een ander nodig heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 16:54

Marnix schreef:
Veel te kort door de bocht. Je zondigt niet alleen tegen God, je doet de ander ook tekort. Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Ik bedoelde gewoon: dit voorbeeld is te gecompliceerd, neem er even een zonder een Marietje, dat je alleen tegen God hebt gezondigd en jezelf niet hebt vergeven, weet alleen zo snel niet een voorbeeld.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 17:33

Dan ben ik het met je eens, hoewel je nog steeds wel met de gevolgen van je daden geconfronteerd kan worden. Maar ja, je mag weten dat je schuld vergeven is en dan moet je niet met de schuld rond blijven lopen. Die is betaald.

Naamloos, je kan het vragen, niet eisen. Aan de andere kant moeten we elkaar er wel op wijzen elkaar te vergeven. Wil je me vergeven zoals God jou en mij in Christus ook vergeven heeft.?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4559
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf vergeven

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 17:43

Marnix schreef:Naamloos, je kan het vragen, niet eisen. Aan de andere kant moeten we elkaar er wel op wijzen elkaar te vergeven. Wil je me vergeven zoals God jou en mij in Christus ook vergeven heeft.?
Elkaar erop wijzen te vergeven zoals God ons vergeven heeft, ja.
Maar bij voorkeur toch niet door de dader vind ik, dan zet ie je gelijk onder druk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten