Olympische Spelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Olympische Spelen

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 14:46

Binnenkort gaan de Olympische spelen weer van start.
Na Peking is het het IOC wederom gelukt een discutabele toewijzing voor elkaar te boksen.

Er is in de media veel discussie over de homo-rechten en andere mensenrechten in Rusland.
Hoe zien jullie dat?

Moeten wij als Nederlanders onze normen en waarden opdringen aan andersdenkenden, of is dit een interne aangelegenheid?

Jvslooten

Re: Olympische Spelen

Berichtdoor Jvslooten » 27 jan 2014 14:51

Ik vind dat je de soevereiniteit van andere landen zoveel als mogelijk moet respecteren. Natuurlijk zijn er bepaalde morele kwesties die het legitimeren om desbetreffende staat aan te spreken of zo nodig in te grijpen, maar dan heb je het wel over uitzonderlijke gevallen. Overigens zijn er wel meer methoden om op een positieve manier invloed uit te oefenen. En nee, ik denk niet dat het boycotten v/d Spelen daar ook onder valt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jan 2014 14:55

Ik word hier doodmoe van. Zoiets kun je al bedenken als de landen zich kandidaat stellen. Dan moet je niet een paar weken van tevoren opeens selectief verontwaardigd gaan doen.
Dat hebben we in het verleden nu al zo vaak gezien.
Ook bij voetbalkampioenschappen, dan staat er opeens een bekende Nederlander op, meestal een cabaretier, die "schande" roept [-X .
Ondertussen vind ik het steeds bedreigender geworden. De topman van McAfee waarschuwt al voor massaal computerhacking aldaar.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 14:58

Jvslooten schreef:Ik vind dat je de soevereiniteit van andere landen zoveel als mogelijk moet respecteren. Natuurlijk zijn er bepaalde morele kwesties die het legitimeren om desbetreffende staat aan te spreken of zo nodig in te grijpen, maar dan heb je het wel over uitzonderlijke gevallen. Overigens zijn er wel meer methoden om op een positieve manier invloed uit te oefenen. En nee, ik denk niet dat het boycotten v/d Spelen daar ook onder valt.

Mee eens.
Aan de andere kant is de zware delegatie die Nederland stuurt ook enigszins overtrokken.
In mijn optiek hoeven de spelen niet geboycot te worden (hoewel ik het een zwaar overschat fenomeen vindt), maar ik vindt het heel frappant dat we vreselijk veel kritiek horen in Nederland, terwijl de commotie rond de toewijzing aan Peking vrijwel nihil was.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 jan 2014 15:06

StillAwake schreef:Mee eens.
Aan de andere kant is de zware delegatie die Nederland stuurt ook enigszins overtrokken.
Geen idee, de hele Spelen hebben als ik eerlijk ben totaal mijn interesse niet, dus ik zou niet weten hoe 'zwaar' die delegatie is.
StillAwake schreef:In mijn optiek hoeven de spelen niet geboycot te worden (hoewel ik het een zwaar overschat fenomeen vindt)...
Toch heb ik het idee dat er van de Spelen op sociaal en economisch gebied veel invloed uitgaat.
StillAwake schreef:..ik vindt het heel frappant dat we vreselijk veel kritiek horen in Nederland, terwijl de commotie rond de toewijzing aan Peking vrijwel nihil was.
Toch denk ik mij te kunnen herinneren dat er in Peking destijds ook sprake was van commotie. Eerlijk gezegd kan ik eigenlijk niet zoveel met die selectieve verontwaardigheid trouwens. Veelal is het niet meer dan een hype, die na de Spelen in de vergetelheid raakt. Echt een daad stellen wil niemand.. ik ben ze nog niet tegengekomen in ieder geval, die het wel zien zitten om China, India, Rusland of Saoedi-Arabië te boycotten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 15:14

Jvslooten schreef:Geen idee, de hele Spelen hebben als ik eerlijk ben totaal mijn interesse niet, dus ik zou niet weten hoe 'zwaar' die delegatie is.

Willem Alexander, Maxima en Mark Rutte gaan. Lijkt me ongeveer de zwaarste delegatie die Nederland kan afvaardigen (natuurlijk afgezien van delegaties waarbij ondergetekende deel uitmaakt van het gezelschap :-oo :-oo )
Jvslooten schreef:Toch heb ik het idee dat er van de Spelen op sociaal en economisch gebied veel invloed uitgaat.

Klopt, maar het zal nooit meer lading hebben dan dat mensen eraan geven.

Jvslooten schreef:Toch denk ik mij te kunnen herinneren dat er in Peking destijds ook sprake was van commotie. Eerlijk gezegd kan ik eigenlijk niet zoveel met die selectieve verontwaardigheid trouwens. Veelal is het niet meer dan een hype, die na de Spelen in de vergetelheid raakt. Echt een daad stellen wil niemand.. ik ben ze nog niet tegengekomen in ieder geval, die het wel zien zitten om China, India, Rusland of Saoedi-Arabië te boycotten.

Er was wel wat commotie, maar de commotie is nu stukken groter, en dat terwijl de mensenrechtensituatie in China nog veel nijpender was (en is).
Het is inderdaad een tijdelijke en selectieve verontwaardiging. Rusland zelf echter heeft op deze spelen aangestuurd, en dus deze kritische blik op hun interne politiek "aangevraagd".

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 27 jan 2014 16:14

Ieder woord over de O.S. Is er voor mij één te veel...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 17:17

Rozijn schreef:Ieder woord over de O.S. Is er voor mij één te veel...

En toch neem je de moeite hier te reageren. Blijkbaar heb je er dan toch een mening over...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 27 jan 2014 17:22

Die heb ik al gegeven. Maar nu is het topic weg uit de slowchat, dus zal ik geen minder relevante reacties meer geven

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2014 18:57

Dat waren dan 12 woorden teveel Rozijn ;-)

Ik ben groot fan van de Olympische Spelen. Jammer dat ze in Rusland zijn, wel goed dat het de dialoog aanwakkert.

Wat de zwaarte van de delegatie betreft, dat snap ik niet. Mensen moeten niet klagen over de delegatie als ze zelf wel naar de Spelen gaan kijken. Jammer dat waar het om gaat, de sport, zo wordt overschaduwd door politieke kwesties.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ricky70
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ricky70 » 05 feb 2014 15:43

Hadden we deze discussie ook gehad als de Olympische Spelen in de V.S. zouden zijn.
Ik bedoel dat is OOK niet bepaald een land waar de mensenrechten zo best zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 feb 2014 16:24

ricky70 schreef:Hadden we deze discussie ook gehad als de Olympische Spelen in de V.S. zouden zijn.
Ik bedoel dat is OOK niet bepaald een land waar de mensenrechten zo best zijn.

Leuk dat je het hier noemt. Vandaag kwam de volgende afbeelding langs:

Afbeelding

https://twitter.com/ProPublica/status/4 ... 92/photo/1

Laat Utah er nou ook tussenstaan. Jawel de staat waarin Salt Lake City ligt, de plaats waar in 2002 de winterspelen zijn gehouden. Het is gewoon een ontzettend hypocriet politiek spelletje wat er gespeeld wordt. Steeds maar weer en mensen laten zich er helemaal gek door maken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 13:38

Faramir schreef:Leuk dat je het hier noemt. Vandaag kwam de volgende afbeelding langs:

Afbeelding

https://twitter.com/ProPublica/status/4 ... 92/photo/1

Laat Utah er nou ook tussenstaan. Jawel de staat waarin Salt Lake City ligt, de plaats waar in 2002 de winterspelen zijn gehouden. Het is gewoon een ontzettend hypocriet politiek spelletje wat er gespeeld wordt. Steeds maar weer en mensen laten zich er helemaal gek door maken.

Faramir,
nu blijk ik in het Homo-topic exact hetzelfde geplaatst te hebben, maar zonder je plaatje...
Excuus voor het plagiaat, maar ik had deze nog niet gelezen...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 feb 2014 13:41

Ik heb het niet geschreven. :) Ook gewoon van Twitter afgeplukt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 13:43

Faramir schreef:Ik heb het niet geschreven. :) Ook gewoon van Twitter afgeplukt.

Ok, dan zul je vast niet boos meer zijn... :wink: :wink:

Terug naar “Archief”