Berichtdoor Teus » 15 feb 2014 07:42
Marnix
Laten we voorop stellen dat een benadering van mensen niet te vergelijken is met dergelijke discussies op dit forum.
8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
Stel, ik loop samen met jou ergens en ik sta door een of andere reden op je tenen en het doet je goed zeer. Ik vind het vervelend natuurlijk en bied mijn excuses aan. Jij zegt, ja doet wel pijn maar zal wel weer over gaan maar het is goed joh. De volgende dag kom ik bij je en zeg dom he van gisteren toen ik op je tenen stond. Jij zegt, ach ja maar daar hebben we het al niet meer over. De volgende dag kom ik weer en begin er over, jij zegt, ik wil het er niet meer over hebben. Maar toch, ik kom de volgende dag weer, jij zegt, nu word ik het wel zat, ik zei toch dat ik het er niet meer over wilde hebben? Wellicht ga je me de volgende keer met stemverheffing toespreken. Hier is het duidelijk dat ik je niet vertrouw dat je het me vergeven heb of ik wil aandacht trekken, vind mezelf zielig.
Zo doen we ook bij God, erop terug komen waar God het niet meer over wilt hebben.
Het is geen feit dat als een Bijbels persoon iets meemaakt dat wij dat ook moeten doen of moeten beleven. Het is niet zo dat deze mensen zonder zonden waren. We kijken veel wat discipelen en apostelen doen, ik denk dat we moeten kijken wat God van ons wilt.
Als je zonden vergeven zijn dan ben je in Christus, Christus is dan in ons. Dan heeft Hij in mensen een welbehagen, ongelooflijk maar God ziet een begenadigde als Heilig in Jezus Christus. Het kan ook eigenlijk niet anders want je zonden zijn vergeven. God ziet er niet meer op terug, dat heeft Hij ook beloofd en Hij is te Heilig om zonden aan te kunnen zien.
Gods verlangen is dat we op Jezus lijken, Hij was zonder zonden.
Als je God vraagt om kracht door de Heilige Geest om dit te verstaan, dan krijg je een heel
ander leven.
Proces zeg je? Corrie ten Boom schreef eens: Als je de genade ontvangen hebt dan gooit God al je zonden in het meer van vergetelheid en zet Hij er een bordje bij”Verboden te vissen”.
Het is dus niet goed dat je er zelf op terug kijkt, zeker, je wordt er mee geconfronteerd, zo noem ik het maar, maar God wil dan niet dat we er mee blijven lopen maar direct bij Hem komen. God gebruikt het om ons dichter bij Hem te krijgen. Wel vaker gehad hoor dat ik het zo benauwd kreeg alsof mijn strot dicht geknepen werd. Dan helpt de wapenrusting niet en ook niet in de autoriteit van Jezus te gaan staan, nee je gaat het niet redden, dan heb je God direct nodig. Hij wil je dan weer bij Zich hebben, dan wil Hij het je weer vergeven en zegt Hij weer Ik heb het je toch beloofd, vertrouw nou eens meer op Mij. En dan gaat Hij het met je maken, dan heb je het weer beter als voorheen, dat is groeien in geloof.
Heb je wel eens gehad Marnix, dat je voelt dat er iemand naar je kijkt, dat ken je wel he? Ook wel eens dat God naar je kijkt? Dat geeft een ander gevoel hoor, dan ervaar je Zijn zorg, liefde en Zijn nabijheid, en wil je spontaan tot Hem gaan. Niet om te bidden of te danken, nee om te vertellen wat je ervaart en het Hem te vertellen hoe blij je er van wordt. Of als je uit een koele ruimte naar buiten gaat waar het warm is en de warmte over je heen valt? Dat je zo Gods zorg als een deken over je heen voelt en zijn nabijheid, liefde en trouw ervaart? Dat als je omhoog kijkt direct huilt van vreugde? Dit is bij mij weg als ik over mijn zonden zit te miepen, God kan geen goede relatie met iemand hebben die God niet vertrouwd op Zijn belofte.
Lieve mensen waar zijn die relaties met God toch? Ik heb destijds een topic gemaakt over een leven met God, wilde samen God groot maken maar was niet naar verwachting.
Wat verwachten we van God? Een nabij leven waarin Hem danken voor Zijn Liefde, genade en de gave van Zijn Zoon? Zijn aanwezigheid, trouw en de wetenschap dat we altijd bij Hem mogen komen? Dat we het uit mogen schreeuwen “ik weet dat mijn Verlosser leeft”? Of ……..vele malen dezelfde zonde laten vergeven?
Waar denk je dat God meer een welbehagen in heeft?
Geloof je echt Marnix dat God het wilt en ingeeft dat je zo met je zonde omgaat?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a