Tante Pollewop schreef:Het grappige is dat juist homoseksualiteit een heet hangijzer blijkt.
Waarom moet de grens precies bij homoseksualiteit getrokken worden, en niet bij andere zaken. Ik vind dat behalve onverdraagzaam ook nog eens behoorlijk hypocriet.
Ik snap hier niet waar je precies op doelt. Ik heb in dit topic en elders al meerdere keren gelezen dat sommige mensen doen alsof de kerk geobsedeerd is met homoseksualiteit terwijl ze helemaal zo streng niet zijn tegenover andere zonden. Nou, wat mij betreft is de tucht net zo goed van toepassing op mensen die overspel/echtbreuk plegen en daar geen berouw van hebben, of mensen die samenwonen voor het huwelijk- etc.
Er zijn wel meer standpunten waar ik bijzonder weinig begrip voor heb en er zijn een hoop standpunten waar ik wel begrip voor heb, ook al ben ik het er niet mee eens. De reden waarom het idee dat homoseksualiteit niet zondig is aan de verkeerde kant van de lijn valt, heeft met de teksten die hier al 100 keer besproken zijn te maken. Daarover hebben wij elkaar waarschijnlijk weinig nieuws te vertellen.
shrew schreef:Volgens mij is de hypocrisie dat je zwart-wit denkt over de zonde van een ander: Fout! aanpassen of wegwezen.
Maar grijs over je eigen zonden: ja dat staat er wel maar context blablabla. Opeens is er dan ruimte voor een context.
Ik denk ook zwart wit over mijn eigen zonden hoor
En zeker niet wit! Ik ben geen haar beter dan iemand met een homoseksuele levensstijl en ik ben waarschijnlijk alleen maar slechter dan een homo die ervoor kiest om zich aan God te weiden en celibatair te leven. Het gaat niet om beter of slechter. Het gaat erom of iemand berouw heeft van zijn zonden en zich daarvan wil bekeren.
shrew schreef:Als je een homo uit je groep verstoot dan zeg je daarmee: jij mag niet bij ons want wij zijn beter dan jij. Daar mag je dan wel heel zeker over zijn, dat je inderdaad echt wel beter bent dan degene die je wegstuurt.
Jij verstaat het misschien zo, maar dat is zeker niet wat ermee gezegd wordt.
Het gaat ook niet zozeer om de zonde van die persoon, maar om de zuiverheid van de gemeente. 1 Kor 5 roept bijvoorbeeld duidelijk op, om niet de mensen buiten de gemeente te oordelen, of te mijden, maar enkel de mensen die de naam hebben een broeder te zijn, maar niet zo leven. Het gaat er dus helemaal niet om ons als brave goede christenen maar niet in te laten met iemand die in zonde leeft. Als je dat denkt heb je niets begrepen van de tucht! Het gaat erom dat de gemeente zuiver blijft en nog meer dan dat, het is het uiterste middel om iemand nog te trachten iemand tot bekering te brengen.
Maar goed, we beginnen nu in een discussie over de tucht verzijld te raken en daar gaat dit topic niet over....