Lezen we nog wel "theologische" boeken......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 okt 2002 12:21

Als je boekenkast een beetje gevuld is kun je deze boeken inderdaad als naslagwerk pakken en lezen.
Inderdaad pak ik ook regelmatig een boek om het als naslagwerk te pakken. Als ik iets meer over iets wil weten.

Toch zie ik niet in waarom je niet zomaar een theologisch boek kunt lezen. Zeker niet als je bedenkt dat sommige boeken heel goed kunnen passen bij je geestelijke staat. Als er uitzien en verlangen is, is het boek " het zien op Jezus" van Ambrosius misschien wel heel fijn om te lezen. Als je met wat twijfels loopt, kan bijv "De Godvruchtige Avondmaalganger" van Petrus Immens je meer voldoening bieden.

SOms kan je ook een bepaald boek nemen om van tijd tot tijd in te lezen. Zo kan je best Brakels boeken in een tijd uitlezen ;-) al is het zo dat je die ook heel goed onderwerp voor onderwerp kunt lezen

Verder is een prekenbundel altijd te pakken...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 okt 2002 15:38

surfer schreef:Vroeger heb ik veel oudvaders gelezen, maar ik liep een beetje vast op theologische systematieken.

Dat is ook een beetje mijn probleem bij dat soort boeken, ze zijn dikwijls veel te dogmatisch

surfer schreef:Tegenwoordig lees ik veel van George Macdonald, die een hele bijzondere, en wat mij betreft ook verlichte, kijk heeft op het evangelie.

Is dat niet die man die door C.S. Lewis regelmatig geciteerd wordt? Ben benieuwd wat die allemaal zegt dan?

Goed, ik ben zelf momenteel bezig in "Navolging" van Dietrich Bonnhoefer.
Op zich zie ik trouwens het probleem van alleen-maar-Bijbellezen niet. Als je bij het lezen om de leiding van Gods Geest bidt, zal Hij je die dan onthouden? Volgens mij zorgt God er zelf voor dat je Zijn woord niet verdraaid, zolang je er maar niet vanuitgaat dat je de juiste betekenis al weet, want dan sluit je jezelf en je hart op in je eigengekozen theologie...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 22 okt 2002 15:49

Is dat niet die man die door C.S. Lewis regelmatig geciteerd wordt? Ben benieuwd wat die allemaal zegt dan?
Van George Macdonald ben ik een stuk wijzer geworden. Maar zijn opvattingen zijn soms misschien wel schokkend als je de 'degelijke' gereformeerde leer gewend bent. Mijn ervaring als je Macdonald leest is dat je intuitief beseft dat de dingen die hij zegt waar zijn, alhoewel ze soms heel anders zijn dan we gewend zijn.
Twee van zijn mooiste preken die ik tot nu toe gelezen heb: 'The consuming fire' en 'It shall not be forgiven' uit het eerste deel van zijn 'Unspoken Sermons'. Het is wel in het engels, en niet bepaald makkelijk engels, dus je moet er wel moeite voor doen..
Al zijn werk is de downloaden vanaf: www.george-macdonald.com

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 okt 2002 15:52

Bedankt!

PS ben wel wat andere opvattingen gewend, hoor... :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Piet Bel

Berichtdoor Piet Bel » 19 dec 2002 16:16

Ik denk dat theologische boeken wel nut hebben om het christendom te bestrijden!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 19 dec 2002 16:17

Piet Bel schreef:Ik denk dat theologische boeken wel nut hebben om het christendom te bestrijden!


Net als de wetenschapper dacht en dat probeerde... Uiteindelijk werd hij bekeerd.

ps. jouw dagen op refoweb zijn geteld.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 19 dec 2002 16:18

ach, als ik Piet Bel was, zou ik eerst eens proberen een boek van Annie M.G. te lezen, voordat hij zich waagt aan serieuze onderwerpen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 dec 2002 16:19

Piet Bel schreef:Ik denk dat theologische boeken wel nut hebben om het christendom te bestrijden!


Sjonge, wat een intelligente opmerking zeg. Helaas ontbreekt de onderbouwing.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 dec 2002 10:51

Piet Bel schreef:Ik denk dat theologische boeken wel nut hebben om het christendom te bestrijden!


Mmm, ik las laatst dat een joodse vrouw haar man wilde overtuigen dat Christus niet de Messias was. Toen ze hier een studie van ging maken is ze tot het geloof in de Christus gekomen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 21 dec 2002 17:09

Ik zelf vind theologische boeken heel belangrijk. Het kan je helpen je geloof te verdiepen en ook om delen uit de bijbel beter te begrijpen.

Er tijd voor hebben...
Ik denk dat iedereen liegt die zegt dat hij of zij er geen tijd voor heeft.
Want ik weet van mijzelf dat het wel eens een smoes is om er minder in te lezen. Maar als ik kijk hoe veel tijd ik heb om hier te komen :roll:

Het je zelf verplichten hoeft echt niet fout te zijn, elke avond een aantal bladzijden uit een boek oid. En dan helpt het vaak om er een pen bij te nemen en dingen te onderstrepen e.d.

En zowieso is zondag altijd wel een dag dat ik meer lees. Je hebt er dan veel meer tijd voor.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Arthur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:28

Berichtdoor Arthur » 21 dec 2002 19:17

het lijkt me duidelijk.

Mannen moeten een kast met een zeer groot slot er op
daar moeten dan de theologische boeken in
De vrouwen mogen er niet in lezen!

Desnoods moet de man de sleutel inslikken.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 21 dec 2002 22:17

arthur schreef:het lijkt me duidelijk.

Mannen moeten een kast met een zeer groot slot er op
daar moeten dan de theologische boeken in
De vrouwen mogen er niet in lezen!

Desnoods moet de man de sleutel inslikken.



???
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 21 dec 2002 22:56

Napoleon schreef:
arthur schreef:het lijkt me duidelijk.

Mannen moeten een kast met een zeer groot slot er op
daar moeten dan de theologische boeken in
De vrouwen mogen er niet in lezen!

Desnoods moet de man de sleutel inslikken.



???


Arthur heeft, denk ik, een verstandsverduistering.

Gebruikersavatar
Arthur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:28

Berichtdoor Arthur » 23 dec 2002 00:22

Het voordeel van niet al te veel verstand is dat het niet verduisterd hoeft te zijn om voorgaande posting mijnerzijds te formuleren.

Maar goed, over tot orde van de dag. Dit was niet zo'n serieuze posting van mij dus kan wat mij betreft Henkie de mijne en de reacties er op verwijderen. tging mij f om de reacties.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 23 dec 2002 13:12

Een tip:

Het boek "Inleiding in de theologie" van Alister McGrath is een goed boek voor als je je wilt gaan verdiepen in theologie. Het laat een beetje alles zien wat er te koop is op dit gebied. Verder neemt hij ook niet in dit boek een stellingname (doet hij in andere boeken wel).

Over het belang van theologie:

Heel belangrijk om na te denken over hoe er door verschillende denominaties wordt aangekeken tegen het christelijk geloof. Ook heel boeiend om te ontdekken wat we gemeenschappelijk hebben. Het verruimt je blik en verdiept je geloof.

Kortom lezen!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten