Homoseksualiteit deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 18 aug 2014 16:48

Anoniem_89 schreef: Kun je gemeentes noemen waar dat zo gaat? Nooit van gehoord...
Homoseksualiteit wel, maar de rest? :roll:

De rest is kennelijk minder belangrijk dan een ordeel vellen over twee mensen die liefde in de praktijk brengen.
Het is immer veel makkelijker om te wijzen op een 'zonde' waar je zelf nooit in zult vallen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor ineke-kitty » 18 aug 2014 17:00

Nee, ik ga geen namen noemen van welke gemeente dan ook.
Maar geloof me maar, ik heb het meegemaakt gedurende 25 jaar in verschillende gemeenten.

Anoniem_89

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 aug 2014 17:08

JeeWee schreef:De rest is kennelijk minder belangrijk dan een ordeel vellen over twee mensen die liefde in de praktijk brengen.
Het is immer veel makkelijker om te wijzen op een 'zonde' waar je zelf nooit in zult vallen?


Dat zeg ik niet hoor.
Met een homoseksuele relatie is het moeilijker te 'breken' dan een tatoeage die je al hebt, piercings kun je makkelijker afdoen.
Een relatie verbreken homoseksueel of niet kost veel meer moeite en pijn.
Of alle liefde moet gaan zitten in het roken of drinken?

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mannetje1977 » 18 aug 2014 18:16

ineke-kitty schreef:Tatoo's en piercings zijn streng verboden in bepaalde evangelische kringen, eveneens het "praktiseren" van homosexsualiteit.
"Men omarmt ze wel warm" , echter wordt hen erop gewezen, dat dit zonde is, en "bevrijding" noodzakelijk is.
Evenals ongehuwd samenwonen, roken en drinken, teveel sieraden dragen, etc.
Men mag geen lid worden, en inhoudelijke gemeentelijke taken worden hen ontzegd.


Ik dacht dat de kerk een Corpus Mixtum is
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Anoniem_89

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 aug 2014 18:19

mannetje1977 schreef:Ik dacht dat de kerk een Corpus Mixtum is


ehh wat? :roll:

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mannetje1977 » 18 aug 2014 18:38

Anoniem_89 schreef:ehh wat? :roll:


Een 'gemengd lichaam', een term die door Sint Augustinus gebruikt werd om aan te duiden dat de Kerk op aarde bestaat uit zondaren en niet uit heiligen. De heiligheid van de Kerk komt door Jezus Christus aangezien de Kerk Christus' lichaam is, de heiligheid komt niet van de leden.

Het is dan ook vreemd om bepaalde zondaren op voorhand uit te sluiten van de Kerk, zoals praktiserende homoseksuelen.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Boerin » 18 aug 2014 19:02

Anoniem_89 schreef:

Kun je gemeentes noemen waar dat zo gaat? Nooit van gehoord...
Homoseksualiteit wel, maar de rest? :roll:

Samenwonen, dan mag je geen taak hebben in veel evangelische kerken. Wel als je rookt of eens iets drinkt, niet als alcoholist. Je gaat nl. anderen voor in aanbidding of legt ze handen op.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Deti404
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 aug 2014 01:03
Locatie: Alblasserwaard

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Deti404 » 18 aug 2014 21:00

mannetje1977 schreef:Een 'gemengd lichaam', een term die door Sint Augustinus gebruikt werd om aan te duiden dat de Kerk op aarde bestaat uit zondaren en niet uit heiligen. De heiligheid van de Kerk komt door Jezus Christus aangezien de Kerk Christus' lichaam is, de heiligheid komt niet van de leden.

Het is dan ook vreemd om bepaalde zondaren op voorhand uit te sluiten van de Kerk, zoals praktiserende homoseksuelen.


Laat wel duidelijk zijn dat mensen überhaupt niet bevoegd noch in staat zijn om andere mensen uit te sluiten van, of toe te voegen aan de Kerk met een hoofdletter. Dat oordeel is enkel aan God.
Van het uitsluiten van mensen uit kerkgebouwen of gemeenten heb ik echter nog nooit gehoord. Wel het uitsluiten van mensen voor kerkelijke ambten en sacramenten. Ik ben benieuwd waar je hebt meegemaakt dat mensen werden geweerd uit een kerk.
En laten we praktiserend homoseksuelen an sich niet ongebreideld onder zondaren scharen als we niet eens duidelijk hebben of gepraktiseerde homoseksualiteit een zonde is. Uiteraard is iedereen een zondaar, maar de vraag is of je gepraktiseerde homoseksualiteit moet associëren met zonde.
If we all give a little, we can make this world a home for everyone - Six4One

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mannetje1977 » 18 aug 2014 21:49

Deti404 schreef:Laat wel duidelijk zijn dat mensen überhaupt niet bevoegd noch in staat zijn om andere mensen uit te sluiten van, of toe te voegen aan de Kerk met een hoofdletter. Dat oordeel is enkel aan God.
Van het uitsluiten van mensen uit kerkgebouwen of gemeenten heb ik echter nog nooit gehoord. Wel het uitsluiten van mensen voor kerkelijke ambten en sacramenten. Ik ben benieuwd waar je hebt meegemaakt dat mensen werden geweerd uit een kerk.
En laten we praktiserend homoseksuelen an sich niet ongebreideld onder zondaren scharen als we niet eens duidelijk hebben of gepraktiseerde homoseksualiteit een zonde is. Uiteraard is iedereen een zondaar, maar de vraag is of je gepraktiseerde homoseksualiteit moet associëren met zonde.


Dag Deti404,

Even om een aantal zaken te verhelderen: ik ben zelf homo, ben getrouwd met een man en vind een homoseksuele relatie geen zonde.

Persoonlijk ben ik zelf geëxcommuniceerd vanwege mijn homoseksuele relatie, wat inhoudt dat alle sociale contacten met mij zijn afgebroken en men mij zelfs niet meer groet. Dus ja, het komt wel voor!

Ik plaats homo's dus niet ongebreideld onder de zondaren. Mijn punt is juist dat de hele kerk uit zondaren bestaat, en dat ik daarom kritiek heb op de praktijk van sommige mensen niet toe te laten als leden (zoals door anoniem89 over bepaalde evangelische gemeentes wordt beweerd).
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Deti404
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 aug 2014 01:03
Locatie: Alblasserwaard

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Deti404 » 18 aug 2014 22:24

mannetje1977 schreef:Dag Deti404,

Even om een aantal zaken te verhelderen: ik ben zelf homo, ben getrouwd met een man en vind een homoseksuele relatie geen zonde.

Persoonlijk ben ik zelf geëxcommuniceerd vanwege mijn homoseksuele relatie, wat inhoudt dat alle sociale contacten met mij zijn afgebroken en men mij zelfs niet meer groet. Dus ja, het komt wel voor!

Ik plaats homo's dus niet ongebreideld onder de zondaren. Mijn punt is juist dat de hele kerk uit zondaren bestaat, en dat ik daarom kritiek heb op de praktijk van sommige mensen niet toe te laten als leden (zoals door anoniem89 over bepaalde evangelische gemeentes wordt beweerd).


Wat betreft het eerste: dan zitten we op één lijn :)

Triest om te horen dat die excommunicatie jou overkomen is. Ik wist niet dat men werkelijk zo ver ging, maar helaas zit ik daar kennelijk naast.

Ik begreep wel dat je homo's niet onder zondaren wilde plaatsen, maar je bewoordingen deden het wel zo lijken, dus ik zag alweer een discussie aankomen die ik even wilde voorkomen ;) Wat je punt betreft: ik heb het ook absoluut niet op mensen of gemeenten die menen anderen uit te kunnen en mogen sluiten van de verkondiging van God Woord. Ook over deelname aan de sacramenten en bekleden van ambten moet eenieder op basis van eigen geweten en gebed kunnen beslissen. De christelijke wereld is over het algemeen een kwestie van balk en splinter, en laat duidelijk zijn dat ik mezelf daar ook vaak genoeg aan bezondig.
If we all give a little, we can make this world a home for everyone - Six4One

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor hubert » 22 aug 2014 09:29

MANNETJE77
Even om een aantal zaken te verhelderen: ik ben zelf homo, ben getrouwd met een man en vind een homoseksuele relatie geen zonde.
Persoonlijk ben ik zelf geëxcommuniceerd vanwege mijn homoseksuele relatie, wat inhoudt dat alle sociale contacten met mij zijn afgebroken en men mij zelfs niet meer groet. Dus ja, het komt wel voor!
Ik plaats homo's dus niet ongebreideld onder de zondaren. Mijn punt is juist dat de hele kerk uit zondaren bestaat, en dat ik daarom kritiek heb op de praktijk van sommige mensen niet toe te laten als leden (zoals door anoniem89 over bepaalde evangelische gemeentes wordt beweerd).


Je zou je mening m.i. sterker maken als je kunt inzien dat de kerk uit mensen bestaat. Mensen die proberen in navolging van ene Jezus Christus er het beste van proberen te maken met vallen en opstaan. Dat overdreven zondebesef in de reformatie is nergens goed voor. Wet maakt dood. Geest levend.
Kerken die niet sektarisch zijn, zijn er best wel te vinden, ook in de PKN.
Ik zou die splintergroepjes en kerkjes links laten liggen, die zijn leuk voor de folklore en de discussie. Let ook eens op de vruchten: achterklap, uitsluiting, zichzelf wijzer achtend dan anderen, respectloos tegen anders gezinden/geaarden. Kortom gesloten (in weerwil van het evangelie dat vrijheid beoogd). Vrijheid tegenover slavernij bv. Slavernij in de vorm van dogma's. Veelal de mens en het doel uit het oog verliezend.
Hoe kun je mensen die Jezus (willen) volgen in vredesnaam uitsluiten? Omdat ze een tattoo hebben?
Tsja, gekker kun je het niet maken.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 23 aug 2014 19:18

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jbkb

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Jbkb » 23 aug 2014 19:43

Deti404 schreef:Triest om te horen dat die excommunicatie jou overkomen is. Ik wist niet dat men werkelijk zo ver ging, maar helaas zit ik daar kennelijk naast.

Als iemand in zonden volhardt is het logisch dat je geen lid meer mag zijn. Een kerk hoort niet vrijblijvend te zijn.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 aug 2014 20:36

Nee, maar ze mogen wel vrijblijvend hun naasten uitsluiten en afwijzen en heel hard kwetsen? #-o

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor lekkerbek » 23 aug 2014 20:52

Wel uitsluiten als dit de regels van het kerkgenootschap zijn, en daar heeft het lid zelf mee ingestemd toen hij/zij belijdenis deed, dat hij/zij zich aan de "regels" zou houden die de Bijbel voorschrijft. Maar de persoon mag altijd in de kerk zitten, er zal hem/haar nooit de toegang worden geweigerd!
En hoewel ik het wel met bovenstaand eens ben, vind ik niet dat je de personen mag negeren. Persoonlijk wijs ik de personen niet af, maar wel het uitleven van naar mijn mening de zonde. Maar nogmaals, ik vind niet dat de personen zelf afgewezen moeten worden, dan zouden wij allemaal afgewezen moeten worden, want niemand is zonder zonde!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten