Eigen bijdrage ziektekosten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 12:53

Wie vindt de eigen bijdrage ook de pan uitrijzen?
Teken dan deze petitie:
http://www.petities24.com/afschaffen_ve ... dheidszorg

Het kan ook zijn dat iemand deze bijdrage geheel terecht vindt, of zelfs nog te laag.
Start dan de discussie.

Faramir

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2014 12:59

Ik ben voor een eigen risico. Zo'n 250 euro vind ik dan reëel. Ik betaal nu geloof ik iets van 130 euro in de maand aan ziektekostenverzekering (extra dekking tandarts). Ik vind dat heel veel geld.

Ik weet nog dat ik vroeger particulier verzekerd was voor nog geen 100 gulden in de maand, zonder eigen risico geloof ik ook nog.

De kosten voor de zorg rijzen de pan uit en ik denk dat de overheid daar wat aan moet gaan doen. Ik denk ook dat zorgverlenende instanties daar een taak in hebben. Als ik soms hoor wat de lonen en bonussen zijn van bepaalde managers in de zorg dan is dat werkelijk moreel niet meer te verdedigen.

Jvslooten

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 13:02

Ik kan mij er niet druk om maken.. ik heb een eigen risico van 860,- euro en dat bevalt mij prima zo.

Faramir

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2014 13:03

Jvslooten schreef:Ik kan mij er niet druk om maken.. ik heb een eigen risico van 860,- euro en dat bevalt mij prima zo.

En wat betaal je maandelijks? En waar is dat?

Jvslooten

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 13:24

81 euro per maand, dat is inclusief tandarts verzekering bij Zilverenkruis Achmea.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor mealybug » 29 jan 2014 20:45

Zo'n 55 Euro per maand . voor een hospital plan.
Huisarts, medicijnen, tandarts en polikliniek allemaal zelf dokken :-)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Katlheen » 30 jan 2014 16:07

Er gaat veel geld in de hele zorgbranche om, en dan niet zozeer de inkomens van managers en directeuren etc. Daar wordt wel heel snel naar gekeken, maar er gaat veel meer geld verloren aan bureaucratie en het feit dat er nauwelijks tot geen controle is op claims van zorgverleners. Verzekeraars betalen alles uit wat geclaimd wordt. Ongezien. Ja, soms weten ze bijvoorbeeld een tandarts te pakken, die door de mand viel nadat hij/zij in totaal 123 getrokken kiezen had gedeclareerd bij 1 patiënt. Ja duh, denk je dan....Er is een heel zorgsysteem opgetuigd wat, getuige de landen om ons heen, met de helft goedkoper kan, zonder aan kwaliteit in te boeten. Begin eerst maar eens als verzekeraar alle gedeclareerde kosten van zorgverleners aan de patiënt te laten zien. Als ik dan bijvoorbeeld zie dat ik voor een poliklinische ingreep waarbij ik dezelfde ochtend nog naar huis ga, een overnachting wordt gerekend, dan weet ik genoeg... :?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Jvslooten

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 16:29

Zie ook deze infographic, en schrik niet(!): Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor schelpje3 » 30 jan 2014 17:25

In de zorg lekt veel geld weg aan allerlei overbodige onderzoeken, teveel medicatie en slecht georganiseerde afspraken.
Het gebeurt te vaak dat iemand wordt opgenomen en soms zelfs vlak vóór een operatie weer naar huis wordt gestuurd, omdat
* er geen o.k. beschikbaar blijkt te zijn
* de dokter ergens ver weg op een congres zit
* teveel patiënten ingepland
en weet ik wat nog meer
Sommige doktoren schrijven 30 pillen voor, voor een kwaal die na 4 pillen al verholpen is.
Het ene ziekenhuis neemt de uitslagen van onderzoeken van het andere ziekenhuis niet over. Tenminste, niet altijd. Alles gaat dan nog een keer over.
Er zijn artsen die standaard veel te veel onderzoeken willen verrichten, als een patiënt met een bepaalde klacht komt, dus te breed onderzoeken.
En er is een categorie mensen die denken dat alles maakbaar is. Ze worden ziek en verwachten dat de dokter een wonder gaat verrichten.
De gewone man, met een gewone klacht, is echt niet DE oorzaak van de hoge zorgkosten.
Neem eens een kijkje in het (al jarenlang) nieuw te bouwen E rasmusziekenhuis. Velen zijn van mening dat het goedkoper was geweest als er een geheel nieuw medisch centrum net buiten de stad, aan de snelweg was neergezet, i.p.v. die geldverslindende eindeloze nieuw- en verbouwingen.
n.b. mede daarom moest er een peperdure parkeergarage gebouwd worden, die de "blunderput"" wordt genoemd.

De parkeergarage aan het Museumpark, veel beter bekend als de Rotterdamse blunderput, gaat zaterdag na jaren van problemen officieel open. De garage is helemaal af.
Het project heeft ruim 100 miljoen euro gekost, bijna twee keer zo veel als aanvankelijk gepland.
De bouwput lag door allerlei problemen jaren open en werd om die reden in de volksmond al snel omgedoopt tot de blunderput. Twee wethouders kwamen onder vuur te liggen vanwege de forse financiële problemen.
In de nieuwe parkeergarage is plaats voor 1150 auto's. Onder de inrit van de garage moet bovendien een waterberging voor 10 miljoen liter regenwater komen.
Maar dit geheel terzijde :wink:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor juffiejuf » 30 jan 2014 17:31

Niet meer dan normaal om mee te dokken aan de ziektekosten. Ik vind die 360 euro dus gewoon logisch. In andere landen is dat ook niet meer dan normaal.
Mn man heeft ook eigen risico op 500 euro staan dus totaal 860 euro. Afgelopen jaren daar toch weer wat mee bespaard.

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 01 mar 2014 20:26

juffiejuf schreef:Niet meer dan normaal om mee te dokken aan de ziektekosten. Ik vind die 360 euro dus gewoon logisch. In andere landen is dat ook niet meer dan normaal.
Mn man heeft ook eigen risico op 500 euro staan dus totaal 860 euro. Afgelopen jaren daar toch weer wat mee bespaard.

Totdat er ziekenhuisopnames zijn of, zoals bij mijn dochter, er een chronische ziekte is geconstateerd. Dan moet je je wel compleet verzekeren.
De huisarts was op een bepaald moment stomverbaasd dat mijn zoon bij hem ingeschreven was. Geen idee was er hoe hij eruit zag. Kijk dan kun je hogere risico's nemen.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Memmem » 01 mar 2014 21:03

De ziektekosten worden ook opgedreven door de zorgaanbieders. Hier de tandarts geeft aan dat "poetsinstructie" 2 x per jaar moet, want de verzekering vergoed het gewoon 2x per jaar per kind. En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen die niet noodzakelijk zijn maar wel vergoed worden. Hierdoor moet er gekort worden op de andere ziektekosten die wel noodzakelijk zijn.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor juffiejuf » 01 mar 2014 23:33

@ riska; helemaal mee eens maar dan is de afweging of je dat eigen extra risico neemt voor een jaar. Zelf heb ik ook een chronische ziekte en dan neem ik dat extra eigen risico er niet bij (want die is dan zo op ;-) )

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Lalage » 02 mar 2014 09:02

Katlheen schreef:Er gaat veel geld in de hele zorgbranche om, en dan niet zozeer de inkomens van managers en directeuren etc. Daar wordt wel heel snel naar gekeken, maar er gaat veel meer geld verloren aan bureaucratie en het feit dat er nauwelijks tot geen controle is op claims van zorgverleners. Verzekeraars betalen alles uit wat geclaimd wordt. Ongezien. Ja, soms weten ze bijvoorbeeld een tandarts te pakken, die door de mand viel nadat hij/zij in totaal 123 getrokken kiezen had gedeclareerd bij 1 patiënt. Ja duh, denk je dan....Er is een heel zorgsysteem opgetuigd wat, getuige de landen om ons heen, met de helft goedkoper kan, zonder aan kwaliteit in te boeten. Begin eerst maar eens als verzekeraar alle gedeclareerde kosten van zorgverleners aan de patiënt te laten zien. Als ik dan bijvoorbeeld zie dat ik voor een poliklinische ingreep waarbij ik dezelfde ochtend nog naar huis ga, een overnachting wordt gerekend, dan weet ik genoeg... :?

Helemaal mee eens! Ik probeer een overzicht te krijgen van mijn verzekeraar van vorig jaar en dat kost heel veel moeite. Ik heb nu alleen een overzicht waar geen beschrijving van de zorg bij staat, alleen 'ziekenhuis' en het bedrag.

Wervelwindje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2014 14:48

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Wervelwindje » 16 mei 2014 14:57

Ik zou willen dat ik van te voren kon aangeven bij mijn zorgverzekeraar dat ik de eigen bijdrage helemaal zal moeten betalen. En dat ze die 330 euro delen door 12 en steevast bij mijn zorgverzekering incasseren. Ik vind het altijd zo'n groot rotbedrag wat er in een keer vanaf gaat.
Mijn man en ik zijn per persoon altijd het hele bedrag kwijt door medicijnen die we ons hele leven nodig zullen hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten

cron