Homoseksualiteit deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 14:11


yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor yobem » 21 feb 2014 14:37

Die vraag is een beetje overtrokken. Alsof "de refohomo" per definitie bij refoanders zat. Het tegendeel is waar denk ik, het was een relatief klein deel, van de christelijke homo's in het algemeen en de refohomo's in het bijzonder, die zich daar thuis voelde.

Sowieso is de tijd van de fysieke organisaties een beetje voorbij. Jongeren organiseren zichzelf wel via digitale netwerken en social media. En die peer-invloed is groter dan de invloed van organisaties als bv. Refoanders. Met name de afgebakende kaders waarbinnen je geforceerd moet denken staat de huidige generatie niet aan; en terecht wat mij betreft. De periode dat de dominee of pastoor of de schooldirecteur of een organisatie een lijntje legt om de vrijheid van je gedachtewereld heeft zijn langste tijd gehad.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 21 feb 2014 16:07

yobem schreef:Alsof "de refohomo" per definitie bij refoanders zat.

Precies.
RefoAnders was vooral geliefd bij hetero-refo's die in de standpunten een bevestiging zagen van hun eigen standpunten. RA was ideaal voor de media omdat ze eindelijk een persoon hadden die ze konden inzetten voor een bepaald standpunt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Speedy » 21 feb 2014 16:10

JeeWee schreef:Precies.
RefoAnders was vooral geliefd bij hetero-refo's die in de standpunten een bevestiging zagen van hun eigen standpunten. RA was ideaal voor de media omdat ze eindelijk een persoon hadden die ze konden inzetten voor een bepaald standpunt.


Eigenlijk is dit weer een misselijke opmerking van je waarin je degenen die bij RA hulp zochten nu weer diskwalificeert. Heb je werkelijk geen enkel respect voor degenen die andere wegen gaan die jij gaat?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bambi

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 17:05

JeeWee schreef:Precies.
RefoAnders was vooral geliefd bij hetero-refo's die in de standpunten een bevestiging zagen van hun eigen standpunten. RA was ideaal voor de media omdat ze eindelijk een persoon hadden die ze konden inzetten voor een bepaald standpunt.

Gelukkig zoek jij de plaatsen waar de media komt niet op, om voor mensen met jouw denkwijze een gezicht te zijn. :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 21 feb 2014 17:23

Speedy schreef:Eigenlijk is dit weer een misselijke opmerking van je waarin je degenen die bij RA hulp zochten nu weer diskwalificeert. Heb je werkelijk geen enkel respect voor degenen die andere wegen gaan die jij gaat?

Ik zal proberen om de emotie die jij er in gooit, er uit te laten.


De feiten zeggen anders. RA is nooit een hulpverleningsinstantie geweest. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Different en Eleos.
RA was een eenmanszaak, voortgekomen uit een internetforum.
Ondanks dar bijv. dr. Jan Hoek en drs. Jan Noordam korte tijd hun diensten hebben aangeboden, met name bij het opstellen van het visiestuk, is het altijd een eenmanszaak gebleven.
Ik diskwalificeer dus zeker niet 'de mensen die hulp zochten bij RA'.
Maar hulp was er niet. Dat is ook niet erg, want er zijn andere, professionele hulpverleningsinstanties, zoals hierboven genoemd.
Er zijn huiskamerbijeenkomsten geweest waar homo's uit de refohoek en daarbuiten elkaar konden ontmoeten. Daar zijn bijzondere contacten ontstaan, hoewel ik niet geloof dat dat de bedoeling was.
Het is sowieso natuurlijk al prachtig als 'lotgenoten' van dezelfde signatuur elkaar kunnen ontmoeten

Ik heb juist heel veel respect voor elke weg die mensen met God gaan. Voor de één zal dat een celibataire weg zijn en die ander ziet samen met God wel mogelijkheden voor een relatie in liefde en trouw.

Enne... niet zo snel oordelen over de wegen die ik ga. Die zijn anders dan jij suggereert.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 21 feb 2014 17:40

HIER staat het verslag uit het RD over de studiedag van de Gereformeerde Bond over dit thema, deze week..

Ik kan mij uitstekend vinden in de manier waarop dr Arjan Plaisier dit daar verwoordde:


Homoseksualiteit is niet alleen een pastoraal maar ook een ethisch thema, aldus de scriba. „Is homoseksualiteit onderdeel van de schepping, of een afwijking, een gevolg van de zondeval? Het is duidelijk dat de meningen daarover in onze kerken sterk uiteenlopen. Maar ethiek mag nooit worden gereduceerd tot „het mag” of „het mag niet.””

Dan legt dr. Plaisier zijn „persoonlijke kaarten” op tafel. Homoseksualiteit hoort volgens hem tot de menselijke natuur, die niet volmaakt is, „maar waar we het wel mee moeten doen. De beleving van homoseksualiteit gaat tot op het bot. Homo’s doen niet iets wat tegen hun natuur ingaat; ze volgen die. Wie homoseksualiteit als een gave ziet, kan die vormgeven in een duurzame gemeenschapsrelatie.”

Dr. Plaisier kent ook homo’s die bewust kiezen voor een celibatair leven. „Zij verdienen steun, ook van hen die zelf een andere keuze maken. Laat er geen tweedeling ontstaan in de kerk. Het gaat niet om mogen of niet mogen, maar of we, zoals Paulus zegt, met een zuiver geweten Christus kunnen dienen.”
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor rotterdam » 22 feb 2014 06:52

Let op ; dit is de USA niet Rusland of Uganda

Arizona neemt omstreden anti-homowet aan
Bedrijven in de Amerikaanse staat Arizona kunnen op basis van religieuze redenen homoseksuele klanten weigeren.

Vrijdag werd een wetsvoorstel met een kleine meerderheid (33-27) aangenomen door het Huis van Afgevaardigden van de staat.
Voorstanders van de wet zeggen dat het dient als bescherming van de godsdienstvrijheid. Zo kan een fotograaf weigeren te werken bij een homohuwelijk zonder zich zorgen te maken over juridische consequenties.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 22 feb 2014 08:50

Ik weet het, je moet nu even nadenken en het gaat wat verder dan welles-nietes en een paar bijbelteksten maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen de visie van dr. Plaisier zoals die in het RD is weergegeven neb hij dit verteld heeft op de studiedag van de Geref. Bond.


Homoseksualiteit is niet alleen een pastoraal maar ook een ethisch thema, aldus de scriba. „Is homoseksualiteit onderdeel van de schepping, of een afwijking, een gevolg van de zondeval? Het is duidelijk dat de meningen daarover in onze kerken sterk uiteenlopen. Maar ethiek mag nooit worden gereduceerd tot „het mag” of „het mag niet.””

Dan legt dr. Plaisier zijn „persoonlijke kaarten” op tafel. Homoseksualiteit hoort volgens hem tot de menselijke natuur, die niet volmaakt is, „maar waar we het wel mee moeten doen. De beleving van homoseksualiteit gaat tot op het bot. Homo’s doen niet iets wat tegen hun natuur ingaat; ze volgen die. Wie homoseksualiteit als een gave ziet, kan die vormgeven in een duurzame gemeenschapsrelatie.”

Dr. Plaisier kent ook homo’s die bewust kiezen voor een celibatair leven. „Zij verdienen steun, ook van hen die zelf een andere keuze maken. Laat er geen tweedeling ontstaan in de kerk. Het gaat niet om mogen of niet mogen, maar of we, zoals Paulus zegt, met een zuiver geweten Christus kunnen dienen.”
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 feb 2014 13:23

Tja. Gesprek kun je niet afdwingen. :roll:

Ugandese president heeft de anti-homowet getekend.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mealybug » 25 feb 2014 08:39

schelpje3 schreef:Waar moet de refohomo nu naar toe?

Artikel in Trouw

''Ganzevoort licht toe dat jongeren in refokring steeds meer een 'romantisch liefdes-ideaal' najagen, net als in de seculiere buitenwereld. Authentiek zijn aan jezelf, je leven delen met iemand die alles voor je is : dit model begint ook in refokringen opgeld te doen. "Dat is een andere benadering dan wanneer je begint met de vraag of iets wel of niet zondig is.''

Hst schepsel vereren boven de Schepper, dus.
Rom 1.
Af en toe lijkt de waarheid zo eenvoudig.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 feb 2014 09:12

;/

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 25 feb 2014 13:01

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 03 mar 2014 09:58

Bekijk HIER een bijzondere en aangrijpende, gesproken column die CIP.nl heeft geproduceerd...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 03 mar 2014 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 10:07

Tante Pollewop schreef:Tja. Gesprek kun je niet afdwingen. :roll:

Ugandese president heeft de anti-homowet getekend.

Binnenkort hebben de westerse mogendheden soldaten in centraal Afrika nodig. Als Uganda meedoet in die militaire interventie is de hele anti-homowetgeving met bijbehorende sancties vergeten en vergeven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten