Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor vpk » 08 mei 2014 09:36

[quote=miepje90]
Hm, niet helemaal correct. Ook in de reguliere geneeskunde wordt graag gebruik gemaakt van het placebo-effect. Zo heb ik eens iemand onder narcose zien gaan op NaCl (oftewel: water):). [/quote]

Echt??? :lol:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 09:38

Haha, VPK: dat verhaal vertel ik binnenkort nog wel eens;).
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

weetik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2014 23:01

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor weetik » 08 mei 2014 11:56

De huisartsenrichtlijn urineweginfecties is onlangs gewijzigd. Eerst was het: antibiotica. Nu is het: in eerste instantie afwachtend. En zelfs Cranberry is er in opgenomen.
Letterlijke tekst heb ik niet in m'n hoofd, maar is op te zoeken.
Voor de rest klopt het niet allemaal wat je zegt. Als jij denkt van wel, geef dan even bronnen.

Over dat geval van de WHO.
Dit is het juiste verhaal:
http://homeopathyresource.wordpress.com ... -companies

Hier ook nog een blog uit een artsentijdschrift, met o.a. de onderzoeken die aantonen dat een huisarts regulier met homeopathie 80% minder antibiotica voorschrijft.
www.artsennet.nl/blogs/artsen-blogs/Fra ... dicine.htm

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 12:37

weetik schreef:De huisartsenrichtlijn urineweginfecties is onlangs gewijzigd. Eerst was het: antibiotica. Nu is het: in eerste instantie afwachtend. En zelfs Cranberry is er in opgenomen.
Letterlijke tekst heb ik niet in m'n hoofd, maar is op te zoeken.


Zoals ik al zei: de NHG-richtlijn uit 2013 - ook eenvoudig op te zoeken - zegt dat niet. En als je zo goed op de hoogte bent als je voor doet komen, weet je ook dat dát op dit moment de richtlijn is die door huisartsen gebruikt wordt. Er staat dat bij gezonde, niet zwangere vrouwen, een afwachtend beleid besproken mag worden. Er staat nergens dat een afwachtend beleid de eerste keus is. Overigens zegt de NVU-richtlijn hetzelfde.
Cranberry heeft overigens alleen zin als je een UWI met een E.Coli doormaakt, maar inderdaad: het is bewezen effectief, het heeft vooral een preventief effect. Maar dat is dan ook geen homeopathie.

Voor de rest klopt het niet allemaal wat je zegt. Als jij denkt van wel, geef dan even bronnen.

Weet je, ik wil met alle liefde de reguliere geneeskunde gaan verdedigen. Maar omdat het nu best wel breed is geworden is het misschien beter als je eventjes vertelt welke feiten er volgens jou niet kloppen, dan ga ik bronnen geven.

Oh, toevoeging: ik ontken niet de kracht van kruiden of voeding; maar je suggereert dat antibiotica gevaarlijk zijn en daar ben ik het niet mee eens.
Laatst gewijzigd door Miepje90 op 08 mei 2014 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor rotterdam » 08 mei 2014 12:44

weetik schreef:De huisartsenrichtlijn urineweginfecties is onlangs gewijzigd. Eerst was het: antibiotica. Nu is het: in eerste instantie afwachtend. En zelfs Cranberry is er in opgenomen.


Wat hebben cranberries met homeopathie te maken ?

weetik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2014 23:01

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor weetik » 08 mei 2014 13:14

Antibiotica vernietigt de slechte bacterien, maar helaas ook de goede, in de darm. Die darmflora is een onderdeel van je immuunsysteem, en die raakt dus verzwakt.
Prof. Blaser denkt zelfs dat die schade permanent is.

Daarnaast hebben we het enorme probleem van de resistente bacterien. Zie mijn vorige berichten.

Kun je allemaal vinden in de medische tijdschriften.
Blaser is misschien wat lastiger te vinden, hier staat er meer over:
http://www.infowebweistra.eu/zelfzorgmi ... omeopathie

Ook dit kun je er vinden, met referentie:
Steeds meer darmziektes (Crohn, colitis ulcerosa) bij jonge mensen door o.a. antibiotica

Bambi

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Bambi » 08 mei 2014 13:18

weetik schreef:Antibiotica vernietigt de slechte bacterien, maar helaas ook de goede, in de darm. Die darmflora is een onderdeel van je immuunsysteem, en die raakt dus verzwakt.
Prof. Blaser denkt zelfs dat die schade permanent is.

Daarnaast hebben we het enorme probleem van de resistente bacterien. Zie mijn vorige berichten.

Kun je allemaal vinden in de medische tijdschriften.
Blaser is misschien wat lastiger te vinden, hier staat er meer over:
http://www.infowebweistra.eu/zelfzorgmi ... omeopathie

De grootste oorzaak voor de resistente bacteriën is dat vooral de kippen vol werden gegooid met antibiotica.
En laat dat nu jarenlang het aangeprezen vlees zijn geweest om te eten want het was gezonder dan andere vleessoorten, omdat die andere vleessoorten weer vol zaten met groeihormonen.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 14:58

weetik schreef:Antibiotica vernietigt de slechte bacterien, maar helaas ook de goede, in de darm. Die darmflora is een onderdeel van je immuunsysteem, en die raakt dus verzwakt.
Prof. Blaser denkt zelfs dat die schade permanent is.

Steeds meer darmziektes (Crohn, colitis ulcerosa) bij jonge mensen door o.a. antibiotica

Het klopt inderdaad dat je darmflora last heeft van antibiotica. Maar die 'slechte bacteriën' die er zitten dienen wel vernietigd te worden om kans op erger te voorkomen.
Er valt overigens behoorlijk wat af te dingen op wat je schrijft over Crohn en CU; los van het feit dat er véél meer zaken meespelen, gaat het vaak om jonge mensen die lang niet allemaal evenveel antibiotica hebben gekregen. De groep mensen bij wie veel antibiotica voorgeschreven is, dat zijn de oudere patiënten. Ook ben ik wel benieuwd of in mediterraanse landen de incidentie/prevalentie van Crohn en CU hoger is dan hier in NL.

Daarnaast hebben we het enorme probleem van de resistente bacterien. Zie mijn vorige berichten.

Kun je allemaal vinden in de medische tijdschriften.

Het klopt dat resistentie toeneemt, het klopt dat dat een probleem is, dat hoor je mij ook niet ontkennen. Dat komt door, zoals Bambi zegt, het klakkeloos gebruik van antibiotica in de bio-industrie en het klakkeloos voorschrijven aan patiënten, wat in Nederland vrij beperkt is.

En dan nogmaals de vragen die ik al stelde:
- die richtlijn, waar vind ik die?
- je noemde eerder dat ik fouten verkondigde en wilde graag argumentatie zien, welke dingen wil je graag onderbouwd zien?
Laatst gewijzigd door Miepje90 op 08 mei 2014 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

weetik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2014 23:01

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor weetik » 08 mei 2014 15:04

Die richtlijn heb je zelf al gevonden.
Voor de rest ben jij aan zet met het opvoeren van je bronnen / referenties.
Ik heb al talrijke gegeven ter onderbouwing.
Ik kan wel eindeloos doorgaan, maar jij bent aan zet.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 15:15

weetik schreef:Die richtlijn heb je zelf al gevonden.
Voor de rest ben jij aan zet met het opvoeren van je bronnen / referenties.
Ik heb al talrijke gegeven ter onderbouwing.
Ik kan wel eindeloos doorgaan, maar jij bent aan zet.


@ Richtlijn: mag ik dan de conclusie trekken dat het niet helemaal klopt wat je daarover zei?

Verder nogmaals de vraag welke zaken je graag onderbouwd wilt zien.
Dat je antibiotica nodig hebt om een (uro)sepsis te overleven? http://www.survivingsepsis.com en dan de Surviving Sepsis Campaign opzoeken.
Dat je van antibiotica geen chronische blaasontsteking krijgt? Ik vroeg je al eerder om je definitie van een 'chronische blaasontsteking'. Verder worden ongelooflijk veel mensen eenmalig behandeld voor een blaasontsteking en hebben er daarna nooit meer last van. De groep mensen bij wie er helaas sprake is van recidiverende urineweginfecties - wat mijns inziens iets anders is dan een chronische blaasontsteking - heeft daar vaak een andere verklaring voor. Een goed onderbouwde richtlijn is die van de NVU.

Misschien is het trouwens leuk om eens uit te zoeken wanneer antibiotica ontdekt werd en wat dat met de levensverwachting deed destijds?
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

weetik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2014 23:01

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor weetik » 08 mei 2014 15:33

Ja dat laatste is interessant.
Tezelfdertijd en oorzaak (causaal) is niet hetzelfde.
Statistieken tonen aan wat prof. Galama hieronder zegt:

Prof. Galama in zijn afscheidsrede (iets aangepast):
In de negentiende eeuw ging bijna de helft van de bevolking dood aan een infectieziekte. De twintigste eeuw liet echter een gestage daling zien. Die daling kan niet aan medische ontwikkelingen worden toegeschreven, maar voornamelijk aan een groeiende welvaart en aan de openbare gezondheidszorg: betere voeding, schoon drinkwater en aanleg van riolering zijn de belangrijkste factoren. Gebruik van antibiotica en vaccinatieprogramma’s zijn pas na de Tweede Wereldoorlog op enige schaal gaan bijdragen aan deze gunstige ontwikkeling. Ze zijn van geringere betekenis voor de daling dan wel wordt gedacht.

Titel afscheidsrede: Virus en gastheer, een tango op glad ijs

Kun je ook allemaal vinden in de links die ik in mijn vorige berichten gaf.

weetik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2014 23:01

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor weetik » 08 mei 2014 17:14

Ik heb ook nog even de huisartsenrichtlijn opgezocht, en daarmee heb je ook ongelijk.
Je had het over alleen zwangeren, maar er staat:

Richtlijnen beleid bij gezonde, niet-zwangere vrouwen
Bespreek de mogelijkheid van een afwachtend beleid (ruim drinken en zonodig pijnstilling) en het meegeven van een ‘uitgesteld antibioticumrecept’.


Men is dus erg voorzichtig geworden met antibiotica, dat werd tijd.
Zoals ik al eerder zei: Neem direct Monarda Complex.
En kijk maar eens hoe snel dat werkt.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 17:42

weetik schreef:Ik heb ook nog even de huisartsenrichtlijn opgezocht, en daarmee heb je ook ongelijk.
Je had het over alleen zwangeren, maar er staat:

Richtlijnen beleid bij gezonde, niet-zwangere vrouwen
Bespreek de mogelijkheid van een afwachtend beleid (ruim drinken en zonodig pijnstilling) en het meegeven van een ‘uitgesteld antibioticumrecept’.


Men is dus erg voorzichtig geworden met antibiotica, dat werd tijd.


Ik kan het altijd wel waarderen als mensen lezen wat er staat. Ik noem de groep 'gezonde niet zwangere vrouwen' keurig. Daarnaast ken ik die richtlijn behoorlijk goed. Als je twee zinnen verder leest, zie je dat Nitrofur het behandelmiddel van eerste keus is. Er staat helemaal nergens dat je in principe afwachtend behandelt; het komt er op neer dat het volgende aanbevolen wordt: je bespreekt dat er een mogelijkheid is om afwachtend te behandelen en dat je antibiotica voor kan schrijven.
In Nederland is men overigens voorzichtig met antibiotica, en eigenlijk altijd al geweest. Je krijgt geen antibiotica voor een blaasontsteking als je geen echte blaasontsteking hebt.

Mbt antibiotica en levensverwachting: daar zijn de geleerden het zeker niet over eens. Hoewel antibiotica inderdaad niet het enige is dat zorgde voor een sterke sterftedaling, heeft het er zeker aan bijgedragen (oa Mackenbach heeft daar in Nederland veel onderzoek naar gedaan. Een van de voorbeeldjes die hij beschrijft is de tuberculosegerelateerde sterftedaling sinds de introductie van antibiotica).
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

weetik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2014 23:01

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor weetik » 08 mei 2014 18:18

Je hebt gelijk, de WHO waarschuwt voor niks.
En links heb je niet.
En als ik ze controleer dan klopt het niet wat je zegt.

Goed, ik heb andere dingen te doen.
Zal eens kijken of ik nog iets vergeten ben te melden, en dan is het wel genoeg geweest zover.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 18:42

weetik schreef:Je hebt gelijk, de WHO waarschuwt voor niks.
En links heb je niet.
En als ik ze controleer dan klopt het niet wat je zegt.

Goed, ik heb andere dingen te doen.
Zal eens kijken of ik nog iets vergeten ben te melden, en dan is het wel genoeg geweest zover.


Als je ze controleert dan 1) citeer je mij verkeerd en 2) kies je er bewust voor om het zo te interpreteren als je zelf wilt. Hoewel ik inmiddels al een aantal keer heb aangegeven hoe die richtlijnen zijn opgebouwd en wat ze werkelijk zeggen, kies je ervoor om dat naast je neer te leggen.

Daarnaast heb ik je de internationale sepsisrichtlijnen gegeven, noem ik dat er veel onderzoek gedaan is naar de antibioticagerelateerde sterftedaling waarbij ik Mackenbach noem, heb ik je herhaaldelijk gevraagd waar de fouten in mijn verhalen zitten (want dit is de derde of vierde keer dat je me verwijt dingen te zeggen die niet kloppen) en heb ik je gevraagd wat je verstaat onder een chronische blaasontsteking. Je blijft echter suggereren dat antibiotica gevaarlijk zijn, ook al heb ik proberen uit te leggen dat ze levensreddend kunnen zijn en dat ze ook voor niet levensbedreigende infecties vaak aangewezen zijn.
Daar ga je echter niet op in.
Maar als je er blij van wordt: Farmacotherapeutisch Kompas (te vinden via http://www.fk.cvz.nl) zegt het volgende:
Hoewel een urineweginfectie zonder koorts bij vrouwen valt te beschouwen als een van zelf eindigende aandoening, is behandeling met antimicrobiële middelen aan te bevelen. De infectie geneest daardoor sneller en bovendien zijn complicaties er door te voorkomen
Wel even met de kanttekening dat het hier gaat om gezonde niet zwangere vrouwen en dat ze voor de overige groepen wel degelijk antibiotica adviseren zónder een afwachtend beleid te handhaven.

Er is herhaaldelijk aangetoond dat homeopathie niet beter werkt dan een placebo. Rotterdam noemde er al een aantal, en recent is ook in Australië een onderzoeksrapport met die conclusie verschenen. Ook daar ga je niet op in.

(Overigens: in dat Monarda-goedje dat je noemde, zit St. Janskruid. Voor iedereen die van plan is dat nu ineens te gaan gebruiken: niet slim als je middeltjes als digitalis gebruikt of nierfunctiestoornissen hebt; kan je aan overlijden!)
Laatst gewijzigd door Miepje90 op 08 mei 2014 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten